Jump to content

Olie vooras/tussenbak/achteras 2.5Crdi

Edwin936

Recommended Posts

Hallo,

Kan iemand mij helpen welke oliesoort ik het beste gebruiken kan voor mijn Sorento 2.5crdi.

Wil na 200.000 km alle olies verversen wat er op zit.

Na mijn lijstje is dit de

*motorolie (Ik gebruik altijd kroon olie A-syntho 5w30)full sentetisch.Na 200.000 km nog geen druppel olieverbruik!!klein beetje zweterij bij krukaskeering.

*Olie vooras/achteras?

*Olie tussenbak.?

*olie versnellingsbak.?

Ik zou graag de juiste olie hoeveelheden en specificaties willen weten.

Kan iemand mij hier aan helpen.??

Alvast bedankt.,

Gr

Edwin

Hallo,

Kan iemand mij helpen welke oliesoort ik het beste gebruiken kan voor mijn Sorento 2.5crdi.

Wil na 200.000 km alle olies verversen wat er op zit.

Wat veel mensen vergeten is de vetnippels van de aandrijfassen goed in te smeren. ZONDE, zo makkelijk te doen en bij een dealer heb ik t nog nooit gezien....

Mijn autootje :fuck-8: (3.3V6 automaat) krijgt de volgende olie-soorten:

Motorolie: GM Longlife 5W30 (volsyntheet); hoeveelheid voor de diesel in je boekje opzoeken.

Differentielen: Kroon Gearoil LS 80W90 (mineraal); voor 1,3 liter en achter 1,6 liter

Tussenbak: Kroon ATF SP 2032 (volsyntheet); 1,42 liter

Automaatbak: Kroon ATF SP 2012 (volsyntheet); 10 liter bij volledig vervanging.

En inderdaad niet vergeten de kruiskoppelingen van de kardan-assen te smeren via de vetnippels.

Bedankt voor jullie informatie!!

Alleen hoe kan ik zien of mijn achteras met of zonder differentieel is?

Dit ivm de olie hoeveelheid.

Grt

Ik meen ergens te hebben gelezen dat de beperkte slip diff's in NL niet rondrijden en dat deze enkel in 2003 zijn geproduceerd. Is mee gestopt ivm. te veel problemen.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat de beperkte slip diff's in NL niet rondrijden en dat deze enkel in 2003 zijn geproduceerd. Is mee gestopt ivm. te veel problemen.

Klopt helemaal.

Waar xychic naar verwijst is het zogenaamde Limited Slip Differentieel (LSD). Dat heeft echter alleen invloed op de oliesoort. In een LSD moet olie met LS additieven.

Ik gebruik trouwens LS olie in mijn normale diff's. Geen probleem. Andersom (niet-LS olie in een LSD) mag absoluut niet.

Dus achter-differentieel 1,6 liter; Voor-differentieel 1,3 liter.

ik gebruik alleen kia apolloil red-1 in mij a5sr1 autobox omdat ik geen risico's neem. als je het zelf doet komt er ongeveer 5 liter oil per keer uit dus vervang ik het na 1 week rijden weer. en kia tod oil in the tod transferbox. koop dat kia oil bij mijn kia garage gatwick group.

ik gebruik alleen kia apolloil red-1 in mij a5sr1 autobox omdat ik geen risico's neem. als je het zelf doet komt er ongeveer 5 liter oil per keer uit dus vervang ik het na 1 week rijden weer. en kia tod oil in the tod transferbox. koop dat kia oil bij mijn kia garage gatwick group.

Kan het ook in Jip en Janneke taal?

Het zal wel aan mij liggen , maar wat hier staat is voor mij niet erg duidelijk.

Oftewel , ik snap er geen snars van.

Wat Bitman zegt is dat ie een automaat (a5sr1) rijdt en dat ie de olies voor automaat, tussenbak en differentielen gewoon bij de Kia-dealer koopt.

Verder vertelt ie nog dat de automaat-olie niet in 1 keer vervangen kan worden, omdat de olie er niet helemaal uit komt als je de uitlaatplug opent.

Dat is zo bij alle automaten. Als je dus de olie volledig wilt "vervangen" moet je een aantal keren achter elkaar de olie verversen. 5 liter oude olie eruit en weer 5 liter nieuwe bijvullen. En dan nog blijven er steeds resten van de oude olie achter.

Volledige verversing van de bakinhoud van 10 liter kan alleen via een automaat-spoeling. En dat kost zo'n 300 euro.