Ysie Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Bij mijn sportage als hij koud staat schakelt hij heel moeilijk van 1 naar 2 de en omgekeerd. Eenmaal warm is dat beter. Is dat bij iedereen zo of werkt mijn koppeling niet goed? Quote
Kofferbak Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Mmm, misschien even wel zo fijn als je er bijplaats welke combinatie je hebt???? Heb zelf de 1.6GDi met 6 bak en die gaat als een mes door de zachte boter om het zomaar eens poëtisch uit te drukken Quote
Guest Timo0103 Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Bij mij (2.0 crdi ) is dat ook als ie koud is, is ie warm dan gaat ie perfect. Had hetzelfde bij mijn vorige mazda 6 2.5 GT-M. Niks aan de hand. Quote
Ysie Posted December 22, 2011 Author Posted December 22, 2011 Ik heb een 2.0 diesel awd. Als hij het ook hebt zal het normaal zijn. Quote
Raes Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2.0 diesel 2WD. Heb het erg als ik van derde terug naar tweede wil. Quote
smetjesmee Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Ik ervaar het ook met mijn 2.0 Diesel. Heb het aangekaart bij de dealer toen ie een eerste keer binnen moest voor iets, en daar zegden ze dat het lag aan het feit dat alles nog een beetje' ingelopen' moest worden. Nu heeft ie rond de 9.000 Km is is het nog niet verbeterd: bij koude motor slecht terugschakelen van 3 naar 2, en van 2 naar 1. Het opschakelen verloopt minder stroef dan het terugschakelen, maar het mag naar mijn gevoel nog heel wat soepeler. Bij een volgend bezoek aan de dealer zal ik dit nogmaals melden. Indien er veel klachten zijn bij 2.0D gebruikers nemen de contactgroepen dit misschien best mee naar het eerstvolgend overleg met de hoofdzetels... Quote
Ysie Posted December 23, 2011 Author Posted December 23, 2011 Zelfde probleem bij mij. Soms doe je aan krachttraining om hem in 2 de te krijgen:). Eenmaal warm is het beter tot gedaan. Quote
bigwade Posted December 23, 2011 Posted December 23, 2011 Kia kwaaltje van de 5sp bakken kijk ook hier eens: http://www.kiaclub.nl/topic/3267-tsl-olie-toevoeging/ kan een oplossing zijn/helpen Quote
smetjesmee Posted December 25, 2011 Posted December 25, 2011 Kia kwaaltje van de 5sp bakken kijk ook hier eens: http://www.kiaclub.nl/topic/3267-tsl-olie-toevoeging/ kan een oplossing zijn/helpen Bedoel je met de 5sp bakken 5 versnellingen of begrijp ik het verkeerd? De 2.0D heeft er anders 6. De oplossing in de vorm van andere olie toevoegen kan misschien wel helpen. Er bestaat ook een toevoeging op basis van teflon. Dat zou ook helpen naar verluid... (heb ik thuis liggen maar ik durfde het er nog niet inkappen) Quote
ceekee Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Ik heb ook een 2.0crdi. Ik heb hetzelfde het terugschakelen naar zijn 2 en 4 is een drama. Ook hoor ik daar een soort "schakel" geluid (geluid is moeilijk te omschrijven), wat ik bij de andere versnellingen niet hoor. Ben voor de rest tevreden met mijn auto maar dit is echt een tegenvaller. Quote
Guest Timo0103 Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Probeer als hij koud is de pook rustig voor de versnelling te leggen en ook rustig inschakelen. Dus niet in 1 keer doorrammen, je zult merken dat het makkelijker gaat. Quote
ceekee Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Probeer als hij koud is de pook rustig voor de versnelling te leggen en ook rustig inschakelen. Dus niet in 1 keer doorrammen, je zult merken dat het makkelijker gaat. Dat is ook zo zoals je het zegt maar dat zou niet zo moeten zijn. Ik heb dat tot nu toe bij geen enkele auto gehad. Ook een beetje vreemd dat dat alleen bij bepaalde versnellingen is, 2 en 4. Quote
chrisw. Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Heb ook zelfde probleem met mijn 1.7 crdi.Bij koude moter 1 en 2 stroef schakelen.Eens op temperatuur geen probleem meer mee. Quote
frankd Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Ook onze 2.0 benzine heeft er iets last van, maar niet echt hinderlijk. Is denk ik een Kia kwaal, onze sp2 en carens 1 hadden er ook last van Quote
Azzaro Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Bij koude is de versnellingsbakolie dik en stroperig waardoor de syncro's (mechanisch geleidende tandschuif die de toerentallen van de te schakelen tandwielencombinatie gelijkbrengt) wat stroever gaan bij het inleggen (vooral van de korste overbrengingen zoals 1ste, 2de...) tot dusver alles normaal dus... Gezien de wisselbak van de Sportage nu ook niet van de héél recentste generatie is (kan je ondermeer zien aan het feit dat er nog een schroefdraadaansluiting opzit voor een mechanische kilometertellerkabel...) is dit euvel wat beter merkbaar dan bij sommige andere moderne wagens, enige oplossing is zoals TIMO geloof ik reeds aangehaald had de versnellingen rustig inleggen als t'em koud staat of eens opnieuw ontkoppelen... Persoonlijk heb ik het bij mijn Sportage ook héél wat kunnen verbeteren door op de versnellingsbak zelf waar de schakelkabel op toekomt de schakelmechanismes van wat vet te voorzien, vooral de delen met teflon bekleed, laat een tweede persoon eens de versnellingspook bewegen/schakelen dan zie je al gauw waar het beweegt en waar de elementen over elkaar 'wrijven', wat vet erop en is al heel wat beter. Ik heb van dat helder kleverig glijvet gebruikt waarmee we geleiders van autoschuifdaken smeren maar wat rollagervet moet het ook al doen. Of laten doen door de dealer, doe je het zelf overdrijf dan ook niet want overmatig vet kan op dichtingen van de schakelas terechtkomen die door het vet aangetast kunnen worden (vet maakt rubber week). Met wisselbakolie zelf kan men ook experimenteren (dunnere olie of additieven) maar laat dit enkel doen door de dealer zelf, als die het zou doen ben je gedekt voor de garantie, doe je het toch zelf en je wisselbak zou in de soep draaien (eerder zelden maar toch...) en ze doen een olieanalyse halen ze het er zeker uit en mag je de garantie op je buik schrijven... SUK6 Azzaro Quote
Guest Timo0103 Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Nee hoor geen kia kwaal, zoals ik al eerder beschreven heb was mijn vorige nieuwe mazda 6 2.5 gtm precies hetzelfde. Vooral de 1 gaat stroef als hij koud is maar na een paar km moet ie toch lekkerder gaan schakelen. Moet wel zeggen dat de mijne voor mijn gevoel steeds lekkerder ( boterzacht ) gaat schakelen na 20000km. Wat zijn eigenlijk jullie km standen bij diegenen die klachten hebben over het schakelen? Quote
smetjesmee Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Wat zijn eigenlijk jullie km standen bij diegenen die klachten hebben over het schakelen? Ik ondervond het al bij de eerste kilometer, en nu na 10.000 is er nog geen verbetering. Quote
Guest Timo0103 Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Google hier maar eens op " schakelt slecht bij koude " Je zult merken dat alle merken er last van hebben, ook Porsche Quote
frankd Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Dan is mijn citroen c1 een positieve uitzondering. Ik heb bij vorige auto's vaak vol synthetische 75W90 gebruikt, dit lost het probleem grotendeels op. Ook mijn Kia dealer adviseerde het voor mijn sp2 Quote
bigwade Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Dan is mijn citroen c1 een positieve uitzondering. Ik heb bij vorige auto's vaak vol synthetische 75W90 gebruikt, dit lost het probleem grotendeels op. Ook mijn Kia dealer adviseerde het voor mijn sp2 nb; ter aanvulling.. dit is versnellingsbak olie http://tinyurl.com/83per25 Quote
smetjesmee Posted January 30, 2012 Posted January 30, 2012 Ik heb de vraag of de hierboven vernoemde olie de oplossing zou kunnen zijn voor ons probleem zopas doorgemaild naar mijn dealer. Afwachten maar... Quote
Ysie Posted January 31, 2012 Author Posted January 31, 2012 Hopelijk werkt het en mag het perfect. Quote
smetjesmee Posted February 1, 2012 Posted February 1, 2012 Hopelijk werkt het en mag het perfect. Vandaag al een mailtje gekregen dat men het zal voorleggen aan KMBE. Da's al een begin hé. Op hoop van zege... Quote
smetjesmee Posted March 25, 2012 Posted March 25, 2012 Intussen werd er nieuwe versnellingsbakolie ingebracht. Ik start hier een nieuw topic over... Quote
Recommended Posts