Jump to content

Slecht schakelen bij koude motor.


Ysie

Recommended Posts

Ik ervaar het ook met mijn 2.0 Diesel.

Heb het aangekaart bij de dealer toen ie een eerste keer binnen moest voor iets, en daar zegden ze dat het lag aan het feit dat alles nog een beetje' ingelopen' moest worden.

Nu heeft ie rond de 9.000 Km is is het nog niet verbeterd: bij koude motor slecht terugschakelen van 3 naar 2, en van 2 naar 1.

Het opschakelen verloopt minder stroef dan het terugschakelen, maar het mag naar mijn gevoel nog heel wat soepeler.

Bij een volgend bezoek aan de dealer zal ik dit nogmaals melden.

Indien er veel klachten zijn bij 2.0D gebruikers nemen de contactgroepen dit misschien best mee naar het eerstvolgend overleg met de hoofdzetels...

Link to comment
Share on other sites


Kia kwaaltje van de 5sp bakken

kijk ook hier eens:

http://www.kiaclub.nl/topic/3267-tsl-olie-toevoeging/

kan een oplossing zijn/helpen

Bedoel je met de 5sp bakken 5 versnellingen of begrijp ik het verkeerd? De 2.0D heeft er anders 6.

De oplossing in de vorm van andere olie toevoegen kan misschien wel helpen.

Er bestaat ook een toevoeging op basis van teflon. Dat zou ook helpen naar verluid...

(heb ik thuis liggen maar ik durfde het er nog niet inkappen)

Link to comment
Share on other sites


  • 5 weeks later...

Ik heb ook een 2.0crdi. Ik heb hetzelfde het terugschakelen naar zijn 2 en 4 is een drama. Ook hoor ik daar een soort "schakel" geluid (geluid is moeilijk te omschrijven), wat ik bij de andere versnellingen niet hoor.

Ben voor de rest tevreden met mijn auto maar dit is echt een tegenvaller.

Link to comment
Share on other sites


Guest Timo0103

Probeer als hij koud is de pook rustig voor de versnelling te leggen en ook rustig inschakelen.

Dus niet in 1 keer doorrammen, je zult merken dat het makkelijker gaat.

Link to comment
Share on other sites


Probeer als hij koud is de pook rustig voor de versnelling te leggen en ook rustig inschakelen.

Dus niet in 1 keer doorrammen, je zult merken dat het makkelijker gaat.

Dat is ook zo zoals je het zegt maar dat zou niet zo moeten zijn. Ik heb dat tot nu toe bij geen enkele auto gehad. Ook een beetje vreemd dat dat alleen bij bepaalde versnellingen is, 2 en 4.

Link to comment
Share on other sites


Bij koude is de versnellingsbakolie dik en stroperig waardoor de syncro's (mechanisch geleidende tandschuif die de toerentallen van de te schakelen tandwielencombinatie gelijkbrengt) wat stroever gaan bij het inleggen (vooral van de korste overbrengingen zoals 1ste, 2de...) tot dusver alles normaal dus...

Gezien de wisselbak van de Sportage nu ook niet van de héél recentste generatie is (kan je ondermeer zien aan het feit dat er nog een schroefdraadaansluiting opzit voor een mechanische kilometertellerkabel...) is dit euvel wat beter merkbaar dan bij sommige andere moderne wagens, enige oplossing is zoals TIMO geloof ik reeds aangehaald had de versnellingen rustig inleggen als t'em koud staat of eens opnieuw ontkoppelen... Persoonlijk heb ik het bij mijn Sportage ook héél wat kunnen verbeteren door op de versnellingsbak zelf waar de schakelkabel op toekomt de schakelmechanismes van wat vet te voorzien, vooral de delen met teflon bekleed, laat een tweede persoon eens de versnellingspook bewegen/schakelen dan zie je al gauw waar het beweegt en waar de elementen over elkaar 'wrijven', wat vet erop en is al heel wat beter. Ik heb van dat helder kleverig glijvet gebruikt waarmee we geleiders van autoschuifdaken smeren maar wat rollagervet moet het ook al doen. Of laten doen door de dealer, doe je het zelf overdrijf dan ook niet want overmatig vet kan op dichtingen van de schakelas terechtkomen die door het vet aangetast kunnen worden (vet maakt rubber week).

Met wisselbakolie zelf kan men ook experimenteren (dunnere olie of additieven) maar laat dit enkel doen door de dealer zelf, als die het zou doen ben je gedekt voor de garantie, doe je het toch zelf en je wisselbak zou in de soep draaien (eerder zelden maar toch...) en ze doen een olieanalyse halen ze het er zeker uit en mag je de garantie op je buik schrijven...

SUK6 Azzaro :wink:

Link to comment
Share on other sites


Guest Timo0103

Nee hoor geen kia kwaal, zoals ik al eerder beschreven heb was mijn vorige nieuwe mazda 6 2.5 gtm precies hetzelfde.

Vooral de 1 gaat stroef als hij koud is maar na een paar km moet ie toch lekkerder gaan schakelen.

Moet wel zeggen dat de mijne voor mijn gevoel steeds lekkerder ( boterzacht ) gaat schakelen na 20000km.

Wat zijn eigenlijk jullie km standen bij diegenen die klachten hebben over het schakelen?

Link to comment
Share on other sites


Wat zijn eigenlijk jullie km standen bij diegenen die klachten hebben over het schakelen?

Ik ondervond het al bij de eerste kilometer, en nu na 10.000 is er nog geen verbetering.

Link to comment
Share on other sites


Dan is mijn citroen c1 een positieve uitzondering.

Ik heb bij vorige auto's vaak vol synthetische 75W90 gebruikt, dit lost het probleem grotendeels op. Ook mijn Kia dealer adviseerde het voor mijn sp2

Link to comment
Share on other sites


  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...