Jump to content

Sorento in de vangrail, Nog APK waardig?

Recommended Posts

Posted

Hey All,

Mijn ego en mijn Sorento hebben een flinke deuk opgelopen.

Ben in Frankrijk de vangrail ingegaan.

Volgens mij een combinatie van wat troep (diesel) in de bocht, een uitbrekende achterkant en op een slecht moment ingrijpende 4x4 waardoor ik de vangrail inschoot. Mogelijk dat de nogal lomp inkomende turbo ook heeft meegeholpen aan het uitbreken.

Verlichting rechtsvoor nog heel maar de bumper ingescheurd tot op de mistlamp, binnenkant van de wielkap stuk, ruitenwisservloeistofreservoir harstikke kapoet. En het stuk staal dat voor het voorwiel naar beneden hangt om de bumper aan te bevestigen was tegen het wiel gewrongen. Daarnaast ook de rechterkant van de bovenste bumperbalk ietsje naar beneden gebogen en mogelijk nog wat zaken geknikt.

Waar mogelijk heb ik de knikjes geschuurd en in de anti roest gezet, ik heb de bumper met wat polyplamuur gefixed en het ruitenwisserreservoir met 2-componenten lijm weer deels dicht gekregen, iig zoveel dat het lampje op het dashboard niet brand. Tussen de bumper en de wielkast heb ik een stuk buituum (oud dakleer) geklemd om de modder en andere viezigheid niet allemaal aan de binnenkant van de bumper (+ mistlichten) te krijgen.

Deze verwrongen bumpersteun heb ik weggelaten want ook vervangen is geen optie (daar waar hij aan bevestigd zat is ook enigsinds krom dus dat gaat niet meer passen) Het geheel zit wel stevig vast, weten jullie of zoiets APK-problemen gaat geven?

Posted

moeilijk om dat zo te zeggen, misschien heb je er een foto van?

voor de apk moet iig je ruitensproeier werken, verder mag de auto geen scherpe of uitstekende delen hebben en moeten lichten deugelijk zijn bevestigt.

Posted

moeilijk om dat zo te zeggen, misschien heb je er een foto van?

voor de apk moet iig je ruitensproeier werken, verder mag de auto geen scherpe of uitstekende delen hebben en moeten lichten deugelijk zijn bevestigt.

Als ik terug in nederland ben zal ik wat goede foto's maken. Heeft hier in frankrijk in de blubber niet zoveel zin.

De ruitensproeier werkt maar als je meer dan 1/2 liter in het reservoir gooit dan komt het er door een scheur weer uit.

Posted

er staat nergens hoeveel er minimaal in zou moeten, in princiepe wordt de sproeier bedient, werkt deze dan is het goed. Dat het tankje naar 4 keer sproeien leeg is in feite geen afkeur, maar handig is anders

Posted

er staat nergens hoeveel er minimaal in zou moeten, in princiepe wordt de sproeier bedient, werkt deze dan is het goed. Dat het tankje naar 4 keer sproeien leeg is in feite geen afkeur, maar handig is anders

mee eens, maar ik krijg het gebroken ding er niet uit dus ik heb hem zo goed en kwaad als het gaat met 2-componenten lijm gefixed terwijl hij erin zat. Ik zal er later nog eens naar kijken om te zien of ik m toch niet helemaal dicht kan krijgen.

Tnx voor de info.

Uitstekende delen heb ik ook niet, dus zolang er niet iets staat als, "alle verstevigende delen en bumpersteunen dienen aanwezig te zijn" zit ik wel goed.

Ik weet dat er niets los mag zitten maar ik ben eigenlijk verbaast hoe vast die bumper nog zit ontdanks dat ik er een 30 cm stalen steun achter heb weggehaald.

Posted

bumper zelf hoeft eigenlijk ook geeneens aanwezig te zijn, mits er dan geen scherpe of uitstekende delen zijn. verdere balken mogen niet zo danig zijn vervormt/door roest zijn aangetast/ beschadigt dat de sterkte negatief wordt be-invloed.

• 3 weeks later...
Posted

Hiebij ook nog een foto van het onderdeel dat ik niet heb terug gezet omdat het te krom is, dit zat achter de bumper, ongeveer onder de koplamp recht naar beneden:

sorento_steun.jpg

• 2 weeks later...
Posted

inderdaad, iets wat vele 4x4 drivers vergeten is dat misschien het weg rijden wel gaat maar stoppen en sturen gaat even 'slecht' als met een gewone auto. enne een sorento weegt ook nog al wat dus als die massa gaat slippen, ja dan even apeldoorn bellen

Posted

Oei, ziet er niet zo mooi uit. Hopelijk goed verzekerd.

Sluit me bij Bitman aan, niet onvoorzichtig worden met een 4x4.

En ---> WINTERBANDEN !!!

Posted

m1fz5wxaperg.jpg

jaja, lijkt me ook een sorento.... ben ik met mijn milde kusje op de vangrail toch nog blij...

deze komtzeker niet meer door de APK