Jump to content

Vervangen daglicht rij lampen


Picanto2011

Recommended Posts

Even een gedachten kronkel/brainstorming:

Feit: De daglichtrijlampen zijn altijd aan of je kiest bewust voor de andere verlichting.

Wat is de invloed van deze verlichting á 21watt per zijde = 42 watt totaal op het benzine verbruik?

Is het dan lonend om vervangende LED verlichting hiervoor te plaatsen?

Wie heeft daar een zinnig antwoord op?

Ben

Link to comment
Share on other sites


Ik denk dat het bijna niks uitmaakt of je wel of geen led hebt.

Heb zelf led dagrijverlichting en het benzine verbruik is belabberd tov de opgegeven specificaties van kia.

Link to comment
Share on other sites


1e: Klopt t.o.v. de opgegeven waarden zal het niet zoveel uitmaken, maar 42 watt aan verbruik continu moet toch waarneembaar zijn.

2e: Hoezo plus min wisselen? Zijn de aansluitingen anders dan?

Ben

Link to comment
Share on other sites


maar 42 watt aan verbruik continu moet toch waarneembaar zijn.

Ben

Ik wil niet lullig doen: maar ik zou de fiets pakken :innocent:

42 watt aan lampjes... is minimaal merkbaar laat ik het zeggen max 1,5% energie.

genieten van je picanto = het antwoord :clap:

Link to comment
Share on other sites


van de site van de stichting verkeersveiligheid (MVO = motorvoertuig verlichting overdag)

Heeft MVO ook minpunten?

Het gebruik van MVO kost meer brandstof. Immers, als de lampen worden ingeschakeld, wordt de dynamo zwaarder belast. Maar het maakt veel uit of de conventionele dimlichten voor MVO worden gebruikt of energiezuinige ledverlichting.

We beschouwen eerst het conventionele dimlicht.

Per auto is het meerverbruik door het aanzetten van het dimlicht (2x 55W) gelijk, maar relatief gezien zijn er grote verschillen. Bij een zuinige personenauto bijvoorbeeld met een verbruik van 6,7 l per 100 km (1:15) is het meerverbruik door de standaarddimlichten 3%. Het meerverbruik is 2% voor bijvoorbeeld een personenauto die 10 l/100 km (1:10) gebruikt en 1% voor een vrachtauto met een verbruik van 33 l/100 km) (ETSC, 2003). Meer brandstofverbruik geeft ook meer uitstoot van schadelijke stoffen, hetgeen slechter is voor het milieu. De CO2-emissies van het autoverkeer stijgen tussen de 0,6% en 1,4% (Elvik et al., 2003).

Brandstofbesparing en gereduceerde CO2-emissies kunnen voor ruim de helft worden gerealiseerd door de toepassing van speciale MVO-gloeilampen (21W per lamp) en voor 90% door ledverlichting (circa 5W per lamp).

Een ander nadeel van het gebruik van conventionele dimlichten voor MVO is dat de koplampen vaker doorbranden omdat ze meer branduren maken. Bij gebruik van ledverlichting is dit probleem gering.

Link to comment
Share on other sites


Ik vind het ergens wel vervelend dat de achterlichten niet branden als de dagrijverlichting aan is; De tellerverlichting is nl wel aan dan en zo gebeurde het me vanavond dat ik wegreed met dagrijverlichting aan en niet doorhad dat niet het normale dimlicht aan was. Dus de halve stad doorgereden zonder achterverlichting.

Link to comment
Share on other sites


Oké, maar dan nog hoor je vooraf toch nog wel te controleren of de verlichtingsknop/schuifregelaar twee standen is opgeschoven naar het dimlicht?

Ach, het is je nu overkomen, maar dat zal jou de volgende keer ongetwijfeld niet meer gebeuren.

Link to comment
Share on other sites


Staat mij iets bij dat stadslicht verlichting aan tijdens het rijden ,een No-Go was toen ik mij rijbewijs haalde. Het was dimlicht/grootlicht of geen licht. Heb toen al vaak afgevraagt hoe dat zo was. Maar ik hou mij er al ruimschoots een decennium aan.

Heb ik iets gemist ?

Link to comment
Share on other sites


Ja, toch iets gemist. Niet heel veel hoor. Jij had tot voor een paar jaar geleden absoluut gelijk met jouw verhaal!

Door Audi en Mercedes is het zo'n beetje gemeengoed geworden en vanaf 2012 zijn autofabrikanten verplicht

om dagrijverlichting standaard in hun modellen te leveren.

Daarnaast.......

Dagrijverlichting levert met name bij gebruik van leds een beslissende bijdrage aan de efficiencyverbetering.

Vergeleken met conventioneel dimlicht is het energieverbruik meer dan 90% lager. Dagrijverlichting, dus leds,

verbruiken slechts 6 watt.

Een andere reden waarom dagrijverlichting minder energie kost dan dimlicht, is omdat dimlicht, achterlichten

en dashboardverlichting uit blijven. Bijkomend voordeel is dat die lampen allemaal langer meegaan.

LED-verlichting is vanwege de constructie en de flexibele vormgeving populair bij auto-ontwerpers. Zij kunnen

met led-verlichting ervoor zorgen dat de sportiviteit van de auto zowel overdag als 's nachts extra nadruk krijgt.

Behalve de efficiency en het design, gaat ook de veiligheid erop vooruit. Het is bewezen dat auto's die overdag

licht voeren, beter herkenbaar zijn. Dagrijverlichting is daarom een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van

frontale aanrijdingen.

Link to comment
Share on other sites


Wel raar hoor, waarom draaien ze het iet gewoon om in de lamp zelf in plaats van het de gebruiker te moeten laten omdraaien?

Ja het vervangen van de onderste lampfittingen ziet er lastig uit, bestaan er eigenlijk ook (waardige) LED vervangers voor de verstralers/mistlampen? Wij hebben namelijk de exterior pack.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...