Jurg Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Ik heb het volgende probleem met een zichzelf afsluitende Sorento 2011 gehad. Voor het openen van een hekwerk ben ik uitgestapt met draaiende motor en heb het bestuurders portier gesloten vanwege de vrieskou. Bij terug keer bij de auto, was de bestuurders deur afgesloten!! Met de sleutel dus nog in het contactslot en lopende motor. Alle andere deuren waren uiteraard door centrale vergrendeling tijdens de heenrit automatisch vergrendeld (zoals het hoort). De knop van de bestuurdersdeur stond op standje "onvergrendeld" en de deur zat zeker niet dichtgevroren. Advies dealer: reserve sleutel laten brengen of ruit inslaan. Nadat ik iemand de reserve sleutel had laten brengen was de vergrendeling met die sleutel fysiek te openen (dus niet met de afstandsbediening). Ik heb het probleem daarna niet kunnen reproduceren, de vergrendeling kun je niet per ongeluk via het knopje aan binnen kant deur of bij de ruitbediening inschakelen, want bij geopende bestuurders portier en draaiende motor springt de vergrendeling dan (uit veiligheidsoverwegingen) vanzelf open. Heeft iemand dit probleem ook al eens gehad?- Want stel je voor dat ik de reserve sleutel niet binnen een half uur had kunnen laten brengen, of dat ik onze kleine zoon in de auto had zitten ! Ik neem nu maar voor de zekerheid de reserve sleutel mee in mijn broekzak. Quote
masimo Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Wat een lullig dealer advies. Wat mij betreft had ik ze laten aanrukken om het op te lossen. Stel je inderdaad voor dat je kind in de auto zit. Ik zou zeker dit probleem bij de dealer aankaarten en ze voor een oplossing laten zorgen. Laat je niet afschepen. Quote
bigwade Posted February 9, 2012 Posted February 9, 2012 Ik ben ook altijd bang geweest voor dit soort ellende en doe ALTIJD het raam aan de bestuurderskant naar beneden als ik de auto verlaat met draaiende motor. Ik weet niet waarom maar het is een soort 2e natuur geworden. Quote
Jurg Posted February 10, 2012 Author Posted February 10, 2012 Wat een lullig dealer advies. Wat mij betreft had ik ze laten aanrukken om het op te lossen. Stel je inderdaad voor dat je kind in de auto zit. Ik zou zeker dit probleem bij de dealer aankaarten en ze voor een oplossing laten zorgen. Laat je niet afschepen. Het was voor mij op dat moment de snelste oplossing om reserve sleutel te laten brengen. Liever dan mijn ruit eruit, want dat was volgens de dealer anders de enige oplossing..... Ik ga het er bij de dealer inderdaad nog over hebben. Quote
Jurg Posted February 10, 2012 Author Posted February 10, 2012 Ik ben ook altijd bang geweest voor dit soort ellende en doe ALTIJD het raam aan de bestuurderskant naar beneden als ik de auto verlaat met draaiende motor. Ik weet niet waarom maar het is een soort 2e natuur geworden. Dat is ook een goede tip, scheelt weer een extra sleutel in mijn broekzak. Alleen ben ik bang dat ik dat ga vergeten, is voor mij nog geen 2e natuur Quote
xychix Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Ik ben ook altijd bang geweest voor dit soort ellende en doe ALTIJD het raam aan de bestuurderskant naar beneden als ik de auto verlaat met draaiende motor. Ik weet niet waarom maar het is een soort 2e natuur geworden. Juist sla de deur nooit dicht met de sleutels binnen tenzij je er in kunt. Mogelijk niet het raam helemaal open maar iig genoeg om er in te kunnen grabbelen. Of laat de deur niet dichtvallen Quote
WIVA Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 We hebben ook zo een voorval gehad met een 2de hand sorento van 2007. Gelukkig ging de rechtse deur wel open. Waarschijnlijk hebben ze daar vroeger nog problemen met geweest, want daarna opgemerkt dat het handvat maar half meer vast zit. Ik zou een extra sleutel willen bestellen, maar ik heb het nr. van de sleutels niet meegekregen. Bij navraag aan verkoper(handelaar) blijkt het verloren te zijn. Quote
dannyh Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 ik heb hetzelfde met mijn sorento (2011)gehad ik moest een brief posten en liet de motor draaien gelukkig zat mijn vrouw ernaast en heeft de deur toen open gedaan ik heb mezelf aangeleerd om of het raam open te zetten of de sleutel eruit te halen als je 1 keer naast de auto staat met de deur op slot vergeet je dit nooit meer 1 Quote
hamawomili Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Toevallig dit weekend het zelfde probleem (voor het eerst, terwijl ik dit regelmatig doe): even de garagdeur opendoen om de Sorento binnen te stallen, kom je terug: deur op slot. Nu was ik gelukkig thuis dus kon ik zo de reservesleutel pakken, maar je zal die reservesleutel maar niet in de buurt hebben. Oplossingen als raam open of sleutel mee naar buiten zijn geen oplossingen. Het hoort gewoon niet te kunnen dus er moet een structurele oplossing komen, in de boordcomputer van de auto of zoiets. En dat hoort de dealer of importeur dus op te pakken! Quote
masimo Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Dan lijkt het me een goed idee dat de verschillende mensen hier naar hun dealer stappen en de zaak voorleggen. Verstandig een print van dit onderwerp mee te nemen ter ondersteuning. Zo voorkom je in ieder geval dat het probleem eventueel wordt afgedaan met standaard uitspraken als "daar hebben we nog nooit van gehoord", "product-eigenschap", etc, etc. Als de Kia service systemen goed hun werk doen, dan komt het probleem vanzelf bij Kia Nederland terecht. Alleen dealers kunnen de technische dienst van Kia Nederland rechtstreeks benaderen. Quote
Jurg Posted February 14, 2012 Author Posted February 14, 2012 ik heb hetzelfde met mijn sorento (2011)gehad ik moest een brief posten en liet de motor draaien gelukkig zat mijn vrouw ernaast en heeft de deur toen open gedaan ik heb mezelf aangeleerd om of het raam open te zetten of de sleutel eruit te halen als je 1 keer naast de auto staat met de deur op slot vergeet je dit nooit meer Ik ben dus (gelukkig) niet de enige. Je moet dus geluk hebben dat er iemand in de auto zit of je de reserve sleutel in de buurt hebt. Stel dat je in Zuid-Frankrijk zit (nog erger bij 30 graden en je kleine kind of huisdier zit in de auto): even de reserve sleutel laten brengen Quote
hamawomili Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Mijn dealer zegt dat het probleem zich alleen voor kan doen als je langere tijd uit de auto bent (dus zeg meer dan een minuut) . Hij heeft als oplossing het Anti-carjacking systeem uitgeschakeld, dus de deuren gaan nu ook niet meer automatisch op slot als je harder als 15 kmh rijdt. Een andere oplossing schijnt er niet te zijn. Quote
handyman Posted March 9, 2012 Posted March 9, 2012 Je kunt de deur ook niet volledig dicht doen, dus zeg maar tegen het slot aan, scheelt boel narigheid Quote
RON29 Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 dit systeem hebben ze ook in alle auto's in de USA . wij waren vorig jaar op vakantie ,en onze huur auto een mitsubishi endeavor 4x4 die heeft ook dit systeem.dus we hielden er al rekening mee dat we niet de deur dicht moesten gooien . Quote
Recommended Posts