Rudolf Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Ik ben gewoon even nieuwsgierig wat er zoal door een ieder wordt betaald voor de eerste servicebeurt. Mijn KIA (13 maanden oud en 10.300 km op de teller) heeft deze net gehad en ik moest een bedrag van 245 euro neertellen/pinnen bij de dealer. Is dit een redelijk bedrag? Quote
Guest Warmentuuter Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Bij deze de prijslijst van 2011. Deze staat ook op mijn Kia. Hier staat vermeld dat een kleine beurt 183 euro kost. Misschien dat het in 2012 iets duurder is geworden........ Op je factuur kan je zien wat ze extra hebben gedaan. Bijv een interieurfilter of wisserbladen, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof want die komen er extra bij. Dan kan jou prijs in de buurt komen. Zo niet zou ik het even navragen. Quote
bigwade Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Is dit een redelijk bedrag? NEE ! Het gaat immers alleen om een (verplichte) oliewissel. Quote
bigwade Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Lijkt me de jaarlijkse onderboudsbeurt. bij 10.000km zo lust ik ze ook Quote
Guest Jeroen66475 Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 ''Liever de dealer'' is de slogan toch? Staat haaks op ''jezelf de markt uit prijzen''. Mij is altijd geleerd dat je beter 10 x een dubbeltje kan verdienen dan 3 x een kwartje.... Quote
bigmac Posted February 27, 2012 Posted February 27, 2012 Als ik nu 3000 km te laat ben voor mijn beurt, schuiven alle beurten dan 3000 km op of is de volgende beurt gewoon op de oorspronkelijk bedoelde km-stand? Quote
Guest Jeroen66475 Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Als ik nu 3000 km te laat ben voor mijn beurt, schuiven alle beurten dan 3000 km op of is de volgende beurt gewoon op de oorspronkelijk bedoelde km-stand? Mijn eerste beurt vorige week was bij 16600. Volgende beurt volgens de dealer bij 30.000km. Zouden de voorgeschreven servicebeurten (met korte intervallen) en de daaraan gekoppelde (woeker)prijzen een compensatie zijn van Kia aan de dealers voor lage marges op nieuwe auto's en de 7 jaar garantie? Quote
Guest Jeroen66475 Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Even ter vergelijking (op basis van de brochures op de respectievelijke websites) : Toyota Aygo voorgeschreven beurten t/m het 7e jaar (op basis van 15.000 km p/j): €1288 Kia Picanto voorgeschreven beurten t/m het 7e jaar (op basis van 15.000 km p/j) : €2400 Bijna het dubbele dus, om te janken Quote
bigmac Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Tja, het lijkt of we de garantie er alvast bij betalen. Ik heb Kia al gevraagd of ik geen langere intervallen aan mocht houden (elke 20.000 km) omdat ik veel langere afstanden rijd. Maar daar wilden ze niet aan. En als je het wel zou doen, komt je garantie in gevaar, want niet volgens het Kia-onderhoudschema onderhouden. Ik schrap al wel het interieurfilter (37 euro!) om de andere beurt. Sommige prijzen zijn verschrikkelijk, zoals bv de trekhaak voor zo'n 700 euro. Dat is 10% van de basisprijs van een picanto! Quote
Sjölp Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Als ik nu 3000 km te laat ben voor mijn beurt, schuiven alle beurten dan 3000 km op of is de volgende beurt gewoon op de oorspronkelijk bedoelde km-stand? Kijk daar mee uit! Ik heb van een dealer vernomen dat enkele klanten geen recht op garantie hadden omdat één van hun beurten (dus zelfs niet de laatste beurt) te laat werd uitgevoerd. Misschien stelt KIA NL zich daar wat soepeler op, maar in B waren ze niet te vermurwen Het zal zeker niet op een paar honderd km schelen, maar 3000 is toch al heel wat (zoveel waren die klanten er niet over) Quote
Smart Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Is veel geld voor de kleine 1e beurt. Wat staat er op de specificatie aan extra's dan? Bij mij was het iets van € 220,00. Ook ik zal niet jaarlijks het interieurfilter gaan vervangen. Is toch een prijsopdrijvende factor. Het interieurfilter jaarlijks vervangen is niet verplicht! Quote
bigmac Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Bij mij willen ze 't 2 x per jaar vervangen, als ik er niets van zeg. De eerste keer merkte ik dat pas achteraf, op de factuur.. Misschien is het filter zelf gemakkelijk te controleren en eventueel te vervangen. Quote
Smart Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Dat is dus een vraag waar ik nog mee zit! Kun je zelf dat interieurfilter vervangen en hoe doe je dat dan? Quote
xtra40 Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Dat is dus een vraag waar ik nog mee zit! Kun je zelf dat interieurfilter vervangen en hoe doe je dat dan? Als een monteur het kan kan je het zelf ook Alleen even er achter komen waar het zit en hoe je er bij komt Meestal merk je wel als het filter zit verstopt kachel word dan slecht warm ontwasemt slecht en / of begint een beetje te rieken Naar dooie hond Mischien staat het wel in het handleiding boekje waar het filter Zit en hoe je het kan bereiken Quote
bigmac Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Kia laat het je zelf zien: op 3 min 45 wordt het interieurfilter eruit gehaald en vervangen. fluitje van een cent, lijkt het. Quote
Smart Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Nee, het interieurfilter wordt niet echt uitgelegd in het instructieboekje. En zeker niet hoe je hem zelf kunt vervangen, want dan verdient Kia er niets aan.... Maar ik zou het heel erg graag willen weten! Hé filmpje werkt wel verhelderend! Bedankt bigmac! Quote
bob Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 het interieurfilter zit meestal achter het dashboardkastje althans bij mijn wel zaterdag in de garage geweest voor een beurtje en gelijk vervangen bij het filter wat je koopt zit ook een gebruiksaanwijzing hoe het moet Quote
Major Case Posted February 28, 2012 Posted February 28, 2012 Ik ben gewoon even nieuwsgierig wat er zoal door een ieder wordt betaald voor de eerste servicebeurt. Mijn KIA (13 maanden oud en 10.300 km op de teller) heeft deze net gehad en ik moest een bedrag van 245 euro neertellen/pinnen bij de dealer. Is dit een redelijk bedrag? Het is alleen maar een Olieverversing meer niet.Volgend jaar dan mag je ongeveer 250 Eurie aftikken (kijk in de handleiding en onderhoudsboekje) Quote
Guest Warmentuuter Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 Ik vraag me af of het alleen een oliebeurt is voor de Venga. Volgens mij is een kleine beurt met 20.000 km en een grote met de 40.000 Of ieder jaar als je niet aan de km stand kom. Hier wordt niet gesproken over een oliebeurt zoals bij de Sportage V. (zie bijlage) En natuurlijk is het een aardig bedrag voor misschien een half uur to drie kwartier werk maar met mijn andere auto's was ik ook tussen de 150-200 euro kwijt voor een eerste beurt. Hoe het met de Kia is moet ik nog ervaren en zie ik wel in Augustus bij de eerste beurt. En de bovaggarage op de hoek met goede recentie's...... zien ze me nooit meer. Waar de eerste beurt zo goedkoop leek alleen de tweede en de rest wat minder. Dat werd een hele vervelende zaak. Vandaar mijn voorkeur dat ik toch eerder naar een dealer ga. Quote
Sjölp Posted February 29, 2012 Posted February 29, 2012 Wanneer de dealer geen tijd heeft of wanneer je op vakantie gaat kun je natuurlijk altijd een akkoordje maken met de dealen dat hij een lager aantal kilometers ingeeft Die waar ik het van vernomen heb had nooit gedacht dat KIA zo krenterig zou reageren. Quote
truton1 Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Mijn beurt was euro 183,00 exclusief btw op de rekening. Navraag bij KIA en controle bij een andere dealer bleek dat dit inclusief btw moest zijn! Hierop de dealer aangesproken. Er waren geen extra werkzaamheden verricht, dus de factuur was fout. Een correcte factuur gekregen, maar wat als ik niets gezegd had? Eerste keer de winterbanden er op laten zetten was ook exclusief btw euro 38,00 Terwijl de tweede keer het bedrag wel inclusief btw was. Al met al een zeer vreemde situatie, waarbij je denkt dat er........., we hebben een andere dealer genomen. Quote
Marillion Posted March 11, 2012 Posted March 11, 2012 Nee, het interieurfilter wordt niet echt uitgelegd in het instructieboekje. En zeker niet hoe je hem zelf kunt vervangen, want dan verdient Kia er niets aan.... het vervangen van het interieurfilter wordt wel uitgelegd in het instructieboekje van de Cee'd. het filter zit inderdaad achter het dashboardkastje. Maar ik zou het heel erg graag willen weten! Hé filmpje werkt wel verhelderend! Bedankt bigmac! Quote
codo Posted May 27, 2012 Posted May 27, 2012 Beurtritme is schijnbaar veranderd. Vorige week 15000 km op de teller. Venga is van aug 2011. Mijn dealer gebeld voor afspraak beurt en deze geeft aan dat de beurt pas bij 20000 of 1 jaar (wat het eerst voorkomt) hoeft te gebeuren. Quote
Guest Warmentuuter Posted May 27, 2012 Posted May 27, 2012 Codo, Bij #21 van deze topic heb ik een bijlage toe gevoegd. (Reparatie en onderhoudsprijzen) Van dit PDF bestand zie je op blad twee dat de Venga met de 20000 km een kleine beurt en met de 40000 km een grote. Als je niet aan die stand komt het ene jaar een kleine en het andere jaar een grote beurt. Netjes van de dealer dat die je er op attent maakt. Kan je toch nog 5000 km langer doorrijden. Quote
truton1 Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 Ik moest euro 183,00 plus btw betalen, foutje van de dealer? Bij reclamatie een nieuwe factuur ontvangen voor euro 183,00 Quote
Recommended Posts