Jump to content
blackviper

Speakermaten (voor en achter) Rio 2012

Recommended Posts

Hallo,

Aangezien ik wat beter geluid wil in mijn Rio ben ik begonnen met het laten inbouwen van een Subwoofer. Dit is inmiddels gedaan en klinkt best goed.

Enige punt is dat de rear speakers van de Rio vrijwel geen hoog weergeven. Nu mis ik dus eigenlijk wat hoog geluid. Ik wil deze speakers dus laten vervangen voor andere die wat meer hogere tonen weergeven en ik wil meteen ook de front speakers vervangen. Ik kan alleen nergens vinden welke maat speaker er nu in zit en er eventueel in zou kunnen.

Enige manier is om het paneel eraf te halen maar daar wil ik nog niet aan gaan beginnen.

Wellicht weet iemand hier het die het ook al gedaan heeft of laten doen?

Ik heb ergens op dit forum gelezen dat er volgens het boekje 6,5 inch in moet zitten ( = 16cm )

Een ander gaf weer aan dat er bij opmeten er toch maar een 13cm in zit.

Ben nu ook wel heel erg benieuwd wat er in kan. Ik hoop echt op de 16 cm.

Hallo,

Aangezien ik wat beter geluid wil in mijn Rio ben ik begonnen met het laten inbouwen van een Subwoofer. Dit is inmiddels gedaan en klinkt best goed.

Enige punt is dat de rear speakers van de Rio vrijwel geen hoog weergeven. Nu mis ik dus eigenlijk wat hoog geluid. Ik wil deze speakers dus laten vervangen voor andere die wat meer hogere tonen weergeven en ik wil meteen ook de front speakers vervangen. Ik kan alleen nergens vinden welke maat speaker er nu in zit en er eventueel in zou kunnen.

Enige manier is om het paneel eraf te halen maar daar wil ik nog niet aan gaan beginnen.

Wellicht weet iemand hier het die het ook al gedaan heeft of laten doen?

Hallo Blackviper,

Heb je de subwoofer op de orginele Kia radio aangesloten? Zo ja, is dit makkelijk te doen?

Ik vind het geluid namelijk ook tegenvallen en wil dus de woofer en eventueel speakers uit mijn oude auto weer gaan inbouwen.

Lijkt me alleen niet makkelijk omdat ik nergens kan vinden hoe de radio eruit kan en ook nergens schroefjes in het dashbord kan ontdekken!

Pipke.

Jep zit aangesloten op de standaard radio. Is wel een aardige klus. Heb het laten doen. De radio moet eruit volgens mij wippen ze die eruit met speciale dingen. Vervolgens moet er een kabel van de accu naar de achterbak. Netjes weggewerkt natuurlijk. En moet er een afstandbediening van de subwoover via de armsteun komen. Al me al een dag werk.

De sub ligt in dat bakje boven het reserve wiel.

Nu alleen nog de front en rear speakers maar ja daar kan ik dus geen reet over vinden.. :(

Ik weet niet of de speakers veel zullen veranderen aan je geluidsbeleving, maar het is wel de eerste stap op te proberen. Maar let wel op met hoge tonen en vooral de positie van de hoge tonen speakers.

In tegen stelling tot de lage tonen planten de hoge tonen zich veel meer rechtlijnig voort. Lage tonen speakers (basspeakers) worden vaak weggestopt en dat geeft geen probleem omdat je die lage tonen toch wel overal hoort. Maar hoge tonen kunnen beter in het zicht geplaatst worden zodat de hoge tonen je gehoor direct kunnen bereiken. Je ziet dat ook vaak in auto’s; zelfs in de Kia Rio waar de speciale hoge tonen speakers bij het optionele soundsysteem in de voorstijlen gemonteerd zijn. Bij veel andere auto’s (zoals mijn Seat Alhambra) zijn ze op het dashboard gemonteerd. Je hebt een grote kans dat het vervangen van de originele luidsprekers door andere speakers op dezelfde plek in het portier niet voor veel verbetering aan je geluidsbeleving zullen zorgen. De hoge tonen dempen immers tegen de stoelen of je benen aan. Ik zou eerder gaan voor het monteren van speciale hoge tonen speakers (tweaters) als de hoge tonen je probleem zijn en die op een goede (zichtbare) plek monteren; misschien de speciale raamstijlcovers bij de dealer bestellen met de plek voor de tweaters en deze in je auto monteren?

ja ook aan gedacht.

Maar draai voor de grap maar eens je fader geheel naar achter. De achter boxen zijn echt ruk en missen midden en hoog. Dus ik weet wel zeker dat je met vervangen van speakers winst behaald. Magnat heeft een setje die juist meer hoog en mid geven. Die boxen die erin zitten zijn gewoon ruk.

Ik kan het (helaas) nog niet beoordelen. Onze Rio komt pas in mei.....

Heb wel het Navigation Pack erbij. Een ander audio systeem dus en weet niet of er dan andere speakers in zitten.

inmiddels bedrijf je gevonden die gaat inbouwen..

Heb de raamstijlen met tweeters besteld zodat daar de tweeters netjes in weg gewerkt kunnen worden ;)

Alleen voor wordt aangepakt.. Achter heeft niet veel zin. Als ik hierna nog niet tevreden ben gaat de headunit eruit en komt er een van pioneer ofzo in. ;)

inmiddels bedrijf je gevonden die gaat inbouwen..

Heb de raamstijlen met tweeters besteld zodat daar de tweeters netjes in weg gewerkt kunnen worden ;)

Alleen voor wordt aangepakt.. Achter heeft niet veel zin. Als ik hierna nog niet tevreden ben gaat de headunit eruit en komt er een van pioneer ofzo in. ;)

Was bij de auto van mijn vriendin ook, eerst speakers en toen bleek dat de radio ook niet veel was nieuwe radio erin. scheelt heel veel. Dat was een suzuki, wie weet heeft kia betere radio's

Blackviper,

Heb jij een foto waar de subwoofer is geplaatst?

Ik heb de dealer gevraagd naar de kosten voor het plaatsen van een subwoofer (Actieve Subwoofer x700.1us). Mag ik vragen wat jij kwijt was voor het plaatsen van de subwoofer.

mvg

kamaya

Het is de pioneer subwoofer ts-wx77a zit nu op werk dus geen foto..

Dit is een vrij platte subwoofer en hij ligt in het lade dingetje boven het reserve wiel. Je hebt in je achterbak zo een klepje waar een paar cm ruimte is voor je reserve wiel begint.

Het was 150 euro inbouw en dat ding kostte 349 euro. Niet bij de dealer laten doen trouwens.

Verder kan je dat ding gewoon ook op je vloer leggen want je bagage kan er gewoon bovenop.

Hier meer info en plaatjes.