Ga naar inhoud

Tuning van de kia Rio


Presiozo

Aanbevolen Berichten

Hallo,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun auto al hebben laten chiptunen(waar) en wat het resultaat is.

Het meest nieuwsgierig ben ik natuurlijk naar de 1.25 cvvt omdat ik die zelf heb.

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar eventuele tuning in en op de auto. Zijn hier websites voor ?

Ik kan amper iets vinden online en zeker geen website/shop waar veel te halen is voor de Rio.

Groeten,

Presiozo

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 116
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Hallo,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun auto al hebben laten chiptunen(waar) en wat het resultaat is.

Het meest nieuwsgierig ben ik natuurlijk naar de 1.25 cvvt omdat ik die zelf heb.

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar eventuele tuning in en op de auto. Zijn hier websites voor ?

Ik kan amper iets vinden online en zeker geen website/shop waar veel te halen is voor de Rio.

Groeten,

Presiozo

Een benzine (of diesel) motor zonder turbo of compressor chiptunen heeft geen zin. Bij het chiptunen wordt de turbo, inspuitdruk en timing aangepast. Daarom zul je geen chiptuning vinden voor de 1.25 cvvt.

Ziptuning is de bekendste in NL op dat gebied, heb er zelf erg goede ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Houdt er wel rekening mee dat tuning op een 1.25 CVVT een economisch delict is. Dit vanwege de BPM-vrijstelling, vrijstelling houderschapsbelasting en eventuele 14% bijtellingsregel voor deze auto die in de categorie "zeer zuinig" valt.

Wordt je gecontroleerd, dan moet je alsnog de volledige BPM betalen en kunnen de andere voordelen met terugwerkende kracht worden teruggedraaid plus boete.

Dit in tegenstelling tot tuning van "normale" auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ken inderdaad ziptuning en daar stond geen rio bij, vond ik al raar.

omdat ik deze site heb gezien: http://www.vtune.nl/...ng-kia/kia-rio/ dacht ik dat het wel kon. staat een rio bij 1.2.

Dan iemand misschien andere ideeen om de auto wat vlotter te maken ?

Hey, die kende ik nog niet. Ik zie dat zij het voor de Kia m.b.v. een powerbox doen, dus een piggyback systeem. De opgegeven vermogenswinst vind ik verrassend hoog voor een niet geblazen motor. Meestal is de vermogenswinst voor niet geblazen motoren minimaal omdat je maar op een zeer beperkt aantal parameters (inspuitdruk en timing) kunt gaan sturen, en die leveren nauwelijks vermogenswinst op. Turbodruk verhogen / de turbo spinnend houden, levert de grootste winst op. Vandaar dat de meeste tuners er geen heil in zien iets te ontwikkelen en aan te bieden voor atmosferische (niet geblazen) motoren.

Het is het proberen waard, je kan zo'n powebox eenvoudig weer verwijderen. Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Houdt er wel rekening mee dat tuning op een 1.25 CVVT een economisch delict is. Dit vanwege de BPM-vrijstelling, vrijstelling houderschapsbelasting en eventuele 14% bijtellingsregel voor deze auto die in de categorie "zeer zuinig" valt.

Wordt je gecontroleerd, dan moet je alsnog de volledige BPM betalen en kunnen de andere voordelen met terugwerkende kracht worden teruggedraaid plus boete.

Dit in tegenstelling tot tuning van "normale" auto's.

Heb je hier een bron van? Ik wil heb misschien ook doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk niet dat het laten opvoeren van je auto op deze manier ineens zorgt voor meer uitstoot.

en ik heb er nog niet van gehoord dat je een boete kan krijgen al klinkt het wel logish als ik het zo hoor van derrek.

Zal het eens navragen bij de tuner alsik besluit het te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het monteren van grotere diameter en bredere velgen zorgt er ook al voor dat de auto niet meer aan de gestelde norm voldoet. Dat is de reden dat de dealer de grotere velgen niet af fabriek levert, maar nadien pas monteert. Daarbij komt nog dat de Kia Rio de gepubliceerde verbruikscijfers in de praktijk bij lange na niet haalt, dus de auto voldoet vanaf moment van afleveren al niet aan de geldende normen, dat is allemaal Haags, Europees theoretisch bureau politiek geneuzel. :detective:

Als ze daarop willen gaan controleren en straffen/handhaven, dan kunnen ze per direct elke BMP vrije / wegenbelastingvrije auto van de weg halen cq een naheffing sturen.

Ik zie dat in de praktijk niet snel gebeuren. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zal het eens navragen bij de tuner als ik besluit het te doen.

Dat is als de bakker vragen of zijn brood goed is.

Ik kan wettekst zo snel niet vinden, maar de motor is onderdeel van de typegoedkeuring van een auto. Daarom is tuning in principe niet legaal. Maar bij de z.g. zeer zuinige auto's komt er ook aanspraak op een belastingvoordeel bij kijken en dat maakt het tevens een economisch delict. Of de CO2 uitstoot veranderd, dat weet waarschijnlijk niemand want ik neem niet aan dat de tuner dit officieel volgens de richtlijn 2004/3/EC heeft laten nameten.

Ik ben het eens met Blue_eyes dat je hiervoor niet zo snel gepakt zult worden, maar je bent je er nu wel van bewust. En inderdaad, ook de 17" velgen mogen eigenlijk al niet. Die worden "gedoogd" (een goed Nederlands woord).

Maar ik zou me meer zorgen maken over de (7 jaar) garantie op de motor, want die verspeel je zeker. De tuner geeft wel 5 jaar garantie op de door hem aangebrachte software (voor wat dat waard is) en 3 maanden op de motor. Die motorgarantie kun je dan middels een verzekering uitbreiden. Slechter kun je het niet hebben want garantie-verzekeringen staan nog slechter bekend als uitvaartverzekeringen; ze vinden altijd wel een reden om niet uit te hoeven keren en ga je dan met boter op je hoofd naar de rechter?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Haha, ja dat is waar Derrek, een bakker vragen of zijn brood goed is.

Toch heb ik een goede ervaring met tuning op een golf gti van 2007, rijdt als de brandweer en niks mis mee.

Die 7 jaar garantie is inderdaad iets belangrijks aan de kia en o.a. een reden waarom ik hem heb gekocht.

ik denk dat ik het maar laat bij tuning van het interieur en exterieur. Iemand nog ideeen waar ik dat kan vinden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Haha, ja dat is waar Derrek, een bakker vragen of zijn brood goed is.

Toch heb ik een goede ervaring met tuning op een golf gti van 2007, rijdt als de brandweer en niks mis mee.

Die 7 jaar garantie is inderdaad iets belangrijks aan de kia en o.a. een reden waarom ik hem heb gekocht.

ik denk dat ik het maar laat bij tuning van het interieur en exterieur. Iemand nog ideeen waar ik dat kan vinden ?

er zijn een paar dingentjes op ebay te vinden maar veel is er nog niet hoor dus alle bevindingen zijn welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Nee, na de woorden van derrek over verlies garantie en uitstoot heb ik er niet meer aan gedacht... wil het eigenlijk nogsteeds dus als ik een keer wat tijd heb ga ik me er in verdiepen.

Heb er nog even een email aan gewaagd richting Vtune.

Apart vind ik wel dat ik op andere sites alleen de diesel tegenkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb antwoord:

Uw Kia Rio 1.2 komt in aanmerking voor de Vtune "PIGGYBACK"

Deze "PIGGYBACK" is een digitale externe programmeerbare module die alle belangrijke elementen van uw motor aanstuurt.

De "PIGGYBACK" wordt middels een speciale kabel tussen de kabelboom gemonteerd.

Deze module wordt voorzien van eigen ontwikkelde software voor uw type motor. Moet mijn auto ook op de vermogensbank?

Het vermogen van uw Kia Rio 1.2 zal van 85 pk stijgen naar 97 pk.

Naast het vermogen zal ook de trekkracht toenemen, van 121 Nm naar 141 Nm.

U zult tijdens de proefrit direct merken dat uw auto vlotter en soepeler zal aanvoelen.Een goede chiptuning valt of staat met de geplaatste software, VTune ontwikkelt zelf voor elke chiptuning de benodigde software met al meer dan 20 jaar ervaring.

Verval fabrieksgarantie:

Deze vraag horen wij meerdere keren per dag, het antwoord is eenvoudig. Dat ligt aan de manier waarop tuning uit wordt gevoerd. Zo lang er bij chiptuning geen ECU wordt open gemaakt is er geen rede voor paniek. Dus als u uw auto of bus wil laten chippen met behoud Fabrieksgarantie blijven er twee opties over:

Tuning via de Diagnose poort, of te wel OBD-Tuning. vaak niet mogelijk bij benzine motoren!

Tuning via een Externe module voorzien van software op maat.

Deze Externe modules zijn er voor de Benzine motoren, de "PiggyBack"en voor de Diesel motoren de "Digi-Chip"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zal ik dan nog een mailtje sturen aan de dealer met de vraag om garantie voor de zekerheid ?

Weet je ook de kosten toevallig of ben ik nu te lui om naar de site van vtune te gaan omdat het er gewoon al staat :)?

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 pk winst? Dat is best veel toch? Vooral bij benzine...

En dus met behoudt van garantie. Valt er iets te zeggen over het verbruik? Wordt dat ineens 1:5 bijvoorbeeld? :-)

En wat zou zoiets moeten gaan kosten?

Net nog even achteraan gebeld.

Verbruik blijft gelijk en wordt zelfs nog iets beter.

Kosten 299

Link naar reactie
Delen op andere sites


De mail is de deur uit, nu ff wachten op antwoord. 12 PK is op die aantallen best wat ja.meer dan 10%. Verder is 300 euro niet heel duur maar ik denk als we zeggen we komen met 5-6-10-20 kia rio's dat ze dan wel gaan zakken ;) dus even wachten tot we duidelijkheid hebben vanuit kia en dan collectief tunen! is voor hun ook makkelijker denk ik 10 dezelfde achter elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De mail is de deur uit, nu ff wachten op antwoord. 12 PK is op die aantallen best wat ja.meer dan 10%. Verder is 300 euro niet heel duur maar ik denk als we zeggen we komen met 5-6-10-20 kia rio's dat ze dan wel gaan zakken ;) dus even wachten tot we duidelijkheid hebben vanuit kia en dan collectief tunen! is voor hun ook makkelijker denk ik 10 dezelfde achter elkaar.

Je hebt KIA gemaild? Want het mag natuurlijk niet ;) Dat is het antwoord wat je krijgen gaat. Echter omdat het een aparte box is zullen ze het niet zo snel merken. Mochten er problemen zijn haal je deze er zo tussenuit.

Ben benieuwd naar hun reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


volgens mij moet je het dan zien als een soort chip vol met software die je dus aansluit. maar wel linke soep of niet als je die dus bij iedere APK enz los moet koppelen...de software van je auto wordt dan steeds omgegooid. hahaha ja ik ben ook benieuwd naar het antwoord. Vtune zegt namelijk gewoon dat het wel kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


is dat zo blackviper? waarom mag het niet en kun je de box er inderdaad makkelijk zelf tussenuit halen (voor een APK bijvoorbeeld)

Voor apk en beurten maakt het niet uit. Maar als er iets goed mis is waarvan je vermoedt dat je je garantie nodig zou moeten hebben zou die er wel tussen uit moeten. Je past natuurlijk de software aan van je auto op deze manier. Als alles daardoor naar de Kl#te gaat wenst KIA daar niet voor op te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.




×
×
  • Nieuwe Aanmaken...