Ga naar inhoud

LPG inbouw in (bijna) nieuwe picanto


weerderhof

Aanbevolen Berichten

Gezien de benzine prijzen en het toch niet erg zuinig zijn overweeg ik na bijna 3000 km op teller een lpg installatie te laten inbouwen met een 35 l tank want dan blijft ook in de toekomst de bijtelling voor lpg 0 euro .

Wiet weet wat zoiets gaat kosten en is er ook een klepbeschermings syteem nodig?

alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


vanaf zo'n €1500

Weet niet wat je met klepbescherming bedoeld, maar je moet dacht ik altijd een kraan/afsluitsysteem hebben ivm veiligheid in parkeergarages.

De motor is al geschikt voor LPG, want ze verkopen ook een LPG combi in het buitenland.

Link naar reactie
Delen op andere sites


weerdehof bedoelt waarschijnlijk Flashlube.

2 dingen.

De motor die nu in de picanto zit is niet zonder meer geschikt voor LPG.

De LPG versie heeft waarschijnlijk andere/hardere kleppen

De garantie van 7 jaar ben je op de motor direct kwijt.

Ik zou het even navragen bij je dealer.

Het rijden op gas lijkt goedkoop maar is het vaak niet i.v.m. motorschade en

dat zijn dure reparaties.

Ik heb 20 jaar op LPG gereden en heb enige ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja ik bedoel flashlube.

Ik heb ergens zien staan als je gasfx pakt de garantie wel door zou lopen.

Als ik voor 1500 euro een installatie heb en de garantie loopt door dan is de keuze snel gemaakt.

Ik heb ook een mailtje naar mijn dealer gestuurd kijken wat zijn reactie zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo,

Er rijden inmiddels heel wat autoś rond zonder reserve wiel, verder heb ik uitgezocht dat op dit moment een auto die niet belasting vrij is en minder dan 850 kg weegt niets extra,s hoeft te betalen bij een G3 installatie ( bij G3krijg je een behoorlijke korting) je betaald dan in limburg rond de 50 euro per kwartaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites


aanvulling:

Je hebt ca 1 mrt je auto gekregen en dat betekent dat je per jaar ca 36000km

gaat rijden.

Ik begrijp werkelijk niet waarom je geen dieseltje hebt gekocht.

Er van uit gaande dat je 5 jaar met een LPG auto rijd.

Meerprijs LPG t.o.v. benzine:

Wegenbelasting 352 eu p/jr (zou vervallen t.o.v. een diesel)

Afschrijving LPG installatie 400 eu p/jr (kost gewoon 2000 met flashlube)

Kleppenstellen 300 eu p/jr. (om de 30K )

Kleprevisie sparen 500 eu/jr (reparatie van minstens 2500 eu)

Meerverbruik LPG t.o.v. benzine ca 10%

Gezien de ellende zou ik het echt niet doen.

Kijk het even aan en ruill em in voor een dieseltje als het echt te gek wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rijd al jaren ongveer 20.000 km per jaar

Verder weegt mijn picanto 820 kg daar komt 80% van 35 bij is 28 kg totaal dus net onder de 850.

En dan gaat hij niet omhoog volgens mij.

Zijn er mensen die al op lpg rijden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Enig idee wat zo'n gastank weegt ?

Je roept iets van 80% van 35.

Waar heb je het dan over ? de vulling ?

Bij 20K/jr zou ik er niet eens aan denken, echt niet.

Ga je nou niet rijk rekenen aan de pomp, overall ben jij uiteindelijk de sjaak.

NB ex LPG auto's leveren doorgaans vanwege die klep-problemen geen drol op bij inruil.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bigwade , ik heb een dik jaar in een alfa op gas gereden , met goed onderhoud verkom je problemen ,rijden op lpg is een feest !!

Weerderhof , Grote kans dat hij al geharde kleppen heeft die beter bestand zijn tegen Nieuwe brandstoffen ,

Je kan anders altijd nog gaan informeren bij een lpg specialist ,

Wij zitten ook te twijfelen om voor een gas inbouw toegaan ,

Link naar reactie
Delen op andere sites


aanvulling:

Je hebt ca 1 mrt je auto gekregen en dat betekent dat je per jaar ca 36000km

gaat rijden.

Ik begrijp werkelijk niet waarom je geen dieseltje hebt gekocht.

Wij hebben met deze kilometrage ook gekozen voor een 1.2 benzine Picanto. Er zijn in het A-segment nagenoeg geen alternatieven te vinden met een dieselmotor met als uitzondering de Twingo. Deze auto vind ik persoonlijk geen alternatief voor de Picanto.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bigwade , ik heb een dik jaar in een alfa op gas gereden , met goed onderhoud verkom je problemen ,rijden op lpg is een feest !!

Je geeft het zelf al aan, slechts een jaar met gas gereden, dat is dus geen echte ervaring.

De problemen komen rond de 60-100.000km

Ik heb vanaf 1989 t/m 2008 zo'n 500.000km in 4 auto's op LPG gereden

Bij de 1e heb ik 3x een koppenrevisie gehad

Bij de 2e heb ik 2x een koppenrevisie gehad

Bij de 3e heb ik 1x een koppenrevisie gehad

Allen 6 cylinders en allemaal onder garantie, dealers niet blij..

Bij nr 4, een 8 cylinder, heb ik 1x backfireschade gehad, geen garantie..

Door een iets andere afstelling en een andere gasklep heeft deze het met 2 verdampers 273.000 km uitgehouden.

De laatste beurt was ca 3000 euro en daarvan kwam 33% voor rekening van de gasinstallatie.

Alle auto's nieuw gekocht en op schema laten onderhouden behalve de laatste (ivm korte garantie grijze import)

Bij mijn 1e SP heb ik hier op het forum naar ervaringen gevraagd en die waren nou niet erg positief op 3 gebruikers na waarvan er iig 1 flashlube had laten monteren.

Ik ben overigens erg benieuwd naar antwoorden van gasinbouwers ,dealers en KiaMNL

aangepast door bigwade
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Warmentuuter

Het is inderdaad echt jammer dat je vaak negatieve geluiden hoort.

Gas is een stuk goedkoper en ook beter voor het milieu.

In 2008 had ik net een Hyundai Tucson gekocht en prompt schoot de benzineprijs van de 1,30 naar de 1.58.

Toen ben ik erg met gas bezig geweest.

Ten eerste werd het al meteen door de dealer afgeraden en de garantie verviel maar werd overgenomen door de gasinbouwer.

Ik ben afgehaakt maar een collega van mijn vrouw liet wel gas inbouwen in de nieuwe toyota yaris en ook hier verviel de garantie van Toyota.

Na 50000 begon de ellende en de cilinderkop moest worden gereviseerd.

De Toyota kon niet worden aangeklopt en de gasinbouwer deed ook zeer moeilijk omdat de termijn van twee jaar om was..

Uiteindelijk heeft een bevriende automonteur de kop laten reviseren. (kosten 700 euro)

De toyota is twee maanden terug ingeruild voor een Opel Corsa met een fabrieks ingebouwde LPG met vijf jaar garantie en vijf gratis onderhoud.

Op één of andere manier gaan Japaners en Koreanen slecht op gas.

En dat is jammer

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tuut, dat is niet helemaal waar.

Kia heeft winter 2010 een paar Kia Fortes naar NL gehaald en daar hebben ondergetekende en Smart in mogen rijden.

http://www.kiaclub.nl/topic/5741-testdrive-forte/page__view__findpost__p__49054

Dat reed geweldig.

Ook ik ben groot voorstander van het gebruik van LPG (rest materiaal en helaas 75% accijns)

Het probleem zit em in de type goedkeuring door de overheid.

Dat kost fabrikanten te veel om zo'n auto op de markt te zetten.

Net als dat nu al die meidenbakken over 2 jaar gewoon weer wegenbelasting betalen en die geinige dieseltjes dubbel en dwars.

Overheid en vertrouwen en op kunnen bouwen, lastig toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Jeroen66475

Op één of andere manier gaan Japaners en Koreanen slecht op gas.

Ik heb een Citroen C5 op gas gehad en ik kan je verzekeren dat die óók slecht op gas ging en dat ondanks de homologatie van de importeur, daar ben ik financieel echt op leeggelopen. Maar mijn eerste auto op gas was een Toyota Carina II en die heeft echt probleemloos enkele tonnen op gas gereden. Maar dat was de goede oude tijd: Toen Toyota's nog écht onverwoestbaar waren en gas nog geen LPi heette :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook tientallen auto's op gas gehad. Ook soms zelf ingebouwd. Mijn ervaring is dat je niet kan zeggen dat LPG per definitie wel of niet kan. Dat hangt van merk, type en motortype af. Heeft niets maar dan ook niets met goed onderhoud te maken, wat hier ook wordt gesuggereerd. Er zijn gewoon auto's die er prima tegen kunnen en er zijn auto's die er maar slecht tegen kunnen. Bij de auto's die er slecht tegen kunnen gaat het met sommige berijders wel goed. Bijv. omdat dat hele rustige rijders zijn, of omdat ze niet zoveel rijden, of spelen er andere factoren mee.

Wat is nu exact het probleem? Rijden op LPG veroorzaakt hogere verbrandingstemperaturen. Ook ontbreekt bij LPG de smerende en koelende werking van de kleppen op de klepzittingen zoals benzine dat wel heeft. Als de klepzittingen (en dus niet de kleppen) hiervoor ongeschikt zijn (ongehard), slaan de kleppen in op de klepzittingen. Om deze reden moet je al vaker kleppen stellen, anders loop je het risico dat je kleppen verbranden of sterk gaan tikkeren. Veel en hard rijden verergerd dit probleem. Of een slechte afstelling van het gasmengsel (arm lopen). Op een gegeven moment ben je uitgesteld, begint de motor slecht te lopen en is een dure koprevisie noodzakelijk. Dan worden de klepzittingen vervangen. En evt. kleppen, mochten deze verbrand zijn.

Sommige motoren hebben van fabriek af al geharde klepzittingen door de constructie van de motor en bij deze speelt het probleem niet (of veel minder). Vandaar dat het soms wel en soms niet goed gaat.

Desondanks dit kan je toch wel concluderen dat Kia en LPG over het algemeen geen hele goede combinatie blijkt te zijn. Ongeacht het type of de motor komen problemen voor. Het hoeft niet verkeerd te gaan, bij een enkeling gaat het wel goed, maar het risico is wel gewoon groter. En wil je het risico nemen, dat is dan even de vraag.

Verder heb je nu eenmaal doordat er meer aan en op zit (verdamper, tank, afsluiters, mengstuk, leidingen, vulopening, evt. electronica) wat meer risico op storingen. E.e.a. wel sterk afhankelijk van de kwaliteit van de inbouwer en het gebruikte merk installatie.

En het gebruikelijke kastje muur verhaal tussen de gasboer en de kia dealer bij storingen, daar moet je ook maar trek in hebben.

aangepast door elmerblues
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gezien de benzine prijzen en het toch niet erg zuinig zijn overweeg ik na bijna 3000 km op teller een lpg installatie te laten inbouwen met een 35 l tank want dan blijft ook in de toekomst de bijtelling voor lpg 0 euro .

Wiet weet wat zoiets gaat kosten en is er ook een klepbeschermings syteem nodig?

alvast bedankt voor de reactie.

Alleen LPG vanuit de fabriek ingebouwd heeft voorlopig vrijstelling tot 2013 van belasting.

Wanneer je hem nu inbouwd val je gewoon in de reguliere belasting die er voo rLPG geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb al vele auto's op gas gereden. Net wat elmerblues zegt, kan het ene merk er beter tegen dan het andere. Maar alleen al financieel is het af te raden gas in de Picanto te laten inbouwen. Ik heb een berekening gemaakt. In mijn geval met 10.000 km per jaar is het pas winstgevend na 4 jaar. Rijdend op gas moet je rekening houden met eventueel te betalen belasting, inbouwkosten, meerverbruik t.o.v. benzine, extra kosten verzekering en tenslotte te reserveren geld voor extra onderhoud. Dat weegt nooit op tegen de voordelen van rijden op gas. Bovendien: als Kia het zelf al niet wil introduceren in Nederland en de garantie op de motor laat vervallen, dan zegt dat toch genoeg? Het is dan altijd beter de auto na enige tijd in te ruilen en een kleine diesel te kopen, of eventueel een Chevvy Spark op gas.

Met een ei onder mijn voet scoor ik op dit moment overigens 1 op 18 gemiddeld. Leve de nieuwe software update!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...