elmerblues Geplaatst 7 Mei, 2012 Geplaatst 7 Mei, 2012 Ok, toegegeven, ik zag een soortgelijk onderwerp bij de RIO afdeling maar vond het zo'n leuk onderwerp dat ik het ook wel eens wil horen van de mensen die een SP3 hebben gekocht (of gaan kopen). Wat waren je aankoopoverwegingen? Waarom uiteindelijk je krabbel gezet onder het koopkontrakt voor een nagelnieuwe, kraakverse SP3 en geen andere auto? In welke auto's heb je allemaal proefgereden en waarom werd het uiteindelijk toch de SP3? Als ik voor mijzelf praat heb ik toentertijd gekeken naar de Mitsubishi ASX (kleiner, alleen leverbaar met zwart interieur, neus moet je van houden) en de Nissan Qashquai (ook ietsje kleiner, toen ook al gedateerd model, paar modelissues). De Hyundai IX35 vond ik niet mooi qua lijnvoering en was ook alleen leverbaar met zwart interieur. Uiteindelijk gekozen voor de SP3 want uitstekende rijeigenschappen, stoere looks, strakke lijnvoering, 7 jaar garantie, aparte vormgeving interieur, interieur ook in lichte kleur leverbaar, en betaalbaar en compleet uitrustingsniveau. Audi Q3 en RR evoque zijn zwaar boven budget. Op dit moment zou ik serieus kijken naar de Citroen Aircross en de Maza CX-5. Leuke aankomers zijn de Ford Ecosport en iets realistischer, de Opel Mokka (alleen die naam is een groooooooote marketingmisser..) Quote
Martinp Geplaatst 7 Mei, 2012 Geplaatst 7 Mei, 2012 Overwegingen van mijn kant in willekeurige volgorde -Stoere auto -goede ervaringen met vorige Kia's -super inruilaanbieding -prijs/kwaliteit SP3 -prijs/kwantiteit SP3 -looks -garantie Quote
kialoog Geplaatst 7 Mei, 2012 Geplaatst 7 Mei, 2012 Nou, op alle punten genoemd ga ik mee (alleen rijeigenschappen niet, als ik had geweten dat dit nu nog zo was ook na de update e.d. dan waarschijnlijk geen SP3) maar hij gaat van de week wederom binnen voor dit euvel. Proefgereden in o.a. QQ, twijfel geval Tiguan, te duur voor het gebodene, en in vergelijking met SP3 beetje saaie auto (maar stuurt groots} Captiva,zeer comfortabel en ruim, maar veel te duur nu. IX 35, te drukke belijningen, en toch ook het stuurgedrag (maar voor het gevoel minder zoekerig als SP3) Kanshebbers vanaf nu (als probleem niet voldoende wordt opgelost) o.a. Mazda CX5, stuurt echt geweldig, prijs is goed, ietsje stugger als SP3, lekkere motor (en dealer om de hoek zowat) De nog komende nieuwe Ford Kuga (maar tot nu toe alleen maar iets over gelezen maar klonk goed het verhaal) Ford ecosport (maar komt geloof ik niet naar Ned) Heel misschien het Mocca-tje grtz. Quote
Seek123 Geplaatst 7 Mei, 2012 Geplaatst 7 Mei, 2012 SP 3 gekocht vanwege: model hoge instap volledigheid aan ''toeters en bellen'' prijs / kwaliteit verhouding 7 jaar garantie inruil aanbod Ook proef gereden in Ford C-Max. De rij-eigenschappen van de Ford waren beduidend beter. Het rij-gedrag van de SP 3 valt (nog steeds) tegen wat betreft (m.n.) inhouden en sturen. Ben nu gecharmeerd geraakt door automatische transmissie. Daarom wordt de volgende of dit jaar een SP 3 automaat of volgend jaar de nieuwe VW Golf 7 automaat. Quote
elmerblues Geplaatst 7 Mei, 2012 Topic Starter Geplaatst 7 Mei, 2012 Zo'n nieuwe kuga is inderdaad ook wel een smakelijk hapje, en eindelijk met 4 cilinders leverbaar: Heeft veel weg van een kleine Q7, en dat mag toch een compliment zijn. Quote
Azzaro Geplaatst 7 Mei, 2012 Geplaatst 7 Mei, 2012 Ik kwam van een Mercedes B klasse, wagen die me niet echt kunnen bekoren heeft, was al langere tijd op uitkijk naar iets 'hogers'; gezien mijn vrouw daar graag mee rijd en ikzelve heb altijd in lagere sportievere wagens gereden maar was het gebok van de vering en het gesleep van de onderzijde of spoilers ook wat beu... Iets hogers moest het dus worden, proefgereden met een quashqai 2.0 DCI met 136 din's maar was zwaar teleurgesteld over de power, mercedes GLK was vér over mijn budget, verbruik van deze schommelt ook al vlug op 9 liter, van een tiguan hoorde ik ook al geruchten dat ie merkelijk dorstiger was dan een golfke met dezelfde motorisatie, ook al wat duurder, audi & bmw buiten budget, dan ook proefgereden met een IX 35 1.7 CRDI, was onder de indruk van de romigheid en de souplesse van deze kleine diesel in die grote kas, ook het verbruik tijdens de testrit op het display beviel me zeer, kreeg echter maar een zwakke overname voor de B en ben dan naar KIA geweest waar ik de Sportage zag, wagen die me al enige tijd erg beviel, had er op het autosalon 2011 in Brussel ook al staan naar kwijlen, vooral de AUDI-look-alike-duitse styling van de wagen en de hoge gordellijn met wat lagere mercedes CLS-achtige zijruiten bevielen me zeer... Nog een testrit gemaakt met een 1.7 CRDI, met een 2.0 CRDI niet meer gereden gezien het vermogen van de 1.7 me goed voldoende leek (en me nog geen minuut beklaagd), ook het verbruik is voor een SUV die toch aanzienlijk meer wind vangt is een zéér goede meevaller!!! Heb nu bijna 20000 kilometerkens en ben een zéér tevreden Sportage-rijder, op een defecte spoeierniveausensor en een slaphangend kofferscherm aan de rechterzijde (in bestelling-garantie) na nog nikske mee voorgehad... TOPWAGEN!!! En zit ganse dagen tussen en in Mercedessen dus ben wel wat gewoon, ze zijn goed bezig bij KIA, dit weekend de nieuwe CEED gaan bekijken, deze heeft ook alles in huis om serieus wat potten te gaan breken!!! Quote
chrichri Geplaatst 7 Mei, 2012 Geplaatst 7 Mei, 2012 Zo'n nieuwe kuga is inderdaad ook wel een smakelijk hapje, en eindelijk met 4 cilinders leverbaar: Heeft veel weg van een kleine Q7, en dat mag toch een compliment zijn. Hey Elmer, Mooie foto van de nieuwe Kuga.Zo zou ik hem ook wel willen maar het is wel een foto van het prototype,de "Vertrek".Jammer genoeg veranderen sommige merken hun prototype's teveel en blijft er alleen een bravere versie over. Hier een link naar de nieuwe Kuga: http://www.dieselstation.com/Ford/Kuga-2012/Ford-Kuga-2012-wallpaper-ds02-i4771.html Vind de vorige dan eigenlijk nog mooier. Mijn Sportage heb ik gekozen voor de "looks".Heb dit met mijn vorige wagens ook altijd gedaan en tot nu toe eigenlijk nooit niet ontgoocheld geweest over de "rest" van de wagens(geluk hebben zeker ).Zelfs met het stuurgedrag van de Sportage heb ik niet echt zo'n probleem.Alleen de prestaties zijn wat minder.Heeft echt problemen om op snelheid te komen.Eens de 120 km/u voorbij gaat hij wel als een speer.Je neemt het er dan maar bij.Ik ben dus ook nog tevreden van mijn Sportage. Moest ik hem ruilen dan zou ik gaan voor de "Evoque" van Range Rover.Qua looks scoort die wel bij mij alleen is de prijscategorie wel wat hoger(boven mijn budget dus ). Quote
Gast remcob Geplaatst 8 Mei, 2012 Geplaatst 8 Mei, 2012 Mijn short list bestaat nog uit: - Kia Sportage (ruim, mooi, fijn onderstel, rijdt prettig al vond ik het stuur rond de middenstand wel een beetje nerveus) - Citroen C4 Aircross (ruim, mooi, stuur voelt zwaar soms of gevoelloos, onderstel vrij strak) - Mazada CX-5 (ga ik komende week proefrijden, 1e indruk: niet de mooiste, wel voldoende ruim,) Rij eigenschappen zouden de doorslag kunnen geven bij deze auto. We dachten een tijdje geleden eruit te zijn en te kiezen voor de Sportage maar door de nieuwkomers en we geen haast hebben met kopen toch nog even de nieuwkomers bekijken. Quote
chrichri Geplaatst 8 Mei, 2012 Geplaatst 8 Mei, 2012 Je hebt ook nog de Peugot 4008(gebaseerd op de Mitsubushi ASX) maar naar ik vernomen heb komt deze niet in Nederland uit. http://autovisieblog.nl/nieuws/meer-beeld-peugeot-4008/ Quote
wimme Geplaatst 9 Mei, 2012 Geplaatst 9 Mei, 2012 Hé heren en dames, dit is een forum van KIA Sportage 3 en ga met die testen van minderwaardige concurenten op eigen merkgerelateerde forums, bevuil deze forum niet ! Quote
elmerblues Geplaatst 9 Mei, 2012 Topic Starter Geplaatst 9 Mei, 2012 Ik vraag toch in de eerste topic om ervaringen met andere auto's? Het is een vrij forum hoor. Laten we de mening van forumbevuiling maar aan de modderators over... Overigens beschouw ik het zeer zeker niet als minderwaardige concurrenten. Toen de SP3 werd uitgebracht was deze baanbrekend, maar intussen zit de concurrentie ook niet stil en racet de SP3 op sommige punten voorbij. Wel iets om even bij stil te staan, lijkt mij, zeker als je op het punt staat een SP3 te kopen. Ik las trouwens dat de Citroen C4 Aircross een broertje is van de ASX. Waarschijnlijk daarom komt de 4008 ook niet naar nederland, 2 ASX klonen is wellicht iets teveel van het goede. Quote
Kofferbak Geplaatst 9 Mei, 2012 Geplaatst 9 Mei, 2012 Ik had zo'n beetje dezelfde overwegingen als jij toen ik voor de SP3 ging, een paar auto's vielen direct af, heus wel mooi maar onbetaalbaar voor mij. Het ging toen om auto's zo rond 25 tot max 30 duizend maar dan ook wel echt alles erbij en dan niet nog eens een vracht aan weer centen uit de zak klopperij zoals afleveringskosten, metallic lakje, dakje dit, navigatie zo etc etc, dus gewoon de wagen voor het geld dan ook echt voor de deur. Heb toen ook gekeken naar de Niksan en heb zelfs een proefrit gemaakt in de Dacia Duster die overigens op het gebied van rijden helemaal niet tegenviel maar op andere gebieden zichzelf van je af praatte, als Renault zelfs zijn schokbrekers, interieur etc etc niet eens onder zijn maar 2 jaar garantie durft te laten vallen, dan val je bij mij als merk direct af, dan denk...... zulke troep moet ik niet hebben, toch zag ie er echt wel stoer uit, ook degelijk genoeg...... alleen als je de ruitewissers aandeed kreeg je weer zo'n angstgevoel, de radio moet je ook niet aanzetten en als je een purist bent en alleen op het rijden let, dan gaat het wel, is het nog een beetje een echte terreinwagen ook, aan het interieur is niet veel te slopen Maar goed, ik mis hem toch wel in je lijstje, hij zou een betaalbaar alternatief voor de SP3 kunnen zijn als je van hoog zitten houd , Subaru heeft ook iets gemaakt, staat ook niet in je lijstje, maar als je van AWD houd mag hij in dat lijstje eigenlijk ook niet ontbreken, niet dat ik hem zelf zou willen hebben hoor Die Citroën en die Mazda........ ja, die kunnen best wel eens klantjes trekken. Toch wil ik mijn SP3 niet kwijt, vind hem gewoon de mooiste, met de beste garantie, het is wel geen strepentrekker maar komt vlot genoeg mee als je hem ook eens echt op zijn staart trapt, zuipt me niet direct de oren van de kop, is lekker stil, zit heerlijk en rijd echt niet slecht, ik heb tenminste geen last van dat zogenaamde sturen, al met al ben wel tevreden, maar de concurrentie zit niet stil en als ik weer moest kiezen..... Quote
Homeplate Geplaatst 9 Mei, 2012 Geplaatst 9 Mei, 2012 Voorlopig vind ik ook mijn eigen Sportage de allermooiste! Maar wel zeer interessant hoor, deze produktvergelijking. Altijd goed om te zien wat de concurrentie in petto heeft! Quote
Smart Geplaatst 9 Mei, 2012 Geplaatst 9 Mei, 2012 De Mazda CX-5 kwam zeer goed uit een Duitse test. Maar de Ford Ecosport is gewoon een stoere kar hoor! Heb ik maanden geleden al eens foto's van op het forum geplaatst. In één woord: PRACHTIG! Quote
chrichri Geplaatst 9 Mei, 2012 Geplaatst 9 Mei, 2012 Ik vraag toch in de eerste topic om ervaringen met andere auto's? Het is een vrij forum hoor. Laten we de mening van forumbevuiling maar aan de modderators over... Overigens beschouw ik het zeer zeker niet als minderwaardige concurrenten. Toen de SP3 werd uitgebracht was deze baanbrekend, maar intussen zit de concurrentie ook niet stil en racet de SP3 op sommige punten voorbij. Wel iets om even bij stil te staan, lijkt mij, zeker als je op het punt staat een SP3 te kopen. Ik las trouwens dat de Citroen C4 Aircross een broertje is van de ASX. Waarschijnlijk daarom komt de 4008 ook niet naar nederland, 2 ASX klonen is wellicht iets teveel van het goede. Natuurlijk zit de concurrentie niet stil.Als je gaat vergelijken moet je wel in je achterhoofd houden dat de (nieuwe) Sportage ondertussen al bijna twee jaar oud is.Nieuwere modellen van andere merken komen dan soms wat beter over en racen dan op sommige punten onze Sportage wat voorbij.Natuurlijk maakt het dan wel een verschil als je nu op punt staat om een wagen te kopen in dit segment.Er is gewoon meer keuze.In ieder geval vind ikzelf niet dat de Sportage er al gedateerd uitziet tegenover bv. de Qasqai en de Rav4.Deze modellen zullen we dan binnen aanzienbare tijd ook wel mogen verwachten in een nieuw jasje. De Peugot4008 en Citroën Aircross zijn gebouwd op de basis van de ASX.Getuige hiervan de zijkanten waar de nerf van de ASX nog goed herkenbaar is.De voor- en achterkant zijn aangepast aan het merk zelf.Ik denk eerder dat de Peugot niet naar Nederland komt omdat er maar één versie is.Het is dan ook een diesel en Nederland is niet het dieselland zoals België dat wel heet te zijn. Quote
elmerblues Geplaatst 10 Mei, 2012 Topic Starter Geplaatst 10 Mei, 2012 Heb toen ook gekeken naar de Niksan en heb zelfs een proefrit gemaakt in de Dacia Duster die overigens op het gebied van rijden helemaal niet tegenviel maar op andere gebieden zichzelf van je af praatte, als Renault zelfs zijn schokbrekers, interieur etc etc niet eens onder zijn maar 2 jaar garantie durft te laten vallen, dan val je bij mij als merk direct af, dan denk...... zulke troep moet ik niet hebben, toch zag ie er echt wel stoer uit, ook degelijk genoeg...... alleen als je de ruitewissers aandeed kreeg je weer zo'n angstgevoel, de radio moet je ook niet aanzetten en als je een purist bent en alleen op het rijden let, dan gaat het wel, is het nog een beetje een echte terreinwagen ook, aan het interieur is niet veel te slopen Maar goed, ik mis hem toch wel in je lijstje, hij zou een betaalbaar alternatief voor de SP3 kunnen zijn als je van hoog zitten houd , Subaru heeft ook iets gemaakt, staat ook niet in je lijstje, maar als je van AWD houd mag hij in dat lijstje eigenlijk ook niet ontbreken, niet dat ik hem zelf zou willen hebben hoor Ik weet niet of mensen die in de prijsklasse van 25-30k zoeken, zoals jij en ik, een Dacia Duster als volwaardig alternatief zien. Ik vind het ook meer van een terreinwagen hebben dan van een compact SUV. En buiten dat, zo'n duster is echt boklelijk met een hele beroerde lijnvorming. Zo'n ding is trouwens ook niet leverbaar als automaat, om maar eens wat te zeggen, en al helemaal niet vergelijkbaar qua uitrustingsniveau en afmetingen (veel kleiner). Het is een echte budgetauto. Die subaru waar je over praat is een ander verhaal. Dat is de Subaru XV en die zit inderdaad wel in die klasse: Ik heb hem in het echt gezien en hij is wat plat en lang. Beetje een sportwagen op hoge poten. Zeker minder hoog dan een SP3 of IX35 (die laatste is trouwens nog hoger dan een SP3). Het is niet echt een mooie auto, maar voor subaru maatstaven helemaal niet slecht. Wel een stevige vanafprijs € 27.495 Quote
kialoog Geplaatst 10 Mei, 2012 Geplaatst 10 Mei, 2012 Als aanvulling dan maar, want we zijn gek op lijstjes en dit kwam ik tegen, past hier wel . Speciale attentie voor forumlid remcob want die gaat volgende week lees ik erin rijden (ben heel benieuwd remcob naar jouw bevindingen) Heerlijk leesvoer dus: http://www.mazda.nl/..._suv_09_web.pdf (als je ze zo bij elkaar ziet blijft de SP3 fraai hoor, maar ja dat sturen en dat doe je toch het meest , bbrrrrr .. echt heel jammer, morgen gaat hij weer binnen, even afwachten dus het resultaat of anders weer het traject showrooms in) grtz Quote
elmerblues Geplaatst 10 Mei, 2012 Topic Starter Geplaatst 10 Mei, 2012 Als het rondjes showroom worden, ben ik eigenlijk nog wel benieuwd wat zo'n SP3 moet opbrengen bij inruil. Laat het even weten. Quote
Gast remcob Geplaatst 10 Mei, 2012 Geplaatst 10 Mei, 2012 @kialoog: heb het stuk gelezen, althans voornamelijk de plussen en minnen. Het Mazda stuk wel even gelezen. Verrassend ook dat ze de Countryman erbij hebben staan. Heb deze auto ook diverse malen mogen rijden. Echte rijdersauto zoals je ook van een Mini mag verwachten maar inderdaad ook toch nog wel krap en prijzig. Toch woensdag eens kijken of ik de positieve geluiden over de Mazda kan bevestigen. Quote
desoto Geplaatst 10 Mei, 2012 Geplaatst 10 Mei, 2012 wat een gezeur over sturen met sp3 ik heb geen problemen stuurt formidabel 1 rechte lijn! Quote
Smart Geplaatst 10 Mei, 2012 Geplaatst 10 Mei, 2012 Kijk Autovisie heeft de Mazda ook uitstekend getest. Vandaag reed er één voor mij. Mooie SUV hoor, doet Mazda goed! Quote
willem57 Geplaatst 11 Mei, 2012 Geplaatst 11 Mei, 2012 Over het sturen met de sp 3 , Ik heb ook geen problemen misschien dat de stuur update al is uitgevoerd, de mijne is van eind Februari 2012. Verder een prima auto en zeker zijn geld waard. Quote
Kofferbak Geplaatst 11 Mei, 2012 Geplaatst 11 Mei, 2012 Lees ook heel veel positieve berichten over de Mazda, is gewoon niks mis, heel veel auto voor een nette prijs en als ze er ook 7 jaar garantie op durven geven....... Ook dit is best wel leuk: http://www.autoweek.nl/video/2890/video-rij-impressie-citroen-c4-aircross Quote
Ysie Geplaatst 11 Mei, 2012 Geplaatst 11 Mei, 2012 Wat ze wel zeggen van de Mazda is ook dat stuurgedrag. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.