Ga naar inhoud

Werking ISG systeem


Niebu

Aanbevolen Berichten

Ik heb ditzelfde al eens eerder aangehaald op dit forum.

Ik heb toen ook navraag bij de dealer gedaan.

ISG werkt als de accucapaciteit boven de 75% zit, en de temperatuur van het blok voldoende is. Die temperatuur is NIET hetzelfde als van de olie. ISG meet op andere waarden (aldus de monteur).

Mijn ISG werkte de laatste paar dagen ook niet zo lekker. Woonwerk is 10 km. Dit kan net te kort zijn om aan de voorwaarden te voldoen.

Maak maar eens een rit van wat meer kilometers dan de 15 die je noemde, en dan zul je zien dat ISG gewoon weer werkt.

Veel mensen vergeten dat er tegenwoordig veel energieverbruikertjes in een auto zitten, en dat je acculading dan net iets te laag kan zijn. Denk aan airco/verwarming van spiegels en achterruit/radio/carkit/etc.

Niet al te druk om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Hmm ja ik zat hier ook over te twijfelen.

Die van mij doet het namelijk vrijwel nooit 's ochtends na het wegrijden. De motor moet dan eerst significant opgewarmd zijn denk ik. Dat is meestal na 10 a 15 rijden.

Gekke is dat hij het wel meteen doet nadat hij de hele dag voor de deur van mn werk stil heeft gestaan. Je zou toch zeggen dat 12 of 9 uur stilstaan niet zo heel veel zou moeten uitmaken.

Vorig jaar op wintersport kwamen we met een 15 jaar oude Volvo krankzinnig in de file te staan. Op een gegeven moment stonden we een uur stil. Gedurende die tijd zetten we dan de motor uit maar de verwarming en radio enzo bleven uiteraard gewoon aan.

Na een uur stilstaan startte ie dan uiteraard gewoon meteen.

En mijn gloednieuwe Kia besluit de motor na 5 minuten stilstaan weer te starten omdat de accucapaciteit (of iets dergelijks) te laag dreigt te worden?

Of dat systeem is k afgesteld, of het werkt gewoon niet goed, of er zit een accu van niks in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmm ja ik zat hier ook over te twijfelen.

Die van mij doet het namelijk vrijwel nooit 's ochtends na het wegrijden. De motor moet dan eerst significant opgewarmd zijn denk ik. Dat is meestal na 10 a 15 rijden.

Gekke is dat hij het wel meteen doet nadat hij de hele dag voor de deur van mn werk stil heeft gestaan. Je zou toch zeggen dat 12 of 9 uur stilstaan niet zo heel veel zou moeten uitmaken.

Vorig jaar op wintersport kwamen we met een 15 jaar oude Volvo krankzinnig in de file te staan. Op een gegeven moment stonden we een uur stil. Gedurende die tijd zetten we dan de motor uit maar de verwarming en radio enzo bleven uiteraard gewoon aan.

Na een uur stilstaan startte ie dan uiteraard gewoon meteen.

En mijn gloednieuwe Kia besluit de motor na 5 minuten stilstaan weer te starten omdat de accucapaciteit (of iets dergelijks) te laag dreigt te worden?

Of dat systeem is k afgesteld, of het werkt gewoon niet goed, of er zit een accu van niks in.

ik ga ervoor dat er een accu van "iets" mindere kwaliteit inzit. Ik ben ook al bezig met mijn dealer of er niet een zwaardere/betere kwaliteit accu in kan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Veel mensen vergeten dat er tegenwoordig veel energieverbruikertjes in een auto zitten, en dat je acculading dan net iets te laag kan zijn. Denk aan airco/verwarming van spiegels en achterruit/radio/carkit/etc.

Niet al te druk om maken.

Ik kan mij voorstellen dat als je ISG hebt, waar je toch voor moet betalen, dat het dan ook naar behoren werkt. Van andere merken, zoals Toyota, weet ik dat het systeem gewoon tadeloos werkt. Elke keer weer, of het nu warm of of koud is en of je nu veel of weinig kilometers hebt gereden. Ook bij Toyota slaat de motor weer aan, wanneer meer energie wordt gevraagd, zoals bij een airco. Wanneer het systeem de helft van de tijd niet functioneert, waar moet je dan volgens het Ecodynamics principe je extra besparing vandaan halen?

Dit vond ik op internet:

'Kia levert de Venga standaard in de extra zuinige en schone EcoDynamics-uitvoering. Naast het ISG Start/Stop-systeem bestaat het EcoDynamics-pakket voor de Venga uit een energiebesparend dynamomanagementsysteem, een indicator voor op- en terugschakelen voor een economische rijstijl en lage-rolweerstandbanden op 15- en 16-inch wielen.'

aangepast door Smart
aanvullende info
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan mij voorstellen dat als je ISG hebt, waar je toch voor moet betalen, dat het dan ook naar behoren werkt. Van andere merken, zoals Toyota, weet ik dat het systeem gewoon tadeloos werkt. Elke keer weer, of het nu warm of of koud is en of je nu veel of weinig kilometers hebt gereden. Ook bij Toyota slaat de motor weer aan, wanneer meer energie wordt gevraagd, zoals bij een airco. Wanneer het systeem de helft van de tijd niet functioneert, waar moet je dan volgens het Ecodynamics principe je extra besparing vandaan halen?

Dit vond ik op internet:

'Kia levert de Venga standaard in de extra zuinige en schone EcoDynamics-uitvoering. Naast het ISG Start/Stop-systeem bestaat het EcoDynamics-pakket voor de Venga uit een energiebesparend dynamomanagementsysteem, een indicator voor op- en terugschakelen voor een economische rijstijl en lage-rolweerstandbanden op 15- en 16-inch wielen.'

De besparing komt voort uit het feit dat hij bij de stoplichten toch net die 5 minuten niet stationair draait. Ik ben inderdaad ook van mening dat dit langer moet kunnen duren. (airco verbruikt geen stroom als de motor uitstaat, sowieso verbruikt de airco zelf bijna niks).

De systemen die wel aanblijven, dus voornamelijk: koplampen, remlichten, kachelmotor, radio (dit zijn de zwaarste verbruikers op dat moment)

Laten we zeggen dat dit alles bij elkaar een 300Watt vermogen vraagt? dan kom ik uit op 25A. Dit zou je een accu toch behoorlijk lang moeten kunnen verdragen voor hij echt leeg is.

Ik blijf er toch bij dat er een *#$& kwaliteit accu in zit.

Of je hebt net pech dat het "slimme" dynamo systeem zegt dat de accu even niet meer hoeft bij geladen te worden en dat je dan stil komt te staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisteren bij de garage geweest voor o.a. de ISG-storing.

Bij het niet werken van het ISG systeem was na een aantal weken nog een storing opgetreden in de elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Het EPS lampje was gaan branden. Dit alles werd veroorzaakt door een accu die niet genoeg geladen was.

De garage heeft het probleem (tijdelijk) opgelost door de auto enkele uren stationair te laten draaien zonder te veel stoom te vragen (zonder verlichting, radio enz.). Een speciale acculader voor de accu van een cee'd met ISG systeem hadden ze nog niet. Na het laden van de accu hebben ze de cee'd gereset door de accuklem los te halen.

Dit was pas de de 2e cee'd die ze er mee terug kregen maar wel in 1,5 week. Omdat dit nu de 2e keer in 1,5 week was heeft de garage een speciale acculader besteld en zet men een geladen reserve accu op voorraad zodat het probleem snel op kan lossen door de accu te wisselen. Een echte oplossing hebben ze niet. Dit euvel doet zich volgens de garage alleen voor bij autos die veel korte stukken rijden. Ik zelf rijd altijd stukken van 16 km. Volgens de garage is door het zuinig maken van de motor, de dynamo cappaciteit zo minimaal mogelijk gehouden. De dynamo zou pas optimaal laden de motor echt warm is en dit is pas als men 50

Link naar reactie
Delen op andere sites


ISG werkte vandaag dus ook niet....

Ik heb vandaag ongeveer 2 uur in de auto gezeten, hetgeen RUIM voldoende moet zijn voor de randvoorwaarden van ISG (temperatuur blok/accuspanning) om goed te kunnen werken.

Het lampje dat op de ISG-aan-/uitknop zit bleef vrolijk branden..... Erop drukken had geen zin, auto uit/aan met de sleutel bij een stoplicht hielp ook niet.

Na de auto rit moest ik nog een korte stop maken (bij Oma koter oppikken) van ongeveer 10 minuten en daarna een rit van 10 km naar huis en toen werkte ISG weer prima....

Ik snap het ook niet meer.

Ik ga de vraag ook nog even neerleggen bij de dealer. Ben beniewd wat zijn reactie is.

Kia works in mysterious ways....

Link naar reactie
Delen op andere sites


ISG werkte vandaag dus ook niet....

Ik heb vandaag ongeveer 2 uur in de auto gezeten, hetgeen RUIM voldoende moet zijn voor de randvoorwaarden van ISG (temperatuur blok/accuspanning) om goed te kunnen werken.

Het lampje dat op de ISG-aan-/uitknop zit bleef vrolijk branden..... Erop drukken had geen zin, auto uit/aan met de sleutel bij een stoplicht hielp ook niet.

Na de auto rit moest ik nog een korte stop maken (bij Oma koter oppikken) van ongeveer 10 minuten en daarna een rit van 10 km naar huis en toen werkte ISG weer prima....

Ik snap het ook niet meer.

Ik ga de vraag ook nog even neerleggen bij de dealer. Ben beniewd wat zijn reactie is.

Kia works in mysterious ways....

heb je toevallig vlak daarvoor je accu polen ofzo los gehad?

het is mij opgevallen dat als zoiets aan de hand is geweest, of een te lage accu spanning, dat het lampje dan blijft knipperen.

zet je de auto daarna voor een wat langere tijd weg en de accu is wel goed geladen, werkt het systeem daarna wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sinds de auto bij de garage is geweest om de storingen in het ISG en EPS systeem te verhelpen door de accu bij te laden werkt het ISG systeem nu verrassend snel.

Vanmorgen na een koude start, na ca. 2 km rijden, werkte het ISG systeem toen ik toevallig de auto in zijn vrij zette voor een kruising. De motortemperatuur was net boven de 50 graden en de buitentemperatuur was 8 graden.

Voor de werking van het ISG systeem hoeft bij mijn Cee'd de motor echt niet heel warm te zijn. Dus verhalen van ISG werkt pas bij goed warm rijden zijn volgens mij onzin. Als het ISG systeem niet goed na enkele km-ers werkt is volgens mij toch echt de accu lading te laag (door b.v. een dynamo met een minimale capaciteit).

aangepast door Niebu
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb trouwens geen storingen aan de auto gehad. En ook geen accupolen losgekoppeld etc. Het enige wat ik er mee doe is rijden/oliepijlen/bandenspanning controleren. De rest is allemaal voor de dealer.

Reactie van de dealer:

> Het verhaal van je komt me niet onbekend voor.

> De computer die dit regelt controleert niet alleen de accuspanning en

> motortemperatuur maar ook of de airco in werking is en kachel.

> Wanneer de airco dus aan is en de buitentemperatuur is "laag" dan kan het

> ook zomaar zijn dat de motor niet uitgezet word.

> Het is helaas een systeem waarbij het niet voorspelbaar is wanneer de motor

> wel en wanneer de motor niet uitgezet word.

> Volgens mij is het niets om je zorgen over te maken.

> De accu kunnen we altijd testen dus mocht die een probleem geven kan die

> altijd onder garantie vervangen worden.

En inderdaad, ik heb vanwege 3 personen in de auto en het regenachtige weer de hele tijd met de airco+kachel aan gereden om beslaan van de ramen te voorkomen.

En er zit dus een mate van onvoorspelbaarheid in het systeem....

aangepast door patten
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sinds de auto bij de garage is geweest om de storingen in het ISG en EPS systeem te verhelpen door de accu bij te laden werkt het ISG systeem nu verrassend snel.

Vanmorgen na een koude start, na ca. 2 km rijden, werkte het ISG systeem toen ik toevallig de auto in zijn vrij zette voor een kruising. De motortemperatuur was net boven de 50 graden en de buitentemperatuur was 8 graden.

Voor de werking van het ISG systeem hoeft bij mijn Cee'd de motor echt niet heel warm te zijn. Dus verhalen van ISG werkt pas bij goed warm rijden zijn volgens mij onzin. Als het ISG systeem niet goed na enkele km-ers werkt is volgens mij toch echt de accu lading te laag (door b.v. een dynamo met een minimale capaciteit).

Klopt dat heb ik ook al paar keer aangegeven. als ik hem s'ochtends start en mijn straat uitrij is ongeveer 1km dan werkt het systeem al gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites


> De computer die dit regelt controleert niet alleen de accuspanning en

> motortemperatuur maar ook of de airco in werking is en kachel.

> Wanneer de airco dus aan is en de buitentemperatuur is "laag" dan kan het

> ook zomaar zijn dat de motor niet uitgezet word.

> Het is helaas een systeem waarbij het niet voorspelbaar is wanneer de motor

> wel en wanneer de motor niet uitgezet word.

Het verhaal van de dealer valt makkelijk te testen.

Werkt ISG systeem niet, zet airco, verwarming, verlichting en radio uit.

Je zult zien dat waarschijnlijk het ISG systeem het niet zal gaan doen.

Waarschijnlijk is je accu lading te veel gezakt.

Buitentemperatuur en motor temperatuur maakt volgens mijn ervaring niet zoveel uit, zie post hierboven.

Op een gegeven moment werd niet voorspelbaar bij mij heel voorspelbaar.

Het ISG systeem werkte gewoon helemaal nooit meer, accu 1x bijgeladen door dealer en systeem werkte meteen weer.

Bij mij manifesteerde de problemen met ISG zeer langzaam, hij ging het steeds minder doen. De accu ging volgens de dealer steeds verder achteruit dus b.v. van 99% naar 97% dan naar 98% dus op een gegeven moment zat de accu rond de 80% lading en weer later onder de 80% lading.

Ik wil het wel een keer voor je testen.

Van het weekend gaat het vriezen, zet ik mijn verwarming vol open, groot licht, radio vol open.

I.p.v. de airco zal ik de achterruitverwarming aan zetten. Airco werkt bij die temperaturen niet. Kijken of het ISG systeem werkt. Extremer kan ik het niet maken. Als het systeem blijft werken dan blijft alleen de accu lading over.

Misschien zijn er meer mensen die het willen testen?

aangepast door Niebu
Link naar reactie
Delen op andere sites


Net nog wat getest met het ISG systeem bij een buitentemperatuur van 6 gr.

Eerst gereden tot ISG werkte.

Toen:

radio, verlichting, ventilator 4, airco, verwarming max, achterruitverwaming aan.

ISG doet niks.

Daarna verschillende dingen geprobeerd:

1) radio, verlichting, airco koud, ventilator stand 2. ISG werkt

2) radio, verlichting, airco + verwarming, ventilator stand 2. ISG werkt

3) radio, verlichting, verwarming max, ventilator stand 4. ISG werkt niet.

Toen een ISG stop gedaan met alleen radio, verlichting, ventilator stand 1.

Tijdens de stop de ventilator naar 4 gedraaid. De motor start meteen.

Waarschijnlijk heeft het ISG systeem moeite met ventilator stand 4.

Een volgend ritje ga ik nog andere combinaties proberen.

Willen jullie ook eens ventilator stand 4 proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net nog wat getest met het ISG systeem bij een buitentemperatuur van 6 gr.

Eerst gereden tot ISG werkte.

Toen:

radio, verlichting, ventilator 4, airco, verwarming max, achterruitverwaming aan.

ISG doet niks.

Daarna verschillende dingen geprobeerd:

1) radio, verlichting, airco koud, ventilator stand 2. ISG werkt

2) radio, verlichting, airco + verwarming, ventilator stand 2. ISG werkt

3) radio, verlichting, verwarming max, ventilator stand 4. ISG werkt niet.

Toen een ISG stop gedaan met alleen radio, verlichting, ventilator stand 1.

Tijdens de stop de ventilator naar 4 gedraaid. De motor start meteen.

Waarschijnlijk heeft het ISG systeem moeite met ventilator stand 4.

Een volgend ritje ga ik nog andere combinaties proberen.

Willen jullie ook eens ventilator stand 4 proberen?

ik denk dat de motor automatisch aanslaat bij ventilator stand 4 omdat dat de "ontwasem" stand is. In dit geval denkt de computer dus dat de motor warmer moet blijven om te zorgen dat de vooruit niet gaat beslaan.

Ik denk dat het dus een soort comfort modus is.

Ik zal het maandag ochtend vroeg wel even uittesten ook

Link naar reactie
Delen op andere sites


Net even getest, als de ventilator op stand 4 stand gaat de ISG inderdaad niet in werking. Is de ISG wel in werking en je draait hem naar stand 4 gaat de motor ook meteen weer aan.

@ venga1: http://www.autoelectra.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=99

Hier staat een heleboel over accu's en ook over de AGM accu. Als ik de tabel die bijgevoegd staat bekijk is dat een behoorlijk sterke accu. :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag ondervonden, als het vriest werkt de ISG niet (thermometer geeft geen hogere waarde aan dan -1), of te wel er zit een beveiliging erop, ook na het rijden van een afstand van 130 km deed de ISG het bij het verkeerslicht niet. Ik moet het nog zien te vinden maar waarschijnlijk zal he took zo staan in het boekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag ondervonden, als het vriest werkt de ISG niet (thermometer geeft geen hogere waarde aan dan -1), of te wel er zit een beveiliging erop, ook na het rijden van een afstand van 130 km deed de ISG het bij het verkeerslicht niet. Ik moet het nog zien te vinden maar waarschijnlijk zal he took zo staan in het boekje.

bij mij was het vanochtend -4 en hij deed het bij het eerste de beste stoplicht nog steeds.. toen was de motor echt nog ijskoud:shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...