Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

vraagje over tussenbak uitschakelen


Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi sorento rijders, ik heb een vraag kun je de tussenbak van een fulltime 4wd ook anders uitschakelen of alleen door de zekering eruit te halen? bij mij gaan dan namelijk alle lampjes branden in het daschbord, alvast bedankt Groet Leo

Geplaatst

De tussenbak giert een beetje vooral als hij terug schakeld ik vermoed het banden probleem de voor banden zijn al aardig versleten en achter zo goed als nieuw want als ik zekering nr 14 eruit haal is het over maar dan branden de lamjes van het eps,abs,4low op het dashbord.

ik heb al gelezen dat zekering nummer 13 eruit moet maardat helpt niks bij mij? Gr Leo

enkel door de zekering eruit te halen, en als het goed is gaan er geen lampjes van 4 wd branden, waarom wil je dan de 4wd uitschakelen?

Geplaatst

dan heb je een sorento facelift (vanaf 2066) zeker? dan moet je dacht ik idd nr 14 hebben. de andere lampjes gaan branden omdat de systemen samenwerken (als ABS/ESP in werking gaat gooit de comp. de 4wd er vanaf). Om te proberen of het gieren komt door de banden kan je de zekering er gewoon uithalen en een stukje rijden. Je rijd dan enkel zonder ABS,ESP en 4WD.

Geplaatst

Inderdaad hij is van 2007 en als ik de zekering eruit haal is het weg? tussenbak kapot ? Gr leo.

dan heb je een sorento facelift (vanaf 2066) zeker? dan moet je dacht ik idd nr 14 hebben. de andere lampjes gaan branden omdat de systemen samenwerken (als ABS/ESP in werking gaat gooit de comp. de 4wd er vanaf). Om te proberen of het gieren komt door de banden kan je de zekering er gewoon uithalen en een stukje rijden. Je rijd dan enkel zonder ABS,ESP en 4WD.

Geplaatst

Oplossing is snel 2 nieuwe banden voor erop gooien.

Nooit met een fulltime 4WD auto met of voor of achter versleten banden rijden.

Je hebt nu te veel profieldiepteverschil tussen voor en achter. Vind je tussenbak niet leuk.

Wielen iedere 10.000 km van voor naar achter en omgekeerd omgeleggen. En als je dan nieuwe banden koopt altijd 4 tegelijk.

Staat in het boekje!!

De uitleg:

De tussenbak wordt geregeld door twee snelheidssensoren op de tussenbak. Eentje voor de voor- en eentje voor de achteras.

Als er teveel verschil is in omtrek tussen voor- en achterwielen ( >1-2cm) vanwege profieldiepte verschillen van je banden, gaan de sensorsignalen te veel van elkaar afwijken. Gevolg is dat de tussenbakelectronica van slag raakt omdat Kia de toleranties op toegestane verschillen te nauw geprogrammeerd heeft.

De snelheidsverschillen tussen voor en achterwielen kunnen (op droge straat) niet middels doorslippen gecompenseerd. Er ontstaan dan mechanische spanningen in de aandrijving en die worden door je tussenbak opgevangen. Die kan daar echter niet tegen en je krijgt last van eerst geluiden, dan trillingen en later zelfs een bokkende auto, naarmate de verschillen groter worden.

Je kan dit inderdaad "verhelpen" door de tussenbak uit te schakelen. Zekering 13 bij Sorento 1 of zekering 14 bij de facelift eruit. Dit schakelt de 4WD regeling uit en de vooras komt daarmee in een soort van vrijloop.

Echter zoals je gemerkt hebt schakelt bij de facelift dan ook ESP en ABS uit.

Een professionele oplossing is inbouw van een andere 4WD schakelaar, zoals ik heb.

Even over de werking van de tussenbak: Afhankelijk van de waargenomen verschilspanning tussen de sensoren wordt de 4WD variabel ingesteld tussen 90% achter - 10% voor en 50% achter - 50% voor. M.a.w. de 4WD past zich aan de benodigde traktie aan.

De gemodificeerde schakelaar legt in de 2WD-stand een spanning aan op de 4WD regeling, waardoor 100% achter - 0% voor ingesteld wordt. In de Lock-stand is dat een spanning die 50% achter - 50% voor aandrijft. Een soort gesimuleerd sperdifferentieel.

Dat werkt dus anders dan simpelweg een zekering eruit halen. Dan wordt de 4WD electronica volledig uitgeschakeld (ge-bypassed) en komt de tussenbak in een ongecontroleerde toestand.

De schakelaar simuleert in feite de electronische regeling, maar biedt vaste spanningen aan. In de Auto-stand werkt ie zoals origineel via de snelheidssensoren.

Ik heb de schakelaar ingebouwd om met name de tussenbak te sparen. Maar het is ook erg handig om kort te manouvreren in 2WD-Low met een zware aanhanger.

Maar het is ook eventeel nuttig als de omtrekverschillen van de banden te groot worden en daarmee nog even rond te karren.

Rest nog: Als 2 nieuwe voorbanden je probleem niet oplossen dan is het leed wellicht al geleden en is de tussenbak toch kapot.

Als het alleen nog maar geluid maakt, dan ben je waarschijnlijk gered met nieuwe voorbanden.

Een beetje gieren kan geen kwaad. Ik weet zeker dat bij mijne de banden 100% ok zijn, maar als ik sterk in een bocht afrem, dan wil ie af en toe ook wel eens een beetje gieren zoals jij dat noemt.

  • Like 1
Geplaatst

Hoi Masimo, bedankt voor je duidelijke uitleg maar ik heb nog wel enkele vragen.

Heb jij als ik het goed lees ook later een 4wd schakelaar ingebouwd? en zo ja is dat gewoon plug en go of moet er wat aangepast worden, kan het kwaad als ik nog even zonder zekering blijf rijden.

En weet jij mischien een adresje voor zo een schakelaar? alvast bedankt. Leo

Oplossing is snel 2 nieuwe banden voor erop gooien.

Nooit met een fulltime 4WD auto met of voor of achter versleten banden rijden.

Je hebt nu te veel profieldiepteverschil tussen voor en achter. Vind je tussenbak niet leuk.

Wielen iedere 10.000 km van voor naar achter en omgekeerd omgeleggen. En als je dan nieuwe banden koopt altijd 4 tegelijk.

Staat in het boekje!!

De uitleg:

De tussenbak wordt geregeld door twee snelheidssensoren op de tussenbak. Eentje voor de voor- en eentje voor de achteras.

Als er teveel verschil is in omtrek tussen voor- en achterwielen ( >1-2cm) vanwege profieldiepte verschillen van je banden, gaan de sensorsignalen te veel van elkaar afwijken. Gevolg is dat de tussenbakelectronica van slag raakt omdat Kia de toleranties op toegestane verschillen te nauw geprogrammeerd heeft.

De snelheidsverschillen tussen voor en achterwielen kunnen (op droge straat) niet middels doorslippen gecompenseerd. Er ontstaan dan mechanische spanningen in de aandrijving en die worden door je tussenbak opgevangen. Die kan daar echter niet tegen en je krijgt last van eerst geluiden, dan trillingen en later zelfs een bokkende auto, naarmate de verschillen groter worden.

Je kan dit inderdaad "verhelpen" door de tussenbak uit te schakelen. Zekering 13 bij Sorento 1 of zekering 14 bij de facelift eruit. Dit schakelt de 4WD regeling uit en de vooras komt daarmee in een soort van vrijloop.

Echter zoals je gemerkt hebt schakelt bij de facelift dan ook ESP en ABS uit.

Een professionele oplossing is inbouw van een andere 4WD schakelaar, zoals ik heb.

Even over de werking van de tussenbak: Afhankelijk van de waargenomen verschilspanning tussen de sensoren wordt de 4WD variabel ingesteld tussen 90% achter - 10% voor en 50% achter - 50% voor. M.a.w. de 4WD past zich aan de benodigde traktie aan.

De gemodificeerde schakelaar legt in de 2WD-stand een spanning aan op de 4WD regeling, waardoor 100% achter - 0% voor ingesteld wordt. In de Lock-stand is dat een spanning die 50% achter - 50% voor aandrijft. Een soort gesimuleerd sperdifferentieel.

Dat werkt dus anders dan simpelweg een zekering eruit halen. Dan wordt de 4WD electronica volledig uitgeschakeld (ge-bypassed) en komt de tussenbak in een ongecontroleerde toestand.

De schakelaar simuleert in feite de electronische regeling, maar biedt vaste spanningen aan. In de Auto-stand werkt ie zoals origineel via de snelheidssensoren.

Ik heb de schakelaar ingebouwd om met name de tussenbak te sparen. Maar het is ook erg handig om kort te manouvreren in 2WD-Low met een zware aanhanger.

Maar het is ook eventeel nuttig als de omtrekverschillen van de banden te groot worden en daarmee nog even rond te karren.

Rest nog: Als 2 nieuwe voorbanden je probleem niet oplossen dan is het leed wellicht al geleden en is de tussenbak toch kapot.

Als het alleen nog maar geluid maakt, dan ben je waarschijnlijk gered met nieuwe voorbanden.

Een beetje gieren kan geen kwaad. Ik weet zeker dat bij mijne de banden 100% ok zijn, maar als ik sterk in een bocht afrem, dan wil ie af en toe ook wel eens een beetje gieren zoals jij dat noemt.

Geplaatst

Ik heb inderdaad een andere schakelaar laten inbouwen. Je ziet hem op mijn forum-avatar. De schakelaar komt uit Duitsland (www.dip-tech.de) en is ontwikkelt door een electronica-specialist en Sorento-fan. Hij heeft 'm bij mij ingebouwd op een Sorento-treffen vlak bij mij over de grens. Voor hem een half uurtje werk. Het is echter ook zelf te doen want er zit een uitgebreide inbouw/uitbouw-handleiding bij. Het is redelijk plug-and-go als je een beetje kan (en durft) te sleutelen.

Het rijden zonder zekering kan in principe geen kwaad, maar is vanwege veiligheid (geen ABS en ESP) niet aan te raden. De bak gaat er niet kapot van, denk ik, maar staat op non-aktief en wordt electronisch niet aangestuurd.

Ik zou zeker snel 2 nieuwe banden aanschaffen, zodat het profieldiepteverschil tussen voor en achter wordt opgeheven.

Dus dezelfde banden (merk en type) als achter aanschaffen. Let echter wel op dat het verschil met de vrij nieuwe achterbanden niet weer te groot is.

Loop geen risico op een kapotte tussenbak, want dat gaat pas echt veel geld kosten.

Een tip aan iedereen met Fulltime 4WD (Auto/Low) Sorento's:

Regelmatig (12.000 Km) de voor en achterwielen omwisselen en alle banden op dezelfde spanning houden.

Zie FL instruktieboekje 7-33.

Geplaatst

Hoi Masimo, ik zal zeker binnen kort nieuwe banden op de sorento laten zetten en wat betreft die schakelaar zie ik ook wel zitten, dat continu 4wd hoeft van mij niet maar het zit er nu enmaal op.

Ik heb ook op andere forum's gelezen dat het vaak problemen geeft het verhaal met de banden in combinatie met continu 4wd ook bij andere grote automerken. Leo

Ik heb inderdaad een andere schakelaar laten inbouwen. Je ziet hem op mijn forum-avatar. De schakelaar komt uit Duitsland (www.dip-tech.de) en is ontwikkelt door een electronica-specialist en Sorento-fan. Hij heeft 'm bij mij ingebouwd op een Sorento-treffen vlak bij mij over de grens. Voor hem een half uurtje werk. Het is echter ook zelf te doen want er zit een uitgebreide inbouw/uitbouw-handleiding bij. Het is redelijk plug-and-go als je een beetje kan (en durft) te sleutelen.

Het rijden zonder zekering kan in principe geen kwaad, maar is vanwege veiligheid (geen ABS en ESP) niet aan te raden. De bak gaat er niet kapot van, denk ik, maar staat op non-aktief en wordt electronisch niet aangestuurd.

Ik zou zeker snel 2 nieuwe banden aanschaffen, zodat het profieldiepteverschil tussen voor en achter wordt opgeheven.

Dus dezelfde banden (merk en type) als achter aanschaffen. Let echter wel op dat het verschil met de vrij nieuwe achterbanden niet weer te groot is.

Loop geen risico op een kapotte tussenbak, want dat gaat pas echt veel geld kosten.

Een tip aan iedereen met Fulltime 4WD (Auto/Low) Sorento's:

Regelmatig (12.000 Km) de voor en achterwielen omwisselen en alle banden op dezelfde spanning houden.

Zie FL instruktieboekje 7-33.

Geplaatst

Beste Masimo, ik heb op de duitse site gekeken voor die schakelaar maar de site is nog niet klaar.

Weet jij mischien nog wat zo'n schakelaar kost?

Gr Leo

Geplaatst

Hallo

Ik heb sinds 1,5 week een Kia Sorento en heb volgens alles ook last van de tussenbak.

Nu is mijn vraag allereerst of de bak al kapot is of nog niet?

Hij maakt soms een hapering (dan houd hij heel even in en tik hij) vind het moeilijk uit te leggen.

Als de tussenbak dan kapot is is deze ook ergens te reviseren en zo ja wat kost dit dan ongeveer.

Hopelijk kan het snel opgelost worden want vind het maar niks als hij zo doet

Ben ook erg geïnteresseerd in die schakelaar dan zorg je er in ieder geval voor dat het niet meer gebeurd en kun je de 4WD ook uitzetten

Groetjes Marc

Geplaatst

Beste Mark, zoals in het duidelijke verhaal van Masimo kun je het beste eerst zekering nr 14 eruit halen en kijken of dat het dan over is. Van welk bouwjaar is de Sorento ? Gr Leo

Geplaatst

Hallo

Ik heb sinds 1,5 week een Kia Sorento en heb volgens alles ook last van de tussenbak.

Nu is mijn vraag allereerst of de bak al kapot is of nog niet?

Hij maakt soms een hapering (dan houd hij heel even in en tik hij) vind het moeilijk uit te leggen.

Als de tussenbak dan kapot is is deze ook ergens te reviseren en zo ja wat kost dit dan ongeveer.

Hopelijk kan het snel opgelost worden want vind het maar niks als hij zo doet

Ben ook erg geïnteresseerd in die schakelaar dan zorg je er in ieder geval voor dat het niet meer gebeurd en kun je de 4WD ook uitzetten

Groetjes Marc

Terug naar de verkoper zou ik zeggen. Of heb je geen garantie? Maar dan nog, als de tussenbak echt kapot is, koop ontbinden.

Beschrijf eens nauwkeuriger wat er gebeurd. Je bent toch zeker niet op (droog) asfalt korte bochtjes aan het draaien in de LOW (of 4x4LOW) stand?

Daar kan de tussenbak slecht tegen en begint ie tegen te sputteren.

Meet eens de wielomtrek voor en achter.

En inderdaad eens zekering 13 (bij Sorento 1, 2002-2006) of zekering 14 (Sorento facelift, 2006-2009) eruit trekken en kijken/luisteren/voelen wat de auto dan doet.

Geplaatst

Beste Masimo, ik heb op de duitse site gekeken voor die schakelaar maar de site is nog niet klaar.

Weet jij mischien nog wat zo'n schakelaar kost?

Gr Leo

De schakelaar kost (voor leden van het Sorento-forum) zo'n 250 euro. Is afhankelijk van de uitvoering. Ik heb de eenvoudigste (zie avatar), maar met een extra LED-aanduiding in het dashboard. Die geeft aan welke modus actief is.

Er zijn ook uitgebreidere uitvoeringen met LED-indicatie van de krachtverdeling voor/achter en eventueel ook nog met ABS-off stand (voor de echte terreinrijder). Zie plaatjes.

post-512-0-31337800-1321913016_thumb.jpg

post-512-0-40158600-1321913024_thumb.jpg

Geplaatst

Dank je Masimo, voor die 250 euro ben ik wel van het probleem af dus het valt mij wel mee en weet jij mischien hoe ik lid kan worden v

an de kiaclub? Gr Leo

Geplaatst

Ja garantie heb ik niet helaas :(

Gaan we wel nog kijken wat we kunnen.

Het is zo als ik gewoon op de weg (autosnelweg rijd) hij ineens 'klakt' je hoort dan een tik en voelt dat hij dan voor mijn gevoel even overslaat.

Afgelopen weekend was het een stuk erger doordat de auto erg vol geladen wat (4 personen en 200 kg brokken) toen deed hij dat vaker.

Voor mijn gevoel doet hij het ook wel eens als je net door een kuil rijd ofzo.

Wat de banden betreft deze zijn voor en achter 245/70/16

Hopelijk is het nu duidelijker wat het probleem is? (vind het moeilijk te beschrijven)

Terug naar de verkoper zou ik zeggen. Of heb je geen garantie? Maar dan nog, als de tussenbak echt kapot is, koop ontbinden.

Beschrijf eens nauwkeuriger wat er gebeurd. Je bent toch zeker niet op (droog) asfalt korte bochtjes aan het draaien in de LOW (of 4x4LOW) stand?

Daar kan de tussenbak slecht tegen en begint ie tegen te sputteren.

Meet eens de wielomtrek voor en achter.

En inderdaad eens zekering 13 (bij Sorento 1, 2002-2006) of zekering 14 (Sorento facelift, 2006-2009) eruit trekken en kijken/luisteren/voelen wat de auto dan doet.

Geplaatst

Dank je Masimo, voor die 250 euro ben ik wel van het probleem af dus het valt mij wel mee en weet jij mischien hoe ik lid kan worden v

an de kiaclub? Gr Leo

Bij www.sorento-forum.de kun je je zo aanmelden. Degene die je moet hebben heeft als forum-naam Sunny. Als je een beetje thuis bent in het forum kun je m.b.v. de zoekfunktie eens zoeken op Superlocker (of super-locker).

Rechtstreeks contact opnemen via info[at]dip-tech.de werkt het beste.

Geplaatst

Ja garantie heb ik niet helaas :(

Gaan we wel nog kijken wat we kunnen.

Het is zo als ik gewoon op de weg (autosnelweg rijd) hij ineens 'klakt' je hoort dan een tik en voelt dat hij dan voor mijn gevoel even overslaat.

Afgelopen weekend was het een stuk erger doordat de auto erg vol geladen wat (4 personen en 200 kg brokken) toen deed hij dat vaker.

Voor mijn gevoel doet hij het ook wel eens als je net door een kuil rijd ofzo.

Wat de banden betreft deze zijn voor en achter 245/70/16

Hopelijk is het nu duidelijker wat het probleem is? (vind het moeilijk te beschrijven)

Lijkt in eerste instantie niet op tussenbak. Even vanuit de losse pols (ben geen monteur, maar slechts een enthousiaste hobbyist!!!!):

- een wiellager kapot,

- een remcylinder die af en toe vast hangt,

- iets niet goed met de vering.

- Omdat je aangeeft dat het tijdens het rijden lijkt alsof ie overslaat zou het ook motorisch kunnen zijn (mischien een bobine kapot). Ik had eerst een Sorento uit 2003 die ook oversloeg. Dat bleek een lekkende klepdekselpakking te zijn, waardoor een van de bougies in de olie stond en af en toe niet vonkte, waardoor de auto stotterde.

- een losse kardan-as of differentieelflens. Kruip eens onder de auto en kontroleer de kardan-assen op speling en smering (er zitten namelijk smeernippels op en de kardan-assen moeten regelmatig doorgesmeerd worden). Dat wordt zeer vaak vergeten. Bij mijn vorige had ik op een gegeven moment last van trillingen en zoemende geluiden. Toen bleek de flens van het achterdifferentieel los te zitten. Nadat die weer vastgedraaid was, problemen weg.

Toch verstandig er eens een dealer / garage naar dit probleem te laten kijken.

Wat de banden betreft (hieruit maak ik op dat je een sorento 1 hebt) gaat het om de omtrek niet om het soort.

Dat zul je toch even moeten meten (met een ouderwets meetlintje uit het naaikoffertje).

Geplaatst

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb al met mijn buurman gesproken die heeft al een navraag gedaan vandaar dat ik dacht/denk dat het de tussenbak is.

Ik ga morgen naar mijn werk eens goed luisteren en proberen te beschijven hoe het aanhoort.

Verder zal ik eens kijken hoe het gaat met zekering 14 eruit te halen en dan zal ik eens jou vermoedens met mijn buurman bespreken.

Ik heb inderdaad een sorento 1 (face lift)

Zal morgen ook even de wielomtrek meten van de banden

Alvast heel erg bedankt en hopelijk spreken we ons morgen of erna nog

Groetjes Marc

Geplaatst

Ik zie nu pas dat je een diesel rijdt.

Nog even wat hersenspinsels met betrekking tot het "hikken", als ie voor de rest wel soepel rolt:

- haperende injector(en)

- brandstofdruk van het common rail inspuitsysteem

- AGR ventiel

- turbo en of intercooler (olielekkage)

- dieselfilter in de motorruimte verstopt

- tankfilter onder de achterbank verstopt

Geplaatst

Hoi Bitman, maak jij die schakelaars zelf of hoe moet ik het zien? Gr Leo

of de goedkope super locker laugh.gif

schema;

4308545.jpg

3 standen schakelaar;

P1020437.jpg

Geplaatst

Hoi Masimo,

Ik heb inderdaad een diesel.

Ik heb nog een goed geluisterd en je hoort echt een tik

Heb ook eens geprobeerd om zekering 14 eruit te halen en dan te kijken.

Dan is er geen tik meer?

(Heb het opgenomen daar hoor je het getik ook op kan deze alleen niet bijvoegen sad.gif)

Heb helaas geen tijd gehad om de banden op te meten zal ik morgen proberen.

In ieder geval al bedankt voor het meedenken.

Ik hoor het wel

Groetjes Marc

Geplaatst

....

Heb ook eens geprobeerd om zekering 14 eruit te halen en dan te kijken.

Dan is er geen tik meer?

....

Is er wel nog een tik of is er geen tik meer als je gaat rijden met zekering 14 eruit?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...