Jump to content

Westlander

Leden
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutraal

About Westlander

  • Rank
    Newbie

Algemeen

  • Auto
    Kia E-niro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Zo zit het inderdaad. Het ging mij erom dat ik de paar meter grondkabel beveilig met de aardlek. Mocht ik (of een volgende bewoner) per ongeluk met een bv. een schop de grondkabel beschadigen, dan zou dit zonder aardlek gevaarlijk kunnen zijn.
  2. De bekabelde had een levertijd van ca. 3 maanden, dat was echt te lang. Hier in het westen waait het meer dan vaak, dus die mat gaat niet blijven liggen als ik hem niet vast leg.. Dit type (mol)goot is mij te breed, wil niet dat er iemand met een stepje of rolschaatsen over de kop vliegt hier... Wat ik op termijn denk ik ga proberen is met de betonslijper de naad tussen 2 tegels ong. 3cm breed slijpen en daar de kabel in leggen. Evt. leg ik er dan nog een u-profiel in zodat de tegels niet kunnen gaan werken. Valt niet op en is 100% veilig. Nee, is openbaar terrein, maar is altijd een vrije plek dus laden is geen probleem.
  3. Vandaag de boel geplaatst en aangesloten. Kan direct met 7.2kW laden! Heb de Zappi niet aan de gevel gehangen maar pal langs de stoep (anders is mijn standaard kabel te kort) Heb de onbekabelde versie genomen, enerzijds vanwege de levertijd, anderzijds omdat ik dit mooier vind dan zo'n 'tuinslang' in de voortuin. Toch gekozen voor een Emat 32A Alamat (voor mijn eigen gemoedsrust, zit anders toch een paar meter grondkabel niet achter een aardlek..) Verder een Emat kWH meter geplaatst voor de zakelijke verrekening. Ook de CT-klemmen en de HUB werken naar behoren volgens mij. Heb op de Zappi zelf nog niet veel geconfigureerd (behalve systeemtaal naar NL, koppeling met de HUB, en CT1 en CT2 benoemd) Heb alleen nu een mat over de stoep liggen (zie foto) waar ik nog niet helemaal enthousiast over ben, vandaag stormde het hier en waait ie gewoon dubbel. Hier moet ik nog iets beters voor verzinnen.
  4. Top, bedankt voor de tips! Dit had ik gelezen ja, maar mijn gevoel zei dat het stukje grondkabel tussen installatieautomaat en laadpaal alsnog achter een aardlek moet. Maar deze is dus overbodig. (scheelt weer ) Dit is wel een dingetje denk ik. Was wel van plan dikke bedrading te nemen. Zag dat de verbinding tussen de hoofdschakelaars en de 2 aardlekschakelaars 10mm2 soepele kern is (standaard af fabriek) zonder adereindhulzen. Dit type kabel zou toch ook geschikt zijn? Een tussenmeter was ik ook wel van plan te plaatsen, maar deze werkt ook nog met een breakout box of zoiets? Dacht eigenlijk gewoon de meterstand af te lezen vanaf het display, maar ga me hier nog wel in verdiepen.
  5. Dag mensen, Veel info in dit topic!, maar toch nog een paar dingen die ik graag wil checken: Mijn situatie is als volgt: E-niro 64kWh Nieuwbouwhuis met 1x40A aansluiting. 8 groepen en 2 aardlekschakelaars. 10 zonnepanelen Ik wil nu thuis gaan laden en denk dat dit met de Zappi V2 gaat gebeuren. Wil dit eigenlijk zoveel mogelijk zelf aanleggen. De Zappi komt tegen de gevel en de kabel gaat direct de meterkast in. Hieronder een afbeelding van mijn groepenkast: Ik lees dat de Zappi al voorzien is van een aardlekschakelaar, betekent dit dus dat ik geen extra aardlekschakelaar meer nodig heb? Ik heb nu 8 groepen en 2 aardlekschakelaars. Kan ik nu wel zonder een extra aardlek een extra groep voor de Zappi plaatsen? Kan ik nu zonder problemen een 32A automaat icm met de 40A hoofdzekering plaatsen? Of kan ik in mijn geval beter kiezen voor een 32A ALAMAT? Alvast dank voor jullie advies !
  6. Kosten lagen gelijk gaf hij aan, maar de strips moesten we er dan wel zelf afhalen... Dit gaan we dus toch maar niet doen (risico op beschadiging). Als het goed is wordt ie deze week gewoon gewrapt.
  7. Rij nu ook sinds een week in een E-Niro Gravity Blue. Bevalt goed moet ik zeggen Wil nu ook de groen/blauwe accenten laten wrappen. Vandaag is bij ons op de zaak iemand langs geweest om even te kijken (doet normaal de bestickering van de bedrijfswagens hier). hij gaf de voorkeur aan overspuiten ipv wrappen. Iemand hier ervaring mee? De strips zouden er dan af moeten en kunnen er de volgende dag weer op, maar vraag me eigenlijk af dat makkelijk gaat en of hier iemand dat al eens gedaan heeft.
  8. Mijn Kia is rond december 2018 besteld en zou gegarandeerd begin december 2019 binnen moeten zijn...
  9. Lees net dit artikel: https://www.technischweekblad.nl/nieuws/5-miljoen-voor-slimme-laadpalen/item13619 Is dit iets wat in de toekomst ook met de E-Niro kan? Is dit puur een software-ding of zijn hiervoor meer aanpassingen nodig? Lijkt me wel ideaal, de auto als buffer-accu
  10. 1. Deze optie heb ik sowieso, auto van pa staat in de buurt 2. Deze optie gaat helaas niet werken, de lier staat te kort op de helling. Er is bijna geen vlak stuk tussen de lier en de helling, hier past geen auto + trailer tussen. Verzwaren van de voorkant zou dan beter zijn maar om er nu van die frontgewichten a la tractor op te zetten.... Zal eerst wel eens gaan proberen. Toch lijkt het me sterk dat ik minder koppel zou hebben dan mijn huidige Skoda Octavia 1.6 TDI...
  11. Ja, uiteraard moet de boot ook weer omhoog . Dit kan op de haven ook met een vaste lier (handbediend) rechtstreeks aan de trailer, maar het probleem is dan dat de trailer niet geborgd zit en achterover kan kiepen door het gewicht van de boot. Vandaar dat ik dit toch met de auto wil blijven doen. Het doorslippen lijkt me inderdaad nog wel een dingetje, hoewel dit een mooie betonnen helling is. Had juiste de hoop dat ik door het hoge koppel van de EV zo omhoog zou rijden... Zal een kwestie van proberen worden denk ik. Tractioncontrol zal sowieso uit moeten, dit doe ik bij mijn huidige auto ook al bij een beetje steile hellingen. Misschien is dit ook de toekomst voor boottrailers?: https://www.campingtrend.nl/dethleffs-ecoco-eerste-elektrische-caravan/
  12. Goedemiddag mensen, Ik ben nieuw op dit forum en in afwachting van een blauwe E-Niro (wsch oktober dit jaar) Waar ik benieuwd naar ben is het volgende: De trekhaak zoals hierboven beschreven is alleen bedoeld als 'draaghaak' voor een fietsendrager en niet voor een aanhanger. Dit is enerzijds jammer aangezien ik mijn boot er nu niet meer achter kan hangen , maar ik begrijp ook dat een EV niet is bedoeld als trekauto. Ik snap ook dat ze dit beveiligen dmv een pin door de kogel zodat er niet alsnog een aanhanger achter gehangen wordt. Toch is dit wel wat ik wil... Het zit nl zo: ik heb mijn boot op een trailer staan op een afgesloten terrein op de jachthaven. Ca. 5mtr. vanaf de trailer is een helling die ik gebruik om mijn boot (ca. 1000kg totaal) te water te laten. ( met de auto ) Ik zou dit dus toch graag willen blijven doen met de E-Niro maar zit dus met die kogel. Als ik naar de constructie kijk op bovenstaande montagehandleiding lijkt me dit qua belastingen geen probleem. Het gaat echt alleen om erin en eruit, daarna afkoppelen en in het vak zetten. Dus niet de weg op. Ik zal hiervoor dus de pin moeten weghalen/afslijpen. Weet iemand of dit kan? En wordt hier met bijvoorbeeld APK-keuring ook naar gekeken?
×
×
  • Create New...