-
Aantal Items
75 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
3
steamduck heeft de dag voor het laatst gewonnen op 27 April
steamduck had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!
Algemeen
-
Geslacht
Man
-
Werk
Technisch specialist materieel bij een openbaar vervoer organisatie
-
Auto
KIA Sorento Exclusive 2.4L 2WD Automaat (2010; XM)
ex Sportage 2006 Ex. 2.0 CVVT
steamduck's Prestaties
-
Hoi, Ik heb de manual destijds aangeschaft via KIA USA en heb de CD nog steeds. De russische site laat dezelfde info zien. Het kost even wat tijd om het systeem van de handleiding te doorgronden. Ik hoop dat je nu verder kunt met de koppakking. De tools voor het blokkeren van de timing zijn mogelijk specifiek KIA of Hyundai. Geen ervaring mee, ben van de elektra
-
-
Hoi Grafi, Nog steeds actueel? Ik heb een werkplaatshandboek van de XM Sorento. Groeten Ruud
-
Met inmiddels 13 jaar en 255k aan kilometers gaat die Sorento nog hardstikke ok. Kleine defecten zoals Xenon lampen, deur knoppen zijn allemaal prima te doen. Maar, met deze km stand zou het ook wel eens heel serieus tijd kunnen worden voor deze twee belangrijke onderdelen. Heeft iemand hier ervaring mee? De "klunk" bij lage toerentallen en het maken van koppel c.q het wegvallen van koppel heeft vaak te maken met de speling op de tussenbak ketting. Heeft iemand die al eens laten vervangen of afstellen? Stationair lopend hoor je geruis van de distributie ketting. Deze kettingen gaan niet oneindig mee, hebben een autosteller, wil je echt niet stuk hebben. Iemand ervaring met het vervangen / laten afstellen van de distributie ketting? Ben heel benieuwd Fijne dag toegewenst Ruud
-
Beste Beos, Ik ben niet van de administratie en er zijn veel meer lezers die, zelfs na een lange tijd, op zoek zijn naar antwoorden op dit soort problemen. Aanwijzingen of iemand al een tijdje wel of niet on line geweest is, zijn niet behulpzaam. Wat wel behulpzaam is: Ik herken het probleem. Recentelijk heb ik dan ook de XENON lampen vervangen. Met het verslijten van de lamp ga je steeds meer het idee krijgen in het donker te rijden. Uiteindelijk gaan ze knipperen en zodra je de verlichting even uit zet en weer aanzet, gaat de lamp weer aan. Uiteindelijk ging een lamp uit en bleef uit. Om de lamp de kunne wisselen moet de gehele koplamp unit uitgebouwd worden. Dat is goed te doen. Ligt de unit eenmaal op de tafel is de de borgschroef voor het lampcompartiment los te maken en de afdekdop te verwijderen. Zorg dat de lamp al een tijdje uit geweest is, anders brand je echt vingers op een hele nare manier. Xenon lampen worden heel heet. Verwissel de lamp, zorg dat je daarbij het glas en de elektrode niet aanraakt, alleen het voetje! Compartiment sluiten, schroefje er weer in en lamp unit terug bouwen. Een waanzinnig groot verschil in licht opbrengst en geen geknipper meer Ruud
-
Had je toevallig Xenon verlichting? Ben je achter de oorzaak gekomen?
-
Hoi, Eerste vraag die bij me opkomt: komt er wel geluid uit? Kies de radio en zoek een zender. Komt er dan geluid? Uit ervaring weet ik dat het inbouwen van een aftermarket radio een leuke maar ook uitdagende klus is. Ik heb zelf een kenwood DNX7150 ingebouwd. Eerst in mijn sportage en ik heb de radio meegenomen naar mijn sorento. Ruud
-
Welke auto's hebben jullie allemaal gehad ?
steamduck reageerde op bigwade's topic in Forum suggesties
Jeetje, Big Wade, dat is ff een vraag. Lease bakken doet ik niet meetellen. Ford Orion (dat is een escort met een kontje) (1995 - 2000) Ford escort station (2000 - 2004) Ford escort station (2004 - 2009) Ford focus station (2009 - 2013) Kia Sportage (2013 - 2017) Kia Sorento (2017 - heden ) -
Hoi, Mijn sportage was van 2010, had 185000 en leverde nog altijd 4k euri op. Wel bij een dealer en bij aankoop van een andere wagen. Inruilprijs is ook afhankelijk van de vraag naar het model van de auto dat je inruilt en dan natuurlijk ook naar de toestand van de wagen. Wat een dealer er voor geeft is ook afhankelijk van wat je aanschaft (bij die dealer). Een goede indicatie kan je krijgen op sites zoals ikwilvanmijnautaf.nl en de anwb / bovag koerslijst.
-
Hoi Allemaal, Ik ben niet echt een schrijver, kom geregeld langs op dit forum, maar zat vanavond wat afbeeldingen te sorteren en daar zat een leuke foto bij. Dit moet ik echt even met jullie delen, in de hoop dat er meer soortgelijke foto's komen. Zomer 2017, ik heb mijn Sorento koud een paar maanden en dan gaan we nu op vakantie naar Kroatië. Ik zie een beetje op tegen het gedoe op de autobahn en de vele file's bij de grens overgangen. Vliegen en daar een auto huren? Kan, maar daar heb ik geen fijne auto voor gekocht. Toch eens kijken of we de eerste 1000 km met de autotrein kunnen afleggen. Laat dat zelfs met een Sorento goed te doen zijn! Rustig naar onze Oosterburen rijden en in Düsseldorf de wagen op de trein geparkeerd. Laat je niet afschrikken door de strenge maatvoering, de Sorento mag echt mee. Rustig de trein oprijden en ja, het is krap. Wel ff belangrijk: alarm op schokken en trillen uitzetten!. De treinreis gebeurd in de nacht. De volgende ochtend wordt je wakker nog net voor Italië en kan je genieten van het prachtige uitzicht. Ontbijtje en als de andere autobezitters ook hun alarm uit hadden gezet, was het goed te doen. (de slaapwagen grenzend aan de jank mercedes en audi had iets slechter geslapen, totdat de accu leeg was). Het gaat er gemoedelijk aan toe en we stappen dan ook relaxed in de auto, nadat ik die van de trein afgehaald heb. Kroatië is een mooi land en de Sorento maakt dat het een ontspannen geheel wordt. Wel in Split geleerd wat smalle straatje (twee richting verkeer!) betekenen als je een grotere wagen hebt. Soms echt haaks de bocht om moeten en dan ook nog tegenliggers krijgen. Speciaal één moment dat ik heel blij was een wagen te rijden die hoog op de wielen staat. De Navi stuurt me, onderweg naar ons verblijf, via een ander dorp en de weg lijkt bij ons uit te komen. Alleen jammer dat er niet bij vermeld staat wat de staat van die weg is. Het geheel begint op asfalt en breed genoeg. Langzaam wordt de weg smaller en gaat over in een goed berijdbare onverharde weg, dat is, geen asfalt. Het goed berijdbare pad krijgt langzaam maar zeker steeds grotere kiezels en keren, daar is geen ruimte voor. Allengs blijken we om een bergtop, in de flank van de berg, heen te rijden op / in een soort rivier bedding. Links van mij grote diepten, recht voor me een onvoorspelbaar pad met (haakse) bochten en vooral behoorlijke keien en kiezels. Inmiddels geen bereik meer op de telefoon....... Gelukkig gaat na verloop van tijd (7km) het weer steeds beter met het pad, heeft de wagen geen schade, is de wagen niet oververhit en hebben we geen lekke banden. Dit is toch wel een moment dat ik de Navi enigzins onaardig toespreek en dat ik echt de 4WD gemist heb. De terugweg? hartstikke leuk, goed te rijden en wederom met de autoslaaptrein. Ik kan dat echt wel aanbevelen. O ja, de Sorento is helemaal in Dubrovnic geweest (dus ook even de EU uit:)) Wie heeft er ook afbeeldingen van hun bolide op de autotrein?
-
Dag EstherEnKaatje, Raar, want als het reserve wiel er wel ligt kan de trekhaak wel geplaatst worden? Ik zou even bij een dealer langsrijden. Zijn meerdere goede exemplaren van. Sorento bij uitstek geschikt voor de paardentrailer. Ik zou alleen op benzine rijden. Ruud
-
Ruim 30.000 gereden en nog geen reden voor het vervangen van remschijven of remblokken. Zeker bij de automaat versie opletten als je file rijd. De automaat "duwt" door en dan is er de neiging om de rem in te trappen. Pookje in de N plaatsen. Althans, dat is wat ik doe. In principe is de dikte van de schijven en blokken goed genoeg om nog een driekwart jaar te rijden (10000-15000)
-
Hoi, Rij zelf ook een xm 2010 automaat. Gebruik je de automaat wel om terug te schakelen? Je kan uitstekend daarmee de snelheid er uit halen, net zoals je dat met een handgeschakelde wagen doet "afremmen over de motor". Daarnaast ook bij verkeerslichten etc. de N stand kiezen, ook bij file rijden schakelen tussen D en N. Ik heb er inmiddels 25000 mee gereden. Q1 2018 is het moment dat ze aandacht van de deaker krijgt. Zal dan kijken naar de dikte van de remschijven en naar de remblokken.
-
Hoi, Ik had een sportage uit 2006. Irritante was dat de middenconsole afdekplaat waar de radio achter zat, vast geklikt zat. Moest je met zo een handige tool aan de onderkant links eerst losklikken. Daar zat een kleine uitsparing. Dan rechts, midden was ik altijd bang dat die dingen afbraken, maar met tool gaat dat goed en dan bovenin. Aansluitingen klokje en klimaat etc losmaken en dan kan je bij de radio en het vakje. ook ik heb 2 din navigatie ingebouwd in mijn sportage. Je kan het goed zien op het plaatje met nr 9 en nr 2. Aan de onderzijde 3 klik verbindingen, in het midden 2 (gaan heel zwaar, gebruik tool aanbevolen) en bovenin ook 3. Succes Ruud