Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Mijn Rio heeft nu 2200 km op zitten en vandaag voor het eerst de motorolie gepeild. De auto stond op een vlakke weg en ik heb de peilstok na het afstrijken helemaal in de houder gestoken, dan eruit gehaald en tot mijn verbazing gaf de peilstok 3/4 aan. Leeg [---------------------------_______ ] Vol

Ik heb tot 3 keer aan toe gecontroleerd met dezelfde resultaat.

Verbruikt de nieuwe Rio veel motorolie tijdens het inrijden en is dit normaal? Ik ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee?

Posted

Heb je wel even 5-10 minuten gewacht ?

Zou het in de gaten houden en me er geen serieuze zorgen over maken.

Posted

mooie stand voor de olie niet te vol en niet te leeg

wel in de gaten houden en goed opletten dat je niet te veel bij vuld

beter iets minder dan iets te veel

en het kan voorkomen dat een niewe motor olie verbruikt kan niet zo veel kwaad zo lang het maar niet te erg word

en met verloop van tijd minder word

Posted

@ bigwade - Ja, de auto stond 3 uur stil. Zeg jij dan dat dit een normaal olie verbruik is na 2200 km voor de Rio? Persoonlijk lijkt me dat wel erg veel verbruik en een dure grap! (Of Kia heeft er te weinig erin gedaan).

Morgen ga ik een afspraak maken met de dealer om de auto uit te laten lijnen, hij trek teveel naar rechts en ook naar de vage rijgedrag.

Heb je wel even 5-10 minuten gewacht ?

Zou het in de gaten houden en me er geen serieuze zorgen over maken.

Posted

@xtra40 - Ik ben benieuwd en ga het zeker in de gaten houden. Hopen dat het minder gaat worden.

Wat is jou ervaring tot nu toe met het olie verbruik van de Rio? En na hoeveel km moest je bijvullen?

mooie stand voor de olie niet te vol en niet te leeg

wel in de gaten houden en goed opletten dat je niet te veel bij vuld

beter iets minder dan iets te veel

en het kan voorkomen dat een niewe motor olie verbruikt kan niet zo veel kwaad zo lang het maar niet te erg word

en met verloop van tijd minder word

Posted

nou niet meteen lachen maar ik ben dus monteur en ik pijl me olie niet :no: :no:

maar ik heb er nu dus 7500 km er op zitten en zal morgen eens even pijlen en dan zal ik het nog even laten weten

maar ook bij ons op het werk komt het wel voor dat er zo nu en dan een motor een beetje olie verbruikt

niets om je heel erg zorgen over te maken maar wel goed in de gaten houden en zeker even melden

als je toch naar de dealer moet

maar de beste olie stand is rond de 3/4 op de pijl stok

en het is net wat er al werd gezegd hoe vol was hij af fabriek

het beste is om hem bij te laten vullen en dan te kijken hoeveel olie hij werkelijk verbruikt nu weet je alleen dat je stand iets te laag is

Posted

Lol ja dat is inderdaad komisch :D Dank je wel voor de info xtra!

Wat voor soort merk + type motorolie gaat in de Rio 1.2? Dan ga ik even een liter halen.

nou niet meteen lachen maar ik ben dus monteur en ik pijl me olie niet :no: :no:

maar ik heb er nu dus 7500 km er op zitten en zal morgen eens even pijlen en dan zal ik het nog even laten weten

maar ook bij ons op het werk komt het wel voor dat er zo nu en dan een motor een beetje olie verbruikt

niets om je heel erg zorgen over te maken maar wel goed in de gaten houden en zeker even melden

als je toch naar de dealer moet

maar de beste olie stand is rond de 3/4 op de pijl stok

en het is net wat er al werd gezegd hoe vol was hij af fabriek

het beste is om hem bij te laten vullen en dan te kijken hoeveel olie hij werkelijk verbruikt nu weet je alleen dat je stand iets te laag is

Posted

Mijn Rio crdi heeft inmiddels ruim 9000 km. gereden (in 6 weken tijd, ja ja !!) en de peistok staat op ongeveer 3/4. Als ik de olie peil doe ik dit s'morgens voordat ik wegrijd, dus met koude motor.

Posted

Toen ik mijn nieuwe Rio ging ophalen werd mij gevraagd na ca. 1500 km even het olie peil te controleren. In de tas waar ook de hesjes en de gevaren 3 hoek in zit, zat een liter motorolie. Wellicht is deze service per dealer verschillend. Als ik de berichten hier boven lees zijn er toch wat dealers die wat bijscholing nodig hebben in klantvriendelijkheid.

Guest Warmentuuter
Posted

Als ik de berichten hier boven lees zijn er toch wat dealers die wat bijscholing nodig hebben in klantvriendelijkheid.

Ik mis wat denk ik.

Het ging toch over een te laag oliepijl en niet over de bijscholing van de dealer?

In het serviceboekje staat keurig dat je regelmatig en het liefst bij iedere tankbeurt je olie moet pijlen. (doet natuurlijk niemand :? )

Vaak wordt het je ook verteld door de verkoper maar krijg je in één keer veel informatie te verwerken en zeg nu eerlijk, wil je wel naar dat gewouwel luisteren van die man.

Je wil rijden met je nieuwe auto. :-)

@ logan ik zou met niet ongerust maken.

Een nieuwe auto kan de eerste 10000km olie verbruiken.

Soms wel één liter.

Posted

nou zo als belooft even gepeild en na 7700 km staat ook mijn olie peil op ja wel 3/4 van de pijlstok

dus ik zou zeggen netje toch

komt ook om dat er maar 3.3 liter motor olie in de motor dus dan lijkt het een enorme hoeveelheid

op de pijlstok maar dat is in principe bijna niks

Posted

Dank je voor het kijken xtra.

Het lijkt me erop dat de Rio niks verbruikt en Kia heeft niet de totale 3.3 L motorolie erin gedaan. Misschien kunnen andere leden ook even peilen en hier hun bevindingen neerzetten (Het liefst Rio's met weinig km erop).

nou zo als belooft even gepeild en na 7700 km staat ook mijn olie peil op ja wel 3/4 van de pijlstok

dus ik zou zeggen netje toch

komt ook om dat er maar 3.3 liter motor olie in de motor dus dan lijkt het een enorme hoeveelheid

op de pijlstok maar dat is in principe bijna niks

Posted

In de handleiding staan dus 2 type motorolie voor de Rio 1.25 (5w30 en 5w40) Hoe weet ik welke in mijn auto zit?

Lijkt me logisch om bij dezelfde soort motorolie te blijven als je bijvult. Of is er weinig verschil tussen 5w30 en 5w40?

zie BLZ 9 en 10 van je handboekje of hier voor de digitale versie http://media.kia.nl/...kjes/Rio_UB.pdf

maar er word shel helix ultra AH-E 5w30 of shel helix ultra 5w40 aanbevolen

Posted

in principe kan je die 2 soorten gewoon mengen

maar ik zou voor de 5W30 gaan lekker dun dus goed mengbaar mocht je de iets dikkere 5w40 hebben

Posted

Uiteraard is het het beste om de zelfde olie te nemen

Maar als je niet weet welke er in zit kun je gewoon 2 verschilende olieen mengen

Dit is geen probleem en kan ook zonder probleemen worden gedaan

Posted

Vandaag bij de dealer langs geweest en heb deze motorolie aanbevolen gekregen:

Shell Helix Ultra AR-L 5w30 - met vette letters DIESEL :confused: (Op dit plaattje staat AB-L maar bij de dealer stond AR-L, ik weet niet wat de verschil is)

6167454dc5d8220dbe2fca4fa12c015f.jpg

Ik heb 2 keer aan toe gevraagd als dit wel klopt (monteur en magazijn man) en ze waren overtuigd dat ik deze motorolie moet hebben. Ik heb mijn twijfels...

@Xtra40 - wat is jou mening hierover? Kan dit en is dit het beste voor onze Rio's 1.2 benzine?

Posted

De AR_L olie is een low saps olie voor diesels met een roetfilter. Misschien vergist de monteur zich en denkt hij dat je een diesel rijdt,

Bij gevoegde link geeft de juiste olie weer: http://lubematch.she...age=4&brand=120

Voor de diesel geeft men dit aan: http://lubematch.shell.com/recommendations.php?modelyear=&vehicle=86141&site=58&region=336&language=4&brand=120

Gr. Leo.

• Like 1
Posted

Beetje rare move van die dealer.

Personeel zal toch opgeleid zijn, mag je hopen ?

Waar is dat ?

Posted

Vandaag bij de dealer langs geweest en heb deze motorolie aanbevolen gekregen:

Shell Helix Ultra AR-L 5w30 - met vette letters DIESEL :confused: (Op dit plaattje staat AB-L maar bij de dealer stond AR-L, ik weet niet wat de verschil is)

6167454dc5d8220dbe2fca4fa12c015f.jpg

Ik heb 2 keer aan toe gevraagd als dit wel klopt (monteur en magazijn man) en ze waren overtuigd dat ik deze motorolie moet hebben. Ik heb mijn twijfels...

@Xtra40 - wat is jou mening hierover? Kan dit en is dit het beste voor onze Rio's 1.2 benzine?

mijn mening is dat het voor een klein beetje bij vullen gerust geen kwaad kan

maar liever geen olie voor een diesel in een benziene motor

stom weg omdat de olie voor een diesel een reinigende werking heeft om de diesel kool en roet uit de motor te houden

dit heb je bij een benziene motor niet nodig en is zelfs schadelijk op de lange duur dus NIET doen zou ik zeggen

dat de olie low spash is dat is geen probleem en maakt voor een benziene motor niet uit het betekend aleen maar dat als de olie verbrand

er heel weinig verbrande as van over blijft dit is nodig omdat anders de catalisator en diesel partiekel filter erg snel vertopt zitten met as en het is die as die je niet kan verbranden en dan moet je dus snel je D.P.F vervangen en dat is kostbaar

maar dat is bij ons niet aan de orde

dus ik zou lekker ergens een litertje 5w30 olie halen voor een benzine motor en dan het liefst vol synteeth dat is het beste maar ook het duurste en deze even terug brengen zou ik zegen

Posted

Ik haal altijd carlube 5w40 (http://www.carlube.c...cfm?category=65) bij Iesberts

http://www.iesberts.com/index.php

Kost geen drol..

5w30 of 5w40 maakt niet zoveel uit, dacht ik..

De i10 lust amper wat, de 1.4 van de Idea doet een liter de 7-8000km. (carter 2.4 liter)

(handig, hoef je nooit te verversen; auto is uit elke vorm van garantie..haha!)

Posted

Tnx Leo en Xtra voor je antwoorden!

@Leo - Nee de monteur had zich niet vergist, want ik zei duidelijk tegen hem dat ik een Rio 1.2 Benzine heb en wees hem nog erop aan dat er Diesel op het fles staat.

Ik ga inderdaad dit flesje motorolie terug brengen en ga voor dit flesje.