Jump to content

Advies gevraagd Home Cinema set mbt.luidspeakerkabels.

vand.m

Recommended Posts

Wie weet er iets af van audio installaties?

Ik heb deze Home Cinema-set:

http://www.pioneer.eu/eur/products/45/66/42/BCS-727/index.html

Nu wil ik daar goede luidsprekerkabels aan monteren.

Bij het Home Cinema-set zijn ook kabels meegeleverd maar erg dun.

Ik heb voor de voorste zuilspeakers zilver kabels 2mm rond iig. dikker als de meegeleverde kabels.

Voor de achter speakers heb ik dezelfde kabels maar deze zijn te kort.

Het zijn wat oudere kabels.

Het waren geen standaard mee geleverde kabels maar destijds zelf gekochte.

Ik lees dat wat dikkere kabels een merkbaar verschil geeft vwb. geluid.

Is het verstandig de aanwezige kabels voor de voorste speakers te gebruiken en voor de achter speakers andere kabels te kopen?

Heeft iemand misschien nog goede luidspreker kabel liggen op die lengte.

Het gaat wel om 1X10 en 1X15 meter voor de achterkabels.

Ik zie ook kabels die wel €300.00 p/m zijn.

Maar dat ga ik natuurlijk niet doen voor zo HC-set.

Wie geeft mij advies!

Groet,

vand.m

Gewoon bij de praxis of zo halen.

2,5 dikte is goed genoeg, wel speciale speaker kabel nemen, van die dure kabel kopen is onzin, hoor je toch niet...

Dank voor de adviezen!

Maar dan zouden de meegeleverde kabeltjes (veel dunner) ook geen verschil in geluid geven tov. dikkere kabels?

Daar is genoeg discussie over te vinden met googlen maar ben toch benieuwd naar wat ze hier vinden.

Het is geen HC set van duizenden euro`s maar je wil toch een zo goed mogelijk geluid.

En als dat te verbeteren valt met goede kabel tegen een redelijk bedrag.

Wel in verhouding met wat de hele set heeft gekost natuurlijk.

Als goedkope kabel net zo voldoet als de duurdere zou ik wel gek zijn om dure kabels te gaan kopen.

Maar ik stel de verschillende meningen en ervaringen uiteraard wel op prijs.

Groet,

vand.m

Allereerst zou ik willen voorstellen om de huidige kabels eerst te gaan gebruiken.

Zoals gezegd is een dikkere kabel beter om geluid voort te brengen, maar dan

moet er ook sprake zijn van een absoluut gehoor.

Maar zoals wij allemaal weten gaat ons gehoor achteruit naarmate wij

ouder worden.....

Als het geluid in jouw ogen niet goed klinkt, zou ik zeker overwegen om over te

stappen op betere bekabeling.

Laat je alleen niet gekmaken door wat er allemaal geschreven wordt, het gaat

tenslotte om jouw perceptie van het geluid. Goed = goed!

@Smart

De set is nog niet binnen maar is er waarschijnlijk van de week en dan zondag alles aansluiten.

Ga het idd.eerst maar proberen met de standaard kabeltjes.

Ik heb wel dikkere kabels voor de voorspeakers (die had ik nog)

dus kan het even uitproberen met alle 2 de kabels.

Bedankt.

Groet,

vand.m

mocht je toch voor een mooi speaker snoer willen gaan, zou ik voor deze gaan

http://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/92/1151/luidsprekerkabel-2.5mm.html

Je ziet ook direct de plus en min aansluiting erop aangeduid.

Je kan het ook op een rol verkrijgen

http://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/92/1075916/luidsprekerkabel-2.5mm.html

of andere lengtes en diktes

http://www.allekabels.nl/display.php?cat=92&gclid=CJavzIvTgrMCFUJd3god_F0AHg

veel plezier van je set

ps grappig dat je dit op het kia forum vraagt en niet op een audio forum :-)

Ik lees dat er twee verschillende lengtes zijn, nl. 10 en 15 meter..... En dat mag officieel niet volgens de kenners. De lengte moet gelijk zijn anders kun je een beetje een fase verschuiving krijgen. Ook hier geldt: of je het merkt weet ik niet...maar dat is de theorie!

@MGA1600

Over verschil in lengte heb ik idd. ook wel is ergens gelezen. Maar ikdacht dat het voor de frontspeakers een groter bezwaar is dan de rear speakers en dat het mogelijk zou helpen dikkere kabels te gebruiken. Maar als er audiofielen zijn hoor ik het graag.

@ Venga1

Dank voor de linken over kabel.

Ik heb daar ook al gezocht en kwam een leuke adv. tegen op MP:

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/kabels/580645465-2-x-4-0-mm-speakerkabel-5-10-15-20-25-30-40-50-100-meter.html?return=eJwtjVEOwiAQRO%2FSpHy20EaNNKTBm2BBS6Blw9JoNN7dbfRr3sxsdowU8u0lH1CK01lW6Eye5mEuBWTbhgRubRaTQ4FoTMFmje3vpIEZxmdUgllUJdW9FnV%2FsZ6ANBbSlwdCvFn8t7CnnGChQq%2Fb4rKfyIYH2bh5i5BdcDmYq4uUJ9zfdczfaQZgU5yBOjBIWKZkneo7ftS6Gj5f8Ig%2FPg%3D%3D&fta=eNo91Ety4yAQANC7aOE1nwYEKi9ygblCqvllVFFilWUnrknl7sOvvXuCVjcgNeiM%2Bznc7Kb7dXv9wu2YlsNxJt302M78FI%2Fz7eL4Ele3bDf3b92XI8cSsew3x5aP3X3eP9J1Dcv7t9vuazz2a3pP13f0aVsux%2BrEaX0rifb9fman%2FaxO%2B%2BW4hUtMZymYfnmp9cBNO76laVmdKo%2BleEnUF8KMm6THxEDYRwVkHwo8Z4kzgh0QaUDqATUT8oCmYEOvG0o484oZ8hMaCfohBFqeZa4ALaQpsDlmpip8BjEglK1AGW2LMWiVfDx3IcSMGrluUIKJBgjQoLLXc4EJYG0s0DaZ2NZs5lp9INUpYZP2BcqLiDVYAQseKsrJhZoHEjOs1oKQUysKPmfBGozl2KB54AUyYxRtywYAZR2ZowmqAQRvh2l4zmEgeUIoMWXPltUt8%2BQF1Mw85uzbYWo%2FPlxBWWoFZggDMtFID9YiEkIk9BiJIRPa6yrJWTRg1pLwHGED%2FQdQmrPYwTI0KKk7IERPoJGgO3xOhEBQBD6QaCrOAzYSsAOoBPRvWvGcMg3lR%2BmLlyr3EW6lJyChl%2BCMt2UApv4twCSIhLZlUMaMf34cb4GMBCAIwuiLLPzoiwAESaDe8dRx3hBGnoTUcUh5LAVbRaCEMz57sDV%2BuQNulx3j8bqlz7fb33o3cFFmrJs%2B8PFa74tyRUSny5hwE35Py5%2FBr2lBx9zP7%2B9%2Fhht7PA%3D%3D&fta_ind=20&fs=1

Maar bedankt voor het mee denken.

Groet,

vand.m

Nu heb ik het HC set net binnen en zie ik dat de aansluitingen op receiver dmv. vaste stekkertjes op de luidsprekerkabeltjes gaat.

Daar komt bij dat ze voor de achter speakers ook nog eens te kort zijn.

Aan de speakers zelf lopen de kabeltjes naar binnen en kun je niet bij komen.

Of je moet de boel open maken als dat zou lukken.

Maar heeft het nut de luidspreker zuilen open te maken en daar andere dikkere en langere kabels aan te zetten.

Dan nog moet ik aan de receiver kant dezelfde stekkers gebruiken want een andere manier van aansluiten is er daar niet.

De kabeltjes zijn erg dun en de pootjes van de stekkertjes die in de receiver moeten dus ook.

Heeft het dan wel zin daar dikkere kabels aan te maken / solderen.

Want de dikkere kabel komt toch ook weer op een dun pootje op de receiver.

Gaat dan het nut van de dikkere kabel op de dunne pootjes niet gewoon verloren.

Ik ben niet zo audiofiel dus als iemand het weet of advies heeft graag.

Groet,

vand.m

Post is een foto....dat maakt alles duidelijker.

Volgens mij moet je zo min mogelijk rotzooien hieraan en mocht je dit wel moeten doen door verlengen van de kabels zou ik een gelijkwaardige dikte nemen omdat dikker dan geen zin heeft maar eerder problemen kan geven.

Hoi,

Een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem, nieuwe luidspreker kabels ivm het veranderen van mijn woonkamer. Ik heb toen heel wat ervaringen van anderen gelezen en kwam uit eindelijk uit op een forum waar iemand kabels aan het testen was om zodoende een kleine ruis uit het geluid te krijgen. Helaas kan ik de link niet meer vinden voor je.

De conclusie was echter dat de standaard luidspreker kabels van de Gamma niet minder waren dan de hele dure kabels. De ruis was er uit, iets wat bij sommige dure kabels zelfs niet lukte. Op dat advies/ervaring heb ik toen de Gamma luidspreker kabel gekocht en ben er nog steeds zeer tevreden mee. Ook mede onder het mom van, ik kan het altijd proberen, zo duur is het namelijk niet.

Succes met de keuze.

Nu heb ik het HC set net binnen en zie ik dat de aansluitingen op receiver dmv. vaste stekkertjes op de luidsprekerkabeltjes gaat.

Daar komt bij dat ze voor de achter speakers ook nog eens te kort zijn.

Aan de speakers zelf lopen de kabeltjes naar binnen en kun je niet bij komen.

Of je moet de boel open maken als dat zou lukken.

Maar heeft het nut de luidspreker zuilen open te maken en daar andere dikkere en langere kabels aan te zetten.

Dan nog moet ik aan de receiver kant dezelfde stekkers gebruiken want een andere manier van aansluiten is er daar niet.

De kabeltjes zijn erg dun en de pootjes van de stekkertjes die in de receiver moeten dus ook.

Heeft het dan wel zin daar dikkere kabels aan te maken / solderen.

Want de dikkere kabel komt toch ook weer op een dun pootje op de receiver.

Gaat dan het nut van de dikkere kabel op de dunne pootjes niet gewoon verloren.

Ik ben niet zo audiofiel dus als iemand het weet of advies heeft graag.

Groet,

vand.m

vand.m

hoe klinkt het?

Ben je tevreden?

Waarom rotzooien aan een nieuwe set als het geluid je bevalt.

Ik ga nu iets zeggen, maar begrijp dit absoluut niet verkeerd.

Je hebt een hele leuke set gekocht, maar voor dat geld heb je natuurlijk geen mercedes onder de audio setjes.

Je heb een normale set gekocht die er super leuk uitziet.

Nu kan je er kabels aan gaan monteren die benodigd zijn om een mercedes onder de audio setjes het allerbeste te laten klinken.

Maar aangezien je een normale set heb gekocht, hoef je volgens mij je hier geen zorgen om te maken, dit omdat de kwaliteit nooit boven de norm van jouw set uit zal gaan komen.

Een Kia wordt ook geen merdedes als je er gouden velgen onder zet, maar een Kia wordt wel een hele mooie auto als je een mooie maar normale velgenset onder plaatst.

Mijn advies zou zijn, ga lekker luisteren naar je zojuist gekochte setje, en voor de achterset moet je dan helaas de kabels gaan verlengen, maar daar hoef je dan ook geen dikke kabels aan te hangen,

veel luister plezier van je aankoop

• Like 1

@Venga1

Ik ben het wel met je eens dat het maar een gewoon set is en dat ik daar ook geen ARCAPLEX geluid uit zal krijgen.

Maar ik dacht dat als ik toch moet gaan verlengen kan het dan kwaad hier gelijk dikkere kabel voor te nemen.

Geen peperdure kabel natuurlijk.

Want dikkere LS kabel is makkelijker te vinden dan die hele dunne meegeleverde LS kabeltjes.

Ik kreeg ook net bericht van Pioneer dat er geen langere kabels bestaan.

Ik mag ze wel verlengen zeggen ze en dikkere kabels is niet direct nodig voor korte lengtes.

Maar wat is kort ik heb 15 meter nodig!

Ik begrijp dus dat dikkere wel mogen.

Maar hoe verleng je nu het beste.

Mijn idee is dus de kabeltjes dichtbij de speaker en dichtbij het stekkertje door te knippen en langere kabel er tussen te solderen.

Of is het verstandiger dit in de speaker zelf te doen?

post-4147-0-70288100-1350572442_thumb.jpgIk heb 1 speaker open gekregen en

doe er de foto bij van de binnenkant van de speaker.

Groet,

vand.m

Ik zou de kabel ergens dat íe uit het zicht is doorknippen en dan een stuk ertussen solderen (isoleren met krimpkous).

Dan heb een degelijke, stevige verbinding die ook nog eens weinig ruimte in beslag neemt.

De hele kabel vervangen is IMHO onnodig, maar als je je daar beter bij voelt kan het natuurlijk geen kwaad!

Volgens mij zie ik op je foto reeds een soort stekkertje bij de speaker, kun je die niet hergebruiken?

Daarnaast misschien bij pioneer of zo'n radioshack type winkel een paar nieuwe stekkertjes op de kop tikken. Volgens mij krijg je op die manier een nette verbinding in de door jou gewenste lengte.

vand.m

Mooie duidelijke foto, en een leuk project.

Ok je moet er dus een behoorlijke lengte aanmaken.

Persoonlijk zou ik de splices die je hebt bloodgelegd afknippen en die gaan vervangen voor solder spices.

Waarom een soldersplice? Deze zitten direct goed vast en er zit direct mooi krimptube omheen.

Dit voorkomt weer dat je kortsluiting kan krijgen.

Weet je wat een soldeer splice is?

Voor het geval dat je het niet weet heb ik even een filmpje voor je opgezocht:

Deze zijn in elke hobby zaak wel te verkrijgen

Ik zou ze dan wel gaan verlengen met het type draad wat ik al eerder aan heb gegeven, alleen zou ik dan zelf niet naar 2,5 mm gaan.

Volgens mij kan je met 1,5 a 2 mm volstaan

met een pioneer setje maakt het echt niet zo heel veel uit allemaal. kabels die erbij zitten zijn goed zat dan. wel zou ik ze allemaal zo kort mogelijk maken en allemaal even lang. echt je hoort het niet of je nu kabels van 500 euro of de meegeleverde kabels aansluit, daar is het vermogen niet naar.

zelf heb ik hier alles van Onkyo en speakers van KEF. de reciever http://www.besthomec...1010-zwart.html ) maar dan het oude type, die was 2000 euro zonder kabels. de speakers waren ook nog eens 1000 euro zonder kabels. de kabels waren apart ook nog eens 400 of 500 euro voor een setje geloof ik. die hadden nog veel duurder gekund alleen was mijn reciever daar ook nog niet goed genoeg voor volgens de verkoper. bekabeling van 100 euro per meter en duurder heb je echt alleen nodig bij geluidssets van misschien wel 10.000 euro en duurder. en wie heeft dat nu thuis :P das echt voor professioneel gebruik! van. Bij dat soort spul moet je echt goed gaan kijken hoe je alles aansluit en welke soort kabels je gebruikt, maar bij een compleet pioneer setje hoeft dat echt niet. ( en pioneer setjes klinken verdomd goed!!!! )

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor de nuttige en goede adviezen.

Afgelopen zondag hebben we alles geïnstalleerd en het werkt. Eerst niet helemaal zoals het hoorde want er ontstond telkens een harde knal door de speakers en het geluid viel af en toe ook even weg.

Mijn zoon kon dat probleem als cink probleem ( geen idee hoe je het schrijf) en heeft hier ook last van met de upc mediabox.

Volgens upc niets aan te doen.

Maar we hebben toch ook maar de HDMI kabel 1.4 even gewisseld met een andere kabel alleen die is 1.3 en de storing was weg.

Dus kijk ik wel naar een nieuwe HDMI kabel die wat betere kwaliteit heeft en 1.4 is.

De LS kabels heb ik toch maar gesoldeerd en @Venga1 bedankt voor de info over het solderen.

Ik ben nog naar de plaatselijke elektronica zaak hier geweest maar deze had geen

Solder slice.

Hij kon het wel.

Ik heb dus de kabels recht in elkaar gestoken zonder te wikkelen of draaien toen gesoldeerd en er een krimpkous over gezet.

Het geluid is mooi en verder moet ik nog wel het e.e.a. af stellen want het kan volgens mij wel beter.

We zijn nog niet helemaal uit de handleiding want de radiozenders proberen op het TV beeld te krijgen en vast te leggen wat volgens de beschrijving zou moeten kunnen is mij nog niet gelukt.

Nu heeft de HC-set een HDMI out poort en de TV een HDMI IN 2 (ARC)

Audio Return Channelpoort.

Maar mogelijk ligt het toch aan die HDMI kabel. We gaan het zien.

En @snellejelle 1985 jou set is natuurlijk niet met dit set te vergelijken.

Dat ga ik ook niet proberen na te streven.

Ongetwijfeld is dat een wereld van verschil.

Ik hoop dat mijn set me gewoon goed gaat bevallen.

Maar wel bedankt voor je advies.

@bigwade: Nee Frank de serviezen zijn (nog) wel heel.

Maar de installatie heeft ook nog niet zo hard gestaan.

We waren ook al gestopt met dat Griekse dansen.

Vooral na het eten was je zo lang bezig met opruimen.

Groet,

vand.m

vwb ARC kan ik een kort antwoord geven!

1.3 ondersteund dit niet, maar 1.4 wel.

Bij een 1.4 kabel loopt er een extra draad mee .

Het ligt dus aan je hdmi kabel!

Leuk om te horen dat de goed bedoelde adviezen ook echt hebben geholpen.

Veel luister plezier

En @snellejelle 1985 jou set is natuurlijk niet met dit set te vergelijken.

Dat ga ik ook niet proberen na te streven.

Ongetwijfeld is dat een wereld van verschil.

Ik hoop dat mijn set me gewoon goed gaat bevallen.

Maar wel bedankt voor je advies.

Hij gaat jou zeker bevallen want pioneer setjes klinken super! wilde alleen zeggen dat je geen dure kabels nodig hebt daarvoor, door uit te leggen waarvoor die dure kabels allemaal bedoeld zijn.

maar heel veel plezier ermee :D