Jump to content

Mijn Cee'd start soms niet.

ste-ven

Recommended Posts

Laats rond sinterklaas toen het ff wat kouder was startte onze cee'd niet, startmotor deed zijn best maar de

motor sloeg niet aan, pechhulp gebeld, 3 kwartier wachttijd. Na een kwartierje toch maar eens proberen, slaat ie

weer aan!

Enkele weken later weer een keer!

Ik nadenken, het lijkt erop dat dat er geen bezine komt dus misschien is het de sleutel met startonderbreker, want

die (volgens mij) onderbreekt alleen de brandstof toevoer. Om het uit te sluiten vanaf toen altijd met twee sleutels op

pad. Gisteren was het weer zover, beide sleutels......niet starten, half uur later, doet ie het weer.

Dealer gebeld, "het heeft geen zin om te komen, want als de auto het doet, kunnen we niets voor u doen".

Wie weet het? Tis een erg vervelend probleem, komt altijd erg ongelegen en geeft geen lekker gevoel.

Gr Steven

Nou ik denk dat ze het bij de dealer zo uit kunnen lezen. Wij hebben hetzelfde met onze sportage gehad en die was ook uit te lezen, bleek de krukassensor te zijn. De monteur vertelde me dat dit probleem zich ook voordoet als de druksensor niet normaal meer werkt. Bij ons was het de krukassensor en dat komt vaker voor bij in ieder geval een sportage.

Succes.

Guest Warmentuuter

Ik herken dit probleem met mijn vorige auto.

Als je te snel wilde starten herkent de auto de sleutel niet en gaat de startblokkering in werking.

Dan doet je startmotor het wel maar aanslaan ho maar.

Wat Bigwade al aangeeft vertelde de dealer mij ook.

Sleutel in het slot, contact maken en dan twee seconden wachten en dan starten.

De ene auto is er gevoeliger voor dan de andere.

Guest Warmentuuter

Is dit niet een beetje te kort door de bocht Mike?

Snap best dat het leuk is dat alles werkt als je de sleutel omdraait.

In het instructieboekje staat nog meer aanwijzingen waardoor je sleutel niet herkent wordt.

Ook ik heb dit probleem meerdere keren gehad terwijl ik dit met andere auto's niet kende...

Het uitlezen gaf aan dat er met de auto niets aan de hand was op dat moment.

Zoals ik het bovenstaande heb geschreven de tip om twee seconden te wachten na het contact maken en dan pas de sleutel verder te draaien om te starten.

Ook meerdere sleutels aan je contactsleutel werkt negatief op je transponder.

Dus misschien een tip ook voor Ste-ven voor als het nog een keer gebeurd.

Het schijnt een regelmatig voorkomend probleem te zijn. (waar de wegenwacht vaak geen raad mee weet)

Mocht je er geen vertrouwen in hebben zou je nogmaals de dealer kunnen raadplegen.

Heb geen ervaringen met een Kia maar mijn Focus had soms hetzelfde. Dit euvel kwam doordat ik de auto een stukje verplaatste en dan weer uitzette. Als ik een tijdje later weg wilde pakte hij niet aan. Een paar minuten wachten hielp in dit geval wel.

Ook werd mij verteld niet de koppeling in te trappen bij het starten, weet niet of dit bij Kia ook zo is

• 1 month later...

@ste-ven,

heb je nu echt een probleem of is het een trivialiteit?

Ik kreeg half januari mijn spliternieuwe Cee'd afgeleverd en stond binnen een week weer bij de dealer.

Een paar keer problemen met starten, maar al snel werd mij er op gewezen dat je bij starten de koppeling echt helemaal moet intrappen. (in zijn vrij activeer je het IGS systeem).

Bovendien moet je even de tijd nemen voor het echte starten om de elektronica de code van de sleutel te laten herkennen. Het boekje zegt ook dat veel metaal aan je sleutelbos ook nog problemen kan geven bij dit herkennen.

Met deze kennis geen enkel probleem meer.

Gr. JanV

Ik heb het ook gehad.

Het begon met af en toe niet willen starten.

De auto is toen naar de dealer geweest maar die kon toen niks vinden omdat hij daar wel wilde starten.

Weer thuis gekomen wilde hij weer niet starten.

Uiteindelijk bleek het de contactslotantenne te zijn die kapot was.

Deze is toen keurig vervangen onder garantie.

Gr. Marcel

• 1 month later...

Gisteren afspraak met garage na weer een aantal startproblemen, volgens garage na onderzoek, een slecht

massacontact......? We zullen het zien.

Met Kia garage Nijmegen geen problemen, klantvriendelijk, geen garantie discussies en naar ieder bezoek

wordt auto gratis gewassen!

• 4 years later...

Had ook startproblemen met Kia Ceed 1.6 crdi uit 2009. Sleutel draaien: gebeurt er niets dan naar een aantal keren proberen slaat hij aan of er niets aan de hand is. Of de startmotor wil wel inslaan maar meer als een tik hoor je niet. En dit werd steeds erger. Vandaag gezocht naar slechte massapunten (weestand tussen min accu n versnellingsbak was oneindig hoog) en kwam uit naast het luchtfilter. Daar zitten tussen filter en de veerpoot 2 massas tegen de carosserie geschroefd. Deze 2 losgemaakt bleken ze aardig gecorodeerd en ook groen uitgeslagen te zijn. Deze 2 schoongemaakt en ingevet met kopervet. Massa versn.bak en min accu is nu een 30 Ohm en start tot nu toe meteen zonder problemen...Misschien kunnen de collega Kia rijders hier iets mee (?)...

• 3 years later...

Heeft je auto een startknop? Want dan zou het kunnen dat de computer niet "ziet" dat de motor rond draait en dus meteen de startmotor stopt.
Dan zou ik een sensor vermoeden, wellicht die van de nokkenas? Dat weet ik voor jouw model niet, maar in die richting zou ik zoeken.