Jump to content

te hoog benzine verbruik kia picanto 1.2 automaat

P. Vossen

Recommended Posts

Geachte heer / mevr ,

Wij hebben sinds oktober 2011 een Kia Picanto 1.2 automaat

tot heden 5200 km gereden zijn tevreden op het benzineverbruik na .

Mijn vrouw heeft altijd kleine wagens gereden met veel stadsverkeer

en reed

1 –op 6-7 per 100 km nu 11 – 12 liter op 100km .

Wij zijn al dik 7 mnd met de dealer en Kia Nederland bezig met deze klacht en worden telkens van het kastje naar de muur gestuurd .

Ze laten ons weten niets te kunnen doen , de reacties bij u verneem ik dat de meeste veel zuiniger rijden . in geen enkel geval heb ik kunnen lezen over een extreem hoog benzineverbruik zoals wij , 11 – 12 liter per 100 km .

Mijn vraag is dan ook kunt u mij helpen dit probleem op te lossen of een advies geven.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet ,

Pierre Vossen tel 077 - 3733686

Hallo Pierre,

Jullie rijden 347 km/ p mnd met de Pica.

Stel de auto rijdt 1:8 = 43 liter benzine per maand

Stel de auto rijdt 1:14 = 25 liter benzine per maand.

Verschil is 18 liter benzine per maand ofwel 30,60 Eu met een prijs van 1,70 per liter.

In werkelijkheid zal het verschil kleiner zijn.

Als je kijkt naar de werkelijk kosten per maand zoals afschrijving, wegenbelasting en verzekering zou ik me niet al te veel zorgen maken w.b. verbruik t.o.v. de totale kosten.

Gewaardeerd lid bicmac kan je uitleggen waar het probleem van het hogere verbruik met de Picanto ligt.

Waarschijnlijk de korte ritten i.c.m. de automaat.

KiaMNL kan daar helaas niks aan doen.

Auto om of inruilen is niet verstandig als je vrouw er verder prettig in rijdt.

Die meerprijs van 360 eur per jaar haal je nergens meer terug namelijk.

NB het is niet verstandig je telefoonnummer op een forum te plaatsen.

Je kunt dit weg halen.

Suc6 !

12 liter op 100km is schandalig voor een auto die maar 830kg weegt; zelfs voor korte ritjes met een automaat. Als je zulk verbruik acceptabel vindt kan je ook een Land Rover gaan rijden. Volgens fabrieksopgave moet de automaat gemiddeld 5,3l/100km gebruiken. Nu weten we dat Kia die tests wel erg in hun voordeel hebben weten uit te voeren, maar een ruime verdubbeling van het actuele verbruik ten opzichte van het theoretische verbruik is wel buitensporig.

De automaat gebruikt al flink meer dan de handgeschakelde versie van de Picanto; verder kunnen nog oorzaken zijn andere velgen dan de 14" standaard stalen velgen en eventueel bandenspanning en airco-gebruik.

Maar voor de rest zal het grootste probleem in de korte ritjes zitten. De motor komt niet op bedrijfstemperatuur en de Picanto houdt toch al niet van optrekken.

Met andere kleine auto's is het beter gesteld met het stadsverkeer; niet dat je daar nu iets mee op schiet als je dit verbruik te zien krijgt; 1 op 8 is echt erg slecht.

Probeer eens een langere rit met constante snelheid en kijk wat de boordcomputer dan aangeeft. Pas het nieuwe rijden toe; anticiperen en voorzichtig met dat gaspedaal.

Laat ook eens iemand anders met deze auto rijden om te kijken of het probleem in de auto of in de combinatie route/bestuurder zit, dan weet je misschien iets meer.

Op de site www.spritmonitor.de staan 4 vergelijkbare Picanto automaat-auto's. Deze hebben een verbruik van 1 op 15,11 tot 1 op 11,2 waarbij de laatste in de wintertijd ook 1l op 9 km verbruikt.

• Like 1

• 3 months later...

Pierre,

Ben eigenlijk wel benieuwd of het verbruik is verbeterd? Toen dit topic werd gestart had ik mijn picanto basic automaat nog niet eens. Heb hem nu elf weken, keer of zeven getankt. Kom aan 1:15 ruim.

Rijd altijd met z'n tweeen en nooit minder dan 15km per rit. Rijd 80 en 100km waar dat magBij optrekken negeer ik het eco lampje, wil zo snel naar hoogste versnelling. Ben tot heden zeer tevreden met de                      auto. Had hiervoor een Daihatsu cuore automaat, kwam ik ook niet verder mee dan 1:17km.Vind dit verbruik dus nogal meevallen gezien de picanto veel zwaarder is en een vier cilinder in tegenstelling tot de cuore. Sorry voor de late reactie, maar moest eerst wat gegevens hebben voor ik kon reageren.

groet oude