Jump to content

Toch weer garantieproblemen met KIA Cee'd SW!

peterketelaars

Recommended Posts

Op dit forum ben ik een forumonderwerp gestart nadat ik een nieuwe KIA Cee'd had gekocht bij auto Smeeing in Soest.

Al snel bleek dat deze auto via de zg. Roemenië route is geïmporteerd. Daar was mij niets van bekend.

Dit leidde tot serieuze garantieproblemen. In eerste instantie wilde KIA Nederland helemaal geen garantie geven. op 11 juni 2011 leek alles in orde!

Op 2 mei 2011 startte ik de post: "Geen garantie op nieuwe KIA Ceed SW!". Daar is uitgebreid gereageerd.

Op 11 juni is deze post gesloten en leek alles opgelost. Dat blijkt ook uit de mail van KIA Denissen. (bijlage)

In mijn laatste post van deze draad kon ik aangeven dat alles in orde was. Zowel auto Smeeing als KIA Denissen Tilburg gaven me aan dat de 7-jaarsgarantie geregeld was. Ook inloggen op MijnKia.nl laat in het autodossier een garante zien t/m 7 jaar na aankoop nl. 23 december 2017. (bijlage printscreen)

Sinds die tijd heb ik diverse malen aanspraak op garantie moeten doen (defecte autoradio, defecte ruitenwissers). Elke keer speelde het garantieverhaal weer op.

Op 1 maart 2013, bij de reparatie van de defecte ruitenwissers, dus weer. Het volgende is mij nu verteld:

De auto is geïmporteerd uit Roemenië. De productiedatum is 8 oktober 2008. De auto heeft voor het importeren meer dan 1 jaar in Roemenië gestaan en daarmee is de garantie op deze auto vervallen.

Na importeren in Nederland is een garantie afgegeven van 5 jaar. Daar is 1 jaar bij opgeteld vanwege het feit dat de auto 1 jaar in Roemenië heeft gestaan. Deze garantie gaat echter in vanaf de productiedatum en NIET vanaf de aankoopdatum. De garantie loopt in Nederland dus tot 8 oktober 2014.

Bij de Roemeense importeur heeft deze auto aansluitend garantie tot 30-06-2015. Maar dan ook alleen bij een Roemeense dealer. Niet om de hoek dus.

Tot zover de laatste invulling van de garantie. Vanaf de aankoopdatum (nieuw) op 24 december 2010 tot 8 oktober 2014 hebben we het uiteindelijk dus over 3 jaar en 9 maanden garantie. Niet over 7 jaar na aankoop van een nieuwe KIA Cee'd. Auto Smeeing adverteerde destijds met volledige fabrieksgarantie (bijlage printscreen)

Weer van het kastje naar de muur. Ik neem contact op met auto Smeeing en ben benieuwd naar hun reactie!

Net zoals de vorige keer houd ik jullie op de hoogte.

Mail KIA Denissen 10-06-2011.PDF

post-4232-0-83006700-1362225821_thumb.jpg

post-4232-0-52773400-1362226810_thumb.jpg

Hallo Peter, welkom terug :wink:

Ik heb het verhaal van 2011 nog eens terug gelezen..

Wat gaat de tijd toch snel, haha.

Wat ik uit je nieuwe verhaal niet begrijp is of Garage Denissen nu moeilijk doet of een andere garage.

Je hebt het van Denissen "zwart op wit" en ook jouw "MijnKia" is correct ingevuld.

Waar zit dan nu het probleem en wie doet er moeilijk.

Dat komt niet echt naar voren in het stuk hier boven.

Zoals ik weet heeft kia alle autos vanaf 2010 ten naam gesteld 7 jaar garantie gesteld .

Dat veranderd denk ik niets aan je garantie correct me if i am wrong .

Mjn auto is ten naam gesteld in 2013 en heb ook geen verkort garantie termijn .

Beetje raar vind ik dit creatief met kurk van de dealer lijkt me.

Hoop dat je er uit komt met de dealer

Hallo Bigwade.

Het is KIA Nederland die de auto niet accepteert. Zij geven aan dat deze auto bij de Nederlandse importeur niet goed is aangemeld. Op grond hiervan komen ze tot bovenstaande garantieuitleg. KIA Nederland geeft aan dat het invullen van "mijnkia" door hen is gebaseerd op automatische invoer. Dat zou dus niet kloppen. Er is ook geen recht op K.I.W.

Het standpunt van KIA Nederland is dus duidelijk. Ik heb nu contact opgenomen met de aftersales medewerker van de verkoper van deze auto. Smeeing Soest. Zij hebben me, zonder medeweten mijnerzijds, een auto verkocht via de "Roemenië-route". Dit in combinatie met een foute aanmelding bij de importeur heeft tot de problemen geleid.

Mijn mening:

1. Auto Smeeing Soest heeft bij de levering van deze auto niet goed nagelopen of dat de papieren en de daaraan gekoppelde garantie op orde waren.

2. KIA Nederland accepteert een nieuwe auto van het eigen merk niet. Dat laatste vind ik getuigen van naïviteit naar de eigen organisatie waarvan ik als KIA rijder de dupe ben.

Eerstverantwoordelijke voor het oplossen van dit probleem is Smeeing Soest. Ik verwacht dan van hen ook contact met KIA Nederland. Als KIA Nederland bij deze opstelling blijft reken ik er op dat Smeeing Soest de reguliere garantie overneemt.

Bij de dealer (Kia Denissen Tilburg) is deze auto in onderhoud. Daar werken ze prima mee en krijg ik ook de uitleg hierover.

Hallo Peter, welkom terug :wink:

Ik heb het verhaal van 2011 nog eens terug gelezen..
Wat gaat de tijd toch snel, haha.

Wat ik uit je nieuwe verhaal niet begrijp is of Garage Denissen nu moeilijk doet of een andere garage.
Je hebt het van Denissen "zwart op wit" en ook jouw "MijnKia" is correct ingevuld.

Waar zit dan nu het probleem en wie doet er moeilijk.
Dat komt niet echt naar voren in het stuk hier boven.

@ peterketelaars

Ik ben het helemaal met je eens, auto Smeeing moet dit probleem met jou oplossen, zij verkopen jou een auto die niet aan jouw verwachting voldoet. Wel staat het toch op je kenteken dat hij toegelaten is in nederland op een bepaalde datum, daar had je het kunnen zien volgens mij. Neemt niet weg dat men dat behoort te vermelden bij de verkoop.

Als je rechtsbijstand hebt zou ik het verhaal daar neerleggen en gaan voor inleveren van de auto i.v.m. de verwachting waar hij niet aan voldoet (garantie).

De andere kant is dat de prijs waarschijnlijk ook gunstiger is geweest dan bij een niet import auto en dan zitten daar ook vaak haken en ogen aan, daar ben je nu achter.

Heel veel succes.

Ik begrijp het niet.

De status van je auto staat toch luid en duidelijk op je "MijnKia" gegevens..

Is er naast dat systeem nog een 2e informatie-systeem van KiaMNL ?

Volgens mij is er binnenkort een overleg van KCG met KiaMNL en misschien staat het

onderwerp import auto op de rol.

Er is al eerder duidelijkheid over gevraagd.

NB KCG doet niks (en kan niks doen) aan individuele gevallen.

Dit voor de duidelijkheid.

Let erop dat als je de auto inleverd dat je dan een gebruiks vergoeding moet betalen.

Als de auto niet voldoet aan de verwachting die je van een nieuwe auto mag verwachten kan je juridisch een andere auto vorderen.

Maar dan moet je het probleem wel binnen twee maanden nakoop hebben gemeld bij de dealer.

In deze moet je ook bij de gene zijn waar je de auto gekocht hebt.

Jij hebt in principe niks met Kia te maken.

Neem aan dat de auto is verkocht met 7 jaar fabrieks garantie.

Deze week heeft de aftersales medewerker van Smeeing contact met me opgenomen.

Het verhaal nogmaals besproken.

Een aantal opties om hieruit te komen zijn doorgenomen en Smeeing gaat nadenken over een eigen oplossing.

Eén van de mogelijkheden is contact met KIA Nederland, maar het lijkt hen niet zinvol om dit met KIA Nederland verder op te lossen.

Wat nu? Smeeing neemt de garantie over? Smeeing zorgt voor een schadeloosstelling? Of doet een goed inruilvoorstel?

Niks mis met deze KIA Cee'd SW dus ik hoop dat er een goed voorstel komt.

Binnenkort hoor ik meer.

KIA, the power to surprise...ja. IN elk geval doet KIA Nederland dat door deze auto niet te accepteren. En Albert Jan, op het kenteken staat keurig 24-10-2010 vermeld. Dat komt overeen met de aankoopdatum.

Het antwoord van auto Smeeing is dat zij de volledige fabrieksgarantie overnemen mits de auto bij hen in onderhoud gaat.

Dus de gebruikelijke 7-jaarsgarantie. Voor mij een acceptabele schikking. Dus niet meer bij KIA.

Jammer dat KIA Nederland deze houding niet heeft weten op te brengen met betrekking tot haar eigen product.

-Geregisteerd als Nederlandse auto. RDW informatie. Doe maar even kentekencheck op 99-NVS-6.

-Kenteken keurig op aankoopdatum afgegeven.

-MijnKia site van KIA zelf geeft ook aan dat de garantie doorloopt tot en met 23-12-2017! Maar dat is een geautomatiseerd systeem en dus niet rechtsgeldig zegt KIA Nederland!!

Dat betekent meteen afscheid van de KIA dealer Denissen die in deze niets te verwijten valt.

Guest Warmentuuter

Het antwoord van auto Smeeing is dat zij de volledige fabrieksgarantie overnemen mits de auto bij hen in onderhoud gaat.

Dan is ook niet zo raar lijkt mij want dat staat ook op hun website vermeld.

http://www.autosmeeing.nl/garantie.html

Hier staat ook dat je het met Smeeing moet regelen en niet met Kia.

En zij regelen het met de importeur of desbetreffende garage waar je de auto brengt bij aanspraak op garantie.

Dus je had je je een hoop gezeur kunnen besparen.

Klop helemaal wat je zegt Warmentuuter, echter het gaat hier niet om de afhandeling van de garantie. Dat is allemaal op orde. Ook bij de merkdaler. Het gaat hier om de duur van de garantie.

Dan is ook niet zo raar lijkt mij want dat staat ook op hun website vermeld.

http://www.autosmeeing.nl/garantie.html

Hier staat ook dat je het met Smeeing moet regelen en niet met Kia.

En zij regelen het met de importeur of desbetreffende garage waar je de auto brengt bij aanspraak op garantie.

Dus je had je je een hoop gezeur kunnen besparen.

Volgens mij is smeeing je leverancier en zouden ze zorg moeten dragen voor de garantie, import is geen probleem lijkt mij, mits hij kia onderhouden is en geen schade heeft gehad die niet bij een Kia dealer is gerepareerd. (dit geldt trouwens altijd bij elk merk dat carrosserie garantie vervalt bij niet erkend dealer op de betreffende onderdelen.)

Vervelende situatie, anders is het inderdaad makkelijk om rechtsbijstand in te schakelen.

• 3 weeks later...

Op 15 maart heb ik de hele kwestie, die nu al ruim 2 jaar duurt, voorgelegd aan KIA Nederland.

Tot dan is altijd alles via de dealer verlopen.

Ik heb hen nu rechtstreeks gevraagd om finaal duidelijkheid te geven over de garantie.

Na een eerste reactie waarin nog geen antwoord werd gegeven op de duur van de garantie op deze destijds nieuw aangeschafte Kia kreeg ik op 4 april 2013 het volgende antwoord:

Geachte heer Ketelaars,

Kia levert haar modellen met een garantie van 7 jaar.

Voor een sluitend antwoord op uw vraag verwijzen wij u echter naar uw leverancier, daar Kia Motors Nederland niet de leverancier van uw Kia cee’d is.

Zeggen jullie het maar!

• 3 weeks later...

Hoe vervelend het ook is, Kia NL is niet de leverende partij en ook niet één van haar dealers. Je hebt de auto aangeschaft omdat hij gemiddeld gezien waarschijnlijk goedkoper was, en het is verteld dat het een import auto is. Uit eindelijk moet je bij jouw leverancier zijn.

• 2 weeks later...

Ik hoop dat dit nu de laatste post wordt wat betreft het garantieverhaal van mijn Kia Cee'd. Smeeing heeft de garantie overgenomen voor de duur van de reguliere fabrieksgarantie. Na bijna 2 1/2 jaar is het nu zwart op wit gezet.

Alles is begonnen met het importverhaal, de zg. Roemenië route, waarvan mij bij aankoop van deze nieuwe Cee'd niets bekend was. Sterker nog. Al bij de aanmelding in Nederland ging het fout. Vervolgens is deze auto nooit door KIA Nederland geaccepteerd.

Deze Euroedition auto is aangeschaft onder de Euro-edition garantie. Letterlijk staat hier: "Alle Euro-edition modellen worden vanuit de fabriek geleverd met standaard fabrieksgarantie. Om voor vergoeding van kosten voor eventuele garantiereparaties in aanmerking te kunnen komen zijn alle Euro-edition modellen bij de betreffende importeur aangemeld voor garantie. Hierdoor is iedere merkdealer in staat kosten ten aanzien van garantiereparaties te claimen". (zie ook bijlage)

Goed, Smeeing Soest heeft haar verantwoordelijkheid genomen. KIA Nederland heeft door een probleem bij de import de nieuwe auto nooit geaccepteerd. Dat laatste blijft voor mij onbegrijpelijk omdat het is gebaseerd op een procedureel geschil.

Voor nu verder met mijn Cee'd, waar ik probleemloos en met veel plezier in rijd. Een fijne, ruime en relatief zuinige auto.

Forumbezoekers bedankt voor jullie reacties en adviezen!

post-4232-0-45089000-1366541432_thumb.jpg

post-4232-0-33001400-1366541531_thumb.jpg

• Like 1

Peter, prettig te lezen dat het is opgelost. En nu afscheid nemen van het verleden en lekker weer genieten van je Kia.

Je weet nu dat je wat meer zorgeloos kunt rijden.