Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo,

Ben weer terug uit China en ga mijn Witson set inbouwen.

Als eerste dient   de dashboard plaat uitgebouwd te worden maar enkele voorzichtige pogingen om de plaat los te wippen zonder geweld en schade lukt niet.

Misschien zie ik iets over het hoofd en is er hier iemand die mij kan zeggen hoe dit te  doen zonder schade.

Bij voorbaat dank,

Arie

Geplaatst

Arie, aan de onderkant zitten 2 sleuven.  Voorzichtig met de linker beginnen en dan met een haak rondom loswippen.

Het kreng zit erg vast en je hebt er redelijk veel kracht voor nodig. Suc6

Geplaatst

En het is wat handyman zegt hij zit zo vast dat je denkt dat je je dashboard stuk drukt du leg even iets over dat zilvere randje een stukje wat hard is goed ingepakt en met een hefboompje drukken en dan heel hard

Heb het zelf een keer gedaan en het is de eerste keer heel erg eng

Dus bij deze sterkte :-)

• Like 1
Geplaatst

Dank voor de adviezen, ben nu zover dat ik met mijn bijzonder grote handen toch de schade kan beperken :-)

Is dat los dan komt de witson aan de beurt, ik heb al gezien dat er wel erg veel bedrading is met veel voor mij in elk geval onbekende aanduidingen en ook wat ongemerkte dunne draden, dus dat gaat ook wat vragen opleveren zoals ik het nu zie.

Maar eerst maar dat dashboard los en de omgeving bekijken.

Nogmaals dank,

Arie

• Like 1
Geplaatst

Ik heb de mijne ook met pijn en schade eraf kunnen krijgen maar goed het is eenmaal zo. De bedrading is vrij simpel werk het is plug en play. De plug en play kabels zo ver mogelijk naar links en de kabels waarmee je camera, ipod etc. aan kan sluiten zoveel mogelijk naar rechts. Waarom ik dat zo heb gedaan is omdat je er later dan makkelijk bij kan. Even dashboard kastje eruit halen en je zit er zowat met je hoofd in! Handig voor het installeren van een parkeercamera waar ik nu op wacht!

Succes!

Geplaatst

Hallo,

Het is gelukt, heb de twee uitsparingen in de onderrand gevonden, ze zijn niet zichtbaar maar door met mijn nagel langs de rand te gaan kon ik de plaats voelen en merken.

Het loshalen was een andere zaak, eerst een en ander beveiligd met een aantal lagen van die zwarte supertape en daarop een rond houtje van 3 cm  en vervolgens links en rechts de zaak wat open gewrikt tot er voldoende ruimte was voor mijn overmaat vingers.

De rest ging wat beter maar vroeg wel heeeeel erg veel kracht en ik ben toch niet de kleinste met 193 cm en 115 kilo.

Het frame voor de standaard radio ging er makkelijk uit met een 10mm dop en een verlengstuk.

Alle klemmetjes over gezet van het oude dashboard en ook de anti piep tape langs de randen niet vergeten te verhuizen.

De luchtkanelen overzetten was geen probleem, dus nu staat de bedrading voor de deur, de standaard aansluitingen  zal geen probleem geven maar de extra`s zoals een dipool achtige antenne met een heel lange kabel en de camera ook met zo`n lange kabel naar achteren maar hoe is nog een probleem waar toch op zijn minst even over nagedacht moet worden.

Verder is er een hele bos  kabels met tulpstekkers, een in en out USB kabel, een Ipod achtige stekker alles met een centrale stekker voor in de unit. 

Dat laat ik maar voor morgen!

Groetjes

Arie

• Like 1
Geplaatst

Bij deze een paar afbeeldingen met een beperkte toelichting, zal hierover wel wat vragen gaan stellen hier want die dradenspagetti is net even te veel voor mij!!!

af7h2x.jpg

4m0s8.jpg

wbqa6c.jpg

Geplaatst

het is net zo heel erg ingewikkeld 

de usb draad die achter op de radio zit is allen om een een g3 internet adaptor op aan te sluiten 

verder moet je niet vergeten om van de 2 kabel bomen de 2 usb stekkers de aux L en R op de aux L en R in op elkaar an te sluiten anders werkt je orginele usb en aux aansluiting niet meer 

let ook even op dat de grote stekker die je op je wagen stekkers steekt dat je die er rustig over heen doet je drukt heel erg makenlijk een pennetje krom of er uit 

en dan werkt er iets niet dit is meerdere hier op het forum al over komen 

verder dat antene kabeltje met dat vierkante grijze stekkertje dat is een antene verloop kabeltje maar die hou je waarschijnlijk over 

zo te zien heb je ook de tv antenne er bij gekocht en die 2 draden die je niet weet moeten aan een massa en een geschakelde plus worden aangesloten 

alleen moet je je even af vragen of je er iets aan hebt wij hebben in nederland geen uitzendingen van de tv meer die je met een antenne kunt ontvangen 

en dan heb je nog de losse rode draad van je camera in de signaal kabel deze moet je op het plus signaal aansluiten op de auto als e de auto in zijn achteruit zet en de andere kant sluit je dan op 

reverse control draad van de radio aan zo dat deze overschakeld als je je hem in zijn achteruit zet 

Geplaatst

Ik zie op de foto ook een kabeltje "reverse control". Wellicht weet een van de pimpmasters het antwoord. Is dit kabeltje wellicht voor de + voeding van de achterruit camera? En dat ik dan de - Pool aansluit op de massa? Zodat er uiteindelijk 2 kabels van achteren naar voren gaan? De videokabel en de voeding.

Of het kabeltje gewoon met rust laten en gewoon de voeding van de camera van de achterlichten halen?

Voor mijn beeldvorming, hoeveel seconden +/- duurt het voordat ik beeld heb op de Witson qua achteruit camera zodra ik mijn kia heb gestart?

Geplaatst

Zonder de Witson zelf te hebben; sluit "reverse-control" aan op het rode draadje bij de video-kabel.

Dat rode draadje sluit je dan aan op het achteruitrijlicht. De radio "weet" dan dat achteruit is geselecteerd en zal de camera voorschakelen. De camera krijgt dan ook meteen voeding via de rode plug.

Geplaatst

ja dit klopt op als je op dit kabeltje een plus signaal set dan schakeld de unit automatisch over naar de camera en mute de muziek

dat rode draadje zit er extra omdat je het achteruit signaal meestal bij je achterlichten weghaald en dan niet een extra kabel hoeft te leggen 

wat je het beste (volgens mij dan)  kunt doen is zo wel die draad als je camera aansluiten op je achteruit rij licht 

op deze manier blijft je camera ook niet de hele tijd aan en hoef je alleen maar een draad naar je radio te leggen

je radio geeft pas na een seconde of 30 beeld als jeje wagen opstart maa als deze eenmaal is opgestart en je zet hem in zijn achteruit dan heb je meteen beeld

Geplaatst

Als ik kijk naar de constructie van de draad geeft deze "vanzelf" voeding aan de camera; de rode draad verdwijnt in het zwarte knooppunt en loopt dan met de video naar voren, maar geeft ook spanning aan de camera.

Je hoeft dus maar 1 draad op het achteruitrijlicht aan te sluiten!

Geplaatst

Bij deze specifieke camera is dat inderdaad het geval.

Bij de meeste camera's is dit echter niet zo en moet je de stappen van Xtra in post 14 volgen

Geplaatst

Bij deze specifieke camera is dat inderdaad het geval.

Bij de meeste camera's is dit echter niet zo en moet je de stappen van Xtra in post 14 volgen

Weet ik, maar ik ben uitgegaan van dit specifieke geval met de foto's.

De zwarte draad zal overigens aan massa moeten.

Geplaatst

Bedankt voor alle info. Zodra ik mijn camera heb ontvangen (zo'n kentekenverlichting camera) zal ik de fotos van de bekabeling posten en het eea bekijken.

Geplaatst

Hallo,

betreft een camera inbouwen in een picanto (3D), wat is de beste plek voor de camera en hoe loopt de bedrading het beste van voor naar achter.

BVD,

Arie

Geplaatst

Watvoor camera heb je?

Ik heb bij mijn bestelling meteen ook een camera meebesteld die in de kentekenverlichtingsbehuizing zit.

Dat is dus lekker makkelijk monteren en zou best prima beeld moeten geven lijkt mij.

Qua bekabeling kan ik je (nog) niet helpen: mijn set moet eerst binnenkomen en dan ga ik knutselen.

Geplaatst

Zo. De camera is ontvangen en nu begint het demonteren. Ik wil hem langs de rechter zijde naar voor geleiden. Ik zag even snel dat ik waarschijnlijk het rechter achter wiel moet demonteren om de wiel kap los te maken om goed bij de achterkant van de achterruit rij lamp te komen.

De kunststof kappen in de auto zijn bijna los. Alleen het grote deel nog. Wordt vervolgd.

Geplaatst

Je kan er zo via de onderkant achterbumper bij.  Als je via de bestuurderskant gaat kom je de kabelboom tegen, hoef je helemaal niet moeilijkte doen verder

Geplaatst

Inmiddels de camera erin geklikt. Hij past perfect, ondanks het feit dat deze niet specifiek voor de picanto is. De draden (voeding en gele video) hangen nu aan de achterkant (binnenkant) van de bumper. Ik heb via 1 van de rubberen doppen in de vloer de videokabel naar binnen gehaald en via de afdekkappen (even losmaken) naar voren geleid. 

Ik zie dat er een rode en zwarte aansluiting bij de voeding van de camera zit. Ik neem aan, rood = + en zwart = -

Ik heb het rechter achterwiel moeten demonteren om goed bij de schutkap die voor de achteruitlamp unit zit. Even wat gepruts om die kleine kap er af te krijgen, maar goed het is gelukt. De stekker van de lampunit kun je zo losklikken, echter ik heb een beetje vrees om "zomaar" deze stekker los te knippen en de voedingskabel van de camera erbij te koppelen. Daarbij heb ik geen idee wat de plus en wat de min is bij deze stekker en ben bang dat ik de camera verkeerd aansluit met alle gevolgen van dien.

13145181.jpg

Kan iemand mij helpen welke draad ik waar op moet aansluiten qua voeding? 

Ik heb nog geen idee hoe ik de kabel met "reverse" die achter de witson zit moet gebruiken.

Geplaatst

Ik kan je (nog) niet helpen met de draadkleuren, maar met een meter heb je de polariteit natuurlijk zo uitgevogeld.

De "reverse" draad op de radio moet je ook aansluiten op de plusdraad van het achteruitrijlicht.

Op die manier "weet" de radio dat je achteruit wilt en schakelt 'ie automatisch de camera voor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...