Maotan Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Onlangs begon het lampje te branden even kijken en een waarschuwing bij dreigend te laag olie peil. Vreemd want immer net 200okm ervoor had de Rio een beurt gehad. Oliecheck bracht uit komst geneog olie erin. alle instructies opgevolgt maar helaas bleef branden. Dan maar naar de dealer. Na 2 uur zoeken kwamen ze met de conclusie dat de sensor defect was en vervangen diende te worden. Kan gebeuren maar de auto is slechts 11 maanden jong en als die sensor defect is waar is de 7 jaar garantie dan? De sensor KAN beschadigd zijn volgens de dealer in Apeldoorn waardoor hij defect is geraakt volgens hun zit dat ding helemaal onderin en de sensor kan het wegdek raken. (?) Ik heb 2 mensen onafhankelijk van elkaar gesproken uit de auto branche en die wisten mij te vertellen dat dit zonder meer onder garantie viel. Helemaal verbaast waren ze dat ik vertelde dat de constatering bij de dealer dik 2 uur wachten heeft gekost. Nu weet ik wel iets van techniek maar als ergens genoeg olie in zit en het lampje blijft branden dan zit er toch iets in dat circuit niet goed een simpele multimeter kan de sensor toch door meten of ga ik te kort door de bocht. Kosten voor deze reparatie zou 180 euro zijn. Zijn er meer Kia Rio diesel of wellicht ook benzine rijders die ook een defecte sensor hebben gehad. Quote
Jordan Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Ik heb ook een diesel maar geen problemen met mijn oliesensor gehad. Het lampje heeft wel een paar keer oranje gebrand maar toen was het oliepeil ook echt aan de lage kant. Even een litertje olie bijgevuld en toen kwam het peil iets omhoog. Jezus wat gaat er veel olie in dat blokje. Daarna gaan rijden maar lampje bleef branden. Ik dacht dit is niet goed maar blijkbaar moet de auto zichzelf resetten. Dat gebeurt na 100km rijden of door het contact 3 x snel achter elkaar aan en uit te zetten. Toen ging het lampje ook uit. Quote
Nieles Posted June 25, 2013 Posted June 25, 2013 Valt zoals BigWade zegt gewoon onder de garantie aangezien dit niet een normaal slijtage onderdeel is ( zoals banden, remmen, koppeling etc etc ) Quote
Freaky Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 Ik moet ook na +/- 20.000 km een litertje olie erbij gooien.Het systeem is echter wel een beetje maf, al je de olie hebt bijgevuld kan het nog iets van 100 kilometer duren voordat de melding weggaat. (Lekker als je een gat in je ka®ter hebt en jij maar rijden zonder olie en maar denken dat de melding weggaat.)Of je moet de melding resetten door 3 keer snel de startknop in te drukken. Maar dit werkt niet altijd bij mij.Ik zit nu op de 48.000 km.Mocht de sensor echt kapot zijn dan zou ik garantie eisen van je dealer en anders van Kia Nederland. Quote
handyman Posted June 26, 2013 Posted June 26, 2013 beter een gat in je kater dan een kater in je gat 1 Quote
Recommended Posts