Jump to content

Rio 1.1. CRDI in de bergen?

kristofdeborle

Recommended Posts

Wij zijn vorig jaar toen de auto net 500km op de teller had naar Italie gereden Toscane/Umbrie. Geen centje pijn ik heb alleen de schakel momenten op het display genegeerd maar gewoon als van ouds luisteren naar motor en trekkracht.

Wat mij enorm opviel is dat afremmen op de motorcompressie wat ik gewent ben bij diesels met de Rio weinig effect heeft, Dat moet je even uitproberen hoe dat aanvoelt. Verder ondanks klimmen en dalen hadden wij een gemiddeld diesel verbruik van ca. 1 op 20, en dat viel niet tegen ook niet vanwege de wat hogere snelheden (130/140) in Duitsland. Auto is vlot genoeg valt zeker niet tegen in de bergen, maar hoe vlotter hoe meer brandstof verbruik, aan het motor vermogen zal het niet liggen. 

naar barcelona gereden. vergeet maar afremmen op de motor... dat werkt niet....

niet op cruise rijden maar zelf schakelen op gevoel...

Was me ook opgevallen. En niet alleen in de bergen. Zelfs in ons eigen land is afremmen op de motor niet voldoende. Je moet echt bijremmen. Zelf nu (na anderhalf) vergis ik me nog wel eens.