Jiskefet Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 De dealer heeft er hier 5w40 ingegooid volgens factuur staat verder niks bij wat voor merk oid. Bij de Rio 5w30 solaris. Quote
Creative Name Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 Ik vind de intervallen bij Kia redelijk als ik eerlijk moet zijn. Er zit tenslotte toch 7 jaar garantie op en het minste wat je dan volgens mij kan eisen is dat mensen niet met verzadigde olie in de rondte scheuren. De dealer gaat tenslotte uit van gemiddelden, en een auto die alleen maar in de stad rondrijd met een koude motor en boodschappen achterin heeft veel sneller een oliewissel nodig dan een snelwegridder. M'n vriendin had hiervoor een Mini en die gaf ik zelf elk jaar op de zaak een grote beurt (de auto hé) en die olie leek net koffie na 7 á 8000 km... Persoonlijk lijkt me 15K ook echt wel de max voor gemiddelde auto's, nogmaals, de snelwegridders uitgezonderd. Quote
bigwade Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 #24 creativename: Technisch gezien heb je vast gelijk. De praktijk is echter anders. Shell kan wel willen, maar dealers en lease maatschappijen zijn toch de baas. Ik heb nog nergens gelezen over een garantie conflict w.b. olie in welke auto dan ook. Wel heb ik koppelverkoop stickers in auto's gezien als : merk zus beveeld merk zo olie aan. Daar heb ik me in de 37 jaar dat ik auto rij, van barrel tot nieuw nog nooit een reedt van aangetrokken en heb daar ook never problemen mee gehad. Quote
Creative Name Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 Maar toch... Ik zit even te denken over dit alles en vorig jaar zomer heeft een klant een M6 bij ons gebracht, onder garantie. Al vrij snel rees het vermoeden dat de auto een modificatie had ondergaan die was 'teruggedraaid' voordat de auto bij ons terecht kwam, wij zijn ook niet helemaal achterlijk. In zo'n geval komt er een speciale bink van BMW Duitsland of wordt het hele zooitje in een krat gepropt en voor onderzoek en daarheen gestuurd, in dit geval kwam de betreffende meneer bij ons op de zaak de zaak schouwen zoals dat schijnbaar heet. Lekker boeiend allemaal (...) maar nou heb ik hem wel monsters van de olie zien meenemen, dus mocht je motor aan puin draaien/gaan roken/vermogen verliezen dan heb je wel degelijk kans dat ze er bij Kia naar kijken.. Quote
bigwade Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 M6 tja We hebben het hier over Kia's die niet op 100% draaien maar normaal gebruik. Olie is olie en ik heb de bulkbak olie bij de top10 Kia dealer zien hangen en die doen nergens moeilijk over. Geen olie, ja, dan ben je de lul. Verder kun je met een gewone gebruiksauto heel wat aanrommelen. Quote
Creative Name Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 Waarschijnlijk kan je er zelfs een halve liter slaolie inflikkeren zonder dat je blok vastloopt maar de regeltjes zijn er niet voor niks Ik ga lekker op de bank liggen, welterusten heren! Quote
bigwade Geplaatst 9 Juli, 2013 Geplaatst 9 Juli, 2013 Mag je er alweer niet bij ? Jammer. w.b. die regeltjes mag je dat nog eens uitleggen en dan ook de regeltjes van Q8, BP, Gulf en al die anderen. Graag zie ik ook links naar wetenschappelijke publicaties en dan kunnen we olietechnisch weer verder op dit vrolijke forum Neem de tijd ! Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 10 Juli, 2013 Geplaatst 10 Juli, 2013 Ik denk dat ik wel naar de dealer ga voor een litertje olie. Lijkt me beter. En mocht het problemen opleveren dan wrijf ik de factuur wel onder ze neus. Quote
xtra40 Geplaatst 10 Juli, 2013 Geplaatst 10 Juli, 2013 Ja ik gebruik lekker half syntheet dan heb je wat van bijde soorte olie En kijkt mij dus gewoon mengbaar doe dit al lang zo en mijn vorige rio verbruikte ook geen olie Quote
Creative Name Geplaatst 10 Juli, 2013 Geplaatst 10 Juli, 2013 Hahaha zoeken jullie het lekker uit dan stelletje eigenwijzen In ieder geval is de voorgeschreven specificatie van je olie niet voor niks en de meeste fabrikanten van olie raden het ook ten sterkste af half en vol synthetisch te mengen. Mocht je blok ooit een keer serieuze issues krijgen dan KAN je dealer een kritische blik op je olie werpen, wou dat toch even onder de aandacht brengen. Quote
Erwinkia Geplaatst 10 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 10 Juli, 2013 ben vandaag even bij kia dealer geweest en ze zeggen dat er een 5w30 full synthetische olie in zou zitten standaard, wel grappig dat ze in de boekjes shell helix adviseren en dan olie van mobil willen verkopen aan je. Quote
oude Geplaatst 10 Juli, 2013 Geplaatst 10 Juli, 2013 Heren, Misschien wel een erg stomme vraag, maar wat gaat er nu gebeuren als je er b.v.10w40 in zou gooien? Quote
Creative Name Geplaatst 10 Juli, 2013 Geplaatst 10 Juli, 2013 Als je een blok hebt met veel kilometers zal dat voor een wat mooiere loop zorgen, voor de rest eigenlijk niks. Het enige werkelijke verschil is dat de 5w30 sneller voor smering zal zorgen bij koude start. En 5w30 is longlife olie volgens mij en 10w40 niet. Hou ook even in de gaten of je hydraulische klepstoters heb ja of nee, anders is die wissel niet aan te raden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.