Erwinkia Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Hallo misschien een overbodige vraag die vast al eerder gesteld is maar kan er weinig over vinden, wat is nou de originele motor olie voor de kia picanto 1.2 bouwjaar 2013, op het onderhoudsboek staat alleen wij adviseren helix maar welke viscositeit. kan aan mij liggen maar kan het nergens in de auto of in de boekjes vinden. wie kan het mij vertellen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 net als bij de rio 5W30 staat ook in je boekje hoofdstuk 8 blad 5 daar staat de aanbevolen olie viscositeit in de balkjes staat de viscositeit vermeld en de onderste die dus van -30 tot +50 5W30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwinkia Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 net als bij de rio 5W30 staat ook in je boekje hoofdstuk 8 blad 5 daar staat de aanbevolen olie viscositeit in de balkjes staat de viscositeit vermeld en de onderste die dus van -30 tot +50 5W30 oke bedankt voor de reactie! en dan die helix olie dat kan je bij elke shell halen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 ja hoor maar het hoeft niet perse shell helix te zijn het gaat er meer om dat je je aan de specificaties houd en je mag en kan gerust de 5w30 wan het ene merk bij het andere merk mengen dit moet zonder problemen kunnen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwinkia Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 oke top laatste vraagje moet je naast viscositeit ook nog letten op semi synthetische of full synthetische olie? sorry ben een leek op dat gebied eerste nieuwe auto altijd ouwe auto's gereden daar kon alles wel in haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 ook deze 2 soorten olie zijn gewoon te vermengen zonder probleem uiteraard is ful syntheet beter dan de gewone olie maar het ligt er ook een beetje aan wat er nu is zit wil je save gaan zitten neem dan in elk geval de half syntheet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Ik mik dit in beide auto's http://tinyurl.com/k9nezk8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 @bw, Dat is ook precies de combinatie die ik van jou verwacht! en Grtz. Specialmade 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Jammer weer, grrrrrrr Nou ja die linker moet ik nog uit proberen. Was meer van de Dreft maar dat wordt wat begrotelijk Alle auto's van de afgelopen 10 jaar hebben het prima op die olie gedaan hoor… Met name de Fiat lust het graag en daardoor heb ik prachtig schone olie in het blokje (2,4 liter totaal, 1 liter bijvullen elke 7500km, voor dat geld geen probleem, haha ! ) Dag Shell ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pica3deur Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Heb je er geen reserve fles olie bij gekregen? Bij mij lag er een fles van een liter in de kofferbak, in een etui met klittenband. Blijft hij mooi op ze plek liggen en ik gebruik het soms om spullen klem te leggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Ach, ik rij amper stukken van 7500 km. Dus elke 2-3 weken een borrelglas doet ook wonderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwinkia Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 ook deze 2 soorten olie zijn gewoon te vermengen zonder probleem uiteraard is ful syntheet beter dan de gewone olie maar het ligt er ook een beetje aan wat er nu is zit wil je save gaan zitten neem dan in elk geval de half syntheet geen idee wat er nu in zit denk gewoon de standaard olie hij is nog geen 2 maanden jong, zal gewoon voor de semi gaan dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwinkia Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 ik heb net nog even gekeken maar zat geen flesje olie bij jammer genoeg, wordt dus even langs de shell. ik heb een reisje van ruim 4 duizend kilometer voor de deur staan is het wel fijn om het bij me te hebben. nou ik toch wat vragen aan het stellen ben. benzine tanken in bijv frankrijk de e10 benzine? ze zeggen dat het kan maar liever niet? is het dan beter om bijv v power of dat soort alternatieven te tanken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Als je vol synthetische olie gaat mengen met half synthetisch, of andersom, dan heb je een grote kans dat je olieverbruik iets gaat stijgen. Dat zal op een gegeven moment wel weer iets zakken maar is wel iets wat zal gebeuren, ik ben er persoonlijk dan ook geen voorstander van... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 beetje vreemd verhaal leg dat eens uit ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Want ? edit: Xtra40 was me voor, maar we kijken uit naar het onderbouwende verhaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 ik heb er nog nooit van gehoort en het is door de sae instantie namenlijk verplicht gesteld dat je dit moet kunnen mengen maar ook ik weet niet exact hoe en wat alleen de groffe lijnen en ben dan wel nieuwsgierig van het hoe en waarom niet meer niet minder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Geen probleem Volgens Shell heeft het te maken met residuen die KUNNEN ontstaan door de additieven van de verschillende oliën. Op m'n werk mag ik niet eens vol en half mengen/bijvullen. Je kan ook alleen maar wisselen van half naar vol, als je eenmaal vol synthetisch gebruikt is het af te raden weer half synthetisch te gaan gebruiken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Dat zegt Shell... Is dat zoiets als wij van WC Eend ? Is er al een TU of ander onderzoekje geweest dat dat kan staven ? Het lijkt me voor nood of zelfs tussen beurten niets uit te maken, zolang de boel maar smeert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Geen probleem Volgens Shell heeft het te maken met residuen die KUNNEN ontstaan door de additieven van de verschillende oliën. Op m'n werk mag ik niet eens vol en half mengen/bijvullen. Je kan ook alleen maar wisselen van half naar vol, als je eenmaal vol synthetisch gebruikt is het af te raden weer half synthetisch te gaan gebruiken. met zo een antwoord kan ik teminste wat tanks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 hier een klein uitlegje 11 Half-synthetische olie Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs. Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft. Inhoudsopgave 12 Synthetische olie Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie. Voordelen van synthetische olie zijn: Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed; Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert; De olie veroudert minder snel door gebruik; Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat; Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities; Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %); De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen. Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen. Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk: Olie op basis van polyglycol. Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming). Deze kan verf oplossen. Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie). Olie op basis van poly(alpha)olefin. Deze is mengbaar met minerale olie. Deze tast pakkingen niet aan. Inhoudsopgave 13 Risico's van (het overschakelen op)synthetische oliën Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok. Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken. Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie. Inhoudsopgave 14 Mogen een (half)synthetische olie en een minerale olie gemengd worden Uit het verhaal hierboven valt al op te maken dat deze oliën in sommige gevallen gemengd mogen worden. Synthetische, half synthetische en minerale motorolie, die bepaalde fabrikanten op de markt brengt komen alle uit dezelfde familie van de zgn. paraffinische koolwaterstoffen. Deze zijn zeer goed onderling mengbaar. Een voorbeeld hiervan is Q8. Regelmatig wordt het mengen van oliën toegepast door mensen die overschakelen van minerale naar synthetische olie. Wees echter voorzichtig met het mengen van de verschillende oliën onderling en volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant. Inhoudsopgave 15 Is het schadelijk als er motorolie van een ander merk wordt bijgevuld In principe niet, mits de andere olie hetzelfde kwaliteitsniveau (= gelijke specificaties) en (bij voorkeur dezelfde) viscositeit bezit. Het is wel raadzaam om hierna te controleren of het olieverbruik niet toeneemt. Inhoudsopgave de voledige versie kun je hier vinden http://www.xjrownersnederland.nl/olieuitleg/olieuitleg.html#Hoofdstuk14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Nog ff een voorbeeld; In olie X zitten een bepaald type dispergenten en detergenten. Die zorgen ervoor dat vuil in de olie wordt omkapseld en door een polaire werking 'zwevend' wordt gehouden. Als de olie dan het filter passeert wordt het vuil eruit gehaald en vervolgen de additieven hun weg door het systeem. Als je dan olie Y erbij gooit met een ander (lees nieuw) type Vi-improver of viscositeitsverbeteraar maar de eerste olie (X) heeft 'oude' VI-improvers, maar gebaseerd op een andere stof dan kan het theoretisch zijn dat de dispergenten en detergenten in olie X die VI improvers van olie Y zien als vuil. Gevolg, snellere veroudering van de olie dan gewenst. Principieel zijn beide olie nog steeds mengbaar. In de praktijk zal dit zeer weinig voorkomen, omdat vrijwel alle fabrikanten dezelfde stoffen als additief gebruiken maar toch... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 . In de praktij zal dit zeer weinig voorkomen, omdat vrijwel alle fabrikanten dezelfde stoffen als additef gebruiken. Het gaat dus nergens over. De onderhouds intervallen zijn bij Kia 15-20K (was 30K sportage) dus die olie wordt er al ruim voor de datum uitgehaald en ververst. Dealer blij, klant groen gevoel en onnodig armer maar leeft wel met het idee dat het allemaal beter is voor zijn heilige koe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Creative Name Posted July 9, 2013 Share Posted July 9, 2013 Het gaat iets verder als dat, het MAG gewoon simpelweg niet van de fabrikant (Shell in dit geval). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwinkia Posted July 9, 2013 Author Share Posted July 9, 2013 mm best interessant om te lezen nou ben ik toch wel benieuwd wat kia voor olie in de auto's stopt full of semi, ga morgen maar even bellen met kia, kia adviseert shell helix maar geeft niet aan full of semi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.