Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Zin en onzin xenon / nachtzichtbrillen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Xenonlampen geven "kouder" licht (hoger blauwaandeel) dan halogeenlampen en er wordt beweerd dat je er beter mee ziet in het donker.

Echter, er bestaan ook gele zonnebrillen (night vision) waarvan eveneens wordt beweerd dat je er in het donker beter en contrastrijker mee ziet. Echter... deze brillen filteren het blauwe lichtaandeel juist weg !!!

Benieuwd wie er nu gelijk heeft - het kan niet allebei kloppen.

Geplaatst

Dat je met xenon beter ziet komt volgens mij simpelweg doordat ze meer licht geven, niet door

het blauw-aandeel. Naar mijn weten zijn onze ogen voor blauw namelijk het minst gevoelig...

Geplaatst

..... Naar mijn weten zijn onze ogen voor blauw namelijk het minst gevoelig...

Behalve als je er een tik op krijgt...!

• Like 7
Geplaatst

Xenon verlichting rond de 6000k kleur temperatuur ligt dicht bij de kleur van daglicht, waardoor je ogen minder moeite hoeven te doen, wat zorgt voor meer ontspannen ogen tijdens het rijden.

Geel licht in het donker zorgt idd voor meer contrastrijk kunnen kijken , dit heeft te maken met de overige kleuren die je eruit filtert waardoor je ogen zich beter kunnen focussen op die ene kleur, waardoor je beter contrast ziet.

Dat geel is gekozen komt omdat je ogen het gevoeligst zijn voor geel , ipv rood of blauw (die truc werkt dus alleen met de 3 basiskleuren, als je b.v. oranje zou nemen dan heb je alsnog rood en geel waar je ogen op focussen)

Geplaatst

Dat geel is gekozen komt omdat je ogen het gevoeligst zijn voor geel , ipv rood of blauw (die truc werkt dus alleen met de 3 basiskleuren, als je b.v. oranje zou nemen dan heb je alsnog rood en geel waar je ogen op focussen)

Dat is dus precies wat ik al zei: geel is namelijk geen basiskleur, dat zijn rood, groen en blauw.

Geel is een samenvoeging van rood en groen, we zijn het minst gevoelig voor blauw, dus dat komt overeen.

Oranje is ook ene mengkleur van groen en rood, maar met minder groen-aandeel...

Geplaatst

Ik geloof niet dat dat de reden is.

Geel licht is lange tijd verplicht geweest in Frankrijk. Het heeft een langere golflengte dan blauw en "buigt" daardoor om microscopische hindernissen zoals neveldruppeltjes heen terwijl blauw licht daar juist door gereflecteerd wordt. Je kunt met geel licht dus veel beter door de mist heen schijnen in plaats van de mistbank zelf te belichten en jezelf te verblinden.

De ouderwetse oranje natriumlampen voor snelwegverlichting presteren om die reden bij slecht zicht ook veel beter dan witte hogedruk- kwiklampen. Dat oranje licht boort veel beter door de nevel heen.

Xenonlicht is volgens mij daarom juist niet ideaal bij slecht zicht. Het ziet er misschien wel superstoer uit maar kanariegeel licht zou m.i. veiliger zijn dan dat blauwige.

Geplaatst

Misschien krijgen we dan in de toekomst in de duurdere pakketten bij de diverse merken wel een gele zonnebril ipv xenon :-).

Nee geen idee of zo'n bril werkt. Wij hebben altijd xenon en vinden dat prettiger qua lichtopbrengst, in vergelijking met de halogeen verlichting.

• Like 1
Geplaatst

Xenonlampen geven "kouder" licht (hoger blauwaandeel) dan halogeenlampen en er wordt beweerd dat je er beter mee ziet in het donker.

Echter, er bestaan ook gele zonnebrillen (night vision) waarvan eveneens wordt beweerd dat je er in het donker beter en contrastrijker mee ziet. Echter... deze brillen filteren het blauwe lichtaandeel juist weg !!!

Ik heb vorig jaar een clip-on met gele glazen gekocht (ben brildrager) via eBay.

Dat werkt voor mij zeer goed .

In schemering en mist wordt het contrast beduidend beter;

op een regenachtige dag lijkt het net of de zon schijnt, zo veel beter zijn de kleuren zichtbaar.

Als het echt donker is heb je minder last van de lampen van tegenliggers. Dat helpt vooral bij xenon lampen.

Die zie je dan als groen licht zonder dat het echt storend werkt.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Tuurke, het gele licht in Frankrijk is ingevoerd in de oorlog. Door geel licht te verplichten dacht men de Duitse invallers makkelijker te kunnen herkennen, die hadden immers wit licht....

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk

Geplaatst

Tuurke, het gele licht in Frankrijk is ingevoerd in de oorlog. Door geel licht te verplichten dacht men de Duitse invallers makkelijker te kunnen herkennen, die hadden immers wit licht....

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk

en heeft dat geholpen ?

Geplaatst

Dat is dus precies wat ik al zei: geel is namelijk geen basiskleur, dat zijn rood, groen en blauw.

Geel is een samenvoeging van rood en groen, we zijn het minst gevoelig voor blauw, dus dat komt overeen.

Oranje is ook ene mengkleur van groen en rood, maar met minder groen-aandeel..

Volgens mij zijn geel, margenta en ciaan de basiskleuren.

Oranje = geel + margenta

Groen = geel + ciaan

Blauw = margenta en ciaan

Als je rood en groen samen projecteert dan zie je inderdaad geel (2 x geel, 1 x margenta en 1 x ciaan).

Als je rood en blauw over elkaar heen projecteert dan heb je rood (2 x margenta, 1 x geel en 1 x ciaan)

Als je blauw en groen over elkaar heen projecteert dan blijft er blauw over (2 x ciaan, 1 x geel en 1 x margenta)

Maar hoe dan ook, Xenon heb je in verschillende golflengtes (van geel tot blauw) en ze hebben gemeen dat ze ongeveer 2,5 x zoveel licht geven bij ongeveer 2/3 van het vermogen (35 watt t.o.v. 55 watt) en door deze efficientie wel veel minder warmte geven.

Ik wil nooit anders...

Geplaatst

Volgens mij zijn geel, margenta en ciaan de basiskleuren.

Oranje = geel + margenta

Groen = geel + ciaan

Blauw = margenta en ciaan

Het is er niet het topic voor eigenlijk, maar ik MOET hier gewoon even op reageren:

Rood, Groen en Blauw zijn de basiskleuren voor licht, ofwel additief kleurmengen.

Daarom kun je met een RGB-LED ook alle kleuren maken (waar zou RGB voor staan?)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleur#Kleuren_nabootsen

Als je rood en groen samen projecteert dan zie je inderdaad geel (2 x geel, 1 x margenta en 1 x ciaan).

Als je rood en blauw over elkaar heen projecteert dan heb je rood (2 x margenta, 1 x geel en 1 x ciaan)

Als je blauw en groen over elkaar heen projecteert dan blijft er blauw over (2 x ciaan, 1 x geel en 1 x margenta)

De kleuren die je nu omschrijft hetel Cyaan, Magenta en Geel (Yellow), dit zijn DRUKKERS-kleuren,

gebruikt voor subtractief kleurmengen. Maar omdat deze drie inktkleuren samen een "vies" zwart geven

is daaraan Zwart (blacK of Key-color) toegevoegd, zodat je CMYK krijgt. Kijk maar eens in je printer.

Als licht wit is zal Cyaan inkt zowel groen als blauw reflecteren en rood absorberen, resultaat is Cyaan.

Magenta reflecteert rood en blauw en absorbeert groen, geel absorbeert blauw en reflecteert groen en rood.

Ik weet echt wel waar ik het over heb: (kleuren)printen is mijn vak...

Maar hoe dan ook, Xenon heb je in verschillende golflengtes (van geel tot blauw)

Golflengtes refereren meer naar kleuren. Bij de gradaties wit van o.a. Xenon heb je het over kleurtemperatuur.

Die temperatuur in Kelvin komt overeen met de temperatuur die een theoretisch zwart lichaam moet hebben om licht

met overeenkomstige kleur uit te stralen. Hogere temperaturen geven minder gelig licht doordat er meer blauw in zit.

Blauw heeft een kortere golflengte (daar heb je 'm toch) en de golflengte van wit licht is in een

bepaalde mate omgekeerd evenredig met de temperatuur.

Geplaatst

Ik moet ook kleur bekennen.....snap er geen hout van! :online2long:

• Like 1
Geplaatst

Zeker, soms moet je ook gewoon kunnen zeggen dat je niet OVERAL verstand van hebt.....

Kleur bekennen.....tja! Ferrari348-2_zpse7ba9c51.jpg

• 1 maand later...
Geplaatst

===============================================================================

foutje !!

Rood mengen met Blauw geeft    PAARS !!!!!

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=782357

Geplaatst

Het rendement van Xenon is veel hoger als Halogeen licht.

Je hebt minder warmte verlies en meer licht /  LUMEN

gewoon halogeen licht geeft ca 1900 LUMEN op het wegdek  Xenon kan wel 3500 LUMEN lichtopbrengst geven.

Daarnaast heb je 5000K en 6000K  wat het hoogste rendement geeft omdat het spierwit licht is

Hoe meer kleur in het licht hoe minder LUMEN  dus 4300K  (geel)  en 7000K   9000K  je hebt zelfs  12000K (paars)  is gekleurd licht allemaal wat ten koste gaat van 

de lichtopbrengst = LUMEN  , vergelijk het met dat je je koplampglazen geel verft om geel licht te krijgen

Omdat in alle moderne auto's tegenwoordig de datakabel Canbus  zit  vroeg ik mij af of je zonder foutmelding op je dashboard in een Sportage van 2014 bouwjaar Xenon kan zetten ??

Ik heb begrepen dat de koplampunits al lenzen hebben , prima geschikt voor Xenon !

Geplaatst

Ja hoor je kunt dat heel simpel onbouwen zeker als je een specialw cabus set neemt

maarvsluit de xenon set altijs met een schakel kabel aan om e.v.t schade aan je boird computer te voorkomen

er gaan verhalen hier rond dat de sets van pilot deze computers kunnen beschadigen

en om zeker te weten of de lampen via de canbus ziten (maar ik geloof niet dat dit het geval is)

Haal er even 1 lamp uit zet je licht aan en kijk if je een melding krijgt

heb je koplampen van het type met zo een lens (projectie koplamp) dan zijn deze heel erg geschikt voor xenon

heb je de normale koplamp (reflector koplamp) dan zit je vaak aan een aangepast lampje zo dat je geen strooilicht hebt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...