mika kjelld Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 ik heb gisteren mijn winterwielen gewisseld naar de zomerwielen nu heb ik aluminium ventieldoppen en wilde mijn bandenspanning controleren maar ik krijg met geen mogelijkheid de dopjes meer los heeft er iemand een tip ????? ik heb het al geprobeerd om hem in te spuiten en geprobeerd met een tang maar helaas Quote
Smart Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Vervelend joh. Nog nooit zelf meegemaakt, wel gelezen. Door corrosie wordt er een extra laagje gevormd die deze geheel afsluit op het schroefdraad. Misschien iets met WD40 spuiten (slangetje)? Quote
xtra40 Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 helaas dat worden nieuwe ventielen denk niet dat die er nog heel af willen Quote
mika kjelld Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 d helaas dat worden nieuwe ventielen denk niet dat die er nog heel af willen daar was ik al bang voor ik hou het voortaan maar bij de plastic dopjes Quote
mika kjelld Posted April 1, 2014 Author Posted April 1, 2014 Vervelend joh. Nog nooit zelf meegemaakt, wel gelezen. Door corrosie wordt er een extra laagje gevormd die deze geheel afsluit op het schroefdraad. Misschien iets met WD40 spuiten (slangetje)? dat heb ik ook al geprobeerd maar dat werkt niet Quote
xtra40 Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 of dopjes van rvs die zitten er bij ons (mb) op en zitten nooit vast ??? kan het alle beide voor je regelen 1 Quote
Smart Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Geen WD40 maar xtra40.....een wezenlijk verschil in afhandeling! 4 Quote
Jack_z Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 ik haal ze er morgen gelijk vanaf , zitten er pas een week op Quote
Smart Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 ik haal ze er morgen gelijk vanaf , zitten er pas een week op Wel even je buik inhouden hé.....anders zit jij straks ook geheel op slot! 3 Quote
bob Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 had er ook last van met 1 tang(waterpomp) het plastic deel van het ventiel vasthouden en met een andere tang het dopje los draaien en dan het dopje even inspuiten en niet te vast terug zetten Quote
Filipke Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Cola weekt ook veel los...... Sent from my iPad using Tapatalk HD Quote
Guest Stief Posted April 1, 2014 Posted April 1, 2014 Had ik ook last van. Had de dopjes van action. Heb afgelopwn weekend net als Bob met 2 tangen gedaan. Na het loshalen zag ik witte oxidatie op de doppen en ventiel. Heb nu weer de plastic dopjes. Quote
mika kjelld Posted April 2, 2014 Author Posted April 2, 2014 pffffff het is gelukt ze zijn eraf heel voorzichtig met een punttangetje het ventiel vast gepakt en met een nijptang de ventiel dopjes eraf gedraaid (even laten schrikken) van1 ventiel is het rubber iets beschadigd dus die laat ik even vervangen maar ik ben blij dat ze er vanaf zijn dus ieder bedankt voor de tips Quote
Jack_z Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 heb die van mij ook vandaag preventief vervangen door rubber dopjes 1 Quote
plattie Posted April 2, 2014 Posted April 2, 2014 Inderdaad, met kopervet krijg je ze altijd wel weer los! Quote
dhabets Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Mika, de banden niet gevult met stikstof? Waarschijnlijk komt dit doordat de ventielen 'n heel klein beetje lucht "lekken". Hierdoor kan corrosie ontstaan waardoor dit probleem optreedt . Vandaar wordt ook ten alle tijden aangeraden om bij metalen ventielen de banden te vullen met stikstof. In jouw geval heb je rubberen ventielen, maar goed, 't kan nog altijd geen kwaad om 'n paar euries neer te tellen en de banden te laten vullen bij stikstof (zitten wat mij betreft genoeg voordelen aan..). Dennis Quote
Musky Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Ik heb ze toevallig van de week ook bij de Action gekocht zal er gelijk wat kopervet tussen smeren, bedankt voor de tip. John Quote
jmo Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Vandaar wordt ook ten alle tijden aangeraden om bij metalen ventielen de banden te vullen met stikstof. Dat hoor/lees ik voor het eerst, heb je daar een bron voor? Zover ik weet rijdt de massa lichte vrachtwagens/bestelauto's gewoon met perslucht rond. De enige reden voor metalen ventielen die ik ken is dat kunststof ventielen maar tot een 3.5 à 4 bar geschikt zijn. Quote
Guest Stief Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 insmeren met kopervet Da's een goeie tip. Heb nog wel een tube liggen. Volgens mij zelfs ook in een spuitbusje. Ooit gebruikt toe ik bij mijn vorige auto de remblokken en schijven heb vervangen. Vind de metalen dopjes namelijk wel veel mooier. Dus morgen er maar weer op maar dan met kopervet. Quote
dhabets Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Vandaar wordt ook ten alle tijden aangeraden om bij metalen ventielen de banden te vullen met stikstof. Dat hoor/lees ik voor het eerst, heb je daar een bron voor? Zover ik weet rijdt de massa lichte vrachtwagens/bestelauto's gewoon met perslucht rond. De enige reden voor metalen ventielen die ik ken is dat kunststof ventielen maar tot een 3.5 à 4 bar geschikt zijn. jmo, ik heb daar geen specifieke bron voor, maar dit werd bij mijn bandenboer wel vermeld. Zowel bij de bandenboer in Duitsland (reifen.com) alsook in Nederland (KwikFit). Of 't een bewezen iets is.. weet ik niet. Maar.. als je d'r over nadenkt is 't eigenlijk heel erg logisch. Stikstof is een gas wat niet of nauwelijks reageert op andere chemicaliën of andere invloeden van buitenaf. Plus, stikstof heeft een hogere dichtheid dan normale perslucht wat 't voordeel heeft dat 't niet of minder kan wegvloeien door de ventielen of wand van de band zelf. Weglekkende lucht kan voor corrosie/oxidatie in 't ventiel zorgen (dus ook aan de ventielrand). Quote
Bemio Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 Mika, de banden niet gevuld met stikstof? Waarschijnlijk komt dit doordat de ventielen 'n heel klein beetje lucht "lekken". Hierdoor kan corrosie ontstaan waardoor dit probleem optreedt . Vandaar wordt ook ten alle tijden aangeraden om bij metalen ventielen de banden te vullen met stikstof. In jouw geval heb je rubberen ventielen, maar goed, 't kan nog altijd geen kwaad om 'n paar euries neer te tellen en de banden te laten vullen bij stikstof (zitten wat mij betreft genoeg voordelen aan..). Dennis Bij Fifth Gear denken ze er anders over. https://www.youtube.com/watch?v=knHeUF9JLzg Quote
Murcielaygo Posted April 3, 2014 Posted April 3, 2014 De oxidatie waar het hier om gaat ontstaat door galvanische corrosie, welke ontstaat door vocht tussen twee verschillende metalen, heeft niks met lucht te maken (andere dan de zuurstof in het vocht). Heel simpel gezegd gaan de twee metalen met vocht ertussen als een soort batterij werken, waarbij ze electronen uitwisselen. Door deze uitwisseling vreet het minst edele metaal weg. En omdat corrosie een verbinding is met lucht neemt deze meer ruimte in, wat je dopje muurvast zet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Corrosie#Galvanische_corrosie Quote
Recommended Posts