Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste mede forummers,

Ik heb sinds een aantal weken een sorento en hij bevalt prima. Echter wordt de airco sinds deze week niet meer koud en dat moet even worden opgelost.

Vorige week merkte ik dat er bij het dashboard kastje een borrelig achtig geluid vandaan kwam. Als ik de auto geheel van contact zette dan borrelde er nog wat na. liet ik de auto op contact en zette ik alleen de airco uit dan deed hij dit ook. Was de airco al uit en zette na het borrel achtige geluid de auto helemaal van contact dat kwam het niet.

Ik dacht dus dat dit wel iets mer de airco te maken zou kunnen hebben.

Nu deze week wordt hij niet meer koud en vraag ik me dus af wat er aan de hand zou kunnen zijn. Wie kan me helpen?

MVG

Laurent

Geplaatst

Nieuwe auto? 

Zo nee, is de airco vulling gecontroleerd voor je 'm kocht (aircocheck)? Vaak is 't zo dat de airco vulling niet meer afdoende is.  

Geplaatst

Sorry voor het niet vermelden, het gaat om een sorento uit 2003, het is dus geen nieuwe auto. 

bij de verkoop, gerenomeerd autobedrijf, werd gewezen op dat de airco recent gevuld is.. datum zou ik even af moeten lezen. Airco voor de koop getest en werd inderdaad steenkoud.

Geplaatst

Loopt de Aircopomp? Je zou kunnen controleren of je een "natte" plek op de plek ziet liggen waar je de auto neerzet als je aankomt (nadat er met de Airco is gereden). Als je die ziet liggen kun je in ieder geval vast stellen dat de pomp loopt. Ik weet alleen niet of bij de Sorento de Airco boven een bodemplaat hangt (als dat zo is zie je 't vanzelfsprekend niet..).

Geplaatst

Gevuld of niet, denk dat er gewoon iets kapot is. Ik heb dit ook een paar jaar geleden gehad en dat is toendertijd bij mijn garage gerepareerd. Nitwitje weet natuurijk niet wat er exact kapot was. Mij is dat geborrel niet opgevallen, bij mij was het dat op een warme dag de airco het gewoon niet deed. Die bleef warme lucht blazen.

Geplaatst

Ik heb de kap even open gedaan en de motor laten draaien. Als ik het goed heb zit de airco pomp aan de kant van de bestuurder. Als ik het knopje van de airco indruk dan hoor ik wat gebeuren. Ik was alleen dus kon het niet zien gebeuren.

Wel heb  ik even een foto gemaakt van dat onderdeel.

Wat me opviel is dat de snaar over een wiel heen loopt, in het midden van het wiel zit een plastic "dop" maar deze heeft een braam. Er loop ook nog een metalen ring met drie nokjes mee. Zoals ik het kan verzinnen zou het kunnen dat die plastic dop door die nokjes mee moet lopen maar omdat er iets is afgebroken dat nu niet gebeurd.

Hier de foto: http://uploadenfoto.nl/pictures/04c665fbbcf917d5373da34c6ba93de4.jpg

MVG

Laurent

Geplaatst

Ik sluit me aan bij bovenstaande heren.

En meteen aanvullend; zet de A/C maar niet meer aan, dat uitstekende deel kan anders misschien nog meer schade veroorzaken.

Geplaatst

de pomp is dus de compressor

maar laat het systeem even afpersen 

waarschijnlijk is de condensor lek en hebben ze het systeem even een beetje bijgevuld (zonder olie bij te vullen ) en is op die manier de compressor lekker doog/heet gelopen 

en gesmolten zo te zien 

Geplaatst

Op het stickertje staat dat hij voor het laatst gevuld is op 12-4-12 met 600 gram r134a en fluor JA.

zegt natuurlijk niets over of ze later ook nog eens hebben bijgevuld.

Ik ga dan maar eens kijken naar een nieuwe of ruil compressor en of de condensor stuk is.

Ik heb een brug thuis, en ben aardig handig, dan is zo'n compressor toch zelf wel te vervangen?

MVG

Laurent twint

Geplaatst

met een speciale lamp en een gele bril zou je de fluor/lekage moeten kunnen zien 

lekt het heel hard kan je het ook met het blote oog zien daar is het dan groen uitgeslagen

Geplaatst

Als het een gerenomeerd autobedrijf is dan heb je toch gewoon garantie. Laat hun het maar oplossen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Geplaatst

Ik noemde een gerenomeerd auto bedrijf omdat het een dealer is van een ander merk. Auto is verkregen via inruil en verder netjes. Echter heb ik er, natuurlijk nu dom, mee ingestemt om hem zonder garantie te kopen..

Ik zal dus even opzoek moeten naar een nieuwe koppeling, Is deze los te koop? of een hele nieuwe compressor.

En die speciale lamp, is dat blacklite? ultraviolette?

Bedankt voor het meedenken en de snelle diagnose!!

MVG

Laurent Twint

Geplaatst

Ach, dom dom, die garantie was vast niet gratis en het is nog maar de vraag of dit duurder zal uitpakken dan die garantie. 

Geplaatst

maar als je poeli en magneet zijn gesmokten dan red je het meestal niet even met alleen een nieuwe poelie meestal is de pomp dan ook wel goed stuk de boel is net voor niets zo heet geworden aan de voor kant 

en wat voor licht het is weet ik niet exact ik doe hem aan en let er eigenlijk nooit op maar zou heel goed kunnen dat het een blacklight is ja

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...