Thunderstreak Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Voor mijn dochters heb ik particulier dit voertuig aangeschaft. Een 2006 versie KIA Picanto met 11222 km op de teller en splinternieuwe banden omdat de oude droogte scheuren hadden van het stilstaan.... Leuk wagentje, was van een 81 jarige die haar rijbewijs niet meer verlengd kreeg. Dat het wagentje een tijd stilgestaan had was goed te merken; remmen werkten al als je er alleen maar naar keek (roest op rem trommels en -schijven?). Verder reed hij soepel. Picantootje had ook een ander probleempje. Kwamen we achter toen iemand voor een verkeerslicht stond te snurken en het licht op groen ging en we een bescheiden geluidsignaaltje wilde geven om de bestuurder te wekken. Bonken op het stuurwiel hielp niet. Picachu (ja zo heet ie inmiddels) zweeg. Zag al weer visioenen van een open gesleutelde stuurkolom op zoek naar defecte sleepringen of een of ander vage breuk in een kabelboom. Gisteravond onder het motorkapje gekeken; zekeringetje van de claxon was heel, het claxonrelais werkte (klikken) en achter de grill poogde een metalen toetertje zo waar geluid te maken. Meer dan een stom 'ngn, ngn' kwam er niet uit. Kennelijk was het membraan vastgeroest. Geen nood. Ik had nog twee mooie toetertjes liggen voor een Ford Transit. Even wat gefreubel met connectortjes en wat draad en nu kan Picachu weer praten; zij het met een zeer diepe stem. Geluid van de toeter is namelijk groter dan het imago van het karretje. Ook weer gefixt 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack_z Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 leuk verhaal die brullende picanto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 MustHave 1 heb je direct al opgelost. Briljant ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 leuk stukje dus nu heb je en brullende leeuw in plaats van een picachu die toeters van kia klinken allemaal als een verkoude cavia dus was zowie zo beter er een ander onder te zetten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 NB er is ellende geweest met de krukas met modellen 2005 Kijk even op den Google na of dit een gemodificeerde idd type 2006 is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert jan & Brigitte Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Wel handig zo'n vader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunderstreak Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 NB er is ellende geweest met de krukas met modellen 2005 Kijk even op den Google na of dit een gemodificeerde idd type 2006 is. OK!! Het is een 5T model; 2005 dus en afgeleverd op 04 januari 2006. Op 9557 km is er een nieuwe distributie opgegaan volgens het onderhoudsboekje (na zes jaar). Ga morgen even bellen met de oud Kia-dealer om eens te vragen of de krukaspoeliebout is vervangen of niet. Goed tip 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 De bedank knop zit naast de rapporteer knop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack_z Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 mmmm effe testen bigwade, ja verdomt dat knoppie werkt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Warmentuuter Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Leuk verhaal, veel rij plezier met de Picanto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunderstreak Posted May 8, 2014 Author Share Posted May 8, 2014 En weer een stapje verder... Vanochtend met de garage gebeld die deze Kia in onderhoud heeft gehad (van Muijlwijk, Schelluinen). Onderhoudshistorie gelicht (was snel klaar met maar 5 beurten). Er zijn twee nieuwe krukaspoeliebouten geplaatst. Eentje bij een terugroepactie ergens eind 2008 en eentje bij de vervanging van de distributieriem in 2011. Ben met de chefwerkplaats aan de lijn nog in de rechterwielkast gaan kijken om door de halvemaan uitsparing visueel de bout te controleren. Deze was net zo zilvergrijs als de kleur van de auto zelf en niet zwart zoals de motoren af fabriek komen. Conclusie: de juiste krukaspoeliebout, dat is dus safe ! Hulde voor deze dealer overigens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.