pascalalphen Geplaatst 21 Mei, 2014 Geplaatst 21 Mei, 2014 Hello Hello! Sinds enige tijd zit er een fluitend geluid in de hangeschakelde versnellingsbak van mijn 1.4 Rio. Als ik de Rio laat uitrollen in de vijfde versnelling, dus gapedaal los, is er een fluitend geluid te horen vanaf 80kmh tot circa 60 kmh. Al naar de dealer geweest, maar deze weet niet echt wat er aan de hand is. Wel staat er een afspraak om de bak na te kijken. Zelf ben ik heel erg nieuwsgierig wat dit zou kunnen zijn. Model: Rio 1.4 109pk 6-versnellingen. BJ: 2014 KM: 8700 Dank! Quote
pascalalphen Geplaatst 26 Mei, 2014 Topic Starter Geplaatst 26 Mei, 2014 Ik hoop niet dat niemand reageert omdat ik een Duits kenteken heb, haha! Ben gewoon een NL'er hoor! Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 26 Mei, 2014 Geplaatst 26 Mei, 2014 Ik hoop niet dat niemand reageert omdat ik een Duits kenteken heb, haha! Ben gewoon een NL'er hoor! Undercover? Misschien een lager. Ik zou lekker door de dealer er naar laten kijken. Quote
Smart Geplaatst 26 Mei, 2014 Geplaatst 26 Mei, 2014 Is dat niet het geluid van de remgenerator van het ISG-systeem? Er ontstaat meer weerstand, dat voel je ook, wanneer je het koppelingspedaal loslaat. Dit gaat gepaard met een wat hoger (iets jankend) geluid. Hieronder een kleine uitleg van het ISG (zie ook vetgedrukt). Wat houdt het ISG systeem in? ISG staat voor Intelligent Stop and Go system. Het gebruik van het ISG systeem zorgt voor brandstofbesparing en verminderd de CO2 uitstoot. Het ISG systeem bestaat uit de automatische start/stop functie en de AGM accu. Het ISG systeem wordt geregeld door de motorcomputer. De computer zorgt voor een optimale en veilige werking van het ISG systeem. De AGM accu wordt optimaal opgeladen als u terugschakelt en afremt op de motor (uitrollen met ingeschakelde versnelling en losgelaten koppelingspedaal). Deze energie wordt gebruikt voor het laden van de AGM accu. Wanneer de computer registreert dat de AGM accu een laadstatus heeft van meer dan 80% dan is het ISG systeem actief. Quote
pascalalphen Geplaatst 27 Mei, 2014 Topic Starter Geplaatst 27 Mei, 2014 Dat zou best een logische verklaring zijn inderdaad. Wel is het zo dat het alleen in de vijfde versnelling is. Ook heeft mijn auto geen start stop systeem en 3 verschillende kia monteurs konden het jankende geluid niet thuisbrengen. Als ik wat weet zal ik het posten hier. Bedankt voor de antwoorden! Quote
Creative Name Geplaatst 27 Mei, 2014 Geplaatst 27 Mei, 2014 Verdwijnt het geluid als je met uitrollen je koppeling intrapt? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.