Jump to content

Cupping bij Niro modellen

Recommended Posts

Geruime tijd rijd ik nu een kia. De laatste twee dus een Niro. Echter mijn plezier wordt vergald door het cuppen van de laatste drie autos. Met name 2X Niro en 1 X Ceed SW. Graag had ik nu geweten of er meer kia rijders met dit probleem kampen. Kost je steeds nieuwe banden. Omdat mij iemand adviseerde de uitlijning te controleren. Heb ik dit gedaan en ben aansluitend een rit gaan maken van 2500 Km. Op de op de heenweg leek het lawaai minder te worden maar op de terugweg was het er weer. Ik ben een rustige rijder, rijdt nu 1 op 20.  Rijdt hoofdzakelijk grotere afstanden. Voor het uitlijnen kwam ik niet hoger als 1 op 17. Mijn dealer herhaalde maar steeds dat dit door lang stilstaan ontstond (afgevlakte banden) en dat dit veel voorkomt bij de Niro hybride. De geraadpleegde importeur kwam niet verder als de oorzaak kan slechte uitlijning zijn en dit is een zaak voor de dealer. Maar oplossingen..............                               

Daarom mijn vraag, zijn meer kia rijders die te maken hebben gehad met cupping en graag de (re)acties dealer hierop.

• 8 months later...

Vandaag ook weer eens aangekaart bij de dealer maar nu als serieus punt bij de beurt. Inderdaad gecupte banden. Komt veel voor vooraal bij de Niro en Ceed. Heeft te maken met de manier waarop de veerweg is bedacht bij deze auto's. De wielen staan verticaal terwijl dat meestal een beetje in een A vorm is. Bij het veren is er bij deze autos een beetje een zijwaartse kracht op de wielen die deze slijtage veroorzaakt. En de banden die zijn gemonteerd zijn gevoelig voor cupping. 

Enige remedie is vervangen van de banden voor een ander merk met een ander patroon van het profiel waar de blokken rubber een betere onderlinge verbinding hebben.

En dat moet voor eigen rekening, jammer dat ik er al lang last van heb. En nog zal hebben. Maar garantie gaat niet via de dealer maar via de importeur is het beleid. En ja de importeur kent het probleem maar zal het afwijzen. Niets mee te maken dat je als consument in een driehoek wordt uitgespeeld met de dealer waar je de koopovereenkomst mee hebt.

Enige optie is een massaclaim. Gaat duur worden om die vele tienduizenden auto's terug te roepen voor andere banden (en 12V accu's).

"Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Deze vorm van slijtage rond de gehele band op één of beide schouders, is inmiddels een algemeen bekend probleem en komt vaker voor bij brede sportieve banden en meestal op de niet-aangedreven wielen (bij een voorwielaandrijver dus op de achterbanden). Een band met deze vorm van slijtage geeft een bijzonder naar afrolgeluid dat te vergelijken is met het geluid van een defect wiellager"