Jump to content

Ceed PHEV; hoe wordt de 12v accu opgeladen? (hetzelfde als bij de Niro PHEV?)

Recommended Posts

Posted

Ik ben even benieuwd op welke manier de 12v accu in de CEED PHEV wordt gebruikt en opgeladen, maar kan hier niet zoveel over vinden op het net.

Er is over de NIRO PHEV wel veel te vinden. Daarover lees ik dat de Niro geen dynamo heeft die de 12v accu oplaadt, maar dat er een DC/DC omvormer in zit die hoog voltage van het hybride accupakket gebruikt om de 12v accu te laden.

Is dit bij de CEED ook zo? Ik lees ook over een knopje in de Niro waarmee je een soort boost van het accupakket aan de 12v accu kan geven wanneer deze "leeg" is. Dit heeft de (mijn) CEED my22 niet.

Wanneer wordt de 12v accu van de Ceed opgeladen?

1. - Tijdens het laden aan laadpaal?
  2. - Tijdens het rijden op EV?
  3. - Tijdens het rijden op ICE (HEV/Auto modus)?

Voor de zekerheid wil ik een jumpstarter kopen voor het geval de 12v accu te leeg is om de auto te starten. Dit gebeurt altijd op het meest vervelende moment, na het inpakken van de auto op de heen of terugweg van vakantie bijvoorbeeld. Nu lees ik dat een Niro maar een kleine jumpstarter nodig heeft, van bijv 500a piek. Zoals ik het lees geldt dit voor alle PHEV's dus ook voor de CEED, maar vraag het toch even voor de zekerheid voordat ik een jumpstarter koop die niet goed blijkt te werken.