Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 4 december eigenaar van een Kia Ceed Sportswagon (bouwjaar 2018). Sinds de aankoop heb ik te maken met een probleem waarbij Android Auto willekeurig uitvalt op het infotainmentsysteem. Inmiddels speelt dit al ruim twee maanden en ik krijg maar geen oplossing van het Android Auto‑ontwikkelaarsteam of Kia.

Probleem

Tijdens het rijden valt Android Auto op volledig willekeurige momenten weg. Het infotainmentscherm toont dan minutenlang achter elkaar:

“USB‑apparaat lezen / Telefoon reageert niet”

Daarna probeert het systeem opnieuw te verbinden, faalt, en blijft in een eindeloze loop hangen.

Hoewel het probleem spontaan optreedt, kan ik het bewust uitlokken door in VLC for Android snel achter elkaar muzieknummers te skippen. Het gebeurt zowel via USB‑kabel als via een WiFi‑dongle.

Wat ik heb geprobeerd

• USB‑module in de auto is vervangen → probleem blijft

• Andere telefoons getest → probleem blijft

• Apple CarPlay getest → werkt probleemloos

• Telefoon volledig teruggezet naar fabrieksinstellingen → geen verschil

• Kia zegt dat voor mijn type infotainmentsysteem geen updates bestaan of niet te updaten is (no‑SD‑card versie zonder navigatie)

Het begint erop te lijken dat er sprake is van een compatibiliteitsprobleem tussen de verouderde Kia‑software en moderne Android/Android Auto‑versies. Ik ben bang dat een volledig nieuw infotainmentsysteem misschien de enige oplossing is — maar zelfs dan weet ik niet zeker of het probleem niet alsnog in Android Auto zelf zit.

Mijn vraag

• Herkent iemand dit probleem?

• Zijn er Kia‑rijders met hetzelfde infotainmentsysteem (zonder SD‑kaart) die Android Auto gebruiken?

• Zijn er oplossingen, workarounds of updates waar ik misschien nog niet van weet?

Alle tips, ervaringen of ideeën zijn welkom. Ik zit vast en hoop dat iemand me in de juiste richting kan wijzen.

Alvast bedankt!

Posted

ik heb het ook gehad in mijn (vrouws) kia xceed ....met een bepaalde telefoon CAT S62. Ook hele telefoon gereset. MAar na ongeveer 30min bleef hij structureel [USB‑apparaat lezen / Telefoon reageert niet”] melding geven wanneer deze op androidauto navigeerde.

Ik had toevalig hiervoor ook een aliexpress variant ingebouwd in een kia rio. Daar deed die hetzelfde na +/-30 min.

Zover ik weet had ik premium kabeltjes gebruikt....

Nu een nieuwe telefoon...verder geen probleem, echter nog geen rit gemaakt >30min o.i.d..  Tevens de samsung SXX (weet even model niet) van mijn vrouw werkte in alle gevallen probleemloos.

Posted

Klinkt inderdaad behoorlijk frustrerend en vooral heel willekeurig. Het verbaast mij eerlijk gezegd ook dat zo weinig mensen dit melden, terwijl het duidelijk op meerdere telefoons en systemen voorkomt. Tot nu toe heb ik nog geen enkel Android‑toestel gevonden dat wél stabiel blijft in mijn Ceed.

Wat jij beschrijft herken ik volledig: Android Auto lijkt soms echt maar heel weinig nodig te hebben om volledig als een kaartenhuis in elkaar te storten. Een voorbeeld van gisteren: in de AA‑app staat bij mij ingesteld dat muziek niet automatisch moet starten. Ik stap in de auto, kijk op mijn telefoon en zie dat de muziekspeler tóch geopend is. Dat gebeurt alleen als AA muziek afspeelt. Hij is dus op de achtergrond muziek gaan starten zonder dat ik iets doe. En meteen daarna crasht AA weer in de bekende “Telefoon reageert niet”‑loop. Ik had nog geen meter gereden.

Op andere momenten werkt het dan weer 30 minuten prima, zolang ik maar geen muziek luister. Het blijft totaal onvoorspelbaar.