Jump to content

Flying_Dutchman

Leden
  • Posts

    156
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Flying_Dutchman last won the day on April 9

Flying_Dutchman had the most liked content!

About Flying_Dutchman

  • Birthday November 19

Algemeen

  • Geslacht
    Man
  • Over jezelf
    Elektrotechnisch Ingenieur, Touringcarchauffeur
  • Woonplaats
    De Wijk
  • Hobby's
    Elektronica, alles met computerhardware en -netwerken, radio
  • Auto
    Kia Niro PHEV MY2020 DynamicPlusLine |
    Dashcam: Viofo A129Pro Duo | WallBox Pulsar 16A

Recent Profile Visitors

1,220 profile views

Flying_Dutchman's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

36

Reputation

1

Community Answers

  1. Ik reed altijd diesel. 25k per jaar. Omdat de Toyota Verso 15 jaar oud werd en ik minder ging rijden naar een half-electrische auto (Niro-PHEV) overgestapt. Met de PHEV rijd ik voor 90% electrisch en is het een sport geworden om zonder dat de ICE aanslaat thuis te komen. Als ik het nu zou overdoen zou ik voor de EV6 gaan, volledig electrisch. Waarom? Omdat e-rijden heel erg gaaf is, rustig, geruisloos en zonder uitstoot.
  2. Dan branden de achterlichten gelijktijdig met de dagrijverlichting aan de voorkant. Ik los dat op door 100% van de tijd met dimlichten te rijden want ook ik wil de achterlichten altijd aan hebben.
  3. Via het menu heb ik het aantal knipperingen op 5 gezet. Het boekje was daar helder over .....
  4. Laadpas besteld "zonder abo". Ging in één keer goed. Zal het niet vaak gebruiken met bijna gratis stroom thuis ....
  5. Ik zie ook geregeld diezelfde melding over de status van de 12V batterij in de app. Ik negeer het maar want als ik de spanning meet is die 12.6 of hoger. Foutje van de app schat ik zo in.
  6. Mijn WallBox is de meest simpele uitvoering. Daarmee is gepland laden niet mogelijk.. Anders wist ik het wel ...... Ondertussen heb ik ontdekt wat de reden is: de tijdstippen van het begin en einde van de daluren worden in de auto gewist. Je ziet dan streepjes. Het lijkt erop dat de UVO-app daar verantwoordelijk voor is. Zolang ik de app niet gebruik gaat het laden volgens schema, maar o wee als ik de app opstart en de status van de auto opvraag: dan zijn de ingestelde uren gewist. Ik heb deze klacht bij Kia Nederland neergelegd. Wordt vervolgd....
  7. Het gaat niet zozeer om de temperatuur maar om de preciese lokatie van de lichtbron. Bij halogeen is dat de gloeidraad. De hele binnenkant van de lamp fungeert als spiegel en bundelt het licht op de juiste, goedgekeurde manier. De LED lamp heeft zijn (meerdere) lichtbron op iets andere locatie waardoor de binnenkant van de lamp de spiegeling en bundeling van het licht niet meer optimaal kan doen. Ze is er gewoonweg niet voor ontworpen. Dat is precies de reden dat het niet toegestaan is: er is simpelweg geen typetoelating afgegeven voor deze combinatie van lichtbron en lampomhulling. Dus dat "het huis" van een voor halogeen ontworpen gloeilamp ongeschikt is voor LED klopt wel. Ik ben, naast universitair opgeleid in de fysica en electronica, nu parttime beroepschauffeur in het openbaar vervoer en rijd ook 's nachts. Je pikt de auto's met geknutselde lampen (LED ipv Halogeen, Xenon ipv Halogeen) er zo uit. Wanneer ze verblinden kunnen de bestuurders van mij kortstondig een groot licht krijgen. De bussen hebben originele LED-lampen en dat doet pijn in de ogen van de tegenligger. Jammer dan. Van mij mag de politie veel zwaarder handhaven op het gebruik van niet-toegelaten verlichting. Misschien gaan ze dat in het najaar en winter ook doen (inside informatie van familie binnen de politie).
  8. De kaarten van de Russische en EU update zijn beiden niet goed in Dalfsen. Als je de Polhaarweg van noord naar zuid rijdt word je de woonwijk ingestuurd om 200 meter verder weer terug te keren op de Polhaarweg. Terwijl de Polhaarweg daar toch echt al heel veel jaren ligt en rechtdoor rijden de korste en snelste oplossing is. Deze fout zat al in de originele versie van juli 2020, en dus nog steeds. Ook rondom de Ikea in Zwolle snapt de kaart er helemaal niets van. De wegen in de Hessenpoort (industrieterrein) zijn wel ingetekend maar blijkbaar niet om te rijden. Al met al is de navigatie van Kia nog steeds bagger t.o.v. een TomTom met actuele kaarten.
  9. De indeling is (helaas) niet veranderd, dus geen 3 deelvensters zoals verleden jaar. De kaart zal wel meer up-to-date zijn. Ik rijd komende week bij Zwolle Noord (Hessenport). Daar is de aansluiting met de A28 richting Meppel volledig over de kop gegaan. Eens kijken of deze nieuwe kaart dat al weet .....
  10. Heb deze versie geïnstalleerd en ben weer helemaal bij de tijd ..... Had verleden week juist, voor het eerst, de juni-versie geïnstalleerd. Installeren gaat probleemloos. Was wel spannend de eerste keer, zo zelf updaten, maar het ging goed. Het downloaden van de file van internet neemt wat tijd in beslag als je een niet zo snelle internetverbinding hebt. Een zip-bestand van 27 GB is best groot. Lang leve glasvezel met 1 Gbps
  11. Er is iets vreemds aan de hand met mijn PHEV. Ik kan namenlijk niet meer gepland opladen tijdens de daluren. Totdat ik de nieuwe UVO-app in gebruik nam werkte het prima: het laden begon op de door mij ingestelde tijd (begin daluren, om 23:00 uur). Nu tref ik 's ochtends de auto met een bijna lege accu aan. De instellingen in de auto zijn goed. Het scherm geeft aan dat het dalurenvenster goed is ingesteld en het vinkje "gepland opladen" staat aan. Als ik de Voertuigstatus ophaal met de app zie ik dat "gepland opladen" aan staat, voor een korte tijd. Binnen één minuut valt deze terug naar uit terwijl in de auto deze op het scherm wel op aan staat. Resultaat is dat het Gepland opladen niet meer werkt. Wordt dit door andere PHEV-rijders ook gezien? Totdat dit probleem opgelost is heb ik "gepland opladen" maar uitgeschakeld. Nu begint het opladen direct nadat de stekker geplaatst is.
  12. Echt? Dat is slecht!! Ze hebben het vast ergens anders verstopt. De logica ontbreekt soms volledig hoe menu's opgebouwd zijn.
  13. Artikel van ANWB (https://www.ad.nl/auto/anwb-vervangen-halogeenlampen-door-led-lampen-moet-worden-toegestaan~a53e8a4c/): ANWB: vervangen halogeenlampen door led-lampen moet worden toegestaan De ANWB wil dat het wettelijk wordt toegestaan om halogeen lampen in auto’s te vervangen door led-verlichting, net zoals dat in huizen gebeurt. Uit een test van de ANWB in samenwerking met de Duitse zusterclub ADAC blijkt dat dit veilig kan. Voor het achteraf inbouwen van led-lampen in auto’s zijn meerdere systemen te koop. Maar het gebruik ervan op de openbare weg is nu verboden. Niek Schenk 02-03-21, 09:18 Led-verlichting verbetert de lichtopbrengst van oudere voertuigen met halogeenlampen aanzienlijk. Dit komt de zichtbaarheid op donkere wegen ten goede, zonder het overige verkeer hierdoor te verblinden, stelt de ANWB. Voordeel is ook dat led-lampen zuiniger zijn en langer meegaan. Al zijn ze niet zo duurzaam als aanvankelijk beloofd. Overigens kunnen niet alle led-lampen zomaar worden ingebouwd in een auto. Het lichtsysteem moet speciaal worden ontwikkeld voor het koplamphuis, zodat automobilisten niet worden verblind en de lichtbundel optimale zichtbaarheid geeft. Daarom is het ook bij wet verboden. De ANWB zegt regelmatig vragen van leden te krijgen over het vervangen van voertuigverlichting door led. Al jaren zijn er led-vervangingslampen op de markt, waardoor het mogelijk is om minder zuinige halogeenlampen te vervangen door LED. In Duitsland is inmiddels wel één systeem voor achteraf-bouw van led-lampen goedgekeurd. Andere EU-landen kunnen deze goedkeuring in theorie overnemen, stelt de ANWB. Er is ook EU-wetgeving in ontwikkeling, maar waarschijnlijk zal het nog geruime tijd duren voordat die wordt ingevoerd. ,,Belangrijkste voorwaarde is dat er wettelijke eisen moeten komen waar de led-verlichting aan moet voldoen om gebruikt te kunnen worden op de openbare weg‘’ meent de ANWB.
  14. Dat doe je in het kleine schermpje recht achter het stuur. Je activeert het met het "boekje" symbool op het stuur.
  15. Ik ga het proberen zo gauw de caravan er weer achter hangt. Bedankt voor de tip.
×
×
  • Create New...