Jump to content

Banden, motorolie en gebonk

M. Canbolat

Recommended Posts

Beste Kia-rijders,

Sinds 2 weken ben ik eigenaar van een Kia Rio 1.6 cvvt x-cutive lpg-g3 met 195.000 op de teller.

Mijn eerste Kia.

Blijkt een zeer goede aankoop te zijn tot nu toe. Echter heb ik wel 2 vragen, zie punt 2 en 3.

Maar goed:

1.

Om te beginnen bij de banden. Zitten af fabriek 195-55-15 op met 5,5" brede velgen. Te brede banden voor zo'n velg. Was ook duidelijk te zien.

Banden heb ik vervangen door 185-60-15 en het rijdt veel comfortabeler en stiller. Zal ook wel iets zuiniger worden ivm rolweerstand. Heb zelf een bandenzaak, dus dat was zo gepiept.

2.

Wat voor motorolie zou het meest geschikt zijn voor mijn Rio? Zoekfunctie gebruikt, maar werd niet veel wijzer dan een Diesel olie te nemen? Is laatst 20dkm geleden vervangen door 5w30.

Is Castrol Edge 5w30 een aanrader voor deze blokken? Een leverancier in de buurt raadde 5w40 van Kroon-oil aan, vol synthetisch ook. Echter heb ik vrijwel altijd met Castrol gereden ivm betrouwbaarheid, maar weet dus niet of dat goed is voor een Kia-blok.

3.

Als ik een beetje stevig door zijstraten (kinderkopjes) rij met 30 á 40 km/h dan bonkt er lichtjes iets onder de motor. Geen gebonk bij normale asfaltdrempels, maar echt enkel in zijwaarts schudden van de auto.

Ik heb de auto op de brug gegooid en wat met de bandenlepel lopen controleren op draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers, maar werd niet veel wijzer. Geen overtollige speling.

Is er een bepaald onderdeel wat bekend staat om zijn slijtage of een kwaal dat jullie weten? 

Dat zal mij wellicht wat meer helpen.