Jump to content

Recommended Posts

Posted

Stiekem lees ik hier nog wel eens mee. Ruim twee jaar geleden nam ik afscheid van mijn Sportage 3 ten gunste van een Volvo XC60. De reden was dat we van 2 (Volbvo V70 en Sportage) naar 1 auto gingen en de Volvo veiligheid en het vermogen van een XC60 wel waarderen (we reden al jaren Volvo). De auto die ik kocht was een iets overjarig model waar fors korting op werd gegeven.

De Volvo is ons uitstekend bevallen. We hebben er nu 60000 km opzitten en er zijn nog geen problemen geweest afgezien van een software probleempje met de radio. De auto is met zijn 240 pk aanzienlijk sneller (pittiger) dan mijn Sportage was en dat maakt dat we ons er prettiger en veiliger in voelen vanwege het snellere inhalen e.d. .De stoelen zitten uitstekend, de auto gebruikt eigenlijk net zo veel benzine als de Sportsge deed (1:11). Ideaal is de mogelijkheid om adressen alvast naar je navigatie te sturen met je telefoon en om evt. de standkachel (stendaard bij de meeste Volvo's) te programmeren - mocht het ooit nog eens gaan vriezen in ons land.

Toch zijn we niet helemaal tevreden: het vermogen/koppel is voor alleen de voorwielen eigenlijk wat te groot bij nat weer. Dan slaan de wielen bij het wegrijden eigenlijk snel door wat dan weer gevolgd wordt door ingrijpen van de 'elektronica'. Kortom: AWD was een grote wens.

U heeft wellicht de advertenties van Volvo gehoord/gezien over de Nordic+ Uitvoering van de XC60, volgend jaar komt er een heel nieuw model en de huidige modellen worden daarom met korting aangeboden.

Daar hebben we dus gebruik van gemaakt en kortgeleden een T6 AWD besteld. T6 is anders dan de naam doet vermoeden een 4 cilinder van 2 liter, maar door turbo + compressor wel meer dan 300 pk sterk.

Omdat onze ervaring destijds met de Sportage uitstekend waren (afgezien van het gebrek aan vermogen voor onze smaak) en we het merk sympathiek vinden, hebben we uiteraard ook nog eens gekeken naar het huidige Kia aanbod. Ik las hele goede beoordeling van de Sportage 4 qua wegligging en besturing, maar een wat teleurstellende automaat / motor combinatie en moest helaas vaststellen dat er nog steeds geen 2.0 turbo geleverd wordt (in Europa).

Het model is iets wat even gewenning vraagt denk ik, de Sportage 3 vond ik meteen mooi, deze moet nog inzinken. Maar ik vind de prijzen verhoudingsgewijs ook wel erg hoog geworden (dat zal wel van de nog steeds niet erg schone motoren komren met een hoop bpm bijtelling) en vond het antwoord deze keer dus weer niet bij Kia.

Wie weet volgende keer beter...?

Het merk zit echter nog wel in de familie, zowel een dochter als een schoondochter rijden er een!

Groet

Huib

Guest Vitara 2
Posted

Die overstap snap ik wel hoor..

Ik heb een collega die ook een XC60 heeft, en man wat is dat een mooie wagen :tt1:

cb9f14b153be20b314ca66ee3d12430b.jpg

XC60 van mijn collega

Posted

De mijne (en straks ook zijn opvolger) zijn het zgn. Facelift model met een ander neusjepost-7202-0-75967900-1462045466_thumb.jpeg

Posted

Mij gaat het om de AWD in combinatie met een goede automaat en voldoende vermogen. 300 pk is daarbij natuurlijk niet nodig, maar dat zit in het pakket. Inmiddels is er ook een 245 pk AWD versie te koop maar die was er nog niet toen ik bestelde, anders had ik die we genomen. Maar dit onderstreep wel de achterstand die KIA heeft bij het aanbieden van moderne motoren die voldoen aan de milieu-eisen (en daardoor niet al te zwaar met bpm belast worden, waardoor de uiteindelijke catalogusprijs van een XC60 niet eens zo heel veel hoger is dan die van een Sportage met AWD met een veel minder krachtige motor.

Ik heb het hier wel eens geschreven: in de USA (waar ik regelmatig kom om zakelijke redenen) was de Sportage 3 wel leverbaar met een 2.0 Turbomotor van 240 pk en daar heb ik in kunnen rijden. Zo hoort een Sportage gemotoriseerd te zijn, wat een verschil met de 2.0 die we hier hadden.

De Sportage 4 heeft diezelfde motor daar ook weer. Als die hier geleverd zou zijn had ik die auto zeker overwogen, maar het huidige motoren aanbod in NL is niet wat ik wil.

Ik hoop dat Kia meeleest op dit forum, misschien helpt het om de boel in beweging te krijgen en kunnen we volgende keer weer zaken doen........

Posted

Kia leest wel mee maar een Sportage met zo'n motor gaat in ons land teveel geld kosten. Dit zie je ook met de Optima die is ook verkrijgbaar met meer vermogen maar ook niet hier. Met ons belastingstelsel gaat dat niet werken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk