Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Techniek en onderhoud Niro

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Op dit moment rijd ik een Honda Civic Hybrid. Als opvolger ben ik naar de Kia Niro aan het kijken en informatie aan het verzamelen. Heeft iemand antwoord op de volgende vragen:

1. Wat zijn de onderhoudsintervals van de Niro en heeft iemand een idee wat voor een onderhoudsbeurt betaald moet worden?

2. Backup startmotor: als ik het goed begrijp rijdt de Niro eerst weg op elektromotor en neemt de benzinemotor het bij hogere snelheden over. Wat gebeurt er als de hybride-accu bij het starten volledig leeg is? Start dan de verbrandingsmotor met behulp van de startmotor als backup?

Geplaatst

Op dit moment rijd ik een Honda Civic Hybrid. Als opvolger ben ik naar de Kia Niro aan het kijken en informatie aan het verzamelen. Heeft iemand antwoord op de volgende vragen:

1. Wat zijn de onderhoudsintervals van de Niro en heeft iemand een idee wat voor een onderhoudsbeurt betaald moet worden?

2. Backup startmotor: als ik het goed begrijp rijdt de Niro eerst weg op elektromotor en neemt de benzinemotor het bij hogere snelheden over. Wat gebeurt er als de hybride-accu bij het starten volledig leeg is? Start dan de verbrandingsmotor met behulp van de startmotor als backup?

1: Bij mijn Cee'd is dat elke 30 000 maar bij de Niro zou dat anders kunnen zijn vanwege Hybride

2: Ik denk niet dat er al zijn die een beurt hebben laten uitvoeren ,de Niro wordt nog maar net uitgeleverd

Geplaatst

Ik heb de vraag uitgezet bij mijn dealer.
Ik moet de Niro nog krijgen en ken die gegevens nog niet.

Binnenkort bericht (denk ik)

Geplaatst

interval is 15.000 km. Ik heb daar een paar weken geleden een printscreen van geplaatst op het forum. De kosten zijn mij niet bekend.

Naast de hybride accu heeft de Niro ook een 'gewone' accu rechts achterin. 

Geplaatst

Antwoord van dealer:

De onderhoudsintervallen bij de Kia Niro zijn hetzelfde als de andere Kia’s namelijk 15000 Km of 12 maanden, de prijzen zijn bij mij nog niet bekend. (zelfde antwoord al Ron)

Bij normaal gebruik zal de Hybride Accu nooit helemaal leeg gaan.

Er zit namelijk een begrenzing op om het behoud van de accu te “garanderen”.

Ik leg u dit graag uit de volgende keer als we elkaar spreken.

Echter als de Accu onder de start waarde zit start deze op de brandstof motor met de normale Accu. Deze kan uiteraard wel leeg zijn.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en nodig de Honda rijder graag uit in onze showroom.

Je bent welkom in Vianen! :chinese:

• Like 1
Geplaatst

Antwoord van dealer:

De onderhoudsintervallen bij de Kia Niro zijn hetzelfde als de andere Kia’s namelijk 15000 Km of 12 maanden, de prijzen zijn bij mij nog niet bekend. (zelfde antwoord al Ron)

Bij normaal gebruik zal de Hybride Accu nooit helemaal leeg gaan.

Er zit namelijk een begrenzing op om het behoud van de accu te “garanderen”.

Ik leg u dit graag uit de volgende keer als we elkaar spreken.

Echter als de Accu onder de start waarde zit start deze op de brandstof motor met de normale Accu. Deze kan uiteraard wel leeg zijn.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en nodig de Honda rijder graag uit in onze showroom.

Je bent welkom in Vianen! :chinese:

Zoals ik hierboven al vermelde is het bij mijn Cee'd 2016  om de 30 000 of 12 maanden,hieronder de volledige tabel

http://www.kia.com/be/kia-service/onderhoudsintervallen/

Geplaatst

Antwoord van dealer:

Ik heb dit een paar keer gelezen maar kan het niet helemaal volgen.... :|

Bedoel je dat de motor op de "normale accu" start als de "hybride accu" om de een of andere reden toch onvoldoende lading heeft?

Geplaatst

Niet alle Kia's hebben de onderhoudsinterval van 15.000 km Wimis. De Venga bijv. elke 20.000 km of 1 jaar.

Geplaatst

Ik heb dit een paar keer gelezen maar kan het niet helemaal volgen.... :|

Bedoel je dat de motor op de "normale accu" start als de "hybride accu" om de een of andere reden toch onvoldoende lading heeft?

Ik denk dat de 'Hybride accu' ook een manco kan vertonen en dan start met de startaccu van de Benzinemotor.

Kijk, er kan altijd een probleem met de accu zijn. Het blijven allemaal apparaten. :)

Wat ik wel zou begrijpen is dat de benzinemotor nooit via de Hybride accu start........!

Niet alle Kia's hebben de onderhoudsinterval van 15.000 km Wimis. De Venga bijv. elke 20.000 km of 1 jaar.

Er zijn er zelfs met 30.000 km en ook een interval van 1 jaar. Ook al rijd je de kilometers niet moet je na een jaar toch terug voor onderhoud!

Valt op dat het veelal diesels zijn (niet allemaal)

En daarnaast ga ik geen discussie starten over 15, 20 en 30 K kilometers met interval van 1 jaar of 2 :)

Het is het antwoord van de dealer en die weten het beter dan ik.

Wat ik wel vreemd vind is dat hij de prijzen van de servicebeurten nog niet kent?

Geplaatst

Wat ik wel zou begrijpen is dat de benzinemotor nooit via de Hybride accu start........!

Dat kan ook niet omdat de "hybride accu's" een hogere spanning leveren dan de 12 volt van de "normale accu".

Ik weet niet hoe in de Niro de benzinemotor bijkomt bij de elektromotor als de Niro eenmaal op gang is, maar het gebeurt in ieder geval vloeiend (heb ik gemerkt bij de proefrit). Wordt de benzinemotor "meegenomen" middels een extra koppeling als de Niro eenmaal door de elektromotor is weggereden? Toyota heeft daar een planetair tandwielstelsel voor bedacht dat dan tevens gebruikt wordt als CVT-automaat. Maar de Niro heeft een dubbele koppeling/versnellingsbak in overbrenging. Of wordt de benzinemotor in de Niro afzonderlijk op gang gebracht door een startmotor of een tweede elektromotor die als startmotor dient? Er is, denk ik, geen ronsel en starterskrans wat het typische startgeluid van een benzineauto blijft weg. Daar wil ik nog wel achter komen. 

Overigens is er een nog een andere reden dat de benzinemotor soms gestart moet worden met de "normale accu" buiten de elektrische aandrijving om. Niet als de hybride accu leeg of defect zou zijn, maar bijvoorbeeld als de auto wat langer stilstaat en de airco dan om vermogen vraagt.

Geplaatst

Zoals ik hierboven al vermelde is het bij mijn Cee'd 2016  om de 30 000 of 12 maanden,hieronder de volledige tabel

http://www.kia.com/be/kia-service/onderhoudsintervallen/

Bedankt voorde informatie. Wat het starten van een hybride betreft zijn er verschillende systemen. Bij de Honda Civic is het zo dat de elektromotor als startmotor fungeert voor de verbrandingsmotor. De Civic rijdt daarna op de verbrandingsmotor weg en gebruikt de elektromotor alleen bij acceleratie en kleine stukje alleen elektrisch bij snelheden tussen 20 en 50 km per uur. De hybride-accu wordt normaal gesproken altijd op een minimum niveau gehouden, maar als de auto langere tijd stilstaat kan de stroomvoorraad langzaam weglekken. Ik heb dat bijvoorbeeld gehad toen ik na 2 weken vakantie mijn auto op Schiphol had geparkeerd. Wat er dan gebeurd is dat de gewone startmotor via de 12V accu de verbrandingsmotor aanzwengelt. Bij de Toyota Prius is dat weer anders, die heeft geen gewone startmotor als back-up. Als de hybride-accu leeg is kan je niets meer. Er moet dan een speciale service-auto van Toyota komen die de accu weer kan opladen. De Prius kan weer wel bij lagere snelheden volledig elektrisch rijden.

Geplaatst

Zover ik herinner heeft de Prius weliswaar geen “gewone” (gebruikelijke) startmotor, maar (naast de elektromotor voor de elektrische aandrijving) wel een aparte elektromotor voor het starten van de benzinemotor. Het is dan wel geen gebruikelijke startmotor met ronsel en starterskrans, maar wel een aparte elektrische startmotor. Deze wordt echter gevoed door de hybride accu’s (hoogspanning) en niet door een afzonderlijke (12 volt) startaccu. En als de hybride accu’s leeg zijn dan heb je inderdaad een probleem.

Maar ik ben benieuwd hoe dit bij de Niro werkt. De Niro rijdt wel op de elektromotor weg en de benzinemotor komt dan even later bij (anders dan bij de Honda dus). Hoe wordt daarbij de benzinemotor gestart en hoe wordt deze dan in de aandrijflijn gekoppeld?

Geplaatst

Zover ik herinner heeft de Prius weliswaar geen “gewone” (gebruikelijke) startmotor, maar (naast de elektromotor voor de elektrische aandrijving) wel een aparte elektromotor voor het starten van de benzinemotor. Het is dan wel geen gebruikelijke startmotor met ronsel en starterskrans, maar wel een aparte elektrische startmotor. Deze wordt echter gevoed door de hybride accu’s (hoogspanning) en niet door een afzonderlijke (12 volt) startaccu. En als de hybride accu’s leeg zijn dan heb je inderdaad een probleem.

Maar ik ben benieuwd hoe dit bij de Niro werkt. De Niro rijdt wel op de elektromotor weg en de benzinemotor komt dan even later bij (anders dan bij de Honda dus). Hoe wordt daarbij de benzinemotor gestart en hoe wordt deze dan in de aandrijflijn gekoppeld?

De werking het IMA (Integrated Motor Assist) is als volgt (volgens quote Honda):

Motorstart: Het IMA-systeem drijft de motor aan, start de motor bij normale start en start de motor opnieuw na een automatische stop. De IMA-motor is direct aangesloten op de krukas van de motor, zodat deze stiller is dan de 12 V-startmotor. Als er zich een probleem voordoet met de IMA-motor, bijvoorbeeld lage laadstatus van accumodule (SOC), lage temperatuur, defect IMA-systeem, enz. ontvangt de PCM een signaal van de MCM en wordt de motor gestart met de 12V-startmotor. Motorhulpfunctie: Tijdens acceleratie levert de accumodule energie aan de IMA-motor en genereert de motor een koppel van maximaal 103 Nm om de motor te helpen. De PCM en MCM communiceren om de ondersteuning te regelen en de SOC van de accumodule binnen een specifiek bereik te houden. Wanneer de SOC van de accumodule onder het gespecificeerde bereik komt, stopt de MCM met helpen, om teveel ontlading en schade aan de accu te voorkomen. Ondersteuning is niet beschikbaar wanneer de IMA-accu erg heet of erg koud is.

Regeneratieregelaar (bij afremmen): Tijdens afremmen fungeert de IMA-motor, die wordt aangedreven door de wielen, als generator. Het laadt de accumodule op door elektrische energie te regenereren. Dit gebeurt doordat de kinetische energie van het remmende voertuig wordt omgezet in elektrische energie die wordt opgeslagen in de IMA-accu. Als de accumodule vol is, stopt de regeneratie om te voorkomen dat de accu overladen wordt. Auto Stop: Wanneer het voertuig met een snelheid van meer dan 12 km/u wordt gereden in de stand D en vervolgens afremt met een ingedrukt rempedaal (werkingssnelheid varieert afhankelijk van de omstandigheden). Wanneer het voertuig met een snelheid van meer dan 12 km/u wordt gereden in de stand D nadat er herstart wordt vanuit het automatische stopsysteem bij stationair draaien en vervolgens afremt met een ingedrukt rempedaal, stopt de motor (slechts twee keer). 

De Honda heeft trouwens een CVT-versnellingsbak i.p.v. een 6-trapsautomaat.

• Like 1
Geplaatst

De werking het IMA (Integrated Motor Assist) is als volgt (volgens quote Honda):

Motorstart: Het IMA-systeem drijft de motor aan, start de motor bij normale start en start de motor opnieuw na een automatische stop. De IMA-motor is direct aangesloten op de krukas van de motor, zodat deze stiller is dan de 12 V-startmotor. Als er zich een probleem voordoet met de IMA-motor, bijvoorbeeld lage laadstatus van accumodule (SOC), lage temperatuur, defect IMA-systeem, enz. ontvangt de PCM een signaal van de MCM en wordt de motor gestart met de 12V-startmotor. Motorhulpfunctie: Tijdens acceleratie levert de accumodule energie aan de IMA-motor en genereert de motor een koppel van maximaal 103 Nm om de motor te helpen. De PCM en MCM communiceren om de ondersteuning te regelen en de SOC van de accumodule binnen een specifiek bereik te houden. Wanneer de SOC van de accumodule onder het gespecificeerde bereik komt, stopt de MCM met helpen, om teveel ontlading en schade aan de accu te voorkomen. Ondersteuning is niet beschikbaar wanneer de IMA-accu erg heet of erg koud is.

Regeneratieregelaar (bij afremmen): Tijdens afremmen fungeert de IMA-motor, die wordt aangedreven door de wielen, als generator. Het laadt de accumodule op door elektrische energie te regenereren. Dit gebeurt doordat de kinetische energie van het remmende voertuig wordt omgezet in elektrische energie die wordt opgeslagen in de IMA-accu. Als de accumodule vol is, stopt de regeneratie om te voorkomen dat de accu overladen wordt. Auto Stop: Wanneer het voertuig met een snelheid van meer dan 12 km/u wordt gereden in de stand D en vervolgens afremt met een ingedrukt rempedaal (werkingssnelheid varieert afhankelijk van de omstandigheden). Wanneer het voertuig met een snelheid van meer dan 12 km/u wordt gereden in de stand D nadat er herstart wordt vanuit het automatische stopsysteem bij stationair draaien en vervolgens afremt met een ingedrukt rempedaal, stopt de motor (slechts twee keer). 

De Honda heeft trouwens een CVT-versnellingsbak i.p.v. een 6-trapsautomaat.

Net verhaal Quistp :detective:

Duidelijk verhaal over de elektrische energie en verdere uitleg.

Je kan (als je wilt) contact opnemen met KIA dealer in Vianen; Kooijman!

Overige info in de PB. Mick Kooijman legt het je graag uit zonder verplichtingen.

Geplaatst

De Honda heeft een geheel ander (simpel maar minder efficient) hybridesysteem dan de Niro en Prius. De elektromotor/generator bij de Honda zit dus vast op de krukas van de motor zoals je beschrijft en draait dus altijd mee met de benzinemotor. De elektromotor dient er dan ook voor om de benzinemotor te ondersteunen (stroomtoevoer) of om af te remmen waarbij de elektromotor wordt omgeschakeld naar generator, de accu's worden bijgeladen en minder remenergie verloren gaat.

Heel anders dan de Niro en de Prius die wel alleen op de elektromotor kunnen (weg)rijden zonder dat de benzinemotor meedraait. De Prius wat langer dan de Niro; dat heeft te maken met de accucapaciteit en het vermogen van de elektromotor. Dat kan in het systeem van de Honda niet want alles zit vast op 1 as die daarna de versnellingsbak in gaat zoals bij elke andere "normale" auto. Bij de Honda is dat een CVT met duwbanden en verstelbare pulli’s, een verdere ontwikkeling van de vroegere DAF trekbanden (jarretel-aandrijving”). Toyota heeft in de hybrides ook een CVT, maar heel anders en zonder trek- of duwbanden en pulli’s maar gebruikt een soort van variabel gemaakt planetair tandwielstelsel (dat ook in de conventionele automatische versnellingsbakken wordt gebruikt).

Nu ben ik toch nog steeds benieuwd hoe de Niro de elektromotor en/of de benzinemotor aan de aandrijflijn koppelt. De Niro heeft geen vaste verbinding tussen elektro- en benzinemotor zoals de Honda en ook geen CVT systeem zoals de Prius. De elektromotor/generator zit voor de (DSG) versnellingsbak Er moet dan toch een systeem zijn die de beide motoren, of tenminste de benzinemotor los- en vastkoppelt aan de aandrijflijn. Met extra koppelingen? Wie kan dat vertellen?

Geplaatst

Ik heb geen interesse in de Niro als auto, maar hybride/elektrisch intrigeert me wel.

Wanneer ik er diverse sites op doorzoek lijkt het erop dat de electromotor IN de eerste koppeling zit, dus meteen na de ICE.

Zet die koppeling open en de electromotor kan de primaire as los aandrijven.

Tenminste, dat is wat de schaarse plaatjes en teksten hierover suggereren...

Geplaatst

Dan zou dit:

Niro een nieuwe positie in binnen de klassen voor hybride-elektrische auto’s en crossovers.

De benzine-elektrische hybride aandrijflijn is speciaal voor de Niro ontwikkeld. De benzinemotor binnen die unit is een nieuwe versie van de 1.6-liter GDI viercilinder met 105 pk, die specifiek voor hybridetoepassingen is ontworpen.

Hij is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor die binnenin het transmissiehuis is gemonteerd (type TMED). De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 264 Nm.

Die krachten worden via een nieuw ontwikkelde, tweede-generatie 6-traps DCT-transmissie met dubbele koppeling overgebracht. Onder de achterbank bevindt zich tot slot een 1,56 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket.

Het model heeft verder een relatief gunstige luchtweerstandswaarde van 0,29.

Door de combinatie van de GDI-technologie, de TMED elektromotor en de DCT-transmissie heeft de Niro een verwacht gecombineerd brandstofverbruik van 1 op 18.

Het model zal ook leverbaar zijn met een verhoogd trekgewicht. Daarmee mag de hybride maximaal 1.300 kg trekken.

Al de nieuwe techniek en 2e koppeling verklaren!

Geplaatst

Mooi commercieel verhaal. Zo uit de folder. Maar met alle respect, het zegt toch helemaal niets over de werking?

Geplaatst

Ik heb geen interesse in de Niro als auto, maar hybride/elektrisch intrigeert me wel.

Wanneer ik er diverse sites op doorzoek lijkt het erop dat de electromotor IN de eerste koppeling zit, dus meteen na de ICE.

Zet die koppeling open en de electromotor kan de primaire as los aandrijven.

Tenminste, dat is wat de schaarse plaatjes en teksten hierover suggereren...

Begrijp ik dan goed dat de elektromotor achter de versnellingsbak zit en de versnellingen dus alleen dienen voor de ICE?

Dat zou best kunnen. De elektromotor draait dan altijd mee tijdens het rijden.

Geplaatst

De E-motor zit IN het versnellingsbak-huis.

En ik kom dit plaatje tegen;

kia-niro-transmission-battery.jpg

Waarin de hybride componenten blauw lijken te zijn.

Het bovenste plaatje lijkt mij de V-bak, gezien op de aansluiting naar de ICE. Het blauwe lijkt mij dan de E-motor en/of koppelingen.

Mijn GEVOEL zegt dat de E-motor op de primaire as van de V-bak zit, omdat je dan met een relatief kleinere motor toe kunt.

Maar dat is gevoel. De E-motor van een Tesla is redelijk groot, maar is ook flink veel krachtiger dan de 44pk in de Niro...

• 1 maand later...
Geplaatst

Onderhoudsschema verschilt niet zo veel ten opzichte van C'eed. Bij 30.000 kleine beurt en bij 60.000 grote beurt. Het verschil is dat er bij Niro tussendoor extra oliewisselingen zijn gepland, Bin 15 en 45.000

Geplaatst

Onderhoudsschema verschilt niet zo veel ten opzichte van C'eed. Bij 30.000 kleine beurt en bij 60.000 grote beurt. Het verschil is dat er bij Niro tussendoor extra oliewisselingen zijn gepland, Bin 15 en 45.000

Dat zijn dezelfde intervallen als bij de Niro.

Maar zijn de vaste onderhoudsprijzen van de Niro voor deze beurten al bekend gemaakt? (ik kan dat niet vinden).

• 5 maanden later...
Geplaatst

Is er al bekend wat een vervangingspakket van de accu kost ?

Stel dat je een Niro af wil rijden op 15 jaar (waarom ook niet)

dan moet je reserves opbouwen om het accupakket rond de 8-10 jaar te vervangen.

Dit moet je meenemen in de algemene kosten.

Iemand een idee ?

Geplaatst

Geen idee maar de 7 jaar gaat die halen !

De dealer legt uit:
Zie de accucellen als een suikerzakje en dan heel veel naast elkaar.
Als er nu een cel een mankement vertoont dan wordt die cel (tot 7 jaar lang) vervangen door een nieuwe.

Mooie uitleg! Maar nu weet je nog niet wat het kost na die 7 jaar?

De koffie was toen lekker en die 7 jaar ga ik, denk ik, niet halen..........:no:
Want dan is de asbak allang vol :winkiss: of er zijn andere dingen aan de hand.....

Owh ja, de eerste olie (interval) heb ik al gehad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...