Andries Geplaatst 28 Augustus, 2016 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Beste leden, Sinds 2 maanden rijd ik een Kia Rio uit 2011, met bijna 52.000 km. op de teller. Na aankoop heb ik pas geconstateerd dat de auto in 2014 en 2015 geen onderhoud heeft gehad. Om precies te zijn heeft mijn auto tussen 15.622 km. (11-2013) en 50.042 km. (7-2016) geen onderhoud gehad.. Volgens het onderhoudsboekje tenminste, dus ik ga er vanuit dat de vorige eigenaar het ook niet 'zelf' heeft gedaan. De plaatselijke Kia-dealer gaf aan dat de distributieketting hieronder kan lijden, maar natuurlijk niet door het motorblok kan heen kijken. Ook vertelde hij dat de koppeling niet meer in zijn beste staat is, wat ik ook merk met wegrijden uit stilstand (maar daarover lees ik meer). Ik merkte aan de dealer dat de 'eerste' (niet-facelift) Rio een goedkope koppeling heeft. De facelift Rio heeft een betere koppeling, maar om die te laten plaatsen zit ik al snel op 600/700 Euro. Uiteraard ga ik er vanuit dat de dealer waarheid spreekt, maar wat is jullie ervaring met onderhoud/distributieketting en de koppeling? Ik kan geen aanspreek doen op garantie, maar ik weet niet of mijn auto nog betrouwbaar is (gezien het verleden). Alvast bedankt voor jullie reactie(s). Quote
xtra40 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Gewoon nu even onderhoud geven en hij is weer dik voor mekaar als er iets aan de hand was dan had je het wel gemerkt Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
xtra40 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Ketting heeft geen onderhoud nodig en de koppeling ook niet en het is niet de koppelingsplaat die wat slecht is maar de druk groep die kan krom trekken maar als je daar last van hebt merk je dat met optrekken of achteruit rijden meteen Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
xtra40 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Bij het merk waar ik werk is het 2 jaar of zo veel kilometer dus die 1 jaar of zo veel kilometer van Kia vind ik ook erg overtrokken maar meer een verdien kwestie Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Andries Geplaatst 28 Augustus, 2016 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2016 Bedankt voor je snelle reacties, xtra40! Ik kan mijn Rio nu beter een grote beurt geven dan (incl. APK, is dan gratis)? En wat betreft die koppeling: rijden in zijn achteruit gaat prima, maar wegrijden uit stilstand vereist 'instructie'. Bij de meeste merken auto's is het koppeling los en gas geven, en je rijdt vloeiend weg. Bij deze Rio moet de koppeling een beetje los (beetje vasthouden), gas geven en daarna koppeling helemaal los. Doe ik dat niet, dan rijd ik weg met een bokkende/gierende motor. Is jou dat ook bekend? ( Soms voelt het alsof ik mijn rijbewijs net heb gehaald. ) Quote
xtra40 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Geplaatst 28 Augustus, 2016 het komt mij nu niet meer bekend voor mijn koppeling is ondergarantie vervangen maar zo als jij het verteld wel en is een echte kwaal van de koppeling van de rio de drukgroepen zijn wat van slechte kwaliteit en daarom is er niet normaal mee weg te rijden vooral als het koud is maar verder niet erg de dealer weet van dit probleem maar wil niet graag onder garantie vervangen en nu jij dus een auto hebt waar geen onderhoud aan uitgevoerd is zullen ze dat altijd gebruiken om niets meer te hoeven te vervangen kwa onderhoud inderdaad nu maar meteen een grote beurt en hij kan er wel weer even tegen lijkt mij Quote
Hanz001 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Geplaatst 28 Augustus, 2016 Dat van die koppelingen lees ik meer maar geldt niet voor alle. Die van mij heeft inmiddels 95.000 km gelopen zonder ook maar één probleem met de koppeling. Behalve soms wat lastig in de achteruit maar dat heb ik wel bij meerdere auto's meegemaakt. Mijn Riootje is van begin 2012 en is dus de niet gefacelifte versie. Het kan dus wel, zonder problemen. Sterker nog, het is een van de meest soepele bakken die ik ooit heb gehad en kan er ook rustig in wegrijden zonder bonken of wat dan ook. Hij reageert wat fel op het gas maar gewoon een beetje gasgeven en koppeling op laten komen en rijdt gewoon weg. Is mijn inziens normaal bij benzine. Het is tenslotte geen diesel. Quote
Andries Geplaatst 28 Augustus, 2016 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2016 Bedankt voor je reactie, Hanz001! Kwestie van vervangen van koppeling dus? Ik rij alleen vloeiend weg vanuit stilstand, wanneer ik de koppeling een beetje laat opkomen, vasthoud en daarna pas los laat. Hoe doe jij dat? Ik heb ruim 15 jaar mijn rijbewijs, maar het voelt bijna alsof ik op herexamen moet.. Ik ben VAG/VW-motoren gewend, daarin was het heel simpel: koppeling los en gas geven, zonder enig probleem. Quote
Hanz001 Geplaatst 29 Augustus, 2016 Geplaatst 29 Augustus, 2016 Zo heb ik het destijds (1989/1990) geleerd. Koppeling half op laten komen terwijl je een beetje gas geeft en zodra de auto begint te rollen de koppeling helemaal op latenkomen. Beetje als een wipwap zeg maar. Wat jij beschrijft, dus koppeling los en dan pas gas geven, is meer een techniek voor diesel. Waren die VAG/VW's diesels? Quote
Andries Geplaatst 29 Augustus, 2016 Topic Starter Geplaatst 29 Augustus, 2016 Vanochtend heb ik onderstaand gevonden en getest: Hoe controleer ik of de koppeling van mijn Kia versleten is en wat zijn de kosten? • Start uw Kia • Zet uw Kia stevig op de handrem • Zorg dat uw Kia in zijn 3e versnelling staat. • Laat de koppeling opkomen 1) Slaat vrijwel direct af, dan is de koppeling nog in goede staat. 2) Slaat vrij laat of helemaal niet af, dan is de koppeling aan vervanging toe. 3) Weet je niet zeker of het goed ging in zijn 3, herhaal dan dezelfde stappen in de 4e versnelling. Bij mij is duidelijk resultaat '2' van toepassing.. Dus toch de boosdoener? Quote
Hanz001 Geplaatst 29 Augustus, 2016 Geplaatst 29 Augustus, 2016 Da's inderdaad niet goed. Maar dan moet je dat toch ook tijdens het rijden in de 4e of 5e versnelling hebben gemerkt? Dat als je in die versnellingen flink gas bijgeeft het toerental ineens flink stijgt maar de snelheid niet. Met andere woorden de koppeling dus slipt in die versnellingen? Want dat duidt dus op versleten koppelingsplaten en/of drukgroep... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.