Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Cruisecontrol bug/Update


Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Onderstaand staat in de handleiding mbt de CC:

  • Tijdens  de  normale  werking van  de cruise  control  zal  deze  na ongeveer 3 seconden  in  werking treden  wanneer de  toets  SET wordt ingedrukt of opnieuw  wordt ingedrukt nadat geremd  is. Deze  vertraging is normaal.

Zoals ik het begrijp zou je als je de cc hebt ingeschakeld nog 3 seconden met je voet op de pedaal moeten blijven bij de ingeschakelde snelheid. Zal dit van de week eens proberen. 

Dit zou kunnen verklaren dat als de cc wordt ingeschakeld en je de voet van het pedaal haalt de cc extra toeren moet maken om weer op de ingeschakelde snelheid te komen.

Geplaatst
28 minuten geleden zei Gio:

Dit zou kunnen verklaren dat als de cc wordt ingeschakeld en je de voet van het pedaal haalt de cc extra toeren moet maken om weer op de ingescakelde snelheid te komen.

Vreemd, in de Sportage (2014) werkt de CC feilloos en uitermate soepel. Hier lees ik dat dit bij de Niro niet zo is. Zouden ze een ander algoritme gebruiken of is de werking totaal anders?

Geplaatst
2 hours ago, Gio said:

Onderstaand staat in de handleiding mbt de CC:

  • Tijdens  de  normale  werking van  de cruise  control  zal  deze  na ongeveer 3 seconden  in  werking treden  wanneer de  toets  SET wordt ingedrukt of opnieuw  wordt ingedrukt nadat geremd  is. Deze  vertraging is normaal.

Zoals ik het begrijp zou je als je de cc hebt ingeschakeld nog 3 seconden met je voet op de pedaal moeten blijven bij de ingeschakelde snelheid. Zal dit van de week eens proberen. 

Dit zou kunnen verklaren dat als de cc wordt ingeschakeld en je de voet van het pedaal haalt de cc extra toeren moet maken om weer op de ingeschakelde snelheid te komen.

Extra toeren oke, maar 10 tot 15 km harder (dan de eerder ingestelde snelheid)...en dan weer 5 tot 10 km terugvallen onder die snelheid...lijkt me toch echt niet de bedoeling.

Het probleem treed trouwens bij op met een 'gewone' cruisecontrol, dus geen 'adaptive cruisecontrol'

Eigenlijk ongelofelijk dat het probleem al sinds september bekend is, en er nog steeds geen structurele oplossing is. Lijkt me toch een puntje van 'veiligheid' ...

  • Like 1
Geplaatst
9 hours ago, Specialmade said:

Als je de cc eerder gebruikt hebt met een ingestelde snelheid en je deze deactiveerd, dus niet volledig uitschakeld, en je daarna weer inschakelde met het + knopje op het stuur zal deze direct weer ingesteld zijn met de laatste instelling. Als deze instelling hoger was dan je op dat moment rijdende snelheid zal het cc-systeem inderdaad (fors) proberen de ingestelde snelheid weer te bereiken. Stel je de snelheid (opnieuw) in door met de - knop op je stuur in te stellen dan kun je dit op de kilometer nauwkeurig in stellen.

Het verschil tussen RESume en SET lijkt me wel duidelijk, dat is het probleem in mijn geval (en in de gevallen die hier al genoemd zijn) niet. 

Maar bedankt voor de tip !

  • Like 1
Geplaatst
8 uur geleden zei JosV:

 

Eigenlijk ongelofelijk dat het probleem al sinds september bekend is, en er nog steeds geen structurele oplossing is. Lijkt me toch een puntje van 'veiligheid' ...

Wat ik heb begrepen is dat ze eerst een update /aanpassing heben gedaan aan de software voor de cc. Deze is echter in duitsland (Kia) afgekeurd, daar de uitstoot te hoog werd. En gelet op de sjoemelsoftware nemen ze daar geen risico mee. Vervolgens is in december besloten om de cc software volledig te gaan herschrijven. Dat duurt wel langer uiteraard, maar laten we dan hopen dat we daarna weer wat goeds in handen hebben. 

  • Like 2
Geplaatst

Beste Mensen sinds een week een nieuwe Kia Niro.
Ik kan niet anders zeggen dat bij mij de cruisecontrol perfect werkt ook de adaptieve cruisecontrol.
Gaat niet naar een hogere snelheid en dan weer terug, steker nog als ik het scherm in het midden waar het verbruik staat wijzig naar de digitale snelheid (groot vermeld) en zo de snelheid precies kan volgen. Als ik vervolgens de snelheid vast zet op een bepaalde snelheid rechtsboven in het groen op 120 vastzet zie ik de snelheid digitaal op 119 staan en deze naar  +/- 3 sec naar 120 gaan. gewoon perfect

Misschien dat ik een nieuwere versie heb

 

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine, in de kleur platinum graphite

 

 

 

 

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine, in de kleur platinum graphite

  • Like 2
Geplaatst
18 minuten geleden zei Jurbro:

 

Misschien dat ik een nieuwere versie heb

 

Nee hoor,

Hier precies dezelfde ervaring! Perfect :smileys-car-driving-838223:

Je moet er gewoon NIET, ik herhaal: NIET, de hele tijd mee spelen! :weather07:

  • Like 1
  • 3 weken later...
Geplaatst
Op 26-1-2017 om 17:12 zei Jurbro:

Beste Mensen sinds een week een nieuwe Kia Niro.
Ik kan niet anders zeggen dat bij mij de cruisecontrol perfect werkt ook de adaptieve cruisecontrol.
Gaat niet naar een hogere snelheid en dan weer terug, steker nog als ik het scherm in het midden waar het verbruik staat wijzig naar de digitale snelheid (groot vermeld) en zo de snelheid precies kan volgen. Als ik vervolgens de snelheid vast zet op een bepaalde snelheid rechtsboven in het groen op 120 vastzet zie ik de snelheid digitaal op 119 staan en deze naar  +/- 3 sec naar 120 gaan. gewoon perfect

Misschien dat ik een nieuwere versie heb

 

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine, in de kleur platinum graphite

 

 

 

 

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine, in de kleur platinum graphite

Welke software versie heb jij?

 

  • Like 1
Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden zei KoosH:

Welke software versie heb jij?

 

Moet ik effe kijken waar ik dat zo gauw kan zien, bedoel je dit

IMG_0485z.jpg

aangepast door Jurbro
Geplaatst

Mijn Niro is van eind November en heeft dezelfde software als in plaatje. Ook mijn (adaptieve) cruisecontrole werkt prima.

Geplaatst

Als ik het zo lees dan hebben de meeste gebruikers met 'adaptieve cruise control' geen probleem met de cruise control.

Zijn de problemen dan beperkt tot de NIET-adaptive versie van de Cruise Control ??

Bij mij is het probleem (Niro First Edition 2017 met standaard / niet-adaptieve cruise control) 'storend' bij het instellen op 100km/u (stijgt naar 110 en valt dan terug naar 95) en 'beangstigend' bij 130km/u (stijgt naar 140+ en valt dan terug naar 120). In alle gevallen onhandig als er voorliggers met ongeveer dezelfde cruise-snelheid op de weg zijn.

  • Like 1
Geplaatst
5 uur geleden zei JosV:

Als ik het zo lees dan hebben de meeste gebruikers met 'adaptieve cruise control' geen probleem met de cruise control.

Zijn de problemen dan beperkt tot de NIET-adaptive versie van de Cruise Control ??

Bij mij is het probleem (Niro First Edition 2017 met standaard / niet-adaptieve cruise control) 'storend' bij het instellen op 100km/u (stijgt naar 110 en valt dan terug naar 95) en 'beangstigend' bij 130km/u (stijgt naar 140+ en valt dan terug naar 120). In alle gevallen onhandig als er voorliggers met ongeveer dezelfde cruise-snelheid op de weg zijn.

Dat is niet goed. Maar dat doet hij bij mij absoluut niet, zowel bij cruise control als bij adaptieve cruise control doet hij het 100% goed.

Geplaatst
12 minuten geleden zei Jurbro:

Dat is niet goed. Maar dat doet hij bij mij absoluut niet, zowel bij cruise control als bij adaptieve cruise control doet hij het 100% goed.

Heb jij dan 2 Niro's?

Je hebt de adaptieve cruisecontrol wel of je hebt de adaptieve cruisecontrol niet.

Wel en niet kan niet....

Mijn Exclusive heeft de adaptieve cruisecontrol en heb het probleem niet.

Geplaatst

Ook hier geen problemen met de adaptieve cruise control. Voor mij de eerste auto die hiermee is uitgerust en ik vind het echt heerlijk rijden! De "oppak-snelheid" kan je via de BC instellen en deze staat bij mij op snel. Dit werkt voor mij het prettigst, wel is het zaak om anticiperend te rijden, dus op tijd naar links om in te halen zodat de snelheid niet terug valt. Mocht dat wel gebeuren dan pakt hij toch redelijk adequaat de ingestelde snelheid weer op.. Met druk verkeer is het lekker om er relaxed achter te hangen zonder dat je steeds op je voorganger inloopt.

Geplaatst (aangepast)
54 minuten geleden zei Derrek:

Heb jij dan 2 Niro's?

Je hebt de adaptieve cruisecontrol wel of je hebt de adaptieve cruisecontrol niet.

Wel en niet kan niet....

Mijn Exclusive heeft de adaptieve cruisecontrol en heb het probleem niet.

HA HA KAN WEL!!!!!!!  MAAR LET OP>>>>

Als je het knopje op je stuur waar je de afstand mee regel voor de adaptieve cruis control, langer ingedrukt houdt +/- 2 sec.
Kun je schakelen tussen adaptieve en gewone cruisecontrol. en zo kun je dus wisselen komt ook op het middendisplay te staan.

KAN DUS WEL Cruisecontrol of adaptieve Cruisecontrol, moet wel adaptieve er op zitten natuurlijk maar dan kun je switchen. Staat overigens ook in het instructieboekje

aangepast door Jurbro
  • Like 1
Geplaatst

Weer wat geleerd in dit forum!

  • Like 2
Geplaatst

Ik rij woonwerk voornamelijk op 60/80 km wegen met een fietspad (1 mtr gescheiden met groenstrook) langs de rijbaan. Met adaptive cruise control op kortste afstand (1 blokje) remt de Niro regelmatig flink af (en ik bedoel echt flink) omdat hij een fietser signaleert op het fietspad ook op rechte weg. De sensor kijkt dus eigenlijk iets te ver naar rechts. Dit gedrag is vervelend waardoor ik cruise control vaak maar niet gebruik. De tip van Jurbro om adaptive uit te zetten heb ik ook even over het hoofd gezien en ga ik maar eens uitproberen.

Op de snelweg werkt adaptive overigens geweldig, en ja je moet er even mee leren rijden want je moet tijdig naar links, met name als het snelheidsverschil met voorligger te groot is.

Geplaatst
13 uur geleden zei JosV:

Als ik het zo lees dan hebben de meeste gebruikers met 'adaptieve cruise control' geen probleem met de cruise control.

Zijn de problemen dan beperkt tot de NIET-adaptive versie van de Cruise Control ??

Bij mij is het probleem (Niro First Edition 2017 met standaard / niet-adaptieve cruise control) 'storend' bij het instellen op 100km/u (stijgt naar 110 en valt dan terug naar 95) en 'beangstigend' bij 130km/u (stijgt naar 140+ en valt dan terug naar 120). In alle gevallen onhandig als er voorliggers met ongeveer dezelfde cruise-snelheid op de weg zijn.

Bij ons hetzelfde probleem (First Edition zonder adaptieve cc). Werkt erg storend bij gebruik op autosnelweg. Bij dealer was niets bekend van dit probleem en eventuele update.

Wat ik nu doe als ik de cc op de autosnelweg gebruik is de knop 3 á 4 keer naar beneden drukken ipv 1 keer om de cc in te schakelen. Dit helpt in veel gevallen.

Geplaatst
Op 16-2-2017 om 14:18 zei Jurbro:

Dat is niet goed. Maar dat doet hij bij mij absoluut niet, zowel bij cruise control als bij adaptieve cruise control doet hij het 100% goed.

Ik heb geen adaptive CC en merk vooral op de snelweg dat de snelheid bij het activeren ineens ca 7 km stijgt. Dit gebeurt ook wel als  de CC actief is en ik snelheid wil verminderen, een beetje lastig als de snelheid afneemt en je auto gaat harder rijden.

  • 1 maand later...
Geplaatst

Heeft iemand nog nieuws over de problemen met de cruise control. Is er al iemand die een update gehad heeft waarmee het probleem verholpen is. Of is er al een garage geweest die het probleem mechanisch heeft kunnen verhelpen ?

Ik ben ook benieuwd of dit een specifiek probleem voor de First Edition is, want ik heb nog niet gelezen dat er Niro rijders met een adaptieve cruisecontrol problemen hebben. 

Bij de KIA service Nederland is er in elk geval niets bekend over het probleem (niemand heeft het volgens KIA ooit gemeld), en is er ook niets bekend van een mogelijke software update die het probleem zou gaan verhelpen.

Geplaatst
Heeft iemand nog nieuws over de problemen met de cruise control. Is er al iemand die een update gehad heeft waarmee het probleem verholpen is. Of is er al een garage geweest die het probleem mechanisch heeft kunnen verhelpen ?
Ik ben ook benieuwd of dit een specifiek probleem voor de First Edition is, want ik heb nog niet gelezen dat er Niro rijders met een adaptieve cruisecontrol problemen hebben. 
Bij de KIA service Nederland is er in elk geval niets bekend over het probleem (niemand heeft het volgens KIA ooit gemeld), en is er ook niets bekend van een mogelijke software update die het probleem zou gaan verhelpen.

Voor mijn First Edition liggen sinds vorige week 2 software updates voor de cc klaar bij de dealer, welke begin april worden geïnstalleerd.

Dat het probleem niet bij Kia bekend zou zijn komt waarschijnlijk van de catering dame.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • Like 1
Geplaatst
12 minuten geleden zei Dudeljo:
1 uur geleden zei JosV:

Voor mijn First Edition liggen sinds vorige week 2 software updates voor de cc klaar bij de dealer, welke begin april worden geïnstalleerd.

Dat het probleem niet bij Kia bekend zou zijn komt waarschijnlijk van de catering dame.
 

Niet van de catering dame, maar van een aardige (maar niet echt inhoudelijk vakkundige) meneer via de Chat-functie op de KIA Nederland site. Hij heeft het nagevraagd bij de technische specialisten, en volgens hun is er niets bekend van het probleem....en dus ook niet dat er een oplossing in de update zou zijn (als een probleem niet bekend is, dan is er ook geen update/oplossing voor nodig :-) )

Mijn dealer was nogal druk, maar ik krijg ook binnenkort een update...maar die lijkt vooral voor CarPlay (ook de dealer kon niets vertellen over de cruise control).

KIA doet echt super geheimzinnig over die updates vind ik...en ik begrijp wel waarom :-)

 

Geplaatst
1 uur geleden zei Dudeljo:
2 uur geleden zei JosV:

Voor mijn First Edition liggen sinds vorige week 2 software updates voor de cc klaar bij de dealer, welke begin april worden geïnstalleerd.
Dat het probleem niet bij Kia bekend zou zijn komt waarschijnlijk van de catering dame.
 

Welke 2 updates zijn dat? de ene is voor de navigatie / carplay, maar de ander? 

En idd, onzin dat Kia NL het niet weet, is in Januari een update voor de CC afgekeurd in Duitsland omdat er niet werd voldaan aan de emissie-eisen. Vandaar dat het langer duurt. Maar ben het wel eens dat de oplossing nu wel is mag komen....

  • Like 1
Geplaatst
Welke 2 updates zijn dat? de ene is voor de navigatie / carplay, maar de ander? 
En idd, onzin dat Kia NL het niet weet, is in Januari een update voor de CC afgekeurd in Duitsland omdat er niet werd voldaan aan de emissie-eisen. Vandaar dat het langer duurt. Maar ben het wel eens dat de oplossing nu wel is mag komen....


Mijn klacht ging steeds over de CC en jou uitleg hoorde ik ook bij mijn dealer en daarop besloot ik te wachten tot de compleet nieuw geschreven software beschikbaar kwam, dus denk ik dat het de CC betreft.
Als deze update uitgevoerd is meld ik hier mijn bevindingen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • Like 1
Geplaatst
Op 16-2-2017 om 08:14 zei JosV:

Als ik het zo lees dan hebben de meeste gebruikers met 'adaptieve cruise control' geen probleem met de cruise control.

Zijn de problemen dan beperkt tot de NIET-adaptive versie van de Cruise Control ??

Bij mij is het probleem (Niro First Edition 2017 met standaard / niet-adaptieve cruise control) 'storend' bij het instellen op 100km/u (stijgt naar 110 en valt dan terug naar 95) en 'beangstigend' bij 130km/u (stijgt naar 140+ en valt dan terug naar 120). In alle gevallen onhandig als er voorliggers met ongeveer dezelfde cruise-snelheid op de weg zijn.

Ik heb ook een first edition Jos en ondervind er geen probleem mee zoals jij omschrijft.

  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...