Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Cruisecontrol bug/Update

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
7 uur geleden zei HenkM:

Net de nieuwe update voor de CC gehaald. Tijdens het updaten worden van verschillende items de software versies gecontroleerd en evt. geupdate. Deze versies van de verschillende items (onder andere de ECU) worden niet vermeld als je systeem info opvraagt. De update is dus niet te controleren op het scherm van de auto.

Bij systeem info in het navigatie systeem staan alleen maar de gegevens van de software van het navigatie toestel niet van de auto.

1. Software = het besturingssysteem, zeg maar de windows versie
  2. Firmware = de aansturingssoftware van de toestel zelf
  3. Navigatie = de aansturingssoftware van de navigatie (nu tomtom, ook bij eerdere generaties lees AVN 1, AVN2 AVN 2.5 AVN 4 en de iAVN)
  4. Kaart = welke versie waarbij de tussenhaakjes aangeeft welk jaar (D.C1 is 2017)
  5. ID = apparaat ID i.v.m. de 3 jaar garantie op audio, zo kunnen ze herleiden bij welke auto het toestel hoort.
  • Like 2
Geplaatst

Gisteren is onze Niro geleverd. Gelijk een stuk gereden en dat was een prima ervaring totdat.......

We de CC gingen gebruiken, zeer onrustig gedrag en tevens blijkt ook Apple CarPlay niet geïnstalleerd te zijn.

Ik ga er vanuit dat ze zijn vergeten om de auto te voorzien van de laatste updates. Jammer.

Geplaatst
Op 9-7-2017 om 14:43 zei chippie777:

Gisteren is onze Niro geleverd. Gelijk een stuk gereden en dat was een prima ervaring totdat.......

We de CC gingen gebruiken, zeer onrustig gedrag en tevens blijkt ook Apple CarPlay niet geïnstalleerd te zijn.

Ik ga er vanuit dat ze zijn vergeten om de auto te voorzien van de laatste updates. Jammer.

Dat is inderdaad een minpuntje voor de garage, zeker gezien dat de update van  car play al uit is van maart

Geplaatst

Inmiddels is de update uitgevoerd. Apple CarPlay zit erop en zo te zien zijn ook de kaarten ge-update. De CC nog niet kunnen proberen maar ga er vanuit dat dat ook voor elkaar is.

UPDATE: inmiddels de CC uitgebreid kunnen testen, en het werkt zoals ik dat gewend ben bij een CC. Het vreemd gedrag is volledig verdwenen. 

Geplaatst

Ik heb 14-6 de update laten doe....

Kaarten e.d zijn vernieuwd maar het absurde terugschakelen en tot ver in de power zijn gebleven....

Lees ik het goed, dat er na 14-6-'17 nog een nieuwere update is geweest?

Geplaatst

Naar aanleiding van de nieuwste cc update wat gemeld is door een paar Niro rijders heb ik deze week een afspraak gepland.

Ik hoop dat het nu goed is. Rij al vanaf 2003 met cc en wil/kan niet zonder.

Deze is absoluut niet te gebruiken (ja, op een stille en rechte weg) en wil je'm gebruiken met meer verkeer is het grote droevenis.

Ik hou jullie op de hoogte.

• Like 1
Geplaatst
1 uur geleden zei P4pp1ll0n:

Ik heb 14-6 de update laten doe....

Kaarten e.d zijn vernieuwd maar het absurde terugschakelen en tot ver in de power zijn gebleven....

Lees ik het goed, dat er na 14-6-'17 nog een nieuwere update is geweest?

Zie pm. Er is een aparte update uitgebracht rond 1 juli voor de CC update.

Geplaatst
5 uur geleden zei Ron Penguin:

Zie pm. Er is een aparte update uitgebracht rond 1 juli voor de CC update.

Hoi Ron, heb jij een officieel schrijven van KIA betr. de cc update?

Zo ja, misschien brutaal van mij, zou ik die mogen ontvangen van je?

Weet ik zeker dat ik geen 80km hoeft te rijden voor niets. Bedankt alvast.

Geplaatst
26 minuten geleden zei PeterSelie:

Hoi Ron, heb jij een officieel schrijven van KIA betr. de cc update?

Zo ja, misschien brutaal van mij, zou ik die mogen ontvangen van je?

Weet ik zeker dat ik geen 80km hoeft te rijden voor niets. Bedankt alvast.

Hoi Peter,

Dat heb ik niet, maar ben zelf door mijn dealer benaderd, die hield mij ook uitstekend op de hoogte. Op 21 juni is de CC-versie bij de dealers uitgebracht. Mijn dealer heeft hem eerst zelf een paar dagen getest en hebben vervolgens op 25 juni hun klanten benaderd om een afspraak te maken.

• Like 1
Geplaatst
16 uur geleden zei Ron Penguin:

Hoi Peter,

Dat heb ik niet, maar ben zelf door mijn dealer benaderd, die hield mij ook uitstekend op de hoogte. Op 21 juni is de CC-versie bij de dealers uitgebracht. Mijn dealer heeft hem eerst zelf een paar dagen getest en hebben vervolgens op 25 juni hun klanten benaderd om een afspraak te maken.

Hallo Ron, bedankt voor je snelle reactie. Dit zou eigenlijk alle dealers moeten naar de klanten bij toch wel een belangrijke update. Kan nu met glimlach naar de dealer. Hou je op de hoogte. Nogmaals bedankt.

• Like 2
Geplaatst
Op 5-7-2017 om 17:18 zei Ron Penguin:

Bij systeem info in het navigatie systeem staan alleen maar de gegevens van de software van het navigatie toestel niet van de auto.

1. Software = het besturingssysteem, zeg maar de windows versie
  2. Firmware = de aansturingssoftware van de toestel zelf
  3. Navigatie = de aansturingssoftware van de navigatie (nu tomtom, ook bij eerdere generaties lees AVN 1, AVN2 AVN 2.5 AVN 4 en de iAVN)
  4. Kaart = welke versie waarbij de tussenhaakjes aangeeft welk jaar (D.C1 is 2017)
  5. ID = apparaat ID i.v.m. de 3 jaar garantie op audio, zo kunnen ze herleiden bij welke auto het toestel hoort.

3 augustus a.s., krijgt ook onze Niro (executiveline) de CC update...

• Like 1
Geplaatst

Is er ook een cc update voor de Niro executiveline, deze vraag stel ik omdat er met de adaptieve(cruisecontrol) van de executiveline geen/of minder problemen mee waren. Ben benieuwd heb zelf namelijk een Niro Executiveline en of daar dus ook een update cc voor is?

• Like 1
Geplaatst

Eindelijk!
Gisteren is de CC update uitgevoerd.
Wat een verademing, nu gewoon alles doen zonder dat auto een "raketstart" krijgt.

Zo hoort een CC te werken.

Dank aan medeforum gebruikers voor het melden van update.

Blijft nog 1 dingetje over: de knarsende remmen.
Hopelijk verdwijnt dit op den duur.

• Like 2
Geplaatst
Op 21 juli 2017 om 11:23 zei PeterSelie:

Eindelijk!
Gisteren is de CC update uitgevoerd.
Wat een verademing, nu gewoon alles doen zonder dat auto een "raketstart" krijgt.

Zo hoort een CC te werken.

Dank aan medeforum gebruikers voor het melden van update.

Blijft nog 1 dingetje over: de knarsende remmen.
Hopelijk verdwijnt dit op den duur.

Dat laatste denk ik niet. Dat heeft te maken met de het regeneratieve remsysteem. Normaal is je rempedaal niet rechtstreeks aangesloten op het remsysteem(brake by wire) Dat remt toch net iets anders. 

Geplaatst
Citaat

Dat heeft te maken met de het regeneratieve remsysteem.

Het gekraak komt hier zeker niet van. Onder een bepaalde snelheid (ik dacht 10km/h) werkt dit systeem niet mee omdat de efficiëntie te laag is, de elektro motor moet immers een bepaald toerental hebben voordat deze (inductieve) weerstand kan leveren.

Het is duidelijk het "plakken" van de blokken op de schijven die dit veroorzaken. Heb dit bij eerdere auto's (Renault, Dacia, Kia) al vaker meegemaakt.

Op een helling de rem heel voorzichtig lossen en voila: kraaaaak.

Omdat de Niro (automaat) iets "kruipt" kraakt de rem als deze heel voorzichtig gelost wordt.

Citaat

brake by wire

Gelukkig is dit maar een additie op het remsysteem. Verder werkt de rem direct gestuurd en bediend het pedaal de hoofdremcylinder.

Zelfs als de elektronische  systemen falen is er nog altijd remwerking. De bekrachtiging is mechanisch / vacuüm gestuurd. Als ook dit systeem faalt (lek in vacuüm systeem) blijft de rem gelukkig ook werken. Je moet dan wel behoorlijk op het pedaal trappen om te remmen. De "ouderen" en oldtimer liefhebbers onder ons kennen het gevoel.

Citaat

Dat laatste denk ik niet

Een mogelijke oplossing is hardere remblokken, nadeel hiervan is dat de schijven sneller zullen slijten.

Organische blokken zijn wat zachter als gesinterde, welke standaard in de Niro zitten weet ik (nog) niet. Ga ik controleren wanneer er een wiel van af gaat.

Zelf laat ik de rem wat sneller los bij het wegrijden.

Geplaatst
Op 22 juli 2017 om 23:27 zei HenkM:

Gelukkig is dit maar een additie op het remsysteem. Verder werkt de rem direct gestuurd en bediend het pedaal de hoofdremcylinder.

Dat klopt niet. Brake by wire betekend echt dat er geen vaste koppeling is met het remsysteem.  Ja het rempedaal zit aan de hoofdremcilinder. Maar in de normale situatie is de hoofdremcilinder door middel van twee magneetventielen afgesloten van de rest van het remsysteem. Het rempedaal geeft via een schakelaar alleen de gewenste remkracht door aan een computer. Deze berekend de benodigde remenergie en zet daar zoveel mogelijk de elektromotor in. Met 40 pk kom je natuurlijk al een heel eind. Is dat niet voldoende dan wordt er bij geremd via de hydraulische remmen.

Alleen bij uitval van elektriciteit openen de ventielen zich en onstaat er een vaste verbinding tussen de hoofdremcilinder en het remsysteem.

Het remgevoel ontstaan door een remkrachtsimulator in het circuit bij de hoofdremcilinder. Deze wordt door de computer aangestuurd en geeft een natuurlijk remgevoel. Dat is volgens mij wel aardig gelukt.

• Like 2
Geplaatst

@Henk M. Wat betreft de remmen heb je gelijk. Het ligt niet aan het remsysteem. Het in de combinatie van de remmen met de automaat. Er staan meer draadjes op deze site. Bijvoorbeeld ook van een Sportage. Twee monteurs van MB gaven onafhankelijk van elkaar aan dat het probleem niet te verhelpen is(tenminste niet met origineel materiaal) Wat wel tijdelijk soelaas bied is het afschuinen van de remmen. Maar dat helpt slecht tijdelijk. Het kreunen van de remmen hoort er gewoon bij.

:wink:. En om daar nu andere blokken voor op te zetten. Ik weet niet of ik dat een goed idee zou vinden. Zeker niet als dit de remwerking beïnvloed. Ik heb wel last van het kreunen maar stoor mij er niet echt aan.

• Like 1
Geplaatst
Citaat

Zeker niet als dit de remwerking beïnvloed.

Ik stoor me er ook niet aan. Deze remblokken gaan gewoon tot hun minimum. Bij vervanging overweeg ik wel evt. gesinterde blokken. De (kleine) extra slijtage van de schijven neem ik dan voor lief.

Qua remwerking is de invloed nihil, wel heb ik de indruk (motorfiets) dat de doseerbaarheid tegen de limiet aan beter is als bij organische blokken. De benodigde remkracht is nauwelijks anders, wederom motorfiets zonder bekrachtiging. Aangezien de Niro bekrachtiging heeft maak ik me hier i.i.g. geen zorgen om.

Afschuinen van de blokken werkt zeker echter om ieder 10000km of zo de blokken er uit te halen gaat me wat ver.

Geplaatst
Op 20-7-2017 om 21:34 zei Jurbro:

Is er ook een cc update voor de Niro executiveline, deze vraag stel ik omdat er met de adaptieve(cruisecontrol) van de executiveline geen/of minder problemen mee waren. Ben benieuwd heb zelf namelijk een Niro Executiveline en of daar dus ook een update cc voor is?

Ik laat het je weten.. mijn executiveline, is volgende week (3-8) aan de beurt want onze ACC is onrustig...

Stel ik rij 110km, er rijdt er eentje voor mij dit 95km dan remt de ACC automatisch af.. logisch.

Op het moment dat het dan weer kan en/of ik ga inhalen, schakelt de automaat terug naar 2 of 3 en denkt de Niro dat ik Verstappen heet...

Vervolgens geeft hij een dot gas, om.. als hij net op gang is weer af te remmen... voor niets!

Dus daarom doe ik de update.. baat het niet schaad het niet...

Onze Niro is afgeleverd in Mei j.l en ook de navigatiesoftware e.d. is inmiddels al geupdated...

Geplaatst
4 uur geleden zei P4pp1ll0n:

Ik laat het je weten.. mijn executiveline, is volgende week (3-8) aan de beurt want onze ACC is onrustig...

Stel ik rij 110km, er rijdt er eentje voor mij dit 95km dan remt de ACC automatisch af.. logisch.

Op het moment dat het dan weer kan en/of ik ga inhalen, schakelt de automaat terug naar 2 of 3 en denkt de Niro dat ik Verstappen heet...

Vervolgens geeft hij een dot gas, om.. als hij net op gang is weer af te remmen... voor niets!

Dus daarom doe ik de update.. baat het niet schaad het niet...

Onze Niro is afgeleverd in Mei j.l en ook de navigatiesoftware e.d. is inmiddels al geupdated...

Ben benieuwd, het snel optrekken doet hij bij mij ook, wacht u antwoord af

Geplaatst

Mijn vriendin, hoofdgebruiker van de Niro vond ook dat brake assist en acc op de snelweg wel erg onrustig reageerde en af en toe "de wegwijs kwijt was" bij ingrijpen en weer op snelheid komen, idd veel schakelen etc.

Brake assist wil trouwens ook wel eens onverwacht ingrijpen voor een paaltje op vluchtheuvel of dergelijke. Soms wel schrikken als je je van geen kwaad bewust bent.

vandaag even tussendoor naar de garage gereden waar Niro op verzoek gelijk aan de stekker is gehangen. Benieuwd of er verschil merkbaar is.

van terugval en weer fors gas geven bij inschakelen hadden we overigens geen last van met de acc trouwens, dat werkt naar behoren.

Geplaatst

Hier even een update van Controle.

De leasemaatschappij heeft een onafhankelijke expert gestuurd en deze heeft ca 40 minuten in mijn auto gereden. En in het rapport wat ik heb ontvangen staat dat het binnen de marge is en dat er verder geen verbetering meer te verwachten is in het gedrag. Wel zijn de expert dat het lijkt op een cruise controle toen het nog met een gas draadje ging. Ik vind dat je wel iets meer mag verwachten van een nieuwe auto anno 2017. Maar ik denk dat ik er mee zal moeten leren leven en de lease periode uitdien. Helaas want na alle perikelen is het rij plezier er helaas niet meer. Verder van uit kia geen enkele reactie of verontschuldiging helaas. Dit is voor mij de eerste en laatste kia.

En inmiddels de eerste persoon deze auto ten zeerste afgeraden. Helaas voor kia weer gemiste omzet want dat is het enige wat ze interesseert en een tevreden klant helaas niet.

Dit was mijn laatste bericht in dit forum. Iedereen heel veel succes met het oplossen van de cc problemen ik heb er in ieder geval veel van geleerd.

Geplaatst
Op 24 juli 2017 om 23:35 zei HenkM:

Ik stoor me er ook niet aan. Deze remblokken gaan gewoon tot hun minimum. Bij vervanging overweeg ik wel evt. gesinterde blokken. De (kleine) extra slijtage van de schijven neem ik dan voor lief.

Qua remwerking is de invloed nihil, wel heb ik de indruk (motorfiets) dat de doseerbaarheid tegen de limiet aan beter is als bij organische blokken. De benodigde remkracht is nauwelijks anders, wederom motorfiets zonder bekrachtiging. Aangezien de Niro bekrachtiging heeft maak ik me hier i.i.g. geen zorgen om.

Afschuinen van de blokken werkt zeker echter om ieder 10000km of zo de blokken er uit te halen gaat me wat ver.

Waarom zou de Niro bekrachtiging hebben? Je remt immers niet rechtstreeks met het pedaal. 

Geplaatst
Citaat

Je remt immers niet rechtstreeks met het pedaal. 

Dat gebeurt dus wel. De uitgeoefende kracht op het pedaal wordt versterkt door het bekrachtigingssysteem. Deze techniek wordt (gelukkig) al decennia toegepast. De directe koppeling tussen voet en remmen zorgt er voor dat bij falen van de techniek de remmen blijven werken (ofschoon meer kracht nodig is voor dezelfde vertraging).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...