wimkia Geplaatst 27 December, 2016 Geplaatst 27 December, 2016 Ik heb ook ACC maar bemerk niets van de problematiek. Wel dat ik met de kortste afstand ingesteld, met auto voor me, toch de auto al gaat reageren op 125 - 100 meter afstand. De remmen treden dan in werking en langzaam ga ik dan naar 25 meter afstand (op papier), wat volgens mij daadwerkelijk een grotere afstand is. Ga ik naar links dan gaat de Niro vol power accelereren naar de vast gestelde snelheid. Hierdoor zul je op een andere manier moeten gaan rijden dan zonder CC. Vroegtijdig naar links. Ik heb dus wel het gevoel dat de afstanden die je kunt variëren van 25 - 50 meter groter zijn dan op papier. Quote
Derrek Geplaatst 28 December, 2016 Geplaatst 28 December, 2016 Heb een Rio en een Niro. Bij de Rio (CC, geen ACC) komt het probleem bekend voor, maar ik los dat op om na het aansetten van de CC de ingestelde snelheid één tikje omhoog te zetten en dan klopt het wel. Bij de Niro met ACC kun je heel gemakkelijk de ingestelde snelheid in km/uur aflezen en deze exact aanpassen naar de snelheid die je wilt. Dat werkt bij mij super! Net als de rest van de auto overigens. 4 Quote
bravokia Geplaatst 1 Januari, 2017 Geplaatst 1 Januari, 2017 Hallo allemaal. Ik heb mijn kia niro sinds 16 december. Ook ik heb mij flink geïrriteerd aan de cc en ga volgende week maar eens informeren bij de dealer.... Wanneer je de cc actief maakt bij een snelheid van ongeveer 130 kmh zakt de snelheid, vervolgens wordt er teruggeschakeld waarna het vermogen tot helemaal in power wordt gestuurd. De snelheid neemt toe en daarna wordt er weer opgeschakeld. Daarna blijft de snelheid wel gelijk. En dit gebeurt dus elke keer wanneer je de cc actief maakt of heractiveert... Totaal onnodig toch? Ik had immers al de juiste snelheid en de juiste versnelling want ik wil gewoon verder met de huidige snelheid.. Of is dit een manier het verbruik en slijtage te verminderen? Ik heb toch al heel veel verschillende voertuigen gereden, ook automaten, maar dit nog niet eerder meegemaakt. Is er inmiddels al meer bekend over een werkende update? Mvg 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 1 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 1 Januari, 2017 Zoals ik de 25e al schreef zijn ze druk bezig de cc - software te herschrijven. Is mij verteld dat dit wel een maand duurt, dus ga uit dat deze er februari komt. Ik zou het inderdaad melden bij je dealer. Ik ga er vanuit dat hij er al van op de hoogte is, toen ik mijn Niro op 9 september ophaalde werd het mij gelijk verteld dat het bekend was. Gelijk vragen of ze je actief willen benaderen zo snel de update er is, dat wordt bij mij ook gedaan. 1 Quote
bravokia Geplaatst 2 Januari, 2017 Geplaatst 2 Januari, 2017 Update.. Vandaag dus even mijn probleempje even gemeld bij de dealer. Uiteindelijk blijkt dat men al eens eerder iemand hebben gehad met een gelijksoortig probleem? Ja en hoe opgelost? Verder niets bekend van een update o.i.d.. Werkplaats was al naar huis.. Verzoek natuurlijk contact op te nemen wanneer men meer info heeft. Afwachten dus maar. Maar nu is cc inmiddels wel primary frustratie... De cc werkt wel ok bij 60 maar niet bij 120 of 130.... Het was te druk om meer te kunnen experimenteren. 1 Quote
bravokia Geplaatst 16 Januari, 2017 Geplaatst 16 Januari, 2017 Nogmaals een update. Kia laat weten update te hebben en vraagt langs te komen voor de update. Zo gezegd zo gedaan en vandaag een update gekregen. Dit was binnen een uur geprogrammeerd. Vanmiddag natuurlijk even getest bij 120 kmh en volgens mij lijkt het te werken. Nu nog even testen bij een langere rit. In dit geval dus "Bravo" Kia. 2 Quote
almkia Geplaatst 16 Januari, 2017 Geplaatst 16 Januari, 2017 Woensdag is mijn Kia aan de beurt voor nieuwe poging van update. 2 Quote
almkia Geplaatst 18 Januari, 2017 Geplaatst 18 Januari, 2017 Vandaag update gekregen. Na eerste ritje nog niet overtuigd dat oplossing afdoende is. Morgen even aanzien op langere afstand. Eerste indruk, het verschijnsel is nog niet weg, maar wel iets minder. Maar waar ik wel heel erg blij mee ben is dat ik denk dat het zo nu en dan stoterig rijden (backfire?) verleden tijd is. 2 Quote
Ron Penguin Geplaatst 19 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 19 Januari, 2017 21 uur geleden zei almkia: Vandaag update gekregen. Na eerste ritje nog niet overtuigd dat oplossing afdoende is. Morgen even aanzien op langere afstand. Eerste indruk, het verschijnsel is nog niet weg, maar wel iets minder. Maar waar ik wel heel erg blij mee ben is dat ik denk dat het zo nu en dan stoterig rijden (backfire?) verleden tijd is. Lijkt op de update die ik al gehad heb. Maar die was niet specifiek voor de cruise/control-bug. Zal het morgen is navragen bij mijn dealer. Quote
almkia Geplaatst 19 Januari, 2017 Geplaatst 19 Januari, 2017 Vandaag op iets langere afstand getest. En inderdaad cc reageert met iets minder grote uitslagen bij 80 à 90 km per uur dan voorheen. Maar het effect is nog niet helemaal weg. Het heeft wel goed geholpen tegen stotteren (backfires). 1 Quote
almkia Geplaatst 19 Januari, 2017 Geplaatst 19 Januari, 2017 Aanvulling: auto is aanmerkelijk zuiniger na update. Ipv bc-verbruik van rond of onder 20 nu boven 21. 2 Quote
Gast niro Geplaatst 19 Januari, 2017 Geplaatst 19 Januari, 2017 (aangepast) @almkia Wat bedoel je met stotteren ? cq backfire ? Merk zelf ook wel eens dat er een soort ronkend geluid/gevoel ontstaat als de CC ingeschakeld is. Dacht zelf dat het door de koudere temperatuur is Is er ergens te zien welke SW versie er in zit ? En zuiniger is al zeker een update waard. ik kom momenteel niet boven de 1-16 uit 19 Januari, 2017 aangepast door niro aanpassing Quote
Wimis on Geplaatst 19 Januari, 2017 Geplaatst 19 Januari, 2017 Dat stotteren op de ACC merkt mijn vrouw ook op, en ik stoor mij er minder aan! Meestal zet ik de "ingestelde" snelheid iets hoger en het verschijnsel is weg. Gelukkig ga ik niet zo gauw naar de garage, tenzij het echt merkbaar wordt. En ik mag binnenkort toch al voor de eerste beurt, 15000 km (toch?) Quote
Ron Penguin Geplaatst 21 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 21 Januari, 2017 Vandaag bij mijn dealer geweest. De update waar jullie het over hebben is niet die specifiek is voor de cruisecontrol. Die is nog niet uitgebracht. Deze zorgt voor een soepeler schakelgedrag. Bijkomend effect is dat de cruisecontrol wel beter functioneert dan ervoor, maar lost het probleem nog niet op. Voor de echte oplossing moeten we dus nog even geduld hebben. 1 Quote
Specialmade Geplaatst 22 Januari, 2017 Geplaatst 22 Januari, 2017 13 uur geleden zei Ron Penguin: Vandaag bij mijn dealer geweest. De update waar jullie het over hebben is niet die specifiek is voor de cruisecontrol. Die is nog niet uitgebracht. Deze zorgt voor een soepeler schakelgedrag. Bijkomend effect is dat de cruisecontrol wel beter functioneert dan ervoor, maar lost het probleem nog niet op. Voor de echte oplossing moeten we dus nog even geduld hebben. Ron je dealer heeft het helemaal correct uitgelegd. Als tip voor de CC wil ik de Niro rijders meegegeven dat als je deze inschakelt zie je, als je te laag in snelheids afstelling zit de cijfers knipperen. Door een of meerdere keren de + knop (op je stuur) te bedienen tot de cijfers niet meer knipperen zul je geen terugval in snelheid meer merken. 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 22 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 22 Januari, 2017 10 minuten geleden zei Specialmade: Ron je dealer heeft het helemaal correct uitgelegd. Als tip voor de CC wil ik de Niro rijders meegegeven dat als je deze inschakelt zie je, als je te laag in snelheids afstelling zit de cijfers knipperen. Door een of meerdere keren de + knop (op je stuur) te bedienen tot de cijfers niet meer knipperen zul je geen terugval in snelheid meer merken. Welke cijfers bedoel je hier, als je de snelheid digitaal weergeeft? Ik heb dat scherm (bijna) nooit aanstaan, is mij in ieder geval nog niet opgevallen. Quote
Specialmade Geplaatst 22 Januari, 2017 Geplaatst 22 Januari, 2017 In het scherm waar wordt aangegeven wat je gemiddeld verbruik is (met het balkje) zie je bij ingeschakelde CC, als je de + knop bediend, de cijfers van je ingestelde snelheid knipperen. (bovenin het scherm). 2 Quote
Ron Penguin Geplaatst 22 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 22 Januari, 2017 Ik zal er is op letten, is mij nog nooit opgevallen. Dank voor de tip. Quote
Specialmade Geplaatst 22 Januari, 2017 Geplaatst 22 Januari, 2017 @Ron, Dit scherm bedoel ik. Rechts boven zie je de ingestelde snelheid. Quote
Dudeljo Geplaatst 22 Januari, 2017 Geplaatst 22 Januari, 2017 @Ron, Dit scherm bedoel ik. Rechts boven zie je de ingestelde snelheid. Als je geen ACC op je NIRO hebt zie een andere schermafbeelding en kun je de ingestelde snelheid niet zin.Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk 1 Quote
Ron Penguin Geplaatst 22 Januari, 2017 Topic Starter Geplaatst 22 Januari, 2017 Ahh, kijk, dat zal het zijn. Zag al wel het afstandsymbool staan van de ACC waardoor ik al dacht van dat heb ik zeker niet. Maar zou wel vreemd zijn als je die waarde dan niet ziet, heeft eigenlijk niks met ACC te maken. 1 Quote
Specialmade Geplaatst 22 Januari, 2017 Geplaatst 22 Januari, 2017 1 uur geleden zei Dudeljo: Als je geen ACC op je NIRO hebt zie een andere schermafbeelding en kun je de ingestelde snelheid niet zin. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Volgens mij zie je dat ook, wellicht een iets ander scherm, als je geen ACC hebt, maar daar ben ik niet geheel zeker van. Quote
JosV Geplaatst 23 Januari, 2017 Geplaatst 23 Januari, 2017 Ik heb mijn nieuwe Kia Niro sinds afgelopen zaterdag en herken het cruisecontrol probleem. Nogal beangstigend dat bij het inschakelen van de cc de auto opeens op 'full powerdrive' springt en zomaar 10 to 15 km boven de ingestelde snelheid doorschiet. Ik rij veel op de snelweg en het waren echt geen ontspannen ritjes afgelopen weekend (ook geen zuinige ritjes trouwens ) Mijn workaround is op een 130km weg om de cc in te stellen bij 120/124 die dan daarna doorschiet naar 135 (dat is nog steeds minder dan 130 echte snelheid volgens de GPS). Helaas valt de snelheid na een tijdje terug naar 120, dus het blijft maar een beetje aanmodderen. In elk geval niet verstandig om de cc te gebruiken als er in de wijde omtrek nog andere weggebruikers zijn.. vanwege dat 'doorschieten'. Ik ben erg benieuwd wanneer er een 'echte' oplossing komt vanuit Kia. 1 Quote
Specialmade Geplaatst 23 Januari, 2017 Geplaatst 23 Januari, 2017 2 uur geleden zei JosV: Ik heb mijn nieuwe Kia Niro sinds afgelopen zaterdag en herken het cruisecontrol probleem. Nogal beangstigend dat bij het inschakelen van de cc de auto opeens op 'full powerdrive' springt en zomaar 10 to 15 km boven de ingestelde snelheid doorschiet. Ik rij veel op de snelweg en het waren echt geen ontspannen ritjes afgelopen weekend (ook geen zuinige ritjes trouwens ) Mijn workaround is op een 130km weg om de cc in te stellen bij 120/124 die dan daarna doorschiet naar 135 (dat is nog steeds minder dan 130 echte snelheid volgens de GPS). Helaas valt de snelheid na een tijdje terug naar 120, dus het blijft maar een beetje aanmodderen. In elk geval niet verstandig om de cc te gebruiken als er in de wijde omtrek nog andere weggebruikers zijn.. vanwege dat 'doorschieten'. Ik ben erg benieuwd wanneer er een 'echte' oplossing komt vanuit Kia. Als je de cc eerder gebruikt hebt met een ingestelde snelheid en je deze deactiveerd, dus niet volledig uitschakeld, en je daarna weer inschakelde met het + knopje op het stuur zal deze direct weer ingesteld zijn met de laatste instelling. Als deze instelling hoger was dan je op dat moment rijdende snelheid zal het cc-systeem inderdaad (fors) proberen de ingestelde snelheid weer te bereiken. Stel je de snelheid (opnieuw) in door met de - knop op je stuur in te stellen dan kun je dit op de kilometer nauwkeurig in stellen. Quote
Gast Nirofan Geplaatst 23 Januari, 2017 Geplaatst 23 Januari, 2017 5 uur geleden zei Specialmade: Als je de cc eerder gebruikt hebt met een ingestelde snelheid en je deze deactiveerd, dus niet volledig uitschakeld, en je daarna weer inschakelde met het + knopje op het stuur zal deze direct weer ingesteld zijn met de laatste instelling. Als deze instelling hoger was dan je op dat moment rijdende snelheid zal het cc-systeem inderdaad (fors) proberen de ingestelde snelheid weer te bereiken. Stel je de snelheid (opnieuw) in door met de - knop op je stuur in te stellen dan kun je dit op de kilometer nauwkeurig in stellen. Vreemd! Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Wanneer de ingestelde snelheid 80 is en ik bij 50 de + knop indruk versneld de Niro juist heel geleidelijk (inclusief opschakelen) naar 80. De verbruikswijzer wordt daarbij in het midden van het Eco gebied gehouden. Het doorschieten en terugvallen op de ingestelde snelheid herken ik ook niet. Ik gebruik wel het "Smart cruise controle system". Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.