Jump to content

Minpuntje rijklaarmaakkosten, maar niet alleen bij de Niro!

Smart

Recommended Posts

De testdrive met de Niro is ons zeer goed bevallen. Toch hebben wij nog wel een minpuntje gevonden, die uiteraard niet alleen is voorbehouden aan de Niro. Het gaat om de rijklaarmaakkosten voor aflevering!

De kosten rijklaarmaken zijn bij de Niro zomaar € 1.295,00, waarbij naast de normale aflevering (€ 700,00: plastic verwijderen, een poetsbeurt en kentekenplaten), een afleverpakket (€ 140,00: hesje, hamer, gevarendriehoek, verbandtrommel), lakbescherming (€ 198,00: Waxoyl), brandstof (€ 74,00) en de overheidskosten (€ 183,91: recycling en legeskosten) zijn inbegrepen.

Het moet iedereen duidelijk zijn dat de lakbescherming niet tot de afleverkosten gerekend mag worden, zoals sommigen dealers u alvast voorrekenen. U heeft hierin echt de keus! De in onze ogen dure Waxoyl lakverzegeling is echt niet zo duurzaam als men u doet laten geloven. Voor dat geld koopt u voor een langere periode goede lakbehandelingsmiddelen. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat de afleverkosten zomaar 2,5 tot 5% van de aanschafprijs zijn. Dat vinden wij gewoon teveel en moet voor u onderdeel van de onderhandeling zijn. Zoals ook de Bovag, maar vooral de ANWB zegt; afleverkosten zijn niet verplicht en onderhandelbaar.

Overigens kan een dealer zelf bepalen of hij meer of minder kosten rijklaarmaken in rekening brengt. Want de bedragen die de importeur hiervoor aangeeft zijn adviesprijzen. Informeer dus altijd naar de kosten rijklaarmaken. Deze kosten zijn trouwens een typisch Nederlands fenomeen. In de landen om ons heen (zoals België) is de geadverteerde prijs ook gelijk de prijs die je hebt betaald als je wegrijdt. De ANWB en de Consumentenbond pleiten er dan ook voor om deze kosten in de verkoopprijs te verdisconteren. Wordt (mogelijk politiek) vervolgd!

Smart & bigwade

• Like 2

Huh ? Dat is nogal wat ! Hier in Belgie is dat niet van toepassing,zoals je aangeeft. Dikke schande als je het mij vraagt of is dat de reden dat de auto's in Nederland duurder zijn ? En geen beetje

Nee, niet alleen de afleverkosten bepalen de eindprijs. Wij kennen ook nog eens bpm.

Belasting van personenauto's en motorrijtuigen (BPM)

Bpm is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto,

motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm

en mogelijk omzetbelasting.

Daarom zijn wij zo zuunig in Nederland.....

Dat is net zoals de kosten van reizen, de reispakketten. Je ziet daarbij dat reisorganisaties om onderscheidend te zijn hun prijzen aanpassen, dus verlagen om nog concurrend te zijn.

Wij gaan dat ook bij de auto importeurs zien, er gaat wat van de winst naar de klant.

tja de afleverkosten is een doorn in het oog van heel veel mensen en zou inderdaad net als in belgie gewoon in de aanschaf prijs moeten zitten 

als je dan over de prijs overlegt dan overleg je ook meteen over die gemene verborgen kosten 

en wat is er bij de niro anders als bij een andere auto ???

deze kosten zijn ook een beetje een melk koetje voor de dealers 

Guest Vitara 2

Vandaag (10 augustus 2016) werd bekend gemaakt dat de Autoriteit Consument & Markt – die erover waakt of wij als consument niet worden geflest – autofabrikanten gaat verbieden nog langer vaag te doen over extra kosten die je sowieso moet maken als je een nieuwe auto koopt. Ofwel: de afleverkosten worden afgeschaft. Of afleveringskosten. Of rijklaarkosten. Weg ermee, stelt de ACM.

Stel, je gaat naar de Föhnsjop voor de laatste Galaxy S7, je betaalt 500 euro voor je glimmende telefoon en vervolgens wil men nog 50 euro extra hebben. Waarvoor, vraag je je af. Nou, zegt de aardige verkoper tegen je, voor het verwijderen van het beschermingsplastic van het doosje dat er ergens in China omheen is gedaan zodat het niet beschadigt tijdens transport. En voor de stroom die ze gebruikten om de telefoon alvast voor je op te laden. En voor het papierwerk om je serienummer te registreren en je abonnement in de computer te tikken. En om je schermpje even te poetsen, want er stonden wat vette Chinese vingertjes op. Wat zou jij doen? Die 50 euro extra zonder morren betalen, of vriendelijk melden dat ze dan beter hadden kunnen vertellen dat je telefoon eigenlijk wat duurder is?

Dus: de afleverkosten worden afgeschaft

Simpel: je voelt je een beetje genaaid. Ook al staat het onder de advertentie (‘de prijs is exclusief kosten voor aflevering en rijklaarmaken’), het blijft een verkapte poging om jou nog eens wat extra centen uit je zak te kloppen. Voor een doorsnee auto betaal je tussen de 250 en 500 euro extra, bestel je een Ferrari California dan tik je nog 4.175 euro extra af.

De ACM had fabrikanten al gewaarschuwd dat ze er transparanter mee om moesten gaan, maar niemand luisterde. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks: vanaf 1 november aanstaande is het uit met de kleine lettertjes. Stoppen met die verkapte, vage opslagen. Communiceer gewoon duidelijk de prijs die je uiteindelijk moet betalen. Dat is de boodschap.

(bron: TopGearNL 10 augustus 2016)

tja de afleverkosten is een doorn in het oog van heel veel mensen en zou inderdaad net als in belgie gewoon in de aanschaf prijs moeten zitten 

als je dan over de prijs overlegt dan overleg je ook meteen over die gemene verborgen kosten 

en wat is er bij de niro anders als bij een andere auto ???

deze kosten zijn ook een beetje een melk koetje voor de dealers 

De verwijderingsbijdrage is bij de Niro nogal hoger vanwege accupakket.

Waar je in de praktijk tegen aan loopt en zeker bij deze Niro, dat je met metallic lak ruim 2000 eurootjes meer betaald dan waarmee wordt geadverteerd.

Dat steekt.

De verwijderingsbijdrage is bij de Niro nogal hoger vanwege accupakket.

Waar je in de praktijk tegen aan loopt en zeker bij deze Niro, dat je met metallic lak ruim 2000 eurootjes meer betaald dan waarmee wordt geadverteerd.

Dat steekt.

dat is pure diefstal  :mad:  :mad:

Huh ? Dat is nogal wat ! Hier in Belgie is dat niet van toepassing,zoals je aangeeft. Dikke schande als je het mij vraagt of is dat de reden dat de auto's in Nederland duurder zijn ? En geen beetje

Zijn de auto's dan duurder in NL? Als ik kijk naar de lounge, is dat volgens mij in NL de Comfort. Prijsverschil: in NL 1400 € goedkoper. Hebben ze daar dan de kosten rijklaarmaken al meegerekend?

• Like 1

Zijn de auto's dan duurder in NL? Als ik kijk naar de lounge, is dat volgens mij in NL de Comfort. Prijsverschil: in NL 1400 € goedkoper. Hebben ze daar dan de kosten rijklaarmaken al meegerekend?

De auto's zijn zolang ik me kan herinneren en ben 61,altijd een stuk duurder geweest dan in Belgie en tot 20%

• Like 1

Prijzen van auto's zijn in vergelijking met NL altijd al goedkoper geweest in de ons omringende landen, behalve Engeland.

Maar ja, dat zijn eilanders....

Oh ja, dat was ook zo'n mooie toen ik een Toyota iQ overwoog; basisprijs X.

Meerprijs metallic €400

Meerprijs Parelmoer €800

Mogelijke kleuren; zwart metallic, paars metallic, wit parelmoer. Dusss...

Dat is net zoals de kosten van reizen, de reispakketten. Je ziet daarbij dat reisorganisaties om onderscheidend te zijn hun prijzen aanpassen, dus verlagen om nog concurrend te zijn.

Wij gaan dat ook bij de auto importeurs zien, er gaat wat van de winst naar de klant.

Ehrmz.... ik heb gewoon gevraagd, wat ik toe moest betalen met die en die opties. Toen kreeg ik de prijs te horen, die ik moest toebetalen. Is dat niet gewoon veel handiger? Ik vraag nooit naar de prijs. Altijd wat ik extra moet betalen. Als de dealer dan besluit om de afleveringskosten te vergeten is het zijn/haar probleem. :)

Dat is een optie.

Maar alsnog begint de dealer bij aanvang met een hark te schrijven voor de nieuwe auto en en daar onder een leuk inruilbedrag voor je oude auto.
Ga je daar bijna mee akkoord kun je bijv. zo’n kansloos waxoil beurtje en misschien wel meer uit dat afleverpakket halen.
Bij de Niro is dat waxoil dingetje bijna 200 euro en daar kun je ter viering van de nieuwe auto hele leuke andere dingen mee doen.

Ehrmz.... ik heb gewoon gevraagd, wat ik toe moest betalen met die en die opties. Toen kreeg ik de prijs te horen, die ik moest toebetalen. Is dat niet gewoon veel handiger? Ik vraag nooit naar de prijs. Altijd wat ik extra moet betalen. Als de dealer dan besluit om de afleveringskosten te vergeten is het zijn/haar probleem. :)

Als je akkoord gaat met de prijs die de dealer vraagt, dan zeg ik waarom niet? Maar ik denk toch dat je daarmee jezelf tekort doet.

Ik heb nog spatlappen zonder montagekosten besteld :) (werd in de afleverbeurt meegenomen...)

Door een communicatiestoornis (alleen voor besteld) waren de achterspatlappen er niet, die zijn er later ook gratis onder gezet... En ik onderhandel echt wel. Wist alleen niet, dat die waxoil onderhandelbaar was.... anders had ik het nog anders geregeld.

• Like 1

• 5 weeks later...