Jannic Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Recent kwam in het nieuws dat in België de Euro95 vervangen wordt Door E10 benzine. Op de site van Kia zie ik wel informatie over de geschiktheid voor deze benzine voor dr 2 liter Sportage III. Over de 1.6 GDI motor zie ik niks. De dealer wist me te vertellen dat Kia het voor alle modellen afraad om E10 benzine te tanken. Dat wordt voortaan dus super tanken. Toch vreemd, gaan de Belgen onder ons daar zomaar mee akkoord? Of is de dealer toch wat aan de voorzichtige kant? 1 Quote
xtra40 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Beetje vreemd bij Kia zeggen ze juist dat alle en zeker de wat recenteren modellen juist allemaal geschikt zijn voor E10 En als je goed had gelezen had je ook gelezen dat in Nederland er al 7 procent van dat spul door onze benzine zit dus nog maar 3 procent en we zitten er al op Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Super tanken zal ook lastig worden, aangezien dat bij veel Belgische pompen waar ik kom aan het verdwijnen is... Quote
Jannic Geplaatst 27 Oktober, 2016 Topic Starter Geplaatst 27 Oktober, 2016 Toch nog eens gekeken in de gebruikershandleiding van de auto. Daar staat in dat benzine met een maximum van 10% Ethanol in de benzine mag zitten. Dus net op de grens van het toelaatbare. De dealer zegt dat alleen bij geen andere beschikbaarheid E10 getankt zou moeten worden. Vanaf 2020 hebben we in Nederland ook E10 benzine. Quote
xtra40 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Probleem opgelost Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
ludoke Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Super tanken zal ook lastig worden, aangezien dat bij veel Belgische pompen waar ik kom aan het verdwijnen is... [/quote Ik woon in Belgie en zie hier nog overal super 98 pompen en die zullen niet verdwijnen,er zijn immers nog veel wagens die niet op E10 kunnen/mogen rijden Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Ik schreef niet voor niets waar ik kom... Wonend aan de grens kom ik regelmatig bij Belgische tankstations en daar is het op meerdere plaatsen verdwenen ten faveure van Diesel danwel 95... Quote
ludoke Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Ik schreef niet voor niets waar ik kom... Wonend aan de grens kom ik regelmatig bij Belgische tankstations en daar is het op meerdere plaatsen verdwenen ten faveure van Diesel danwel 95... Moet je eens wat dieper het land ingaan, tot Antwerpen is genoeg,bij elke pomp waar ik regelmatig tank en andere die ik passeer is het gewoon beschikbaar Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Haha, ik heb "dieper het land in" niets te zoeken Ja, vijf jaar geleden, toen ik in Mechelen werkte, maar dat is gelukkig over; dat was niet vol te houden met reis- en werktijden. Maar daar gaat het hier niet om; volgens diverse sites zijn alle Kia's van 2000 en jonger geschikt voor E10. En ook met een paar cent meer is de brandstof in België nog stukken goedkoper... Quote
ludoke Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geschikt ja,maar het gaat niet in mijn tank komen dan betaal ik liever wat meer,ben geen Hollander hé,jij trouwens ook niet,die wonen boven de Moerdijk 2 Quote
Wimis on Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Duizenden kilometer gereden met de E10 in Frankrijk, Belgie en Duitsland, Italie en dat in de Sportage3 van 2011, geen centje pijn gehad. En nu ook al 8000 km met de Niro niet in 2 a 3 maanden tijd! Quote
Martijn sportage Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Ik woon bij de Duitse grens en mijn sportage III loopt prima op E10 Quote
Albert jan & Brigitte Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Wij gooide in onze 1.6 GDI ceed ook regelmatig E10 maar nooit geen problemen gehad hoor. Quote
bigwade Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 bicmac zweert erbij, ik vind het maisrommel en mijn Fiat 1.4 zoop ineens behoorlijk na tanken van dat spul in La Douce France. Nee, doe maar niet. Quote
Gast niro Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 Heeft er zich al iemand verdiept in het gebruik van E10 brandstof ? Gezien het artikel wat ik vandaar las en ik eigenlijk het meest in België tank. http://nos.nl/artikel/2139863-vanaf-volgend-jaar-geen-euro95-meer-in-belgie.html In het instructieboekje kon ik (nog) niks vinden en in de tankdop staat alleen dat het loodvrij moet zijn. Quote
Wimis on Geplaatst 27 Oktober, 2016 Geplaatst 27 Oktober, 2016 In de huidige E95 zit al 7% E, dus nog een klein stap en het is E10De Kia's van na 2000 rijden daar prima op! Quote
Axisissi_NL Geplaatst 28 Oktober, 2016 Geplaatst 28 Oktober, 2016 Blue one 95 (argon) is ook ongeveer E10 je mag dat ook gewoon tanken. In het buitenland gebeurd dat mengen al jaren alleen Nederland bleef vooralsnog achter door wouter bos en shell, ging om geld dus :0 Kijk maar naar de prijs van waterstof hier en in het buitenland. De meeste dealers weten trouwens ook niet wat E10 of blue one inhoud en zeggen bij voorbaat al niet doen want t is slecht. Op de site van www.blueone95.nl kan je makkelijk checken of je auto geschikt is Quote
Gast niro Geplaatst 28 Oktober, 2016 Geplaatst 28 Oktober, 2016 De meeste dealers weten trouwens ook niet wat E10 of blue one inhoud en zeggen bij voorbaat al niet doen want t is slecht. Dat herken ik wel, bij de vorige auto's hyundai en Mazda was dat inderdaad het antwoord van de garage Vandaar de vraag hier. Dan gaat mjin volgende tank beurt E10 worden aanvulling: Maar tik ik mijn kenteken in bij blueone95 dan krijg ik te zien dat de auto ongeschikt is voor blueone Quote
Hitmark Geplaatst 28 Oktober, 2016 Geplaatst 28 Oktober, 2016 Onze Cee'd uit 2014 doet het er prima op.. Quote
Smart Geplaatst 28 Oktober, 2016 Geplaatst 28 Oktober, 2016 Van Kia Motors Nederland hebben wij reeds in 2012 bevestigd gekregen dat alle Kia's geschikt zijn om E10 te tanken. Ik tank al jaren E10, soms afgewisseld met super95. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 4 November, 2016 Geplaatst 4 November, 2016 Beetje vreemd bij Kia zeggen ze juist dat alle en zeker de wat recenteren modellen juist allemaal geschikt zijn voor E10 En als je goed had gelezen had je ook gelezen dat in Nederland er al 7 procent van dat spul door onze benzine zit dus nog maar 3 procent en we zitten er al op Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Beetje kort door de bocht om te zeggen dat er inmiddels 7% ethanol in onze brandstoffen zit. Bij Ron 95 maximaal 5 % ethanol Shell V-power 97: ethanolvrij BP Ultimate 98: <0,5% Esso/Mobil Energy Supreme +: ethanolvrij Tango/Q8 SuperPlus: geringe hoeveelheid Firezone Competition 102: ethanolvrij Enig nadeel van E10 is dat ie merkbaar meer verbruikt. Quote
Vengatje12 Geplaatst 5 November, 2016 Geplaatst 5 November, 2016 Als het verbruik merkbaar meer word is de meneer Shell en de schatkist worden er dan weer beter van. Enige voordeel word ik misschien wel beter bevriend met de pompeigenaar Groetjes Piet Quote
ludoke Geplaatst 5 November, 2016 Geplaatst 5 November, 2016 Ik ga ook weer Shell V Power tanken en blijkbaar is er nog een ander voordeel,afgaande op hier eerdere opmerkingen zou het verbruik danig omhoog gaan,dus voor mij Shell V Power,kost een beetje meer en 2 octaantjes meer maar ik ben een Belg en die malen daar niet zo om Quote
Nieles Geplaatst 6 November, 2016 Geplaatst 6 November, 2016 Super tanken zal ook lastig worden, aangezien dat bij veel Belgische pompen waar ik kom aan het verdwijnen is... Excellium 98 is goed te krijgen in BE. RIjd de rio ook een stuk beter op trouwens Quote
Raymond GT-Line Geplaatst 6 November, 2016 Geplaatst 6 November, 2016 Ik doe schijnbaar iets verkeerd, m'n GT is net de 30.000 km gepasseerd en dat alleen maar op E10. Gemiddeld verbruik is overigens 1 op 13 en dat vind ik zuinig voor die auto! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.