Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goedenavond,

 

Ik ben van plan om misschien een Kia RIO Super pack uit 2012 te kopen. Nu heb ik een paar vragen. Heeft elke rio uit 2012 met een super pakket dezelfde extra opties zoals: led dagrijverlichting, automatische ontwasemingsfunctie, keyless go, tracking control. In die ik misschien wil kopen zit een startknop, houdt dit in dat het start/stop knop&systeem dan erop zit? Dat je dus bij een stoplicht stil staat en dat motor uit gaat en zodra je weer gas geeft de motor weer aan gaat.

hebben jullie nog tips waar ik op moet letten als ik vrijdag ga kijken bij deze auto?

 

alvast bedankt 

 

mvg

 

E de Boer

Posted

Ja hoor alle superpacks zijn het zelfde uitgevoerd op de navigatie en E.v.t open dak dit is weer een extra optie
En de start stop werkt op het kopelings pedaal en de versnellings pook maar als het. Werkt kan je inderdaad de motor uit en aan zetten


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk

Posted

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu een Suzuki swift uit 2005.

Als ik deze RIO uit 2012 koop ga ik er dan in alle opzichten 100% op vooruit. Hoe bevalt jouw RIO? Is het een pittige auto de 1.2?

hebben jullie ook meetings enzo...

Posted

Zijn er nog punten waar ik komende vrijdag op moet letten als ik de auto ga bekijken en een proefrit ermee ga maken?

Posted

tja na wat kleine aanpassingen aan mijn rio bevalt hij meer dan goed 

een pittige motor is het niet maar voor het platte nederland is het voldoende :-)

en we houden wel eens een meeting meestal 1 keer per jaar 

en de mensen die niet kunnen wachten komen meestal eerder bij mij op de koffie om de rio te bekijken :balloon_21:

  • Like 1
Posted

bij test rit even goed op het koppelings gedrag letten ook met achteruit rijden

verder goed naar rammeltjes en kraakjes in de gaten houden verder weet ik niet zo snel echte aandacht punten te bedenken

Posted
14 uur geleden zei Nicelmar:

In die ik misschien wil kopen zit een startknop, houdt dit in dat het start/stop knop&systeem dan erop zit? Dat je dus bij een stoplicht stil staat en dat motor uit gaat en zodra je weer gas geeft de motor weer aan gaat.

Dit zijn 2 afzonderlijke dingen die je hier benoemd.

1. Start/stopsysteem dat automatisch (onder bepaalde voorwaarden) de motor uit zet als je stil staat, de rem in hebt en de versnellingsbak in vrij hebt staan en de koppeling omhoog laat komen. De motor slaat weer aan als je de koppeling in trapt.

2. Startknop als onderdeel van het Keyless entry. Met dit systeem kun je de auto vergrendelen/ontgrendelen door de knoppen op de deurgrepen en de sleutel dus in de broekzak houden. Bijkomend heeft de auto een start/stopknop voor het aan/uit zetten van de motor/contact.

Een Rio voorzien van het Superpack heeft beide opties.

Posted

Waar je evt nog op kunt letten. als je de garage dit niet herkend..

soort resonerend/schrapend geluid van de airco compressor, te horen bij een stationair draaiende motor. Dit hoor je duidelijk als je ervoor staat. anders na aanschaf in de gaten houden (bij stoplichten of iets dergelijks, je hoort dan vanuit de motor een soort zachter onregelmatig resonerend geluid). of vragen of die is vervangen.

Even de blaasrichtingen controleren van de binnenventilator (met name naar de voeten of die het doet).

wat extra40 zegt...even op koppelingsgedrag letten. Ik persoonlijk kan er wel mee om gaan...maar heb wanneer ik er een tijd niet in rij wel even moeite om weg te rijden vanuit de 1e versnelling.

 

 

 

 

Posted
3 uur geleden zei ehombie:

Waar je evt nog op kunt letten. als je de garage dit niet herkend..

soort resonerend/schrapend geluid van de airco compressor, te horen bij een stationair draaiende motor.

Voor elke gebruikte auto is de airco een punt van aandacht. Deze dient periodiek goed onderhouden te zijn om defecten te voorkomen, maar onderhoud aan de airco is bij veel garages (en berijders) een ondergeschoven kindje. Controleer dan ook of er goed onderhoud is gepleegd zodat je niet op korte termijn voor hoge repartiekosten komt te staan.

Voor een lang en probleemloos gebruik dient een airco minimaal 1 x per 2 jaar goed onderhouden te zijn. En dan bedoel ik niet een airco-reiniging (luchtjes weghalen) en ook niet kijken of meten of de airco het nog wel doet, maar daadwerkelijk onderhoud inclusief het koelmiddel van de airco geheel vervangen (legen en opnieuw met de juiste hoeveelheid afvullen met nieuw of gerecycled koelmiddel) en controleren op lekkage (met over- en onderdruk). Een airco verliest doorlopend koelmiddel zodat de druk in het systeem steeds lager wordt en de airco minder gaat koelen.

Belangrijk is ook dat de condens afvoer van de condensor goed gecontroleerd /opengemaakt wordt. Deze condensor (waarlangs de lucht in de auto geblazen wordt zodat deze koeler wordt) zit onder het dashboard van de auto gemonteerd en als die met zijn voetjes in het (condens)water staat vanwege een verstopte condens afvoer zal hij gaan roesten en lekken zodat deze vervangen moet worden. Dat betekent dashboard uitbouwen etc.; kosten plm. 1000 Euri weet ik uit ervaring bij een eerdere auto. Er rijden dan ook genoeg auto’s rond met airco die het niet meer doet omdat de reparatiekosten hoog zijn. Goed onderhoud voorkomt dat.

Goed onderhoud aan een airco kost ook geen 39 Euri maar ± € 100,-

Let op dat ook bij Kia er geen 7 jaar garantie op de airco zit! Een airco behoort ook niet tot de aandrijflijn. Op het koelmiddel wordt door Kia 2 jaar garantie gegeven. Maar Kia heeft wel goede documentatie en uitleg van de werking van een airco en een goed onderhoudsplan met vaste prijzen. Alleen optie “C” (€ 99,-) is een goede volledige onderhoudsbeurt aan je airco.

Koop je een gebruikte Kia bij een dealer, dan kun je er wellicht zo een onderhoudsbeurt bij onderhandelen.

Posted
1 uur geleden zei Derrek:

Goed onderhoud aan een airco kost ook geen 39 Euri maar ± € 100,-

 

Helaas kost dat nogal meer en het is de koers van de krentebollen zoals ik dat maar noem.

Voorheen konden alleen gecertificeerde airco specialisten een revisie of onderhoudsbeurt doen vanwege aan en afvoer van koelvloeistoffen.

Tegenwoordig kan elke dealer dit.

Bij de joendaai vragen ze minstens 139 voor check, afpersen, zichtbaarmiddel etc.

Wat er daarna wordt geadviseerd kun je zelf verzinnen.

 

Posted

Bij mij was de compressor zonder enige discussie vervangen en onder garantie bij de dealer. Dit door alleen kenbaar te maken van het geluid...mijn kia is van nov 2011 1e lichting...volgens mij.

Hierover is hier en daar wel over geschreven op diverse fora.

Posted

Ik heb een nieuwe koppeling en nieuwe versnellingsbak gehad onder garantie. Voor de rest erg tevreden over mijn superpack ;)

Owja verwacht geen giga zuinige auto, 1/15 tot 1/16 is normaal ;)

Posted

Ik hoop niet dat je nu een hele slechte auto verwacht dit is zeker niet het geval maar deze dingen kunnen gebeuren heb zelf ook een 2012 model en daar heb ik deze dingen niet bij dus het is zeker een goeie wagen
Ik hoop dat je een leuke en goeie test rit hebt vandaag


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk

Posted

Idd laat je niet afschrikken door deze punten. Elke auto type heeft wel wat als je gaat zoeken. Met autos kun je mazzel hebben of pech qua reparaties.

Bij mij in de familie hebben nog 2 andere een rio...deze zijn er ook zeer content mee net al ik.

Posted

Vandaag bij 3 rio's wezen kijken. Zagen er allemaal goed uit maar uiteindelijk is het een rio geworden uit 2012 met 70.000 op de teller.

wordt deze week in orde gemaakt en volgende week zaterdag kan ik hem halen. De auto rijdt heerlijk, remt goed stuurt goed. Geen rare geluidjes gehoord. Kan niet wachten tot volgende weel zaterdag. 

Posted
Op 9-3-2017 om 21:40 zei bigwade:

Helaas kost dat nogal meer en het is de koers van de krentebollen zoals ik dat maar noem.

Voorheen konden alleen gecertificeerde airco specialisten een revisie of onderhoudsbeurt doen vanwege aan en afvoer van koelvloeistoffen.

Tegenwoordig kan elke dealer dit.

Bij de joendaai vragen ze minstens 139 voor check, afpersen, zichtbaarmiddel etc.

Wat er daarna wordt geadviseerd kun je zelf verzinnen.

Volgens mij moet de monteur die aan een airco werkt nog steeds wettelijk STEK gecertificeerd zijn. Maar er wordt inderdaad wat afgeknoeit in de wereld van de auto-airco's.

Bij je Kia dealer rekenen ze voor een complete reiniginsbeurt plus vervangen afvullen van het koelmiddel 99 Euro (vaste prijs optie "C"):

Optie C
Complete aircoservicebeurt: inspectie, reiniging
en afvullen van het aircosysteem:
Grondige controle op werking, lekdichtheid
en koudemiddel. Controle interieurfilter en
vervanging indien nodig. Aircosysteem wordt
leeggetrokken en opnieuw gevuld.
€ 99,-* incl. BTW

 

 

Posted

Stek is voor kleine installaties niet meer vereist
Maar pas Boven een aantal kilo's dus let er inderdaad op dat je niet bij een beun bedrijf terecht komt


Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon met Tapatalk

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
Posted

mosterd na de maaltijd:

gefeliciteerd met je Rio. hoop dat hij nog steeds bevalt!

ook op de airco installatie zit garantie en niet alleen de aandrijflijn. als maar regulier GOED en totaal onderhoud is geweest. volgens voorschriften van Kia moet dan ook de werking van de airco gecontroleerd worden en als die dan onderhoud nodig heeft, dan zal de dealer je dat wel aangeven. Mocht je daar niet op ingaan en zonder goed werkende airco rondrijden dan gaat hij op een gegeven kapot (je rijdt hem dan 'droog') en dan heb je uiteraard geen garantie meer. en die 99 euro van Kia is echt een spotprijs voor dealer-airco onderhoud. En airco onderhoud hoeft absoluut niet elk jaar te gebeuren. De dealer heeft mij aangegeven dat als er binnen 3 jaar meer dan 1 keer bijgevuld moet worden dat er dan toch echt iets lekt.

verder zou ik ook zekerstellen dat het onderhoud regulier gedaan is en het liefst bij een Kia Dealer. Het onderhoudsboekje moet dan alle stempels bevatten. zelf ben ik met de auto gegevens naar mijn kia dealer geweest en die kan alle onderhoudshistorie zien als de auto altijd netjes bij een kia dealer is onderhouden.

los van al het genoemde zou ik even naar de status van de remschijven en remblokken kijken. ik vind persoonlijk dat die iets te snel slijten en zouden rondom 60k best wel eens vervangen moeten worden. maar goed, aan deze tip heb je nu natuurlijk niets meer :wink:

wat betreft de 1.2... mijn eerste rio was een 1.1 diesel en die was lekker rap, vooral in de binnenstad. heb nu een 1.4 diesel en dat is pas echt 'lekker'. daarbij gaat het ook nog om een Duits model zonder start/stop maar wel met stuur -en stoelverwarming. mijn zus heeft een 1.2 en dat is 'normaal'

 

 

 

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...