der Rudi Posted June 12, 2017 Posted June 12, 2017 Vandaag heb ik het nieuwste kaartmateriaal laten installeren op de auto. Tevens is er echter Android Auto geïnstalleerd. De vraag is of ik vanaf heden nog wel het originele navigatiesysteem ga gebruiken? Want het belangrijkste voordeel van Android Auto is dat je constant het meest geupdate kaartmateriaal tot je beschikking hebt. En datzelfde geldt voor verkeersinfo. Dat wat je normaal bij Google Maps ziet op je beeldscherm van je laptop, PC of telefoon, zie je nu ook in de auto. Het lijkt goed te werken en de integratie met het originele systeem lijkt geslaagd. Ik zal mijn verdere bevindingen later nog wel met jullie delen. Quote
BdB Posted June 12, 2017 Posted June 12, 2017 Ruud Dit is nog een reden om de dealer eens te bezoeken, in december een update van de navigatie gekregen onduidelijk wat de datum van de kaart is m.i. al ouder dan 2 jaar. Ga maar eens vragen om de updates. P.S. Heb je vorige week een pb gestuurd Bert Quote
der Rudi Posted June 12, 2017 Author Posted June 12, 2017 Bert, Ja, heb ik gezien en vandaag een antwoord gestuurd. Wat betreft de kaartversie: bijgaand wat ik er nu op heb staan. Quote
der Rudi Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Bijgaand mijn eerste ervaringen. Ondanks dat Android Auto eigenlijk helemaal losstaat van het originele entertainmentsysteem blijkt toch dat ik alle radiovoorkeuren (FM en DAB) opnieuw moet instellen. Dat geldt ook voor de favorieten van de telefoon en van de navigatie. Raar maar waar. Wellicht gaat hij (deels) terug naar fabrieksinstellingen. Want bijvoorbeeld mijn ingestelde geluidsinstellingen zijn bewaard gebleven. Ook het pairen met mijn telefoon is bewaard gebleven. Nou ja, vervelend maar het is eenmalig en ik blijk er heel voor voor terug te krijgen. Voorwaarde om het te gebruiken is dat de android auto-app op je telefoon is geïnstalleerd. Google play biedt dat geloof ik in Nederland niet aan maar er zijn andere manieren om het toch te installeren. Overigens ging de garage ervan uit dat ik dat nog niet gedaan want er werd een jonge vent bij geroepen om dit voor me te doen. Maar dat bleek dus niet nodig. Nadeel van de USB aansluiting is dat als je een USB-stick hebt met al je muziek erop je die niet meer kunt gebruiken. Maar als je alle muziek overzet op je telefoon kun je via google play music (ook zonder abonnement) toch naar je muziek luisteren. Daarnaast kun je dan allerhande afspeellijsten maken waarbij de music app tevens zelf allerhande indelingen maakt. Of als je Spotify of Deezer hebt dan is die ook geïntegreerd en te gebruiken via je display van de auto. Het systeem werkt tot nog toe prima. Zodra je het toestel aansluit wordt android auto geactiveerd en krijg je direct de belangrijkste zaken op het display van de auto te zien. Je telefoon kun je wegleggen want die heb je niet meer nodig om een en ander te bedienen. Sterker nog: de telefoon is geblokt. Je KUNT hem dus ook niet meer gebruiken. Uiteraard zodra je verbinding verbreekt kan dit weer wel. Dat heeft alles met veiligheid te maken. Maar laten we eerlijk zijn: dat is ook niet verstandig. En je hebt hem ook niet meer nodig. Muziek is te beluisteren, je kunt bellen, je kunt berichten sturen en je kunt navigeren. En dat alles middels touchscreen of met spraakherkenning. Een enorme verbetering is het per spraak aangeven van commando's. Ongelooflijk wat het systeem begrijpt wat ik bedoel. En veelal zonder herhaaldelijk te vragen het nog eens te herhalen. Google heeft daar echt enorme stappen gezet. Je kunt dit activeren met een druk op de spraakknop op het beeldscherm maar ook via de knop op het stuur. Of je zegt zonder iets te doen: "Go Google". Want daar reageert hij op. Als ik zeg: "Navigeer naar Neude 12 Utrecht" dan geeft hij direct de route aan met rijtijd en afstand en begint de navigatie. Als ik zeg: "Wat is het weer in New York" krijg ik direct het antwoord. En als ik wil weten wat het weer morgen is en ik zeg' Wat is het weer morgen in Amsterdam dan krijg ik de weersverwachting van Amsterdam voor morgen te horen (temperatuur en bewolking en/of neerslag). Als ik zeg "Bel Patrick" vraagt hij of ik het mobiele nummer, het werknummer of het vaste nummer wil gebruiken (in mijn telefoon zitten drie telefoonnummers van hem in mijn telefoon opgeslagen). Als ik zeg "Stuur bericht naar Linda" dan zal hij een SMS sturen. Dat geldt ook voor een Whatsapp bericht. Ik heb dat nog niet daadwerkelijk gedaan maar hij begreep wel wat ik wilde. Ben benieuwd hoe dat dan gaat. Want ik moet het bericht dan vervolgens inspreken. En zo zijn er nog veel meer spraakopdrachten. Google er maar eens naar. Maar als belangrijkste voordeel qua navigatie is: je ziet dát op je scherm wat je ook ziet als je Google Maps thuis of op je telefoon opent. Dus de meest actuele wegennetinfo en de verkeersinformatie (groen-, oranje- of roodgekleurde wegen). Ik hou jullie op de hoogte als me weer iets is opgevallen of vermeldenswaard is. 1 Quote
Proceed Frankie Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Klinkt goed.. Ben niet zo'n techneut en heb ios. Kan dit daar ook mee...? Quote
der Rudi Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Ja, het is zowel geschikt voor android als voor apple. Alleen moet je dan niet de android auto app op je telefoon zetten maar de Carplay app van apple. En je maakt dan geen gebruik van google maps maar van het kaartmateriaal dat apple gebruikt, evenals hun muzieksoftware. enere Quote
Murcielaygo Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Carplay app van apple.Zelfs dat hoeft niet; CarPlay is geïntegreerd in iOS.Als je de laatste versie op je telefoon hebt staan en je telefoon via Lightning aansluit moet het vanzelf werken.Apple blokkeert wel wat meer uit veiligheidsoverwegingen, maar het schijnt prima te werken.Kijk anders eens op iCulture.nl voor meer info over CarPlay. Quote
der Rudi Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Ja, bij Android wordt ook heel veel (eigenlijk alles) geblokkeerd op je telefoon. Nadat ik de telefoon heb aangesloten kan ik met de telefoon niets meer doen. Hij reageert nergens meer op. Je ziet een soort screensaver scherm. Dus even naar je mail kijken kan niet meer. Ik ben er eigenlijk erg blij mee. Want je komt ook niet meer in de verleiding, Zodra je de verbinding verbreekt (via het display of door de USB kabel eruit te trekken) functioneert de telefoon weer normaal. Velen denken dat met Carplay of Android Auto je alles kunt doen met je telefoon, maar dan via het display van de auto. Maar dat is dus zeker niet het geval. Android Auto bepaalt wat je kunt doen, en dat zijn dus een beperkt aantal apps die volgens mij wel worden uitgebreid waaronder Google music, spotify, google maps (en dan aangepast) en whatsapp (ook aangepast want je kunt alleen maar inspreken); van de app zelf zie je niets op het display. Heb inmiddels al een bericht binnengekregen van whatsapp terwijl ik in de auto reed. Je krijgt daar dan een melding van (balk boven in het scherm) en je ziet van wie je dit krijgt. Maar als je daar op drukt wordt het bericht voorgelezen (je ziet dus het bericht zelf niet). Ook wordt dan gevraagd of je wilt antwoorden. Je zegt dan wat je wilt antwoorden en dat wordt ter controle voorgelezen en bij akkoord wordt het verstuurd. Je bent dus aan het whatsappen zonder dat je met je telefoon bezig bent. Top!!! Quote
JosV Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Op 6/12/2017 om 12:14 zei der Rudi: Vandaag heb ik het nieuwste kaartmateriaal laten installeren op de auto. Tevens is er echter Android Auto geïnstalleerd. De vraag is of ik vanaf heden nog wel het originele navigatiesysteem ga gebruiken? Want het belangrijkste voordeel van Android Auto is dat je constant het meest geupdate kaartmateriaal tot je beschikking hebt. En datzelfde geldt voor verkeersinfo. Dat wat je normaal bij Google Maps ziet op je beeldscherm van je laptop, PC of telefoon, zie je nu ook in de auto. Het lijkt goed te werken en de integratie met het originele systeem lijkt geslaagd. Ik zal mijn verdere bevindingen later nog wel met jullie delen. op de foto staat een maximum snelheid... komt die van het bijgewerkte Kia navigatiesysteem, of van Google Maps ? Mijn verwachting is dat deze van het standaard navigatiesysteem is, want Google Maps geeft deze bij mijn weten (nog steeds) niet weer, en blokkeert apps zoals FlitsMeister en de eigen toepassing WAZE (die wel een max. snelheid aangeeft). Dat is voor mij nu nog de belangrijkste reden om het Kia systeem te gebruiken, hoewel Google Maps of Apple Carplay veel meer up-to-date zijn. CarPlay van Apple zou trouwens vanaf september wel maximum snelheden gaan weergeven, maar of dat ook al in Nederland is betwijfel is (Google is ook begonnen met maximum snelheden...maar is gestart met de VS) Quote
der Rudi Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Deze foto heb ik alleen maar bijgevoegd om te laten zien dat Android Auto nu in het bestaande systeem geïntegreerd is (het middelste pictogram rechtsonder). Want ja, wat je ziet is het kaartmateriaal dat KIA gebruikt, evenals de aangegeven max. snelheid. Ik zal straks wat andere foto's laten zien waarop te zien is wat er op je display verschijnt als je Android Auto geactiveerd hebt. Ik moet ze even verkleinen en typ dit nu op mijn telefoon in. En nee, Google Maps laat ook in Android Auto niet de max. snelheid zien. Quote
der Rudi Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Bijgaand een paar foto's. Je ziet het startscherm met de meest recente activiteit. Vanuit dat startscherm kun je naar o.a. naar navigatie en muziek en terug naar het KIA-systeem. Qua muziek zie je welke keuzes je hebt (ik heb geen spotify, anders zou je dat daar ook zien) en je ziet een scherm als ik voor afspeellijsten gekozen zou hebben. Je ziet aan de kaarten dat het Google Maps kaarten zijn. Vanuit je telefoon kun je hier niets aan wijzigen, want die is geblokkkeerd. Je kunt dus bijvoorbeeld niet switchen naar Google Earth view. Quote
BdB Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Ruud Vanmiddag bij mijn freundliche geweest een afspraak voor 1 augustus gemaakt, geinformeerd naar de verschillende updates, de trekhaak module voor het functioneren van het remlicht is ws voor mijn auto niet van toepassing de fabricatiedatum is van een eerder datum. Kan het dan nog in de praktijk testen in een situatie met vanzelf remmen met acc actief en de caravan aan de haak. Er is voor mijn auto wel een ecu update beschikbaar die gaan ze installeren en evt. de navigatie update en dan zie ik wel of android auto werkt. Ik heb android auto via een apk op mijn telefoon kunnen installeren als ik die nu opstart krijg de melding "dit item is niet beschikbaar in je land' lijkt dat het in Nederland nog niet is vrij gegeven. We zien wel. Morgen een week naar Burgh-Haamstede We hebben er zin in Quote
Ronald66 Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Laatst startte Android Auto bij mij ook niet meer op met dezelfde fout. Waarschijnlijk door een update die niet te downloaden is omdat Android Auto niet is vrijgegeven in NL.Meest recente apk gedownload en hij draait weer als een zonnetje ️http://images.spritmonitor.de/828291_5.png Quote
der Rudi Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 Mocht je nog meer over Android Auto willen weten, in het Niro-forum van Kiaclub.nl wordt er veel meer (en al vanaf september 2016) over geschreven, zoals: - de problemen die er even waren met Whatsapp berichten - het feit dat Waze nu ook als navigatie aan AA is toegevoegd en je niet meer afhankelijk bent van Google Maps Quote
iyyna Posted September 30, 2017 Posted September 30, 2017 en is er ook nieuws voor de update van carplay als androide bestaat zou carplay er toch ook moeten zijn Quote
der Rudi Posted October 1, 2017 Author Posted October 1, 2017 Ja, daar ga ik ook vanuit. Alleen gebruik ik Android. Quote
Recommended Posts