Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi mede Kia rijders.

Ik ben nieuw hier en wellicht heb ik er over heen gelezen, maar ik zat toch met een klein probleempje.

Sinds een maand hebben wij onze nieuwe Picanto 2017 met navigatie. Super blij mee natuurlijk want hij rijdt als een zonnetje.
De kaart in de auto is echter minimaal 1,5 jaar oud (de A4 tussen Delft en Vlaardingen/Schiedam staat er nog niet op, opgeleverd in december 2015) en de garage gaf aan dat dit toch echt de meest recente kaart was.
Daarnaast valt de navigatie soms spontaan volledig uit (en dus ook de radio) om na een half uurtje ongeveer weer uit zichzelf aan te gaan. zelf aanzetten is dan niet mogelijk. Ook hier heeft de garage kort naar gekeken, maar niets kunnen ontdekken.

Klopt het dat de kaart inderdaad dusdanig verouderd is en zijn er meer problemen bekend met het uitvallen van de nav-unit.

Alvast bedankt!

Jort

Posted

Vrijdag wordt mijn Picanto geleverd. Dan zal ik eens kijken of mijn omgeving nog klopt. Er is hier namelijk het laatste jaar veel veranderd.  (A1/A6)

Meestal loopt een vast navigatie 1 tot 2 jaar achter. Wat ik gelezen heb, kan je ook google maps of waze navigatie draaien oo dit systeem. (Via je smartphone)  Die kaarten zullen recenter zijn dan jou anderhalf jaar oude kaart. 

Guest Warmentuuter
Posted

Er is eens per jaar een update beschikbaar.
En stel dat die er nu is dan zijn dat kaarten van het laatste kwartaal van 2016. 
Dus loop je al bijna een jaar achter. 
Kaarten worden gemaakt door Here en aangepast, wordt dan nog een keer gecontroleerd daarna wordt het nog een keer gecontroleerd door Kia dan een feedback met aanpassingen naar Here en dan de vrijgave om op de navigatie te installeren.
Dat zijn allemaal stappen die tijd kosten bij een vast systeem. 
En zo heeft Here nog twintig automerken te doen.
Zo zie je dat het heel anders werkt dan een TomTom.

Als je navigatie iedere keer uitvalt is niet goed.
Dan is het raadzaam ff naar de dealer te gaan en dat ze het probleem oplossen.
Dus laat je niet met een kluiten het riet in sturen als ze zeggen wij kunnen het ook niet vinden.
De auto met navigatie was duur genoeg toch. 

Posted

Ik heb de GT line sinds 1,5 week , navigatie geen probleem blijft gewoon aan ook geen verouderde kaarten bemerkt.

Guest GreyGriffin
Posted

Sinds een week rijd ik in mijn Picanto First Edition. De navi doet zijn werk naar behoren en ik heb hem nog niet kunnen betrappen op verouderde situaties. Wat Warmentuuter zegt snijdt hout: ga naar je dealer en open op vriendelijke toon een gesprek. Want de navi hoort natuurlijk zonder problemen te functioneren.

Posted

Sinds een maand heb ik nu de first editen, en wat betreft de kaarten heb je gelijk. Iedere dag rij ik over een weg waar je zeker al 2 jaar 50km/u mag en vrolijk geeft de kaart aan dat je er 70 mag. Toevallig heb ik 2 weken geleden gehad dat het scherm idd uit bleef onder het rijden, het was me eerlijk gezegd niet opgevallen (had een bijrijder dus de radio stond ook uit) tot dat hij opeens vanuit het niets aan ging. Daarna heb ik het niet meer mee gemaakt maar zal het eens in de gaten blijven houden. 

Wat me wel al 3x is gebeurd is dat de boordcomputer bepaalde gegevens vergeet (dagteller, verbruik en dergelijk) eerste keer dacht ik dat ik misschien per ongeluk aan de reset knop op het stuur gezeten had maar na de andere 2x wist ik dat dat niet het geval was. Zodra hij op contact stond sloeg de airco op standje oorlog (terwijl hij uitstond) en waren de gegevens weg. Ook dit is nu niet meer voorgekomen.

• 1 month later...
Posted

Ik hoorde bij de dealer een Kia rijder boos zijn omdat hij moest betalen voor de upgrade naar de nieuwste Tom Tom kaarten. De dealer gaf aan dat je 7 jaar lang gratis kaarten krijgt maar wel moet betalen voor de tijd die het kost om de kaart te updaten. 

Posted
2 uur geleden zei biancaa:

Ik hoorde bij de dealer een Kia rijder boos zijn omdat hij moest betalen voor de upgrade naar de nieuwste Tom Tom kaarten. De dealer gaf aan dat je 7 jaar lang gratis kaarten krijgt maar wel moet betalen voor de tijd die het kost om de kaart te updaten. 

Dan hoor ik graag, eventueel per PB, welke dealer dat is.

Posted

Daar zou ik ook boos om zijn.

De kaarten staan gewoon op een sd kaartje. Dus het wisselen zal 30 seconde duren.

Het updaten van het systeem zelf duurt wel lang heb ik begrepen. Maar mocht dit nodig zijn, dan moet je dit doen tijdens een onderhoudsbeurt. Dan loopt dat gewoon op de achtergrond mee.

Wat ik trouwens wel irritant vind, is dat er zacht geluid uit de speakers uit de achterdeuren komen. Volgens mijn dealer hoort dit zo. Wat is jullie ervaring?

Posted
5 uur geleden zei Goldy:

Daar zou ik ook boos om zijn.

De kaarten staan gewoon op een sd kaartje. Dus het wisselen zal 30 seconde duren.

Het updaten van het systeem zelf duurt wel lang heb ik begrepen. Maar mocht dit nodig zijn, dan moet je dit doen tijdens een onderhoudsbeurt. Dan loopt dat gewoon op de achtergrond mee.

Wat ik trouwens wel irritant vind, is dat er zacht geluid uit de speakers uit de achterdeuren komen. Volgens mijn dealer hoort dit zo. Wat is jullie ervaring?

Dat heb ik ook als de navigatie aan staat gaat de radio via de achterspeakers zachter verder, zodra er iets over de route verteld wordt.

Posted
1 uur geleden zei biancaa:

Dat heb ik ook als de navigatie aan staat gaat de radio via de achterspeakers zachter verder, zodra er iets over de route verteld wordt.

Ik heb het over zonder de navigatie. Ook als alleen de radio aanstaat, is het geluid uit de achterspeakers veel zachter dsn uit de voor speakers.

Is dat bij jou ook?

Posted
25 minuten geleden zei Goldy:

Ik heb het over zonder de navigatie. Ook als alleen de radio aanstaat, is het geluid uit de achterspeakers veel zachter dsn uit de voor speakers.

Is dat bij jou ook?

Niks van gemerkt zal er eens op letten aankomende week, ik heb al passagiers achterin gehad maar bij hun is het ook niet opgevallen. Ik laat het je nog weten

Posted
7 uur geleden zei Specialmade:

Dan hoor ik graag, eventueel per PB, welke dealer dat is.

PB is gestuurd

Posted
Op 22-10-2017 om 17:45 zei Goldy:

Is dat bij jou ook?

Ja dat heb ik ook, het was me niet opgevallen omdat ik voorin zit maar het geluid is achter veel zachter dan voor.

Posted
53 minuten geleden zei biancaa:

Ja dat heb ik ook, het was me niet opgevallen omdat ik voorin zit maar het geluid is achter veel zachter dan voor.

Bedankt.

Dan weet ik dat het niet aan mijn systeem ligt. Wel vreemd. Op deze manier zie ik geen meerwaarde in de speakers achterin.

Posted
3 minuten geleden zei Goldy:

Bedankt.

Dan weet ik dat het niet aan mijn systeem ligt. Wel vreemd. Op deze manier zie ik geen meerwaarde in de speakers achterin.

Staat de fader stand niet standaard zo ingesteld misschien?

Posted
8 uur geleden zei Machlo:

Ik ben zo a technisch als het maar zijn kan, hoe kan ik dit zien?

Posted
3 uur geleden zei biancaa:

Ik ben zo a technisch als het maar zijn kan, hoe kan ik dit zien?

De fader is een instelling in het radio menu. Hiermee kun je het geluid tussen de boxen voor en achter verplaatsen, bv meer geluid voor dan achter, omgekeerd of evenveel. Bij mijn radio kan ik dan ook het volume aanpassen per box. Ik heb echter een after market radio.

Als het niet in de beschrijving staat die bij de auto zit, dan zul je in het menu van de radio moeten duiken...:yes:

Posted
14 uur geleden zei Machlo:

De fader staat in het midden. Ik heb nu inderdaad de fader wat meer op mijn achterboxen gezet. Maar het is nog steeds minimaal.

In mijn rio was het geluid veel beter. Daar kwam het geluud tenminstte van achteren wat veel mooier is, maar je hoorde de boxen voor en de tweeters ook goed wat een veel beter geluid op leverd.

Hoewel de auto echt fantastisch rijd, vind ik dit toch erg jammer.

Posted
7 uur geleden zei Machlo:

De fader is een instelling in het radio menu. Hiermee kun je het geluid tussen de boxen voor en achter verplaatsen, bv meer geluid voor dan achter, omgekeerd of evenveel. Bij mijn radio kan ik dan ook het volume aanpassen per box. Ik heb echter een after market radio.

Als het niet in de beschrijving staat die bij de auto zit, dan zul je in het menu van de radio moeten duiken...:yes:

Dank je voor de uitleg, ik zal er eens naar kijken.

Posted

Ik heb inmiddels de speakers in de achterdeuren vervangen met Jbl Gto speakers en dat klint wel al beter maar nog steeds niet optimaal, moet ook inderdaad de fader zowat volledig naar de achterste speakers zetten, met de subwoofer nu onder de stoel is het te weinig bas probleem wel opgelost, zit er nu over te denken om een heel compact 2 kanaals versterkertje tussen de achter speakers te zetten

Posted
1 uur geleden zei Jack_z:

Ik heb inmiddels de speakers in de achterdeuren vervangen met Jbl Gto speakers en dat klint wel al beter maar nog steeds niet optimaal, moet ook inderdaad de fader zowat volledig naar de achterste speakers zetten, met de subwoofer nu onder de stoel is het te weinig bas probleem wel opgelost, zit er nu over te denken om een heel compact 2 kanaals versterkertje tussen de achter speakers te zetten

Is het bij de “3” niet ook zo dat (net als bij de “2”) de radio niet uitblinkt in prestaties?

ik heb in mijn Picanto de radio vervangen én de boxen voor en achter. Heb geen problemen meer met de prestaties, voor mij meer dan voldoende nu.

Posted

Klopt radio blinkt zeker niet uit ! Maar het geluid uit de voorste speakers is heel erg veel beter dan uit de achterste