Jump to content

distributie ketting/riem

ruudje59

Recommended Posts

Hallo,

Ik zit te denken om een nieuwe ceed SW aan te schaffen.

Ivm het trekken van een paardentrailer, zat ik te denken aan de 2.0 crdi

Deze mag 1500 kg trekken ipv 1400 voor de 1.6 crdi.

Weet iemand of deze 2.0 crdi een distributie ketting of riem heeft?

Ik dacht dat cd 1.6 crdi een ketting heeft, maar over de 2.0 crdi kan ik niets vinden.

Heeft iemand ook enig idee wat het verbruik is van die 2.0 crdi?

mvg

rudi

Nee hoor, je hoeft hier niet lang te wachten :wink:

De 1.6 CRDi heeft inderdaad een ketting, de 2.0 CRDi heeft een riem.

Alstublieft!

Kijk dat is inderdaad vlot!.

Het gaat echter niet altijd zo vlot dus vandaar dat ik aangaf dat het dan lang kon duren voor er antwoord was.

Leon bedankt in elk geval.

Groeten,

Peter

• 1 month later...
  • 1 year later...

Deze info kan je zelf destilleren uit de PDFjes met de onderhoudsprijzen die je van de KIA NL website kunt downloaden.

Bij de Cee'd familie vindt je onderaan de prijslijst deze tekst:

2 De distributieriem en de spanrollen worden bij de 2.0 CVVT motor elke 135.000 km of 6 jaar vervangen en bij de 2.0 CRDi elke 160.000 km of 8 jaar.

Bij de overige motoren staat "n.v.t." vermeld in de prijslijst, dus die zullen dan wel een ketting hebben. :yes:

Groet van de D'olde grieze.

Dankje voor de info maar ik heb geen acces tot MIJNKIA want ik heb een poolse kia. Danzij deze forum heb ik een nederlandse instruktieboekje.

In het instruktieboekje staat niks op over het vervangen of controleren niks, (behalve olie, koelvloeistof en dat soort zaken natuurlijk) geen riem en geen ketting, mischien is dat een kia geheim.......:eek:

Deze heeft net als de 1.4 een ketting, dus geen omkijken naar.

Volgens de brochure Kia Onderhouds en reparatieprijzen staat er het volgende:

Extra vervangingen (buiten standaard onderhoudsbeurt)1

Benzinemotoren

Brandstoffilter Elke 60.000 km

Interieurfilter Elke 15.000 km

Koelvloeistof Elke 5 jaar of 90.000 km, daarna iedere 2 jaar of 45.000 km

Distributieriem en spanrol(len) Iedere 6 jaar of 90.000 km

Dieselmotoren

Brandstoffilter wordt vervangen in grote beurt

Interieurfilter Elke 15.000 km elke 20.000 km

Koelvloeistof Elke 5 jaar of 80.000 km, daarna iedere 2 jaar of 40.000

Distributieriem en spanrol(len) Iedere 8 jaar of 140.000 km

Lijkt mij dus alleen maar riemen bij de Cee'd, geen kettingen.

Edited by rednAS77
onduidelijke wergave

Lijkt mij dus alleen maar riemen bij de Cee'd, geen kettingen.

Dat bedoelt "Die ouwe grijze" ook. Hij verwijst daarmee naar de Venga. Tonisaez heeft nl. een Venga 1.6 en wilde weten of deze van een distributieriem of ketting is voorzien.

Je kan natuurlijk ook gewoon je motorkap eens opentrekken. Zie je aan de zijkant van het blok een (meestal) plastic afdekkap dan zit daar de riem onder. Een ketting zit altijd meer geintegreerd in het blok zelf. Kan ook een deksel zitten, maar dan is dat een gesloten geheel met een pakking er tussen.

Ik heb gister tijdens het onderhoudsbeurtje van Black Mamba (Mijn cee'd SW) begrepen dat ALLE motor vanaf de cee'd een ketting hebben ipv een riem. Dit zouden meer merken moeten doen..

Ik heb gister tijdens het onderhoudsbeurtje van Black Mamba (Mijn cee'd SW) begrepen dat ALLE motor vanaf de cee'd een ketting hebben ipv een riem. Dit zouden meer merken moeten doen..

Dit klopt alleen voor het huidige modellen gamma, dus Cee'd vanaf het face lift model om de heel simpele reden dat de 2.0 benzine en 2.0 CRDi (beiden wel degelijk met distributieriem!!) in het facelift model niet meer geleverd worden.

In de non-facelift Cee'd 2006-2009 zaten deze 2 motoren wel en moet er dus wel rekening gehouden worden met het op tijd vervangen van de distributieriem.

Dit klopt alleen voor het huidige modellen gamma, dus Cee'd vanaf het face lift model om de heel simpele reden dat de 2.0 benzine en 2.0 CRDi (beiden wel degelijk met distributieriem!!) in het facelift model niet meer geleverd worden.

In de non-facelift Cee'd 2006-2009 zaten deze 2 motoren wel en moet er dus wel rekening gehouden worden met het op tijd vervangen van de distributieriem.

Volgens de dealer heeft mijn Cee'd 2009 een ketting (dit had ik expres gevraagd voor de aankoop) Nu kan ik verder nergens het model all stars terug vinden op de site van Kia. (dit was volgens de dealer wel een speciale model).

Kun je dit niet gewoon zien als je onder de kap kijkt? ik zie daar 2 riemen zitten dan, of is dit wat anders??:oops:

Als je 5 berichtjes terug kijkt (bericht van Leon) daar staat wat je kunt zien als je onder de motorkap kijkt. :whistling::whistling::whistling:

Edited by Micle

Leon,

Om je verhaal te bevestigen of te ontkrachten heb ik in het onderhoudsboekje van mijn cee'd SW gekeken en daar staat op pagina 4 het volgende:

De gedekte componenten worden als volgt beschreven:

Motor

Cilinderblok/-kop en alle interne onderdelen, spruitstukken, distributietandwielen, distributieketting, distributiedeksel, pakkingen en afdichtingen enz., enz.

Mijn wagen is van 2008 en als het in het onderhoudsboekje staat en de monteur van de KIA garage zegt dat dan moet het toch een beetje waar zijn.

Leon,

Om je verhaal te bevestigen of te ontkrachten heb ik in het onderhoudsboekje van mijn cee'd SW gekeken en daar staat op pagina 4 het volgende:

Mijn wagen is van 2008 en als het in het onderhoudsboekje staat en de monteur van de KIA garage zegt dat dan moet het toch een beetje waar zijn.

Zal 3 januari eens in mijn boekje kijken weet zeker dat er een ketting op ligt, maar gewoon nieuwschierig of in mijn boekje het zelfde staat. Nu vind ik het wel genoeg voor mijzelf dit draadje.

Leon,

Alex, de quote uit je instructieboekje gaat volgens mij over garantie. Zoals je ziet valt een ketting daar wel onder (wordt geacht autoleven mee te gaan), de riem staat er bewust niet bij, valt niet onder garantie omdat hij op tijd vervangen dient te worden.

Jij hebt een 1.6 CRDi, deze heeft idd een ketting. 2.0 CRDi heeft riem, net als de 2.0 benzine.

zie hier onderdelen te koop voor 2.0 benzine:

http://www.mobilityparts.nl/catalog/index.php?cPath=27&osCsid=sjcs5t6uat04kam2kv60smiem5

voor 2.0 CRDi:

http://www.mobilityparts.nl/catalog/index.php?cPath=31&osCsid=sjcs5t6uat04kam2kv60smiem5

Volgens mij staat er in hetzelfde boekje bij de 2 liters ook het vervangen van de distributieriem, dacht bij 160.000 km voor de diesel, 135.000 voor de benzine. Heb nu geen zin om m'n boekje te pakken (auto zit onder 15 cm sneeuw), maar denk dat bovenstaande links al genoeg bewijzen. :wink:

Zie trouwens ook het bericht van d'Olde Grieze op de eerste pagina die de info op MyKia heeft opgezocht:

"Deze info kan je zelf destilleren uit de PDFjes met de onderhoudsprijzen die je van de KIA NL website kunt downloaden.

Bij de Cee'd familie vindt je onderaan de prijslijst deze tekst:

2 De distributieriem en de spanrollen worden bij de 2.0 CVVT motor elke 135.000 km of 6 jaar vervangen en bij de 2.0 CRDi elke 160.000 km of 8 jaar.

Bij de overige motoren staat "n.v.t." vermeld in de prijslijst, dus die zullen dan wel een ketting hebben. :yes:

Groet van de D'olde grieze."

Edited by Leon

Kun je dit niet gewoon zien als je onder de kap kijkt? ik zie daar 2 riemen zitten dan, of is dit wat anders??:oops:

Die 2 riemen die je ziet zitten zijn v-snaar en multiriem. Distributieriem zie je niet zitten, zit achter een plastic kap