Welke keuze maken
3 3

5 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben aan het kijken naar een Kia Picanto 2, en dan de 1.2 versie met 85 PK 5-deurs. Nu wil ik kiezen uit de volgende opties:

1.  KIa Picanto uit oktober 2011 met 30.000 km. Van een oudere man geweest, elk jaar een beurt, alle stempels compleet, bij een betrouwbare Kia-dealer, die al een aantal keer is verkozen tot beste dealer van Nederland/Europa. Fabrieksgarantie tot oktober. Kleur is mokkabruin metallic, vind ik zelf wel mooi, maar ik weet niet of dit bij inruil een rol gaat spelen. APK tot oktober 2019. Offerte voor 6600 euro all-in, maar dat kan nog iets lager denk ik. Heeft het comfort-pack met elektrische ramen achter en elektrische en verwarmde spiegels. Is BOVAG-garantie echt nodig voor erbij of is dat niet nodig?

2. Kia Picanto uit september 2011 met 101.000 km. Van een particulier, alle beurten gehad, stempels volledig, geen probleem met aankoopkeuring. Fabrieksgarantie tot september. Kleur is zwart. Is dit een probleem bij warmte of is dat een fabel? En hoe zit het met krassen? APK tot september 2019. Kan deze kopen voor 5400 euro. Deze is iets luxer, spiegels ook inklapbaar en led-verlichting.

Nu vraag ik me af wat de beste keus is. Ik ga veel kilometers maken, tegen de 30.000 km per jaar. Als ik er 3 jaar mee rijd staat de kilometerstand bij optie 1 op 120.000, maar bij optie 2 al op 190.000. Dat laatste is wel erg veel. Optie 1 is veel gebruikt voor korte stukken, optie 2 heeft juist veel kilometers gemaakt. Ze hebben wel beide alle beurten gehad bij een Kia-garage. Vraag me af wat de beste keuze is qua restwaarde en verwachte onderhoudskosten.

Ik ga beide auto's binnenkort bekijken. Is er nog iets waar ik extra op moet letten. Ik lees iets over de distributieketting die problemen kan geven en over een terugroepactie voor modificatie van de startkabels. Ik heb al in een Picanto gereden en toen had ik problemen met het schakelen van 2 naar 3, maar dat ook aan mij liggen, dat ik iets anders gewend ben.

Wat is de beste optie? Beide auto's geen schade, NAP en positieve resultaten in rapporten van Autoverleden, Carfax en RDW.

groet,

Matthijs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een moeilijke keuze tussen deze twee, maar ik vind voor het beide toch een hoop geld. Ter vergelijking, ik heb zelf vorig jaar Picanto BisinessLine (met carkit, elektrische ramen, airco, etc.), goed onderhoud bij Kia dealer, etc. aangeschaft van (toen) 2,5 jaar oud en 41.000 km voor, na onderhandelen, 8500,- (vraagprijs was € 8900,-). Verkopende (Bovag) garage wilde er nog wel € 450,- “afleverkosten” bij doen voor het “rijklaar maken” (poetsen, een tank benzine en 3 maanden Bovag garantie). Met nog 4,5 jaar fabrieksgarantie was dit natuurlijk grote onzin en dat heeft de garage dan ook laten vervallen. Ik moest wel zelf de tank vullen… Let op, dit doen tegenwoordig meer garages, maar trap daar ook nooit in! De wagen zag er verder perfect en uit alleen waren 2 wieldoppen beschadigd (waarschijnlijk stoeprandje). Voor € 550,- een set van vier nieuwe lichtmetalen velgjes met nieuwe Vredestein Qartrac 4-seizoenen eronder laten zetten en de oude velgen met banden verkocht via Marktplaats voor € 90,--… totale aanschafkosten dus € 8960,-

De Picanto’s zijn, als vrijwel alle Aziatische auto’s, wel erg goed en betrouwbaar. En ik kan en wil natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar bij 30.000 km per jaar kan het uiteindelijk goedkoper zijn om, as alternatief, naar een iets nieuwere Picanto uit te zien. De investering (=aankoopprijs) mag dan wel hoger zijn, maar de kosten uiteindelijk lager. Een Picanto van nu 6 jaar oud zal over 3 jaar met die kilometerstanden hopelijk nog € 3.000,- op kunnen brengen, maar een Picanto van nu 3 jaar en € 9.000,- nog ongeveer die € 6.000,- op kunnen brengen die ze nu voor deze Picanto’s vragen. De waardevermindering/afschrijving zal dan ook niet zoveel verschillen, maar de garantie en dus het risico op extra kosten wel en de kosten voor het onderhoud zullen ook lager zijn. Zeker als je toch redelijk veel rijdt per jaar.

Kia kent vaste onderhoudsprijzen en je kunt de kosten voor de periodieke onderhoudskosten voor een Kia redelijk gemakkelijk optellen en zo kun je de totale gebruikskosten over die 3 jaar die je wilt gaan rijden vooraf vrij nauwkeurig berekenen (afschrijving, je verzekering, wegenbelasting, deze onderhoudskosten en dan nog elke 60.000 km een set banden, een set remmen, wat ruitenwissers en filters volgens het boekje).

Ik zou, als antwoord op je vraag, voor auto 1 gaan met de lage km.stand. Korte afstanden maakt echt niet zoveel uit. En de kleur bij inruil speelt ook geen rol; wel de km. stand. Je schrijft niet of er airco in de beide auto's zit. En hoe die onderhouden is. Een goedwerkende airco is wel prettig hoor, zowel in ze zomer als in de winter. 30.000 km/jaar = 600 km/week -= al snel 8-9 uur per week in de auto....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je hier even kijkt: https://www.kiaclub.nl/.../16105-klokje-rond-met-picanto-10-2011/ 

daar heb ik een gedetailleerd verslag over 200.000 km met een Picanto uit 2011 geschreven. Kunje zien hoe deze het als langeafstandsauto doet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, bedankt voor de leuke reacties! ik ben uiteindelijk toch voor een andere auto gegaan, een Mazda 2 is het geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
3 3