Jump to content

Klokje rond met Picanto 1.0 (2011)

bigmac

Recommended Posts

"Zuinig?"   -   ( jan '12  -  20.800 km)

In juni 2011 heb ik mijn Daihatsu Sirion ingeruild op deze Kia Picanto 1.0 CVVT. Redenen om over te stappen waren: specificaties benzineverbruik van de Picanto; de 7 jaar garantie, 500 EURO introductiekorting; belastingvrij; het fraaie uiterlijk; en last but not least: mijn Daihatsu begon op leeftijd te raken.
Ik heb nog even bij de Toyota Aygo (kan geen trekhaak achter) en de Suzuki Alto (sprak me niet aan) gekeken, maar de proefrit in de Picanto bleek zo fijn, dat dit de doorslag heeft gegeven.

De Kia is de 5 deurs uitvoering met Comfort Pack + airco, verder heb ik een afneembare trekhaak bij de aanschaf laten monteren omdat ik er ook mee op vakantie wil met een vouwwagentje.

Ik heb de Picanto nu meer dan 7 maand en de eerste 20.000 km zitten er nagenoeg probleemloos op. Het enige noemenswaardige was de achterruitenwisser-schakelaar, die er de geest aan gaf en vervangen werd (7 jaar garantie, fijn he!)

De Picanto rijdt en voelt als auto die een klasse groter is; heerlijke stoelen; fraai interieur, goed geisoleerd >weinig rij-geluiden, geen kaal metaal en mooi en degelijk afgewerkt.
Het comfort pack betekent o.a. boordcomputer, toerenteller, electrische ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, extra opbergvakjes in het interieur, 2 din-radio die CD, MP3 en USB aan kan (hoewel de geluidskwaliteit niet denderend is), electr. verwarmde en verstelbare buitenspiegels, wegdraaibare bekerhouders, USB en dubbele 12 volt aansluiting.

De Kia is met 3 personen, bagage en een vouwwagentje erachter mee op vakantie geweest naar Engeland. De kofferbak is wel aan de kleine kant (200 ltr), maar aangezien we een vouwwagentje hadden, ging daar veel van de bagage in. De 3000 km verliepen geheel probleemloos, maar wel flink schakelen bij heuvels om op snelheid te blijven. Het benzineverbruik was toen 1/15 tot 1/16,5

In het dagelijks gebruik voor het woon-werk verkeer had ik gedacht, gezien de verbruikscijfers van Kia zelf, dat ik zo'n 1 op 25 zou kunnen gaan rijden. Ik rijd bijna alleen 80 km-wegen en zo'n 5 % stadsverkeer. Verder is mijn rijstijl volgens het 'nieuwe rijden'; dus vroeg opschakelen (wat de Kia in de Eco-modus zelf in een display aangeeft), rustig wegrijden, bij langere stops de motor uit, airco en achterruitverwarming niet onnodig lang gebruiken, anticiperen op stoplichten en rotondes (ik neem de voet van het gas zo'n 300 m voor een rotonde).
Het benzineverbruik is zodoende wel laag, maar niet zo laag als ik had gehoopt en verwacht.

Het benzineverbruik was in de warmere maanden zo'n 1/19-1/21 met uitschieter van 1 op 23 en in de koudere 1/18-1/19 met uitschieter van 1/16. Gemiddeld verbruik over 20.000 km is 1 op 19,1 (zie mijn verbruiksmonitor)
Bij 80 kmh constante snelheid is het verbruik volgens de optimistische boordcomputer tussen de 3,7 en 4,5 l/100 km (zo'n 1/22 - 1/27)
Bij 100 kmh ligt het verbruik tussen de 4,4 en 5,2(1/19 - 1/23)
Bij 120 kmh tenslotte 6,0 - 7,5 L/100 km (1/13-1/17)
Het is volgens mij wel mogelijk om 1 op 23 te kunnen rijden, mits je niet te veel stadsverkeer rijdt, want het stoppen en weer optrekken kost relatief veel benzine en trekt het gemiddelde snel omlaag. Dat is volgens mij ook de oorzaak dat veel Picantorijders minder zuinig rijden.

De Picanto moet elke 15.000 km voor een beurt naar de dealer; de eerste (kleine) beurt koste 183 euro.

Al met al ben ik erg blij met deze auto, de dingen die ik graag anders zou zien: het stadsverbruik en de afstand tussen onderhoudsbeurten zou van mij naar 20.000 km mogen.

• Like 1

"Probleemloos"   -   ( mei '12  -  31.300 km)

Inmiddels flink wat meer probleemloze kilometers gemaakt. Midden mei 2012 was de 30.000 km beurt en enige probleem was een hoekje van de vloermat dat losliet. Over 10.000 km geen olie hoeven bijvullen, geen tussentijdse reparaties of defecten gehad.
In de winterperiode ben ik met de originele zomerbanden doorgereden en die hebben nu nog 4,5 mm profiel.

Benzineverbruik wordt nu lager, maar dat komt voornamelijk door het warmere weer. Gemiddeld 1 op 19,3.
Ik heb de luidsprekers vóór vervangen door een setje Sony luidsprekers met ingebouwde tweeters; nu dus helderder geluid, maar nog steeds weinig bas.

"Probleemloos, degelijk en zuinig"   -   (sep '12  -  41.100 km)

Weer 10.000 km verder en de Picanto is nog iets zuiniger geworden. 1 op 20,12 over deze 10.000 km (zomerperiode), inclusief een 3 weken zomervakantie met een vouwwagen in Frankrijk.
Geen problemen van betekenis tegengekomen; een klein puntje is dat het stadslicht soms branden als ik uitgestapt ben en het licht niet uitgezet heb. (Dit bleek aan de lichtschakelaar in het bestuurdersportier te liggen; deze bleef hangen-zie verderop)

De Picanto start altijd, rijdt zuinig (zelfs een keer 1 op 25), ik hoef geen olie of water bij te vullen.

Ik zal tegen het begin van de winter de standaard (zomer-)banden vervangen voor Goodyear All-Seasons, die zijn ook geschikt als winterband zonder dat je 2 x per jaar moet wisselen.

• Like 1

"Betrouwbaar, voordelig, zuinig"   -   ( jan '13  -  50.800 km)

Bij 45000 km een kleine beurt laten uitvoeren; bij deze kilometerstand hoort ook een vervanging van het luchtfilter. Het interieurfilter heb ik ook laten vervangen.
De deurschakelaar voor de binnenverlichting had een slecht contact, die is gerepareerd, evenals de gordelhouder rechts-achter. Bij de laatste was het kabeltje voor het verklikker-lampje stuk. Geen grote problemen dus en de picanto rijdt nog steeds als nieuw.
Kosten voor deze beurt 205 euro.

Bij kilometerstand 50.000 heb ik alle 4 de banden laten vervangen voor Goodyear Vector 4-Seasons banden in de standaard maat (165/60/R14) voor totaal EUR 280,40 incl. montage. Deze banden hebben ook een winterbanden-keurmerk (belangrijk voor het buitenland)en je kunt er het hele jaar mee rijden zonder dat je banden hoeft te wisselen.

Het verbruik van de Picanto is nog steeds ongeveer hetzelfde, gemiddeld 1 op 19,4; iets hoger in de winter, iets lager in de zomer.
Het stadsverbruik blijft slecht, dus het is niet echt een stadsautootje, ondanks zijn formaat.

"Degelijk, betrouwbaar, zuinig"   -   ( mei '13  -  61.800 km)

Na 60.000 km werd het tijd voor weer een grote beurt. Deze keer offertes opgevraagd bij Kia-dealers op mijn woon-werk route en bij een Bosch Service Centrum dat vlakbij mijn werk is. Het prijsverschil is >100 euro. Dus mijn Picanto is voor de beurt bij het Bosch Service Centrum geweest: Grote beurt + nieuwe bougies + remolie verversen + nieuw brandstoffilter voor samen EUR 269,56. (bij Kiadealer EUR 375,- tot 410,50)
Het nadeel van het onderhoud niet bij een Kia-dealer is dat je de Kia-Assistance(een soort wegenwacht) dan verliest na 3 jaar.
Die heb ik één keer nodig gehad nadat het licht was blijven branden en de accu leeg was.
De Picanto is verder niets mis mee; stuurt, remt en rijdt als in de eerste week en geen roest te bekennen.

Het verbruik is 1 op 19,2 over 2 jaar gemiddeld. Mocht ik de Picanto in willen ruilen, dan zouden de 2 redenen zijn: het benzineverbruik (ik rij liever nóg zuiniger) en de kofferbak (liever iets groter).

"Marter onder de motorkap"   -   ( aug '13  -  70.300 km)

Toch een keer pech met de Picanto; de auto wilde niet starten 's morgens en dankzij de Kia Assistance(soort wegenwacht) afgesleept naar de garage en daar werd vastgesteld dat een steenmarter aan mijn krukas-sensor-kabel had gezeten, waardoor de auto dus niet meer start. Kosten 160 euro.
Hopelijk was dat een eenmalig bezoek, omdat ik normaal niet op die plek parkeer.
Verder was er één lampje stuk van de dagrijverlichting (laten vervangen bij de garage voor EUR 7,50). Een maand later ging het tweede DRL-lampje ook stuk (deze zelf vervangen; handboekje wijst de weg).

Daarnaast nog 2 weken met de Picanto+ vouwwagen op vakantie in Duitsland geweest. Op 4 plekken gestaan, van midden duitsland tot aan beieren. Hellingen tot 18%, maar dan moet je echt in de eerste versnelling naar boven.

Het scharnierpunt van mijn autosleutel was gebroken, maar had gelukkig ook de reservesleutel bij me. De sleutel is bij de dealer onder garantie vervangen; maar dat ging niet zonder veel heen en weer geschrijf (de garage heeft me 5x over geprobeerd te laten betalen voor de sleutel). Uiteindelijk is hiervoor een garantiecheque van KIA naar de dealer gestuurd.

"kleine beurt"   -   ( okt '13  -  75.900 km)

75.000 km op de teller dus een kleine beurt uit later voeren bij de Kia-dealer.
Er waren geen problemen, dus geen extra kosten.
Wel waren er van Kia NL uit een paar checks die uitgevoerd moesten worden:

bevestiging van het sleepoog (OK), de lak bij de 'slotvanger'(OK), de manier waarop de schakel-kabels liepen(OK) en een software-update vanwege de koude start.
Deze laatste update heeft geen effect op het hoge verbruik in stadsverkeer.

"Grote beurt"   -   (apr '14  -  91.100 km)

Bij 90.000 km is het weer het tijd voor een grote beurt. Uitgevoerd bij een Bosch Service Centrum dat vlakbij mijn werk is.
Vanwege het prijsverschil en de afstand (geen leenauto nodig). Grote beurt + remolie verversen + controle kleppenafstelling, banden van voor naar achter en v.v. voor samen EUR 314,95.
In de tussenliggende periode 1 x een H-4 lamp en 1 x lampje van kentekenverlichting zelf moeten vervangen
De Picanto is verder niets mis mee; stuurt, remt en rijdt als in de eerste week.

"Klokje rond (100.000 km)"   -   ( jul '14  -  101.000 km)

Zonder veel problemen zijn de volgende 10.000 km afgelegd en staat er inmiddels meer dan 100.000 km op de teller.
Ik had een klein schroefje in het profiel van mijn voorband gekregen; voor de zekerheid maar laten repareren met een rubber plug (eur 22,50). Verder nog een lampje van de dagrijverlichting vervangen, daarvoor moet je wel onder de auto en heb je wel een zaklamp nodig om te vinden waar je moet zijn.

Geen olie of water hoeven bij te vullen tussen de beurten.

Het gemiddelde verbruik
in 2011: 1/19,12
in 2012: 1/19,60
in 2013: 1/19,27 (verhuizing-> veel met aanhanger gereden)
in 2014: 1/20,16 (zachte winter, dat merk je)

• Like 3

Guest GreyGriffin

Hallo bigmac,

Prima gebruikersverslag! Wat ik er in ieder geval van ga onthouden is het vragen van offertes aan verschillende onderhoudsbedrijven als er een grote beurt aan zit te komen. Ik ben tot nu toe als automatisme altijd naar mijn eigen dealer gegaan, maar je hebt me duidelijk gemaakt dat er redelijk veel geld bespaard kan worden door een beetje 'rond te winkelen'.

Na het lezen van het hele verhaal neem ik aan dat de blauwe Pica nog een poosje mag blijven?

Mooi kort en bondig verslag. Accu leeg door blijven branden van lichten kan niet

meer, sleutel er uit en alle lichten gaan uit. Banden vervangen was kennelijk

nog niet echt nodig, maar je wilde winterbanden? Zit ook vlakbij een boschc arservive

zal volgende beurt ook eens informeren naar de prijs.

@Bigmac,

Heel mooi en zeer nuttig verslag van het gebruik met de Picanto.

Je hoeft hem voorlopig nog niet in te ruilen want hij rijdt nog als nieuw   :-)

Overigens zijn wel ook heel tevreden over de Picanto van mei 2011.

Welliswaar niet zoveel kilometers gemaakt (20.000 km).

Grtz.

Specialmade

Dit is nou eens een leuk stukje PR Big Mac voor KIA, ga door naar de 200.000 ik ben benieuwd.

Ik zal het niet halen met mijn Pica,ik heb er 3000 in 8 maanden opzitten.

• 5 months later...

117.000 km; toch iets van een probleempje.

Bij 105.000 km een kleine beurt bij de Kia-dealer laten uitvoeren; EUR 160,10(zonder interieurfilter)

Bij 112.000 km ruitenwissers vervangen door een goedkoop setje van de Action (5.99), maar een ervan ging stuk binnen 2000 km.

Daarna een nog goedkoper setje van de Lidl (3.99) en die zijn prima. Zien er uit alsof ze uit de jaren 80 van de vorige eeuw komen, maar zijn dan ook net zo degelijk.

De Picanto wil soms niet in zijn achteruit als er een tijdje geparkeerd is. Ik moet dan eerst weer terug naar de eerste en kan pas daarna in de achteruit. Volgens de dealer was dit niets bijzonders en hoeft niet gerepareerd, maar ik wil daar ook nog een andere dealer over vragen. Eerst was dit namelijk niet.

Nog een probleempje: het slot van de achterklep doet vreemd. De klep sluit niet goed, opent niet goed en je hoort het slot-relais klikken als de klep open staat. Lijkt me iets van een kabelbreuk?

Ik wil eigenlijk de grote beurt niet bij de Kia-dealer laten doen, maar als er ook garantiegevallen te repareren zijn, lijkt me dat toch handiger.

Dat van die achteruit komt me zo bekend voor,heb ik met elke auto gehad en zelfs nu met 11.000 km op de teller heb ik dat zeker een paar keer per maand.

Vind dat het minst erge,even in zijn 1 en de auto een cm vooruit en probleem is opgelost.

Omdat ik dat dus met alle auto´s heb gehad,ga ik er maar van uit,dat het er bij hoort.

• 1 month later...

121.750 km: grote beurt + reparatie

Na 120.000 km werd het tijd voor weer een grote beurt. Deze keer bij de KIA-dealer bij mij om de hoek, vanwege een reparatie aan het slot van de achterklep. Deze had een budget-grote beurt, of een KIA-beurt. Het prijsverschil is ~80 euro, maar dan zou ik geen KIW hebben, en dat vind ik toch wel erg handig. Grote beurt + nieuwe bougies + remolie verversen voor samen EUR 349,50 en meteen maar de APK erbij gedaan voor 9 euro. De APK was pas in Juni nodig, maar dan zou ik EUR 29 hebben moeten betalen. Ik heb geen leenauto genomen, maar heb de auto na 4 uur weer opgehaald. De koppeling ging fijner dan voor de beurt, en de auto was mooi gewassen. APK-technisch waren er geen problemen gemeld.

Maar de reparatie van de achterklep-schakelaar was niet verholpen toen ik dit controlleerde bij het instappen. Ze hadden wel een kabelboompje ergens vervangen, maar kennelijk niet (genoeg) getest of dit het probleem ook op had gelost.

Dus 1 week later weer naar de garage, want het zou de schakelaar zijn. Kom ik daar, was het verkeerde artikel besteld.

Weer 1 week later (kost me telkens vrije uren) weer geweest en toen was het juiste schakelaartje aanwezig en nu werkt het naar behoren.

De KIW-verlenging, waarvoor ik dus de duurdere KIA-beurt had genomen, was ook nog een probleem. Aangezien deze nog geen 6 maand geleden was verlengd bij de vorige kleine beurt, kon deze nu nog niet verlengd worden... Maar ik heb er wel voor betaald, protesteerde ik, en wat als ik nu in eens veel minder kilometers ga rijden, dan zou ik toch zonder KIW komen te zitten in augustus.

Maar vanaf 26 februari was het dan wel mogelijk om dit KIW te verlengen, want dan was er een half jaar verstreken sinds de vorige verlenging.

Dus op 27 februari weer langs geweest en toen is de KIW verlengd en die is nu 1.5 jaar geldig (dat klopt ook niet, maar daar zeur ik niet over).

De Picanto lijkt me nog net als in het begin te rijden, maar de schokbrekers zijn wel slapjes.

• Like 2

• 6 months later...

Update 139.500 km.
Na 137.500 km de KIA-dealer bezocht voor een kleine beurt, ook het interieurfilter laten vervangen. De kosten waren totaal EUR 191,00.
Er mankeerde verder niets aan de auto, maar de dealer wilde graag de ruitenwissers vervangen en de remschijven afdraaien (zodat de opstaande buitenrand weer gelijk is met het afgesleten rem-gedeelte). Ik heb dat afgewezen, want volgens mij is dat nog niet nodig. 

Bij 137000 km heb ik nieuwe All-Seasons banden gemonteerd (EUR 266,50 voor 4 st. incl montage) zodat ik weer met een gerust hart de winter tegemoet kan zien. Met de vorige All-Seasons heb ik 84000 km gereden.
Verder heb ik bij 133.000 km een remlicht-lampje vervangen. 
De schokbrekers, vorige keer al genoemd, blijven het zwakste punt, slapjes bij verkeersdrempels.
Een groot voordeel van de Picanto vind ik nog steeds de stoelen; ik zit met plezier achter het stuur. 
Zoals je ziet, blijft de Picanto, ook met hogere km-standen een erg betrouwbare auto. De garage zie ik enkel om de beurt te laten uitvoeren.

• Like 1