Jump to content
Jeroen2210

Koppeling komt laat op

Recommended Posts

Hallo, ik ben nieuw hier maar wil graag een mening van jullie.

Ik ben een trotse eigenaar van een zwarte cee'd sw 1.6gdi uit 2014 met nu 72000km 

Tot een week of 2 geleden een fijne auto, maar sinds een week of 2 pakt de koppeling heel laat op    dit heeft hij daarvoor nooit gedaan    (rij geen caravan, aanhanger of zware lasten in de auto)Ik rij ook niet met de voet op de koppeling en ben een rustige rijder en veel snelweg weinig file. Er zijn verder nog geen onderdelen versleten die wijzen op een ongezonde rijstijl (remmen zijn goed, banden zijn nog goed. bijde nooit vervangen etc etc)

Ik had een afspraak staan voor een grote beurt en heb aan gegeven dat de koppeling ineens laat oppakt en Kia garage ging er naar kijken,  toen ik hem ophaalde werd mij verteld dat het slijtage was maar dat de koppeling in orde is.  

Ik vertrouw het niet en ga van de week langs een andere dealer om een monteur een rondje te laten rijden   

De auto trilt ook af en toe wanneer ik naar 3de versnellingen schakel

Maar is het normaal dat een koppeling ineens laat opkomt bij 72000km

Of is het iets anders

Alvast bedankt.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties van iedereen aangezien ik hier zelf nu ook een tijdje last van heb.. Gelukkig rijd ik niet zoveel lange stukken met mijn Cee'd maar ik zou wel graag willen weten waar het vandaan komt...

Update:

Koppeling heeft het bijna begeven, zolang ik niet teveel vraag van het vermogen gaat het goed, als rustige rijder merkte ik het niet tot ik vanavond effe moest bijgassen een auto effe inhalen op de snelweg zit er niet meer in.

Kortom 72000km grote beurt. Garage gaf aan dat de koppeling goed was. (Was ook een vraag van mij ivm laat opkomen)  Was wel wat versleten maar dat was normaal na 72000.( Ook Onderhoudsrapport geeft aan dat de koppeling in orde was, ook geen extra notitie voor vervanging koppeling die er aan zit te komen). Nog geen week na de grote beurt  koppeling defect/compleet versleten.

Morgen garage bellen over hoe en wat.

Iemand idee welke prijs ik kan verwachten ongeveer.

Ik houd jullie op de hoogte.

14 uur geleden zei Jeroen2210:

Update:

Koppeling heeft het bijna begeven, zolang ik niet teveel vraag van het vermogen gaat het goed, als rustige rijder merkte ik het niet tot ik vanavond effe moest bijgassen een auto effe inhalen op de snelweg zit er niet meer in.

Kortom 72000km grote beurt. Garage gaf aan dat de koppeling goed was. (Was ook een vraag van mij ivm laat opkomen)  Was wel wat versleten maar dat was normaal na 72000.( Ook Onderhoudsrapport geeft aan dat de koppeling in orde was, ook geen extra notitie voor vervanging koppeling die er aan zit te komen). Nog geen week na de grote beurt  koppeling defect/compleet versleten.

Morgen garage bellen over hoe en wat.

Iemand idee welke prijs ik kan verwachten ongeveer.

Ik houd jullie op de hoogte.

Koppeling moet vervangen worden kosten €975,-     dat gaan we dus niet bij de Kia doen.  Heb ik strax weer een koppeling die maar 72000km mee gaat. Erg slecht voor een moderne auto 

Garage is erg coulant €975,- is all in    en dat ik nog geen week geleden een grote beurt heb laten uitvoeren interesseert ze niet.

Heb wel met mijn ceed sw een slippende koppeling gehad dit kwam door een kering die olie lekte op de koppelingsplaat was een meer voorkomend probleem en is onder garantie gemaakt

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Bob, bij mij gaan ze ervan uit dat het versleten is, vraag mij af of ze zullen zeggen dat het garantie is.  Ik moet eerst een opdracht ondertekenen van €975,-

Hoe is dat bij u gegaan  qua probleem en oplossing 

het probleem deed zich precies voor toen ik de auto ging inruilen voor de suzuki vitara waar ik nu in rijd toen ik de vitara ging ophalen heeft de verkoper een stukje in de ceed gereden en de koppeling slipte de koop van de vitara door laten gaan de suzuki dealer de rekeningen van het onderhoud van de ceed gegeven de laatste beurt was niet bij een kia dealer gedaan  en de suzuki dealer heeft het onder garantie laten maken de suzuki dealer was ook lange tijd kia dealer geweest maar was net kia dealer af  ik zou zeker geen opdracht ondertekenen van 975 euro  

Jeroen, balen dat hij helemaal versleten is en dat dit zoveel geld gaat kosten...
Ik denk dat ik dan binnenkort ook maar naar de garage moet gaan om de koppeling te laten vervangen...

Ik heb het hele verhaal effe bij Kia Nederland neergelegd   omdat ik heb aangegeven bij de grote beurt of men naar de koppeling kon kijken en mij werd verteld dat die in orde was.  Dan ga ik ervan uit dat die na de grote beurt a€460,- wel langer dan 6 dagen geen problemen geeft.

Houd jullie op de hoogte.

Net als Bob, postje van 29 Februari, had ik een slippende koppeling t.g.v. een olielek vanaf de versnellingsbak. Dit uitte zich tijdens accelereren boven de 120-130 km/u. De koppeling roetsjte dan door en het toerental vloog naar maximum. Rustig op 120km/u blijven rijden bracht mij van Oostenrijk naar huis ...  :-) De Ceed is nu 4,5 jaar oud en heeft 60.000 km op de teller staan.

In de Kia garage alhier bleek de onderkant van het koppelingshuis kletsnat te zijn, olie. Zonder gemor is er een nieuwe, complete, koppeling ingegaan en in de versnellingsbak is er een oliekeerring vervangen. Tevens is er in de bak het een en ander uitgeshimd(?). Na deze reparatie zijn de eerste en de derde versnelling soms hakerig: de pook weigert dan om soepel in de versnelling te glijden. Er moet dan wat extra kracht bijgezet worden om t ding te overtuigen van wat ik wil. De garagemanager wil hier voorlopig niets aan (laten) doen: uiteraard trad tijdens een testritje dit euvel niet op onder zijn handen. Men heeft dus duidelijk in de versnellingsbak iets gedaan.

Edited by Ki'aad

Ik heb inmiddels een nieuwe koppeling. Garage was wel coulant om extra korting te geven. Rijdt nog erg stroef maar zal wel ingereden moeten worden denk ik. Volgens de garage is de nieuwe koppeling in orde. Ben benieuwd hoelang deze het volhoudt.

Edited by Jeroen2210

Ik heb inmiddels een nieuwe koppeling. Garage was wel coulant om extra korting te geven. Rijdt nog erg stroef maar zal wel ingereden moeten worden denk ik. Volgens de garage is de koppeling in orde,

Op 23-2-2018 om 11:28 zei Jeroen2210:

Ik heb het hele verhaal effe bij Kia Nederland neergelegd   omdat ik heb aangegeven bij de grote beurt of men naar de koppeling kon kijken en mij werd verteld dat die in orde was.  Dan ga ik ervan uit dat die na de grote beurt a€460,- wel langer dan 6 dagen geen problemen geeft.

Houd jullie op de hoogte.

Heb je hier nog antwoord op gehad?

Ik heb m'n eerste koppelings plaat laten vervangen op 145K onder garantie omdat hij krom was.  

Nu net bij 240K had ik ook het probleem van laat opkomen en zwaar gaan van de koppeling. Ik was echter bij mijn eigen garage dus niet bij de dealer €430 kwijt. 

Nogal een verschil dus dit was de koppeling plaat inclusief drukgroep. 

Edited by Freaky

Ja ik had ook ergens anders nog gekeken en was ook rond dat bedrag kwijt.  Maar ja de 7jaar garantie haalde me om, om toch bij de Kia dealer te blijven met orginele onderdelen   ben nog niet helemaal tevreden maar monteurs er in laten rijden en die zeggen dat de koppeling goed is

72000 km is niet heel veel voor een koppeling en als een nieuwe na 3 dagen al begint te protesteren is er een andere onderliggende oorzaak. Sist de koppeling ook bij op laten komen? Neem aan dat de complete set is vervangen voor dat bedrag. Bij een rio uit 2003 was ik een paar jaar geleden nog geen €800 kwijt voor een koppeling en wat dingen die toch vrij lagen, ~10 jaar oud en 45000km maar iemand (niet ik) bleek achteraf te bekennen dat ie regelmatig met zn poot op de koppeling reed :shifty:

Ja dat vond ik ook vrij snel.  Ook mijn rijstijl gezien maar ja mijn woord tegen het die van hun   ze hebben wel de complete koppeling vervangen    ik heb er geen verstand maar misschien dat de koppeling nieuw is en dat ik er aan moet wennen.  Net zo goed dat ik aan de auto moest wennen toen ik hem nieuw kocht.  En ik hoor en voel nu natuurlijk alle rammeltjes en rateljes (zit in het hoofd denk ik). Maar heb een auto vakantie geboekt naar zuid Frankrijk.  De ultieme test

Is alleen de koppeling plaat vervangen? Of ook de drukgroep? 

Dit omdat beide als set verkocht worden en als alles toch open ligt het vervangen van de drukgroep wel zo logisch is. 

Hallo,

René hier. Ook ik heb een sluipende koppeling gehad en weer. Begon op ongeveer 90K. Stopte op 120K tot 170K...erg merkwaardig. Oplossing was koppeling totaal vervangen...heel wat centjes verder zeg maar...Heb uiteindelijk bij een andere garage op 210K toch maar de boel vervangen afgelopen jaar. Alles inclusief keerkringen, etc. Nu 10 maanden verder en nog geen 10K en wat denk je...weer dezelfde ellende. Kia geeft natuurlijk geen garantie meer (gaven ze bij mij sowieso al niet op de koppeling) maar wordt er schijtziek van...de garagehouder overigens ook want ook hij staat voor een raadsel...volg jullie reacties graag!

Wat ik destijds van de monteur begreep stond Kia niet bekend om zn slijtvaste koppelingen. 

13 uren geleden, Rox zei:

Wat ik destijds van de monteur begreep stond Kia niet bekend om zn slijtvaste koppelingen. 

Koffiepraat.....

2 uren geleden, Derrek zei:

Koffiepraat.....

Haha mss wel, beetje de klant paaien