Jump to content

CRDI chiptuning


Recommended Posts

Guest acspeeder
Posted

Ben hier redelijk nieuw en heb nog geen sorento in mijn bezit.

in oktober moet mijn huidige leasebak er uit (passat) en ben ik van plan een Sorento X-treme met automaat en nog een rijtje opties te gaan rijden

Ik vroeg me echter af of iemand hier ervaring heeft met deze motor-bak uitvoering en of iemand deze al heeft gechiptuned. hij is namelijk niet een van de snelste zullen we maar zeggen

  • 2 weeks later...
  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hee ACS,

Mijn sorretje is getuned en heeft een 170 PK.

Let wel, deze opwaardering zorgt er niet voor dat het een race-monster wordt. De top blijft bijna hetzelfde, de acceleratie van 0 -100 verbetert wel met een kleine 3 sec. Het brandstofverbruik zal ook ietsje minder zijn.

Op zich is dit logisch, want meer PK's wil zeggen meer kracht. Alles draait soepeler. Wil je meer snelheid, dan zal de 'bak onderin' anders in mekaar moeten zitten.

Met een getunde chip krijg je dus een krachtiger (en rustiger) motor die de wagen eenvoudig met het verkeer mee laat gaan.

Take care & drive safe,

AZ

Posted

Of je daadwerkelijk zuiniger rijdt met een motor die getuned is, wil ik betwijfelen.

Ik denk dat het volgende gebeurd is. Op het moment dat je de motor laat tunen, wordt waarschijnlijk ook de computer gereset. In de computer is het rijgedrag van de laatste maanden opgeslagen, en daarmee in overeenstemming de brandstof afstelling.

Het is dus moeilijk voor een Sorento gebruiker die altijd snel optrekt en veel verbruikt, ineens over te schakelen naar een rijstijl die veel minder verbruik laat zien. Uiteraard kan de rijstijl van de ene dag op de andere dag wijzigen, maar het brandstof verbruik zal nagenoeg niet wijzigen. Dit zal pas na weken/maanden het geval zijn indien je continue een zelfde rijstijl hanteert.

Waarschijnlijk heb je een sportief rijgedrag met een daarmee overeenstemmend brandstofverbruik. Nu de computer gereset is, wordt er van standaard waarden uitgegaan, en zal de historie wederom worden opgebouwd. Wellicht is dit de reden dat je op dit moment iets minder verbruikt, maar dit zal zeker nog bijtrekken in de loop der tijd.

Posted

Als je voor snelheid gaat kun je beter in je Passat door blijven rijden.

Als je voor een uitdaging gaat en veel 4x4 plezier wil hebben, is de Sorento een prima keuze.

Ik heb jaren in Passat's gereden en heb in januari de overstap gemaakt naar de Sorento met een 2.5CRDi Automaat. Ik heb er absoluut geen spijt van en jazeker, hij is niet zo snel als de Passat, maar het is ook een totaal andere auto. De chiptuning heb ik overwogen. Nu besloten met de standaard uitvoering door te blijven rijden. Ik vind het verhaal van xurf4xs zeker interessant !

  • 2 weeks later...
Posted

Hee xurf4xs,

Wat je zei over het resetten van de computer klopt volledig.

Hier schijnt overigens geen tuning-activiteit voor nodig te zijn. Ooit heb ik op een (NL of Duits)-forum gelezen over het loskoppelen van de accu, en dan na een paar minuten weer aankoppelen. Hierna moet dan 'iets' met het rempedaal worden uitgevoerd (een keer of wat pompen of zo ...). Of dit waar is, ... geen idee, zelf heb ik het nooit geprobeerd.

Als anderen hier op het forum er meer over weten, maak dan ajb een nieuwe topic aan waar dit wordt beschreven.

Verder ter info iets over het verbruik van m'n Sorretje (CRDi aut.).

Ik ben net terug van de Franse Alpen (Courchevel) en heb aldoende een hoop kilometertjes afgelegd. Op de heenweg was het verbruik ongeveer een 1 op 9 (gem. snelheid tussen de 140 en 160), en op de terugweg 1 op 10 (gem. snelheid tussen de 120 en 140), dit beide keren met een op volle toeren draaiende airco op 17 graden. Misschien dat anderen dit niet zuinig vinden, maar ik kan hier best mee leven, zeker als ik me het verbruik herinner van m'n vorige auto's.

Anyway, take care & drive safe,

AZ

  • 1 month later...
Guest Two Plugs
Posted

Beste mensen,

Mijn Sorento is door mijn eigen Kia dealer voorzien van een z.g. 'Stekker-Tuning'. Dit wil zeggen, dat tussen de stekker die de inspuiting van de common rail (het gaat om de 2.5 CRDi) een elektronisch kastje is geplaatst die in stappen kan worden opgedraaid.

Twee weken terug is de Sorento bij Kia- specialist Maximo in Bottrop (Duitsland) voorzien van een sportluchtfilter en (maar da's alleen esthetisch) de dubbele RVS einduitlaat.

Eveneens heb ik de Sorento hier op de testbank gehad.

Resultaat: 171 PK op de achterwielen.

Ik heb de auto laten tunen om vooral het brandstofverbruik gunstiger uit te laten komen. Dit naar aanleiding van eerdere positieve ervaringen op dit gebied met motorfietsen.

Mijn motorfiets - een Honda Varadero, eigenlijk de 'Sorento' onder de motorfietsen (zie www.varadero-international.com) is vrij zwaar en vooral de oudere carburatie versie werd nogal geplaagd door een hoog brandstofverbruik. Dit is door tussenkomst van een tuner (dynojet) met maar liefst 15-20% verbeterd!

De toename van het hogere vermogen (topvermogen) zul je in een 2.000 kg. zware auto als de Sorento niet vernemen. Het toename van het koppel is echter v??l interessanter. De opmerking van xurf4xs dat hij betwijfeld dat de auto hierdoor niet zuiniger zal worden is niet helemaal correct. Eerdere positieve ervaringen met een Fiat Marea 2.4 JTD hebben mij er tot aangezet om ook de Sorento weer te laten tunen.

Zelfs gerenommeerde tuners in Nederland (b.v. Bullpower in Dronten) geven aan dat bij 'chiptuning' het brandstofverbruik met ongeveer 10% zal verbeteren... Wat voor een Sorento natuurlijk al heel wat is!

Al voordat de auto op de testbank bij Maximo heeft gestaan, reed ik gemiddeld 1 op 10 tot 1 op 11, waarbij ik stevig doorrij. Ik gebruik de auto zowel zakelijk als priv? en rijd ongeveer 40.000 km per jaar. Inmiddels staan er ruim 105.000 km op de klok.

Gemiddeld gaat het brandstoflampje bij 850-900 km branden.

Al in het eerste jaar is de stekker tuning door mijn Kia dealer uitgevoerd en tot op heden heb ik er g??n moment spijt van gehad.

Plusje... we blijven per slot toch een beetje kind... Je blijft bij iedere acceleratie een v??l duurdere ML 270 CDI voor. En die haalt je ook niet meer in! Het verbruik van 1 op 10 moet je met dit soort acties echter w?l ff vergeten...

Er zijn diverse soorten van 'Tuning' waarbij de bekendste 'chiptuning' is, waarbij de e-prom van het motormanagement wordt gewijzigd. Dit is echter wel een behoorlijke kostbare investering, reken gemiddeld op een Euri of 800,-. De stekkertuning zoals die door mijn eigen Kia dealer m?t Duits T?F certificaat is uitgevoerd koste me 400 Euri. Stekkertje eruit, kastje er tussen en 'plug & play'. Het eindresultaat is het zelfde en verraste zelfs de mensen bij Maximo (wiens tuning is gebaseerd op het aanpassen van de e-prom)

Kan het absoluut aanbevelen.

Posted

Goed te horen dat je erg positief bent over Tuning.

Ik had altijd al een beetje twijfels hierover. Dat je meer PK's krijgt, wil ik zeker geloven, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Dat je een ML eruit kunt rijden is leuk, maar interesseert mij in iedergeval niet.

Wellicht zal ik Chiptuning (al dan niet met een steker) overwegen bij mijn volgende Sorento. Ik denk dat dit voor mijn Sorento niet meer loont om dit te doen. Ik heb er ook al ca. 95.000 km op zitten.

Guest Two Plugs
Posted
Goed te horen dat je erg positief bent over Tuning.

Ik had altijd al een beetje twijfels hierover. Dat je meer PK's krijgt, wil ik zeker geloven, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Dat je een ML eruit kunt rijden is leuk, maar interesseert mij in iedergeval niet.

Wellicht zal ik Chiptuning (al dan niet met een steker) overwegen bij mijn volgende Sorento. Ik denk dat dit voor mijn Sorento niet meer loont om dit te doen. Ik heb er ook al ca. 95.000 km op zitten.

Ligt er natuurlijk ook aan hoelang je nog met deze auto wilt doorrijden. Hoge km. standen hoeven - vanuit technisch oogpunt - geen belemmering te zijn. En zoals gesteld, het grootste voordeel is de toename van het koppel en de wijze waarop dit beschikbaar komt (= lees: schakellui rijden, lager verbruik onder 'normale' omstandigheden).

Posted

Om brandstof te besparen zijn op het duitse Sorento-forum ook al ervaringen uit gewisseld met synthetische en half-synthetische olie in de motor.

Naast het feit dat de motor (CRDi) rustiger loopt, schijnt het brandstofverbruik ook aardig om laag te gaan.

Maar zoals met elk product, heb je voors en tegens.

Guest Two Plugs
Posted
Om brandstof te besparen zijn op het duitse Sorento-forum ook al ervaringen uit gewisseld met synthetische en half-synthetische olie in de motor.

Naast het feit dat de motor (CRDi) rustiger loopt, schijnt het brandstofverbruik ook aardig om laag te gaan.

Maar zoals met elk product, heb je voors en tegens.

Olie is een mooi topic waar (helaas) nog v??l te weinig aandacht aan wordt besteed. Zo schrijft het boekje van Kia voor dat je bij (ik geloof...) 90.000 km. de transmissieolie en kardanolie moet vervangen. Dat heb ik met 50.000 km al laten doen. Puur om er voor te zorgen dat de smerende werking optimaal blijft.

En... na 105.000 km schakelt de (hand-) bak nog als het spreekwoordelijke warme mes door de boter.

Ik hou me priv? bezig met het rijden en restaureren van oude off-road motoren (type Parijs-Dakar) en heb 3 luchtgekoelde XLV750R's met kardan.

Nu is een motorfiets net ff iets anders als een automotor met seperate transmissie, maar je staat er verteld van wat voor wonderen je met een juiste olie keuze kunt bereiken.

Zo schakelen de bakken van de genoemde motorfietsen voor geen meter als er Puttoline of Shell gebruikt wordt, maar werkt het weer perfect met halfsyntheet van Motul...

Dat de juiste oliekeuze, maar vooral het bijtijds vervangen van de motor, transmissie ?n de kardan olie een merkbaar effect heeft op het slijtgedrag, maar ook het verbruik, geloof ik zonder meer!

  • 3 weeks later...
Guest Two Plugs
Posted

Ff een update over het verbruik n.a.v. de stekkertuning die ik heb laten uitvoeren. Heb de afgelopen week veel met een tandemasser met puin en zand gereden (totaal gewicht 500kg en maximaal 1,5 ton belaadbaar, ik weet, meer als de S trekken mag maar werkelijk zonder problemen met ingeschakelde 4WD) en deze week weer veelvuldig van de Climate Controll gebruikgemaakt.

Eigenlijk de eerste keer na de sessie op de testbank bij Maximo dat de auto weer onder 'normale' Nederlandse omstandigheden is gebruikt.

'Normaal' haal ik 300-400 km voordat de benzinemeter op 'half' staat.

Tot mijn stomme verbazing ben ik dit keer de 500 km gepasseerd (510 om precies te zijn!)

De km. zijn grotendeels op 80 en 100 km. wegen gereden, met een gemiddelde kruissnelheid van (ook met aanhanger) 80-90 km/h en 100 waar mogelijk.

Ik ben dus erg nieuwsgierig wanneer het lampje 'DORST!!!' gaat branden.

Ik ben er van overtuigd dat het bij Maximo opschroeven van de stekkertuning met twee standjes (hij stond op stand 5, op de testbank 156 PK) naar stand 7 en de toepassing van het sportluchtfilter hier zeker een bijdrage in heeft geleverd.

Een zakelijke relatie beweerde dat hij onlangs 1.000 km uit de tank van z'n X5 530D heeft gehaald. Nu weet ik dat de X5 zwaarder is als de Sorento, en deze heeft ook nog eens een automatische versnellingbak. Ik weet niet wat de tankinhoud van de BMW is, maar ben wel nieuwsgierig of die 1.000 km ook met de Sorento haalbaar is.

Overigens ben ik niet langzamer gaan rijden, maar heb me w?l 'Het nieuwe Rijden' uit de PB51 spotjes aangeleerd...

Guest Two Plugs
Posted

Nu, "here are the results of the Groninger Jury..." :lol:

Lampje (benzinelampje 'DORST!!!!' is vandaag met 930 km gaan branden. Zal de S vanavond ff bij de Tango afvullen (tegen die tijd staat de teller op 960 / 970) en ben nieuwsgierig hoeveel liter er dan in zal gaan.

Die 1.000 km. met een X5 op ??n tank lijkt mij ook een beetje utopisch... Nog nooit een BMW rijder gezien die zich aan de snelheid houd! :)

Posted

Nu rij ik wel geen Sorento, maar een Shuma, maar tot nu toe is mij het volgende opgevallen betreffende verbruik:

De rijstijl maakt heel veel uit, dit kan zo 20% schelen !!

Bij mij maakt het ook uit waar ik tank.

Toen ik deze auto net had gekocht vorig jaar ging ik gewoontegetrouw naar de Shell (goedkoopste station in de buurt) en probeerde eens V-power, qua verbruik ten opzichte van EURO95 geen verschil.

Onderweg vanuit Duitsland een keer gedwongen BP getankt (geen airmiles :evil:) verbruik was een stuk beter, maar ja ik had ook veel snelweg gereden.

In Nederland weer normaal Shell gereden en tussendoor ook weer eens BP (geen shell in de buurt), wat schetst mijn verbazing, weer beter verbruik op de BP tank (maar ook weer wat langere ritten).

Ben toen eens gaan testen (BP in de buurt is tegenwoordig net zo duur als de Shell) en wat blijkt...... ik kan op een tank BP 10% meer rijden.

Bij normaal rijden kan ik 450 km halen op de Shell tank en 500 op de BP tank. Let ik ook nog eens op mijn rijstijl dan gaat het richting 600 km met BP.

Slechtste tot nu toe nog geen 400 km op een Shell tank met veel Autobahn.

Beste tot nu toe 580 km op een BP tank met veel Autobahn.

En als ik schrijf Autobahn dan bedoel ik geen snelweg (max 120) maar Duitse Autobahn (160-200)

Ik zeg niet dat BP beter is dan Shell, maar mijn motor reageert er beter op, misschien die van jullie ook.

groetjes,

Dave

Posted

Misschien staat er op de teller van de pomp wel 50 liter,maar heb je werkelijk maar 48 liter getankt.

ik heb nog nooit met een maatbeker na gemeten of je echt wel 1 liter krijgt als je 1 liter tankt.

dit zal wel niet het geval zijn en zal wel nagemeten worden,maar als de shell dit wel doet is het wel erg makkelijk verdiend.

Posted

Dat doen ze dan wel in meerdere landen, want ook in duitsland zocht ik ivm de V-Power de Shell op. En in Nederland heb ik meerdere Shell stations gehad (en nu trouwens ook meerdere BP-stations), ligt dus niet aan 1 bepaald station. :wink:

Mochten jullie merken dat dit ook voor jullie geldt, en je moet in duitsland tanken => Aral in Duitsland heeft dezelfde benzine :cool:

Groetjes,

Dave

Guest Two Plugs
Posted

Nu tank ik in principe nooit bij Shell of Tinq (Tinq = Shell). Een maatschappij die als 'Marktleider' zichzelf verrijkt met valse voorraadprognoses en steevast de prijs verhoogt, verdient aan mij geen ene Euricent aan Benzine. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Het soort brandstof kan wel degelijk een verschil uitmaken. Voor een diesel zijn de verschillen minder groot, maar met name (oudere-!) benzine motoren zijn gevoeliger.

V-power is de grootste oplichting sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor. Want, daar had Shell toch al Pura voor uitgevonden? En in Duitsland wordt V-Power verkocht als 'leistungssteigerend' (vermogenswinst) terwijl het hier in Nederland als 'Verbruiksreducerend' wordt verkocht... Het komt NB uit de zelfde poel!

Overigens: in de ANWB ProMotor is het effect van V-power reeds vorig jaar getest. Resultaat: geen (meetbaar) effect.

De hiervoor gemelde 'afwijkingen' van de teller van het pompstation mag niet voorkomen, in principe worden alle Tanktellers ge-ijkt en voorzien van een zegel. Wil echter niet zeggen dat het niet voor kan komen!

Gisteren (baal... "Markleider" Shell verlaagde vandaag de prijzen met 3 cent...) na 975,1 km de S volgetankt, resultaat: 77,6 liter diesel.

Is dus een gemiddeld verbruik van 1 op 12,6!!!

Of: 7,76 liter op 100 km...

Ik ben er van overtuigd dat dit te danken is aan een combinatie van tuning (meer koppel = schakelluier rijden) en 'het nieuwe rijden'.

Het lijkt me dat erg veel zuiniger met een Sorento CRDi onder normale gebruiksomstandigheden niet of moeilijk mogelijk zal zijn...

Wie nu nog durft te beweren dat een Sorento CRDi een zuiplap is... die heeft zeker lood in z'n rechter schoen! :lol:

Posted

Je hoeft absoluut niet na te meten of 1 liter benzine wel 1 liter is, want de pompen worden geijkt en je krijgt dus echt 1 liter.

Shell is net zo duur als alle andere tankstations, dus dan kun je ook gaan zitten zeiken op bp, of esso of texaco.

Brandstof is gewoon duur, en zal niet goedkoper worden, dus leg je er maar bij neer.

Guest Two Plugs
Posted
Je hoeft absoluut niet na te meten of 1 liter benzine wel 1 liter is, want de pompen worden geijkt en je krijgt dus echt 1 liter.

Shell is net zo duur als alle andere tankstations, dus dan kun je ook gaan zitten zeiken op bp, of esso of texaco.

Brandstof is gewoon duur, en zal niet goedkoper worden, dus leg je er maar bij neer.

Neemt niet weg dat het een erg leuke uitdaging kan zijn om te zien hoe je je verbruik omlaag kunt krijgen. Das een winst die je makkelijk kunt verdienen!

Shell is inderdaad net zo duur. Maar BP en genoten staan niet iedere week (sorry, iedere dag...) in de krant met een kop dat ze als 'marktleider' de prijzen verhogen...

Ben overigens ook erg nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van 'biobrandstof'. In Duitsland is b.v. 'Biodiesel' al veel langer en veelvuldig verkrijgbaar. Waarschijnlijk zal wel het motormanagement moeten worden aangepast.

De veelbesproken benzine op basis van bio-alcohol (zoals ook in Brazili? al veel gebruikt) is voor een gangbare verbrandingsmotor niet direct een optie i.v.m. het hoge vochtgehalte van deze brandstofsoort (Dus... verhoogde interne corrossie e.d.)

  • 4 months later...
Posted

Hallo People,

Ik laat onze 2.5 Crdi automaat a.s zaterdag ook kietelen.

Dit zal gebeuren bij Chippoint in Oost-Malle Belgi?.

Wij wonen namelijk in Poppel vlak over de grens bij Tilburg en deze vestiging was voor mij het dichts bij.

De prijs inclusief vermogenstestbank zal ? 499,- bedragen.

Ze veranderen de chip zelf geloof ik....?

Ik hoop dat ze er heel veel koppel uit gaan halen, damnn...

Ik zal jullie mijn ervaringen nog laten weten, ok

Posted

Nou even mijn ervaring delen met jullie.

Hij is dus getuned bij DMT in Oostmalle (Chippoint is gewoon een verkooppunt in Nederland)

Ik vind dat ie stukken sneller is geworden.

De motor loopt vele malen soepeler (lees gelijkmatiger). Voorheen was het echt zo'n 4 cilinder diesel (nu nog) maar dat lijkt nu niet meer zo.

We hebben een automaat, en deze schakelt veel gelijkmatiger.

Inhalen gaat dus echt vlot nu.

De chip is dus herschreven en het oude programma gaat bij hun in het archief, opgeslagen onder het chassisnummer van de auto.

Over het verbruik kan ik nog niets vertellen maar dat komt nog, misschien.

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
Posted

Heb na zowat alle positieve berichten gelezen te hebben eens even geinformeerd bij de dealer en inmiddels is het eea. besteld voor mijn Sorento 2.5 CRDi VGT AUT

Voor de prijs hoef je het m.i. niet te laten...... :D wanneer je de vermogenswinst in PK en Nm ziet..... :wink:

Datasheet voor KIA Sorento 2.5 Crdi VGT 170 pk

KIA

Sorento 2.5 Crdi VGT 170 pk

Aantal pk's standaard

Aantal pk's nieuw

170 pk

197 pk

Koppel standaard

Koppel nieuw

392 N/m

475 N/m

Prijs inclusief BTW en montage

? 314,00

AutoVermeulen verleent op al haar tunings-sets 24 maanden volledige garantie vanaf datum van inbouw.

Prijs- en modelwijzigingen voorbehouden. Bovenstaande waardes zijn gemiddelden, gemeten over meerdere voertuigen. Afwijkingen

kunnen ontstaan door verschillen per uitvoering, gewicht per voertuig en transmissies

Zal nog mettertijd bericht doen van verschillen van voor en na deze tuning

Ben benieuwd!

Posted

dit is neem ik aan voor de nieuwe sorento?

willem

oef wat een winst das lekker voor weinig!

is de prijs het zelfde voor het oudere model?

Posted

Kijk even op: http://www.dieseltuning.nl

Eerder bericht is van toepassing op de Sorento 2.5 VGT maw. het laatste model (af-fabriek 170PK)

Bij tuning van de Sorento met 141PK en 343 Newton/meter gaat dat naar 164 PK en 396 Nm en dat is ook helemaal niet gek wanneer die een stevige aanhanger moet trekken

Zie ook: http://www.caravantrekker.nl/

Plezierige bijkomstigheid is ook dat eea. bij mij via de dealer loopt en ivm. garantie etc., niet verkeerd!

En wanneer panne in het buitenland zetten we 'm gewoon op de ambulance naar NL......Overigens ooit wel eens een Sorento gezien die het echt laat afweten? :D Dacht het niet!

Het gaat mij niet zo zeer om een hogere topsnelheid e.d. maar om het vergrote koppel (want net zoals bij jou wordt in ons geval de Kip Greyline 48 TRZ caravan van 1300kg. weer straks van stal gehaald)

En met zo'n groot koppel rijdt dat gewoon lekker :lol:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...